Verkeerde voltage geladen

Hallo,

Deze week heb ik mijn E-Flite UMX Carbon Cub SS binnen gekregen. Op de doos staat zoiets als 'Vliegklaar als de accu opgeladen is'. Dus ik heb snel een adapter in de standaard lader gestoken en gewacht tot de accu vol was.

Helaas heb ik me vergist, ik dacht dat ik een 12v adapter gebruikte. Maar dat was een 13v 400mH. Na 2 uur stond de adapter nog op 'balancing'. Vervolgens heb ik maar de vliegaccu uit de lader gehaald.

Kan ik de vliegaccu (7.4V 180mAh 2S LiPo) nog gebruiken? Was niet warm geworden en ook niets aan te zien aan de buitenkant.

Kan ik als vervanging van de standaard vliegaccu, een accu kopen met meer mAh om de vliegtijd te verhogen? Past dat met stekkers en ruimte in het vliegtuig?

Kan ik de lader blijven gebruiken mits ik een 12V DC adapter koop?

Via een collega, die lang geleden gestopt is met de hobby, kan ik een Robber Power Peak C8 EQ-BID kopen. Is dat verstandig of niet nodig met deze accu's? Met de standaard Celectra lader kun je nl geen gegevens van de accu/cellen aflezen.

Mvg C.

Je moet even het voltage in beide cellen afzonderlijk meten.
Dan kunnen we meer zeggen.
Dat kan je meten met de balance stekker (kijk uit geen kortsluiting maken).

Met welk merk/type adapter en lader heb je geladen Cees?

Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Voltage kan ik momenteel niet meten, ik heb geen volt meter.
De lader die ik gebruikt heb is de bij de Carboncub meegeleverde E-flite Celectra Lipo-charger. Bedoeld voor mijn 7.4V 180mAh 2S LiPo accu.

Op de lader staat duidelijk 'input 12V DC' maar de adapter is die van mijn scheerapparaat van Philips, 13V 400mH.

Ik heb verder weinig verstand van elektronica en vraag me nu dus af of deze actie schadelijk kan zijn geweest.

Bedankt voor de tips Ron, ik zal mijn profiel later aanpassen.

Als je lader niet is gaan roken zal t allemaal wel meevallen.
Als de input namelijk 12V moet wezen, en de output iets van 8,nogwattes voor een 2s LiPo, zit er sowieso iets van een spanningsregeling in om op die lagere spanning te komen. De regelingen die ik ken werken allemaal tussen de (Vout+1)V en 15V input.
T is geen rocket science...

...ik zal mijn profiel later aanpassen.
Had dat nou maar niet gedaan :wink:
Betuwse Modelvlieg Club, Lienden
Radio Model Vlieg Club Cumulus, Winssen
Radio Modelvliegclub Nimbus, Elst-Bemmel

Dus ik kan mijn 13V adapter gewoon blijven gebruiken?
Mits er gelijkspanning uit komt, je lader zal geen probleem hebben met die iets hogere spanning. Plaats voor alle zekerheid 's een foto van die lader, met name van de teksten die er op staan.

Desondanks ....

... Via een collega, die lang geleden gestopt is met de hobby, kan ik een Robber Power Peak C8 EQ-BID kopen. Is dat verstandig ...
Ja, zeer verstandig, 180watt lader. Ga je lang plezier van hebben, en qua vermogen kun je ook even vooruit wanneer je naar grotere accu's met meer energie gaat (hogere spanning en/of hogere capaciteit)
www.robbe.de/power-peakr-c8-eq-bid-12v-230v-180w.html
Mocht de internationale handleiding ontbreken
http://www.robbe.de/robbe/downloads/get/file/d479e02ac72decbc1cd08a5a04d02ad7

Laatst bewerkt:
... ik dacht dat ik een 12v adapter gebruikte. Maar dat was een 13v 400mH. ...
Waarschijnlijk 400mA, milliamperère. Ruim voldoende. (De henry, H, is eenheid van (zelf)nductie).

...Na 2 uur stond de adapter nog op 'balancing'. ...
Balanceren betreft meestal de laatste procenten, als er niet te veel onbelans is. Balanceren gebeurt met lage stroom, duurt daardoor lang. Meeste mensen balanceren daarom niet elke keer, bijvoorbeeld alleen de avond/nacht thuis voor ze gaan vliegen, maar niet bij laden op het veld.

Over LiPo's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :sad:), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's.
Accu's laden, gebruiken en bewaren - MBF

Als je lader een beetje deftig is, zal hij hier wel raad mee geweten hebben.
Dus de kans is groot dat je lipo nog gewoon perfect werkt.

Let wel, als je begint met lipo's vind ik het eigenlijk een must dat je beschikt over toch op z'n minst een metertje waarmee je met de balansstekker kunt meten. Individuele celspanningen, inwendige weerstand, zijn belangrijke parameters bij lipo's.

Je zult zien: het zal niet bij 1 batterijtje blijven.
"Investeer" terzelfdertijd ook in op z'n minst een Lipo zak.

Er zal al heel veel staan in Ron z'n linkjes.

O ja, je zal waarschijnlijk niet om het even welke batterij kunnen steken. Het zwaartepunt van dat kleine toestelletje is nogal gevoelig voor 5 gr meer of minder.

Ivm de andere lader: doen. Ga je nog veel geniet van hebben. Want je bent aan iets begonnen... ;)

... een must dat je beschikt over toch op z'n minst een metertje waarmee je met de balansstekker kunt meten. Individuele celspanningen, inwendige weerstand, zijn belangrijke parameters bij lipo's. ...
Goed advies Dries :) Met een kanttekening, inwendige weerstand van een accu kun je niet met een multi-meter meten, niet proberen, exit meter. Los daarvan, iedere fabrikant hanteert zo'n beetje zijn eigen definitie van inwendige weerstand. Als een lader inwendige weerstand van accu aangeeft, is de absolute waarde ook niet zo belangrijk, beter om het verloop van weerstand in de loop van de tijd/ladingen in de gaten te houden.

Ron van Sommeren? Is het niet beter om de nieuwkomers door te verwijzen naar de zoekfunctie en dan naar "OR Het kan handig zijn om je woonplaats of regio" te zoeken?

Dat bespaard jouw voor een hoop kopieer- of typwerk ;)

Goed advies Dries :) Met een kanttekening, inwendige weerstand van een accu kun je niet met een multi-meter meten, niet proberen, exit meter. Los daarvan, iedere fabrikant hanteert zo'n beetje zijn eigen definitie van inwendige weerstand. Als een lader inwendige weerstand van accu aangeeft, is de absolute waarde ook niet zo belangrijk, beter om het verloop van weerstand in de loop van de tijd/ladingen in de gaten te houden.

Ik bedoelde echt wel zo'n lipometertje met een aansluiting voor de balansstekker. NIET de multimeter. M'n vrij dure dynatek multimeter komt zelfs m'n vlieghok niet in :D
Ik weet dat er qua precisie wel wat argumenten tegen zijn maar eenmaal op het veld interesseert het me niet echt of ik nog 22% of 18% in de batterij heb. Het interesseert me wel dat het ding me zegt: met deze lipo ga je nu niet meer vliegen. Thuis vertrouw ik enkel op de gegevens van m'n (degelijke) lader.

Bedankt voor de tips en links over de lipo's staat nog veel in wat ik niet wist.

Waarschijnlijk 400mA, milliamperère. Ruim voldoende. (De henry, H, is eenheid van (zelf)nductie).

Inderdaad 400mA. Philips adapter.

Ik heb nu de Robbe Power Beak C8 EQ-Bid lader gekocht. Om deze te gebruiken voor de E-flite vliegaccu's heb ik dit stekkertje nodig neem ik aan?

Wat de Lipo tester betreft: is dit echt nodig? Nu kan ik de voltages aflezen via de lader toch? Daarnaast geeft de Carbon Cub het, tijdens het vliegen, aan als het voltage te laag wordt.

Nog een laatste vraag, hoe hoeveel tijd kost het balanceren ongeveer? De originele lader begint gelijk met balanceren, hoort dat?

Die link brengt mij alleen naar de site van RC-Adict.:confused:

Lipo tester is niet nodig als je een goed werkende lader met duidelijk display hebt maar wel handig.

Geen idee ik weet immers niet of er wel sprake van onbalans is en hoeveel.
Als je lader dat niet aangeeft dan heb je wel een lipo tester of universeelmeter nodig om daar achter te komen.;)

Meestel moeten zowel de hoofd draden als de balans stekkers aangesloten worden.
Ik zou met zender en lader naar de betere modelwinkel gaan en daar een kabeltje kopen en meteen even testen.;)

De accu's voor de E-flite micro serie hebben de hoofd draden en balans stekker op 1 stekkertje zitten.

Nu nog uitvogelen hoe ik de Robbe Power Peak C8 EQ-Bid lader goed instel en wachten op het stekkertje.

Het is dus mogelijk dat een 7,4V 180mAh s2 lipo langer dan 4 uur aan het balanceren is? Vindt ik vrij lang. Van mijn Mini Super Cub was de 7,4V 300mAh accu binnen 60 min klaar op de standaard lader.

Je hebt toch een lader met een display waar je de celspanningen kunt aflezen.
Als daar nog maar een paar hondertste verschil in zit gewoon handmatig uitschakelen.
Laders gaan wat dat betreft vaak mieren neuken.;)

Back