Is allemaal wel een beetje off-topic hier, tijd voor een nieuw draadje in het wetenschaps-forum?
Ja daar heb je gelijk in - maar sinds het wetenschapsforum bestaat heb ik al vaker gemerkt dat een wetenschappelijke discussie meestal ontstaat in een ander topic - net als hier nu... en moet je dan de hele discussie overhevelen?
Stel je voor, een blok lucht dat beweegt ten opzichte van de grond (wind dus).
Stel dat de bewegingsrichting van het blok abrubt verandert, het blok gaat opeens 90º linksaf. Wat gebeurt er met een vliegtuig, of voor mijn part een ballon, middenin dat blok lucht?
Dat heeft kinetische energie rechtuit, en zal dus in eerste instantie rechtuit willen gaan - totdat die neiging gedempt is door de lucht.
De kinetische energie heeft geen relatie met de lucht, alleen met de beweging zelf.
Dat is de reden dat een vliegtuig dat draait naar een downwind koers, plotseling (lucht)snelheid verliest, met alle risico's van dien.
Uiteraard is het effect het sterkst bij een harde wind, en met een langzaam vliegend vliegtuig. Daarom hoort deze theorie tot de standaard instructie als je leert zeilvliegen...
Iets vergelijkbaars gebeurt als je, bij de landing, steeds dichter bij de grond vliegt, waar de windsnelheid steeds minder zal zijn (windgradiënt). Ook daar bestaat het risico van stall als je te weinig snelheid hebt.
Zijdelings hiermee verwant, een raadseltje dat ik ooit las:
Stel, je rijdt in een auto, en in de auto zweeft een heliumballon tegen het plafond aan.
Als je nu remt met de auto, wat gebeurt er met de ballon?
Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar ik geloof de oorspronkelijke tekst: de ballon gaat naar achteren.
Waarom: de in de auto aanwezige lucht heeft een groter soortelijk gewicht dan de ballon. Alles in de auto wil rechtuit blijven gaan, maar de lucht wint het -door zijn grotere massa- van de ballon, en duwt de ballon dus naar achteren.