Dat klopt als een bus!Een sper heeft hier niets mee te maken. Die voorkomt alleen dat het linker en rechter wiel niet exact dezelfde snelheid draaien.
En Bertus heeft helemaal gelijk: dit komt omdat motoren, op het vliegwiel gezien altijd linksom (tegen de klok in) draaien, dus de reactiekrachten die de motor op het chassis uitoefenen, zijn anders-om, dus met de klok mee; dat betekent dat het chassis tordeert, en de bestuurderskant eerder omhoog komt.
Cor
Hallo Cor,
Je hebt helemaal gelijk een sper cardan heeft niets te maken met het torderen van het chassis.
Even wat meer uitleg :
Ik heb het niet goed beschreven, niet goed nagedacht : Ik had moeten schrijven : Het torderen van het chassis aan de bestuurderskant of de bijrijderskant, is afhankelijk van de draairichting van de cardanas naar het cardan. (zie citaat, rode tekst)
Even het foutje hersteld, tekst aangepast.
Volvo FH 16 750 zei:
Volgens mij rijden bij het Truck Pulling trekken, de trucks met een sper cardan.
Als het cardan is gesperd, zal de truck aan de linkerkant eerder omhoog komen, als de draairichting goed is van de cardanas.