Verkeerde glowplug meegekregen ?

Goede middag,

Ik heb gisterenmiddag een maat erop uitgestuurd om voor mij enkele gloeipluggen te halen bij de modelbouw winkel. Ik heb hem specifiek laten vragen naar R5 eenzelfde type als wat al in de moter zat.
Nu heeft de shop hem os 8 pluggen meegegeven, nu weet ik zelf niet zo zeker of deze pluggen geschikt waren voor mijn HPI K5.9 moter maar goed ik had twee vrienden gezegd dat we zouden gaan rijden savonds dus ik heb het erop gewaagd.

Tijdens het eerste tankje gisteravond sneuvelde de eerste nieuwe plug. Dus ik heb alles terug op flush gedraaid en ben opnieuw gaan afstellen. Maar nadat ik de moter weer mooi heb lopen sneuvelde ook deze plug weer.

Ik noem het wel "sneuvelen" van de plug maar in principe kan ik de auto ook gewoon blijven startten. Het probleem is wanneer ik de glow plug igniter verwijder valt de moter na 10-25 seconden uit.
Als ik de plug eruit draai en de plug dan aan sluit valt op dat het eerste en of tweede spiraaltje niet meer roodgloeiend worden.

--

Om even een beeld te scheppen van wat ik nu precies aan het doen ben:

Ik heb eerder een topic aangemaakt over het inrijden van mijn hpi k5.9 blokje. Nu is tijdens het 8e tankje de plug gesneuveld.
Ik heb de HSN nu 1 volledige slag armer staan, draai ik deze 1/4e slag terug dan begint de moter te viertakten op de mid - hoge toeren. De LSN staat 1/8e slag armer dan "flush".
Ik denk dat ik mag aannemen dat de moter niet te arm staat, er komt nog steeds een mooie pluim rook uit de uitlaat etc.
- Ik rij op Tornado 25%

Mijn truggy met de hpi F4.6 moter loopt overigens uitstekend op hetzelfde type plug.

Ik ben dus wat onzeker over wat nu precies het probleem is, ligt het aan de afstelling van de moter of puur aan dat de gloeiplug te warm/koud is.

O.S. Glow Plugs

Als het een standaard plug is die 8, dan zit het wel goed. Als je motor pluggen vreet ligt het vaak aan de afstelling. Je motor staat al te arm daarom vreet hij pluggen. Terug naar factory settings en opnieuw afstellen.

Maar ik zou toch gaan voor de 7 of de 6.

Ik lees nergens dat zijn plug echt kapot gaat.

Ik noem het wel "sneuvelen" van de plug maar in principe kan ik de auto ook gewoon blijven startten. Het probleem is wanneer ik de glow plug igniter verwijder valt de moter na 10-25 seconden uit.

Je moet pas oordelen als de motor goed warm is, en dat is pas na een paar minuten rijden.
Een motor stationair afstellen vlak na het starten, is geen goed plan, hij zal dan waarschiijnlijk heel anders lopen als je een stuk gereden hebt.
Pas als je motor goed warm is, kun je gaan oordelen of hij lang genoeg stationair loopt naar jou zin.
Ook is het zo, dat als je motortje vrij lang stationair heeft staan draaien, hij waarschijnlijk moeite heeft om weg te komen als je gas geeft, of zelfs afslaat, dit is normaal.

Mocht je een te "koude" plug hebben, en ik gok dat de OS8 te koud is, dan merk je inderdaad dat als je na het starten de gloeier eraf haalt, dat de motor lager stationair gaat lopen, of zelfs afslaat. Dit is een teken dat je plug te "koud" is voor het type motor wat je hebt.

Hey bedankt voor de antwoorden ik denk dat ik hier zeker wat mee kan. Ik ben nog niet zo weg wijs in alle verschillende types gloeipluggen etc. Dus de schema's en het stukje van RXfreak komen bij mij zeker wel van pas.

Ik had zelf ook het idee dat de plug misschien te koud zou zijn maar omdat de plug die standaard bij de moter zat een "R5" was nam ik aan dat eenzelfde plug de klus wel zou moeten klaren. Ook heb ik niet precies een idee hoeveel warmer of kouder de OS8 plug is tegen over de R5 plug.

On a side note ik stel ook zeker niet af bij koude moter. Ik rij hem even 3-5 minuutjes in, helaas heb ik nog geen temp meter maar dat zal misschien een goede aanschaf zijn.

Wat ik wel apart vind is wanneer ik een nieuwe ( OS8 ) plug in de moter draai, de moter gewoon prima loopt op exact dezelfde instellingen als de ( OS8 ) plug ervoor. Enkel na een minuut of 10 heb ik hetzelfde probleem. Zou dit kunnen komen omdat de plug die ik er dan in draai nieuw is.

En welke plug raden jullie mij aan voor de K5.9 moter ? En is het het best om het puur bij dit type plug te blijven houden ivm afstellingen etc ?

Als je na het warm draaien hoort dat hij stationair lager gaat lopen. Moet je deze schroef in draaien. Bij een iets hogere stationair blijft hij zeker lopen!

Als ik je eerste verhaal lees.... Denk ik echt dat hij stationair iets omhoog moet in de toeren!

Als de motor warm word zet de motor uit. Dus dan zakt je stationair.
Ik heb hetzelfde gehad maar dan met een alpha. In de lucht niks aan de hand eenmaal op de baan op Astro. Ging die gelijk uit! Nieuw plug van alles geprobeerd. Niets hielp!

Stationair iets hoger gezet na dat hij warm was, en het probleem was opgelost!

Ik heb hetzelfde gehad maar dan met een alpha. In de lucht niks aan de hand eenmaal op de baan op Astro. Ging die gelijk uit! Nieuw plug van alles geprobeerd. Niets hielp!

Stationair iets hoger gezet na dat hij warm was, en het probleem was opgelost!

Ik denk eerder dat dat probleem veroorzaakt wordt door je koppeling...

Het stationair hoger zetten hielp ook niet ik krijg de moter niet eens warm omdat deze zo snel af sluit. Dus ik mag aannemen dat de plug gewoon te koud is.

Maar welk type plug kan ik het best nemen voor de K5.9 ? Wat raden jullie mij aan.

http://www.hpieurope.com/manuals/pdf/15250.pdf

Inderdaad 3, 4 of 5, moet geen probleem zijn. Na een tijdje stationair stil vallen lijkt mij te rijk op de LSN. Zeker als ik kijk naat het tabel lijkt de OS #8 iets kouder dan een P5 welke een beetje te vergelijken is met de R5
Een rijke LSN icm. een koude plug kan dat effect geven.

Misschien niet helemaal duidelijk geweest.
Op de starbox kan ik gewoon gas geven alles draaid dan ook.
Zet ik hem op de grond en geef gas gaat hij uit na het gas geven.

Als de wielen stil blijven staan op de startbox is er normaal geen sprake van een slepende koppeling.

Volgens mij staat hij te rijk of stationair te laag ofzo om vanop de grond in gang te raken...

Sorry voor mijn late reactie, ik heb het een paar dagen druk gehad.

Ik heb ondertussen ontdekt dat de gas/rem servo lichterlijk versleten is. wanneer ik vol gas geeft komt de carb schijf niet verder dan 1/2 to 2/3 opening. Het zou misschien kunnen dat ik daardoor ook problemen heb met afstellen ?
Ik heb nu een r4 kunnen vinden die het goed doet, en ik ga het nog eens proberen met de r5 die er al in zat.

Bedankt voor alle adviezen en ik laat weten hoe het gelopen is !

Jack

Back