Verkerk VOLVO FH 16 750

Dat klopt als een bus!Een sper heeft hier niets mee te maken. Die voorkomt alleen dat het linker en rechter wiel niet exact dezelfde snelheid draaien.

En Bertus heeft helemaal gelijk: dit komt omdat motoren, op het vliegwiel gezien altijd linksom (tegen de klok in) draaien, dus de reactiekrachten die de motor op het chassis uitoefenen, zijn anders-om, dus met de klok mee; dat betekent dat het chassis tordeert, en de bestuurderskant eerder omhoog komt.

Cor


Hallo Cor,
Je hebt helemaal gelijk een sper cardan heeft niets te maken met het torderen van het chassis.
Even wat meer uitleg :
Ik heb het niet goed beschreven, niet goed nagedacht : Ik had moeten schrijven : Het torderen van het chassis aan de bestuurderskant of de bijrijderskant, is afhankelijk van de draairichting van de cardanas naar het cardan. (zie citaat, rode tekst)
Even het foutje hersteld, tekst aangepast.

Volvo FH 16 750 zei:
Volgens mij rijden bij het Truck Pulling trekken, de trucks met een sper cardan.
Als het cardan is gesperd, zal de truck aan de linkerkant eerder omhoog komen, als de draairichting goed is van de cardanas.
 
Hallo Bertus,

Je kan het torderen van het chassis wel aanpassen, zodat de linkerkant, bestuurderskant eerder omhoog komt.

Oplossing :
Als er tenminste ruimte genoeg is tussen de Elektromotor en het cardan : Een tussenbak 1:1, tussen de motor en het cardan plaatsen, dan draait de uitgaande as naar het cardan de andere kant op en komt de bestuurderskant eerder omhoog.
Alleen moet je dan wel een aanpassing verrichten, want vooruit rijden wordt achteruitrijden en achteruitrijden wordt vooruitrijden.
Indien mogelijk kan je dit op je zender aanpassen, maar wel één nadeel, als je de zender ook nog voor andere trucks gebruikt werkt dit niet prettig.
De beste oplossing is : Om de uitgaande draden van je snelheidsregelaar om te draaien, dan wordt achteruitrijden, vooruitrijden en wordt vooruitrijden, achteruit rijden en heb je het probleem van het torderen van het chassis opgelost en kan je zender standaard blijven.
Ik gebruik zelf altijd een tussenbak 2:1 en draai ik de uitgaande draden van de snelheidsregelaar om, zodat mijn zender standaard blijft.

Men zegt, dat dit officieel niet kan : Vooruitrijden in de achteruitrijmodus van de snelheidsregelaar.
Ik doe dit al jaren en nog nooit problemen ondervonden.
Dit heb ik ook toegepast bij mijn 4 assige Volvo F 16 Zwaar Transporttrekker, dit gaat gewoon heel goed.
 
Prima zo, maar als je een zender hebt met meerdere model opslag mogelijkheden, kan je dat gewoon in de zenderprogramma van dat model omdraaien.
Ik heb een Spectrum DX7, en die gebruik ik voor helicopter, voor diverse boten en voor alle trucks, elk met de eigen instellingen.
Ik vermoed dat alle moderne zenders de mogelijkheid hebben om meerdere, soms vele, modellen op te slaan, elk met hun eigen karakteristieken.

Wat de draairichting van de motor betreft kan het op nog een andere manier, hoewel dit mogelijk niet erg praktisch is, in vergelijking met wat jij voorstelt Pieter: je kunt ook de as "ondersteboven" monteren, of eigenlijk het differentieel in het as-lichaam omdraaien.
Dat zijn althans theoretische mogelijkheden, de praktijk kan best anders uitwijzen, lees: dat gaat niet zo.....:bier:
Cor
 
Prima zo, maar als je een zender hebt met meerdere model opslag mogelijkheden, kan je dat gewoon in de zenderprogramma van dat model omdraaien.
Ik heb een Spectrum DX7, en die gebruik ik voor helicopter, voor diverse boten en voor alle trucks, elk met de eigen instellingen.
Ik vermoed dat alle moderne zenders de mogelijkheid hebben om meerdere, soms vele, modellen op te slaan, elk met hun eigen karakteristieken.

Wat de draairichting van de motor betreft kan het op nog een andere manier, hoewel dit mogelijk niet erg praktisch is, in vergelijking met wat jij voorstelt Pieter: je kunt ook de as "ondersteboven" monteren, of eigenlijk het differentieel in het as-lichaam omdraaien.
Dat zijn althans theoretische mogelijkheden, de praktijk kan best anders uitwijzen, lees: dat gaat niet zo.....:bier:
Cor

Hallo Cor,

Ik heb maar een eenvoudige Futaba FC 16 zender, die is omgebouwd naar een Jeti 2.4 GHz.
Dit is ook wel te programmeren in de Jeti ontvanger, maar ik hou liever alles standaard.
Ouderwets hé !
SMILEY OUDE MAN 1.png
SMILEY OUD.jpg
 
Prima zo, maar als je een zender hebt met meerdere model opslag mogelijkheden, kan je dat gewoon in de zenderprogramma van dat model omdraaien.
Ik heb een Spectrum DX7, en die gebruik ik voor helicopter, voor diverse boten en voor alle trucks, elk met de eigen instellingen.
Ik vermoed dat alle moderne zenders de mogelijkheid hebben om meerdere, soms vele, modellen op te slaan, elk met hun eigen karakteristieken.

Wat de draairichting van de motor betreft kan het op nog een andere manier, hoewel dit mogelijk niet erg praktisch is, in vergelijking met wat jij voorstelt Pieter: je kunt ook de as "ondersteboven" monteren, of eigenlijk het differentieel in het as-lichaam omdraaien.
Dat zijn althans theoretische mogelijkheden, de praktijk kan best anders uitwijzen, lees: dat gaat niet zo.....:bier:
Cor
ja klopt helicor, de oplosing is simpeler dan ook ik dacht ,achter as een halve slag gedraait (onder boven ,en boven onder) en dat zou het bprobleem oplossen , alleen even om gooien in me zender. en anders snoertjes van de moter omdraaien . bedankt voor het meedenken.

mvg bertus
 
Hallo Bertus,

Mooie Volvo FH 16 750 trekker geworden, ziet er mooi uit.

Mooie grote VOLVO letters onder de voorruit.
De Iron Mark staat mooi op de grille.
Ik vind dat de Iron Mark op de grille hoort en niet onder de voorruit.

De truckrun gaat nu goed, links eerst omhoog, SUPER !

(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten !
VOLVO PET.02.jpg

P.S.
Wordt de Volvo nog gespoten, of blijft deze wit ?
 
Hallo Bertus,

Mooie Volvo FH 16 750 trekker geworden, ziet er mooi uit.

Mooie grote VOLVO letters onder de voorruit.
De Iron Mark staat mooi op de grille.
Ik vind dat de Iron Mark op de grille hoort en niet onder de voorruit.

De truckrun gaat nu goed, links eerst omhoog, SUPER !

(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten !
Bekijk bijlage 330521

P.S.
Wordt de Volvo nog gespoten, of blijft deze wit ?


bedank pieter, eerst nog de exstra stuuras en afbouw achter en dan pas spuiten , kleur nog niet bekend. mvg bertus
 
bedank pieter, eerst nog de exstra stuuras en afbouw achter en dan pas spuiten , kleur nog niet bekend. mvg bertus

Hallo Bertus,

Is er wel voldoende ruimte voor een stuuras, of ga je het chassis verlengen of vervangen voor een langer chassis.
Wordt het een voorloopas of een naloopas of een sleepas, of twee aangedreven achterassen ??
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
 
als het goed is komt verkerk zelf met een gestuurde voorloopas. zo als het er nu uit ziet . kan je het achterste gedeelte van je chachie demonteren. en de nieuwe voorloop as en trek as weer monteren waarschijnlijk . ben beniewd . er zullen ook nieuwe diesel tanken/zijfender gemaakt moeten worden , omdat de huidige te lang en in de weg zitten. we gaan het bekijken of het komt , en dan wat de prijs/uitelijk is . en anders maak ik als nog een geheel nieuw aluminium chachie er onder. mvg bertus
 
Goedemorgen. Zijn er mensen die van de 4x2 van verkerk een 6x2 gemaakt hebben? Van de leverancier krijg je weinig updates, terwijl het toch op de site wordt gezegd dat er aanpassingen komen om het model om te bouwen naar 6x2. Groeten paul
 
Ach ja, ze hebben in het verleden wel meer beloofd. Zou maar niet te veel erop rekenen wat toezeggingen over tijd betreft. Heb ook al van 3 gevallen van defecte achterassen gehoord/gelezen..
 
Ach ja, ze hebben in het verleden wel meer beloofd. Zou maar niet te veel erop rekenen wat toezeggingen over tijd betreft. Heb ook al van 3 gevallen van defecte achterassen gehoord/gelezen..

Zou helemaal op niet veel meer rekenen.
Laatst hadden ze een bericht op Facebook geplaatst dat er intern wat veranderingen waren.

Er zou spoedig wat verteld gaan worden over de nieuwe koers van Verkerk, maar dat bericht is van 1 oktober 2019.

Vind de Volvo die ze hebben een schitterend model om te zien. Maar vind het jammer dat de beloofde Scania nooit gekomen is.
 
Goedemorgen. Zijn er mensen die van de 4x2 van verkerk een 6x2 gemaakt hebben? Van de leverancier krijg je weinig updates, terwijl het toch op de site wordt gezegd dat er aanpassingen komen om het model om te bouwen naar 6x2. Groeten paul
hoi paul, ook ik ben benieuwt of er nog wat gaat komen , alleen de spadborden en evtueele velgen,banden los leveren zou ook prima zijn. maar we moeten afwachten denk ik . mvg bertus
 
Hoi brouwers, even een topic uit het stof getrokken. Wat schreef ik als laaste , o ja dat ik er een stuur as bij wilde van verkerk. Nou dat is niet helemaal zo gelopen . De volvo al weer vrij snel verkocht . Dus bouw afgelopen. Tot ik een 2 maanden terug weer een op mp tegen kwam. Dus lang verhaal kort , ik heb er weer fh 16 van verkerk, en dat bijft in dit soort toch een bijzonder model, ik blijft niet alles idiaal vinden, maar er zit wel een uit muntende perfectie in . Nu ga ik hier geen bouw verslag neer zetten , van in mekaar plakwerk . Maar mocht jij daar wel nog een keer aan beginnen. Ik heb bij mijn bouw tekeningen nog wel wat kleine tips zitten . Dus vragen mag altijd.

Hier wat foto's, kleine aanpassing zijn aan de buitenzijde , furrybear lowride banden, iron mark waar die hoort , exstra onderbumer met 4 vierkante hella , lesu bull bar in de ronding van de cabine verbogen, scaleparts lampen beugel , verkerk luchthoorts , nieuwe abs zonneklep.

Ook nu is de wens nog steed een exstra achter as . We gaan kijken wat er kan.
 
O ja klein handig deital voor de gene die er een hebben . Ik heb deze volvo ( na tip van alwin wetronic die er naar aan het kijken, onderzoeken was.) De gelebodem plaat er uit gehouden. En dus niet mee gelijmd met de bouw van de cabine . Waardoor de binnen kan er nu nog uit kan met spuiten , hier en daar wat exstra abs strips geplakt ,en dat is nu erg sterk geworden . Ook vanwege de lijm ( zap zie foto)

16409410315353959004781003637349.jpg
 
Back
Top