Verkerk VOLVO FH 16 750

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door bvdh, 27 dec 2018.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Dat ziet er al goed uit.
    Nog tips of tricks voor een mede Volvo bouwer? Of ging het prima volgens handleiding?
     
  2. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Hoi marker , jazeker . Ziet het als tips , en niet als afzijken Zij afscherming tussen voor en achter wiel de bevestiging klopt niet. Eerst even droog passen. Voorbevesiging moet iets naar voren gelijmd worden denk ik. Achter spatborden, de voor steunen zijn te lang. En moeten denk ik ook ingekort worden. Grijze lucht ketel achter stuuras bijrijderskant krijg ik ook niet sluitend als op tekening dus niet netjes naadloos dicht ook deze zit al tussen je frame met een heul lastig boutje, ook een keer goed bestuderen voor je tot lijmen over gaat . Achter spadborden gaan met een rubber lipje . Maar dit houd het geheel niet echt bij elkaar , dus ga ik denk ik ook verlijmen . zal nog wel meer komen . En dat zal ik schrijven. Maar alleen als tips voor de rest van de bouwers. Voor de rest is het echt aanteraden eerst in mekaar te zetten , en proef passen alvorens te spuiten. Mvg bertus
     
    Marker, arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Dank je wel Bertus!
    Ik zie het ook niet als kritiek op de set. Maar het voorthelpen van elkaar: tips en tricks. Ben zelf tot nu toe erg tevreden over de details en de pasvormen van de meeste parts.
    Ben zelf dus ook begonnen en vind het prachtig om te doen. Het is inderdaad even goed passen en meten voordat je dingen verlijmd. Dit had ik al uitgevonden. Ik ga jouw opmerkingen met potlood in mijn handleiding zetten met de opmerking: "eerst passen, dan lijmen".

    Succes verder met de bouw van deze mooie bouwdoos!

    groeten,
    Erik
     
    VOLVO FH 16 750 en bvdh vinden dit leuk.
  4. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Weer een kleine vordering .
    Eerst weer wat oplet puntjes . 1 Achteras ophanging de stalen pentejes gaan heel zwaar in de gaten , meschien iets opboren. 2 de voor spatbord en heb ik aan de binnen zijden weg gesneden . Bij het scherp sturen loopt dat aan. 3 koplamp unit voor lijkt 2x een plaatje te missen tekening 42a het groene plaatje ontbreekt( zou meschien ook wel de printplaat kunnen zijn?) 4 Achter spatborden zelf heb ik ze gelijmd, staat niet op tekening, maar word wel heel fexiebel . 5 Vering vanluchtbal heb ik zelf somige onderdelen geschroefd aan de binnen kant waar de luchtbal over heen valt . Met de huidige luchtbal trek je zo weer alles van mekaar. 6 cabine nu voor de 2x in mekaar gezet . Met de kerst de eerst cabine gedaan .Maar er waren onderdelen niet goed dus heb het meeste weer nieuw. Bij mijn eerst cabine zaten de zijpaneelen te laag ten opzichte van de achter kant . Nu een keer droog gepast en wat scherpe randjes schoon gemaakt . En nu kom ik er wel . Maar het is verstandig wel eerst droog te passen . En dus niet zo als het instructie filmpje gelijk in mekaar te lijmen!! .

    Mvg Bertus 20190427_205526.jpeg 20190427_205543.jpeg 20190427_205821.jpeg
     
    VOLVO FH 16 750 en Marker vinden dit leuk.
  5. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    En testen dat gaan we straks met de electronic er in ook zeker doen 20190427_210938.jpeg
     
    Catwoman, Marker en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Ziet er goed uit !

    De Iron Mark op de goede plaats, op de grille ! Smiley  Okay.png

    Wat ik jammer vind dat de Volvo FH16 nog in de Euro 5 uitvoering is gefabriceerd. Smiley verdrietig Klein.png
    (Euro 5 uitlaat, i.p.v. Euro 6 uitlaat)
    En dat er nog kleine schoonheidsfoutjes/tekortkomingen in het bouwpakket zitten. Smiley verdrietig Klein.png

    Oud en nieuw gebroederlijk naast elkaar, mooi hoor !
    Klompjes op de treeplank bij de F16 !
    SMILEY DUIM OMHOOG.jpg
     
    bvdh vindt dit leuk.
  7. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Zijn er al vorderingen gemaakt met dit juweeltje van Verkerk?

    Gr. Marcel
     
  8. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Hoi Marcel, de volvo is kwa in mekaar zetten zo goed als af . Alleen electra aansluiting en we kunnen proef rijden . En daar na de lampen opbouw. Nog enkele tips of probleem puntjes. Ik vond zelf erg lastig om de intieur stijlen te verlijmen . 3x over gedaan tot ze pas goed zaten . Hoogte is lastig te vinden . Ook de spiegels heb wel wat inspanning nodig . De dode hoek en bijrijderskant spiegel zit wel heel slap vast . Heb hier zelf 1mm staafje door heen gemaakt /geboord . Globetrotter dak zit ook vooral tegen de achterwand aan erg los en steekt dus buiten je cabine uit . Ga hier voor nog een soort haak/paletje verzinnen zo dat cabine en globetrotter dak mekaar opzoeken(meschien een tip voor verkerk om iets te ontwikkelen/oplossen) maar voorlopig eindconclusie. En ja ik heb de tamiya volvo ook in mekaar gezet.het is geen abctje om te bouwen naar mij mening . Vergt echt wel wat van je bouwkunsten. Van wegen een lastige en soms temooie bouw methode . Maar als hij dan ook in mekaar staat . Heb je toch een helemooie , en op bepaalde punten doordachte volvo . Dus VERKERK gr Bertus. En nu fotos 20190610_133340.jpeg 20190610_133338.jpeg 20190610_133319.jpeg 20190610_133311.jpeg 20190610_133304.jpeg 20190610_133256.jpeg
     
    ozy, luchard, Marker en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hé Bertus, ziet er mooi uit!
    Ik was een paar weken geleden bij een opendag van volvo, en daar waren de mannen van Verkerk ook met een 3tal modellen incl. verlichting, dat is echt mooi!!
    Jij hebt ze nu allebei gebouwd, wat ik mij afvraag, zit hier nu veel schaal verschil in?

    Gr. Marcel
     
    bvdh vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Dit ziet er heel goed uit hoor ! Smiley Twee dikke duimen Klein.png
    Goed om te zien dat je Iron Mark in de boven grille hebt geplaatst. (zoals het hoort ! Smiley Very Good Klein.jpg

    Volgens mij is de Tamiya Volvo cabine makkelijker in elkaar te zetten, omdat de cabine op zichzelf uit één stuk is.
     
    bvdh vindt dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Mooi !
    Oud en nieuw naast elkaar !
    1e generatie Volvo F 16 en de laatste generatie Volvo FH 16
    Smiley Twee dikke duimen Klein.png
     
  12. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Ja de verkerk volvo globeyrotter xl is net zo hoog als de tamiya volvo globetrotter, zal eerdaags foto's posten
     
  13. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Het verschil 20190530_223041.jpeg
     
    luchard, VOLVO FH 16 750, Marcel M en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Erg mooi om te zien!
    Ook de plaatje naast F16 en de Tamiya Volvo

    Ben ook bezig om de cabine op te bouwen. Stukje bij beetje. Gaat vooral niet snel. Passen en meten. Maar eigenlijk alles past perfect. Vooral lastig te bepalen wanneer je onderdelen beste kunnen spuiten i.c.m. verlijmen. Een leuke uitdaging!

    Dank voor de tips over de spiegel. Daar zal ik een soortgelijke oplossing kiezen. (hmm, dus toch niet in komende weken met het spuiten van de cabine beginnen; Eerst dus de spiegels passen.)

    Qua dak had ik ook al wat ideeën. ik denk dat ik aan beide zijden een stripje styreen aan de achterwand lijm en een 'haakje' aan het dak. Heeft namelijk ook het voordeel dat bij het uiteindelijke verlijmen van het dak je niet hoeft te 'knooi'n en martel'n' met een gespoten cabine. (wel voor mij nog de vraag: wil ik dak wel verlijmen?)
     
    VOLVO FH 16 750 en bvdh vinden dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Er zijn wel wat verschillen tussen de beide Volvo modellen.
    Het Volvo Verkerk dak loopt iets schuiner af naar voor voren toe.
    De treeplankjes zijn iets anders
    En er zijn nog een paar klein verschilletjes :
    Zoals de bumper een de koplampen.
    De slaapcabine raam omranding achter het raam van de deur.

    Maar beide modellen zien er best goed uit !
     
  16. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    klop piet , maar dat ligt nartuurlijk ook deels aan of globetrotter dak of globetrotter xl dak
     
  17. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    20190610_213649.jpeg 20190610_213714.jpeg 20190610_213506.jpeg

    Iets met 16 en 18 liter
     
    arm1948 en luchard vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Nu de Volvo's met de voorkant tegen elkaar staan zijn de verschillen duidelijk zichtbaar.
    Hmm, er is een duidelijk hoogteverschil van het voorfront onder de voorruit.
    Dit is beduidend lager bij de Verkerk Volvo dan bij de Tamiya Volvo.
    Het zijn allebei Volvo's FH16 750 met een XXL Globetrotter dak en toch is er een duidelijk verschil zichtbaar !

    Tja, welke Volvo 16 750 komt nu het dichts bij de 1:1 Volvo FH 16 750
    Ik zelf ga voor de Tamiya Volvo FH 16 750 :) :)
    Ondanks dat het Globetrotter dak iets schuiner moet aflopen aan de voorkant !

    Zie foto's 1:1 uit mijn Volvo archief
    VOLVO FH 750.0003.jpg

    VOLVO FH 750.0004.jpg

    VOLVO FH 16.03 (2).jpg

    P.S.
    Ik vind de schijnwerpers met de beugel op het dak van de Tamiya Volvo FH 16 750 niet echt mooi, ziet er nogal goedkoop uit. :( :(
     
  19. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Ik denk dat hierin het meeste verschil door de gekozen schaal van de bouwmodel fabrikant wordt veroorzaakt. Misschien zelfs wel in diverse onderdelen (chassis, wielen, cabine) verschillend. Als ik de schaalmodel Volvo's op de meest simpele wijze naast de originele Volvo zet (plaatjes kopiëren en naast elkaar in verhouding zet, waarbij ik schaalmodel in grootte aanpas aan originele foto van Pieter), dan zie ik maar weinig verschillen qua hoogte. In details zie je dan wel wat verschillen.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Alleen zo als ik al eerder schreef tamiya geeft een globetrotter dak uit dit is een lagere versie al de verkerk volvo globetrotter xl, en wat Piet omschrijft als xxl, die is net op de markt en krijg je een verlengde cabine . Dus de vergelijking van foto s van de tamiya volvo globetrotter de echt volvo globetrotter XL klopt niet
     
    VOLVO FH 16 750, Marker en arm1948 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina