Verlengde FG beetle (+75mm) Is nu een Truck

• Topicstarter Topicstarter RCgiller
  • Startdatum Startdatum
R

RCgiller

Guest
Ja, een verlengde FG dus, 75mm langer dan standaard.
Zo ziet de auto er nu uit (dus voordat ie verlengd is):
DSC02681.jpg

DSC02675.jpg

DSC02676.jpg

en dit is het verschil met de nieuwe bodemplaat:

DSC02670.jpg

DSC02672.jpg

Ik heb de orginele in autocad gezet en de nodige wijzigingen aangebracht :)
ook een aangepaste servo plaat erbij...
plaats van gas/rem servo veranderd, omdat anders de stangen te kort zijn.

Ik heb de plaat laten laseren en laten zetten. en zie het resultaat.
alleen nog de verzonken gaten maken en afstandhouders voor de servo plaat.

wordt vervolgd....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou de kap een stuk verder naar voren zetten.. ziet er erg raar uit met de wielkassen nu. (ik zou dat verschil gewoon uitmiddellen, zal er veel beter uitzien. )

Ik zou de kap een stuk verder naar voren zetten.. ziet er erg raar uit met de wielkassen nu. (ik zou dat verschil gewoon uitmiddellen, zal er veel beter uitzien. )

Erg raar, das wel wat overdreven hoor, het is niet ideaal dat ben ik met je eens, en als de kap verder naar voren zit raken de wielen hem bij insturen.

Veel beter uitzien = Kwestie van smaak, maar het zag er niet perfect uit, daar heb je gelijk in

Maarrr de auto wordt 75mm langer. en ligt al in stukken, de auto zoals in de vorige post is niet meer. hij ziet er nu zo uit:
DSC02700.jpg

De kap blijft van voren hetzelfde, het achterwiel met motor en alles gaat 75mm naar achter. dat lost het wel op

vroeger (3 maanden geleden) was ie zo:
DSC02519.jpg

en van achter zo
DSC02516.jpg

Toen vond ik hem echt te gek, maar te onhandig met sleutelen en hij werd zo warm binnenin, dat m'n accu het niet meer trok. Toen kwam ook de RN FATpower er nog in, toen ben ik toch maar voor de prestaties en sleutelplezier gegaan.

Daarna dus veranderd in dit:
DSC02526.jpg

en nu dus 7,5cm langer.

Ik vind hem echt mooi, en ook super leuk om te zien dat mensen met ACAD klooien ;-)
Zelf ben ik een Microstation gebruiker (voor mijn werk) en heb vaker er over gedacht om een DGN of DWG te maken van bepaalde delen om deze uit te laten snijden (CNC) van de beste kwaliteit materialen. Maar de tijd hè...ik moet er echt eens voor gaan zitten.
Nice work ;-)

Erg raar, das wel wat overdreven hoor, het is niet ideaal dat ben ik met je eens, en als de kap verder naar voren zit raken de wielen hem bij insturen.

Veel beter uitzien = Kwestie van smaak, maar het zag er niet perfect uit, daar heb je gelijk in

Ik vind Dat op deze foto's de auto erg raar uitziet. een erg groot gat achter de voorwielen, en de achterkant is ruimer geknipt om genoeg ruimte te hebben voor de achterwielen.
Kun je overdreven noemen, maar hierdoor is het mijn mening dat ik de kap te ver naar achteren vind zitten.
Als jij het zo mooi vind, is dat toch ook genoeg? meer als m'n eigen mening geven kan ik niet. ;)

jammer dat de kap niet meer past.
dat had mooier gekund lijkt mij.
maar de achterste leds vind ik wel leuk gemaakt

Het gaat om een nieuw ontworpen bodemplaat, waarmee de auto opgebouwd gaat worden. niet om hoe de oude auto eruit ZAG.

Maar altijd leuk om te lezen dat de auto niet mooi gevonden wordt zoals hij was :thumbsup:

Het ging idd om de bodemplaat.

Hoe heb je het gedaan, met een digitizer tablet of gewoon opmeten en uittekenen?
En waar heb je de plaat laten maken?

Het ging idd om de bodemplaat.

Hoe heb je het gedaan, met een digitizer tablet of gewoon opmeten en uittekenen?
En waar heb je de plaat laten maken?

Ouderwets opmeten en in autocad inkloppen. laten maken bij lokale constructiewerkplaats.

begonnen met eea op de plaat te monteren om te kijken of het past.
DSC02702.jpg

DSC02703.jpg

afstandbusjes voor de servoplaat:
DSC02701.jpg

maar niet alles past perfect, zoals verwacht, het is tenslotte maar een prototype;
DSC02705.jpg

DSC02704.jpg

Dus een nieuw driehoekstukje maken, evt. bij een volgende plaat de servoplaat in zijn geheel 3mm naar achter.:rolleyes:

wordt vervolgd.

Zo, even weer uit elkaar en de bodemplaat gepolijst:
DSC02707-1.jpg

En de servoplaat gepolijst en weer gemonteerd
DSC02710.jpg

met nieuwe afstandbussen
DSC02711.jpg

toen een proefpassing voor de rest en even kijken hoe het eruit gaat zien:
DSC02715.jpg

DSC02712.jpg

en nog even met de originele kap...
DSC02717.jpg

best ruig eigenlijk!
DSC02716.jpg

Ik weet nog niet wat ik ga doen met de kappen, maar de lengte bevalt me wel...
Eerst even wat spulletjes bestellen die ik kapot gemaakt heb :D en een nieuwe spoiler.

wordt vervolgd

zo kan het ook

Zo kan het ook,,,,,, dit is mijn verlengde monsterbeetle.
RWMonster1.jpg

IMG_9938.jpg

En dit zijn mijn modificaties voor de servo en servosaver.
IMG_9942.jpg

IMG_8631.jpg

Ik zou ook de kap wat verder naar voren plaatsen.
In geval van jou extreme lengte zou je ook voor de HPI Baja 5T beetle kap kunnen gaan.

Jou servoplaat ziet er erg mooi uit, maar is volgens mij ook niet erg licht,,,,,,,

Laatst bewerkt:
Wow RonW, ik heb net je draadje gelezen op bigscaleommen, ziet er erg gaaf uit! Heb je die freesbank thuis staan?
Dat zou ik ook nog wel eens willen, het ontwerpen en tekenen van dergelijk spul is geen probleem, maar het uitbesteden nekt me altijd!

Mijn servoplaat is idd niet echt licht met 5mm dik, dat was omdat het goedkoper was om alles uit 1 dikte te laten snijden, de plaatwissel was duurder dan een dikkere servoplaat, maja, het brengt wel een hoop stevigheid.
jouw oplossing voor de servosaveras naar de AB blokken is erg elegant moet ik zeggen.

Ik ben eigenlijk pas sinds mei ofzo met de FG bezig, daarvoor (en nog) vooral crawlers en scalers. dit sleutelt wel een stuk makkelijker!

Nu weer wachten op spulletjes van TPS.

Bedankt voor je complement,,,,,
Ik heb inderdaad thuis een freesbank en draaibank staan.
Geen CNC hoor!

Voor een goede wegligging met een goede draaicirkel moet je eigenlijk een bodemplaat hebben die maximaal 6cm langer is.
De mijne is 5cm langer.
Eigenlijk is een breder opgezette auto veel stabieler dan een langere bodemplaat.
Wel is de gewichtsverdeling veel beter zodat veel meer stuur hebt in de bochten.
De auto tilt de voorkant niet meer zo snel op.

Wat ook een beter weggedrag veroorzaakt is verhoogde diffbokken.
Hiermee gaat je achtervlinder omhoog waardoor ook je schokdempers mee omhoog gaan.
Met 6mm verhoging komen je draagarmen bijna horizontaal aan de auto te staan.
Bodemvrijheid wordt dan wel minder, maar de wegliging wordt wel beter.
Ik frees zo af en toe opvulplaatjes van 6mm alu die je onder de (lage) diffbokken kunt leggen.
Kijk hier maar eens,,,
IMG_8361.jpg

IMG_8364.jpg

Ik zou de 5mm dikke servoplaat flink lichter maken door hier een mooi gaatjes patroon in te boren.
En op sommige plekken zou ik zelfs hele delen weghalen.

De nieuwe opzet van de servosaversteun brengt veel stevigheid in de voorkant van de auto terwijl er zijdelings nog de flex aanwezig is.
Ik heb het vooral gedaan zodat ik nu alles appart los kan halen.
Ik was vooral de stuurservo die op de kop gemonteerd zat flink beu.
Nu kan ik heel makelijk iets verstellen of loshalen aan het besturingssysteem.

De servoplaat op zich is idd al niet handig, maar ja, dit heb ik nu, dus eerst maar eens afmaken. kijken hoe hij rijdt. Dan misschien de diffblokken nog verhogen, dat lijkt niet al te veel werk.

maar de Auto:

Dit was in het weekend, even kijken hoe het kan worden:
DSC02722.jpg

nog niet helemaal maar ja,

Ik heb nu de servo stangetjes op maat gemaakt, even een RVS hulsje om het draad eind...
DSC02744.jpg

loopt netjes vrij:
DSC02745.jpg

Ik was geinspireerd om ook de freesbank op de zaak eens te proberen, het driehoekstukje paste niet meer dus daar heb ik een nieuwe voor gemaakt. (schrik niet RonW, het is weer erg lomp en bulky :cool:).

Het plaatje (weer 5 streep dik, want dat lag er), ik had het ook kunnen zagen, maar ik moet toch even de freesbank proberen.
DSC02746.jpg

op z'n plek, past perfect!
DSC02747.jpg

Even vastdraaien...
DSC02749.jpg

close up:
DSC02748.jpg
.

beetje lomp spul dus, komen waarschijnlijk wel wat gaten in, eerst maar eens rijden met dat ding! dan misschien alles wat lichter maken.

wordt vervolgd...

Lomp,,,???
Ik vind dit nog wel meevallen!
De servo plaat vind ik wel vrij lomp,,,, maar daar kun je nog wel wat mee doen.
Leuk, dat er mensen zijn die hun ideéen tot een uitvoer brengen.
Ik blijf dit volgen.

ik zie dat je overal kruiskop gebruikt, beter kan je dan imbus op torx dat draai je minder snel dol

Ja, je hebt gelijk, maar ik heb al te veel dolgedraaide M4 Imbussen gehad, en de kruiskoppen blijven het wel doen, (wel steeds vervangen na demontage) Torxen zal ik eens kunnen proberen.

Mijn voorkeur ligt ook zeker bij imbus/torx maar als je dan op zaterdag bij de bouwmarkt staat omdat je doordeweeks bij fabory iets vergeten bent... :roll:, toch maar weer kruiskoppen, of nog erger de platte schroef (daarmee zit nu dus de Servoplaat vast)

Van het weekend niets aan de auto gedaan, moe(s)t nog redelijk wat in huis klussen...

Back