Veron | de Havilland Tiger Moth

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door ramses, 6 nov 2023.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Heruitgave bouwdoosje (door Vintage Model Company - laser gesneden):

    • Veron de Havilland Tiger Moth

    Als eerste een mooi vlak stuk zachtboard op maat gesneden om de tekening op te spannen.
    Daarna 'bloemistenplastic' over het bouwblad gespannen en met tape vastgezet:

    [​IMG]

    Ik ben begonnen met de latjes voor de vleugels:

    [​IMG]

    Deze klem ik vast met kruislings geplaatste T-pins op het bouwblad:

    [​IMG]

    Daarna kunnen de vleugeltips, vormstukjes en vleugelribben verlijmd worden:

    [​IMG]

    Verder met het vleugelmiddenstuk van de bovenvleugel en het stabilo:

    [​IMG]

    Na het drogen van de lijmverbindingen alles van het bouwblad gehaald en licht geschuurd:

    [​IMG]

    Nu is de romp aan de beurt.

    Groeten, Ramses
    .
     
    strutter en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Opbouw van de romp van de Veron Tiger Moth.
    Eerst één romphelft over de tekening gemaakt, drie balsa vormstukjes en de rest uit latjes (en enkele driehoekjes):

    [​IMG]

    Na het drogen van de verbindingen de spelden verwijderd en een laagje transparante folie over de eerste romphelft op tekening gelegd.
    Hieroverheen de tweede romphelft gemaakt, zo weet je zeker dat beide zijden gelijk zijn,
    De twee rompzijkanten boven op elkaar op de tekening aan het drogen:

    [​IMG]

    De twee rompzijkanten van de tekening gehaald en de drie 'volle' spanten ertussen gelijmd.
    Ook de staart naar elkaar toegebogen en verlijmd, zo blijft de romp recht:

    [​IMG]

    De rest van de rompspanten verlijmd:

    [​IMG]

    ... en de stringers in de uitsparingen van de spanten gelijmd:

    [​IMG]

    ... idem onderzijde neusje:

    [​IMG]

    De houtbouw van de Veron Tiger Moth zit er op:

    [​IMG]

    Verder met het staaldraad voor de cabane struts en het landingsgestel

    Groeten, Ramses
    .
     
    strutter en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Van het staaldraad uit de kit het landingsgestel gebogen en verlijmd.
    Hier de twee stukjes staaldraad voor de cabane struts:

    [​IMG]

    De cabane struts eerst aan de vleugeltank gelijmd.
    Net als bij het landingsgestel wordt het staaldraad op het frame gelijmd en omwonden met draad (garen).
    Een druppel CA erop maakt dan een erg sterke verbinding:

    [​IMG]

    ... en de vleugeltank aan de romp verlijmd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp, vleugels en staartvlakken zijn nu klaar voor de tissue bekleding:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Ramses,

    Kleine tip voor dit kit schaal model. Je rubber ophangpunt zit erg ver naar achter. Die zou ik 1 baai naar voren halen. Waar nu die kleine driehoek zit. Dit heeft als voordeel dat je iets beter je CG onder controle houdt met t rubber en je hoeft maar minimaal 10 seconden mooi te vliegen. Een lager AUW is mooier vliegend. Je rubber doet veel op zo'n moment.

    Ik heb t zelfs gedaan bij mijn open schaal kist in aanbouw.
     
    Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    Dank je, goede tip, ga ik doen!
    Leuk je ontmoet te hebben en bedankt voor de gastvrijheid en alle uitgebreide info en tips :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2023
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Verder met het aanbrengen van de tissue bekleding op de Tiger Moth.

    Dat was een goede tip en heb ik eerst gedaan, het ophangpunt zit nu een baai naar voren t.o.v. de tekening.

    Voor het aanbrengen van de tissue op m`n Savoia, Hellcat en Storch heb ik UHU Hart of direct spanlak gebruikt.
    In m`n Hellcat verslag kreeg ik daarover deze opmerking:

    UHU Hart vind ik wel fijn werken bij het bekleden, maar droogt inderdaad snel en het kan lichter van gewicht.
    Voor deze Tiger Moth heb ik iets nieuws voor mij persoonlijk geprobeerd, lijmstick en alcohol.
    Dit heb ik in een flimpje van Maxfliart gezien en leek me een fijne methode.



    Dus een lijmstick en alcohol klaargezet voor het bekleden van de Tiger Moth.

    [​IMG]

    Uiteraard eerst de onderzijde van de vleugel bekleden en daar heel licht overlappend straks de bovenzijde overheen.
    De onderzijde van een vleugelhelft is hier ingesmeerd met lijmstick, klaar voor de tissue:

    [​IMG]

    Tissue erop gelegd en d.m.v. de alhocol kan je de lijm re-activeren en de tissue nog wat natrekken:

    [​IMG]

    Hier nog wat trekken aan de tissue bij de wortelrib:

    [​IMG]

    Onderzijde van de vier vleugelhelften bekleedt.
    Ik heb daarna wat water over de tissue gespoten en laten drogen:

    [​IMG]

    Verder met de romp:

    [​IMG]

    Ook hier van onder naar boven werkend, eerst de buik, dan de flanken en als laatste de rug.
    Het stukje op de neus bij de cabane struts en de onderzijde van de vleugeltank waren best lastig, je kan er moeilijk bij.
    Sowieso niet met de lijmstick, dus een hard harig penseel gepakt en die over de lijmstick geveegd.
    Daarmee de delen waar de lijmstick niet bij kon ingemeerd met lijm en de stukjes tissue 'per vak' aangebracht

    [​IMG]

    Het richting- en hoogteroer heb ik losgesneden van het stabilo en kielvlak.
    Die ga ik waarschijnlijk d.m.v. dunne strookje litho verstelbaar maken.

    Bijna klaar met bekleden, alleen nog de romprug:

    [​IMG]

    Het vakje onder het ophangpunt heb ik nog even opengelaten:

    [​IMG]

    Na toch best een aantal uur zit het tissue erop!
    De "lijmstick en alcohol methode" is me heel goed bevallen :yes:

    Ik ga wel een andere lijmstick kopen voor de andere FF-modellen.
    Max gebruikt in zijn voorbeelden een (paars) gekleurde lijmstick.
    Daardoor kan je goed zien wat- en in welke mate je het balsa hebt ingesmeerd.
    Mijn lijmstick is transparant en daardoor moet je de onderdelen steeds goed tegen het licht houden om te zien hoe je hebt gesmeerd.

    Huidige staat van de Tiger Moth:

    [​IMG]

    Ik heb de onderdelen een keer nat geneveld en laten drogen.
    De tissue zit er redelijk strak op, maar voelt nog beghoorlijk kwetsbaar.

    Voor het afwerken en spannen twijfel ik nog tussen het oude vertrouwde spanlak of eventueel ezedope...

    [​IMG]

    Volgende te doen is wat 'plaatmateriaal' maken van papier.
    Sommige sjablonen staan hiervoor op de bouwtekening.
    Delen voor de motorkap, landingsgestel, vleugeltank en cockpits.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2023
    jkoeter, E.hof, BBruins en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Lekker bezig Ramses.

    Wat betreft je spanlak en EZE dope dillema. Ik zou 2 kleine frames maken met tissue en daarop beide proberen om te zien wat je fijner vindt. Ik heb zelf EZE dope nooit gebruikt, maar hoor wisselende ervaringen. De een vindt t geweldig de ander een ramp om mee te werken...
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank je Bernard!

    Ik denk dat daar toch ook mijn voorkeur ligt.
    Heb m`n andere met tissue bekleedde modellen daar ook mee gelakt en dat gaat altijd wel goed.
    Ik ga dus toch maar niet experimenteren met Ezedope.
    Voor de geur hoef ik het ook niet te laten, want ik vind spanlak erg lekker ruiken!
    Ik las dat de Ezedope minder (niet?) na blijft spannen, dat leek me wel wat.

    Wat ik nog niet eerder heb gedaan is een druppel ricinusolie door de spanlak mengen.
    Bernard gaf mij die tip in Nijmegen en ik lees dat anderen hier op het forum dat ook doen.
    Ik begrijp dat dat 'plastificatie 'veroorzaakt en de spanlak minder laat krimpen.

    Stel dat ik een (of meer?) druppels ricinusolie aan de spanlak toevoeg.
    Hecht er dan eventueel nog kleurverf op die spanlaklaag met olie?

    Groeten, Ramses
    .
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Spanlak is prima te verdunnen met thinner. Ik gebruik zelf altijd aceton maar dat is meer een voorkeur ding en heb liters van dat spul staan altijd. Pas alleen op, de goedkope meuk van de bouwmarkt is vaak van die eco troep kun je witte vlekken krijgen op je bekleding.

    Wat betreft de wonderolie. Een drupje in een jampotje met een laagje spanlak is al zat. Ik verwacht geen problemen met een kleur aanbrengen erover heen. Je gebruikt de lak immers alleen om het tissue te sealen en niet te plastificeren. De krimp zou ik halen uit water of alcohol. Bij t krimpen wel even de delen fixeren. Ik heb hier zelf een over the top luxe opstelling voor maar een aantal blokjes is ook prima. Even stukje plankband op de blokjes anders lijm alles alsnog vast...
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Top, bedankt voor je antwoord, goede tips :thumbsup:
    Ik ga het proberen!

    Deze Tiger Moth is ook een "test model", ik probeer (voor mij) nieuwe werkmethodes voor dit soort modellen.
    Na de Tiger Moth ga ik nog andere modellen maken voor heel misschien wel Nijmegen 2024 :)

    Ik heb wel wat ervaring met het bouwen van dit soort modellen, maar ik heb ze (vrije vlucht) nog nooit zo goed vliegend gekregen als ik in Nijmegen zag, nog niet enigszins wat erop lijkt... :oops:
    Mijn Savoia en Storch zijn omgebouwd naar RC, dan is bijvoorbeeld het gewicht al minder een issue:

    [​IMG]

    Maar ik wil nou eens een goed vliegend rubber aangedreven vrije vlucht model maken, best een uitdaging!
    Om van het trimmen voor het vliegen in de hal nog maar niet te spreken (nul ervaring mee)...
    Als dat mocht lukken is de volgende uitdaging een mooi schaalmodel wat goed vliegt in de zaal.
    Nog een hoop te leren in ieder geval, leuk! :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2023
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Vliegen kunnen we mee helpen. We zijn weer 2 sessies aan t plannen in een zaal in Velp om wat uurtjes met indoor te stoeien. Henk komt tegenwoordig ook al lekker mee doen. Daar lopen heel wat mensen met veel expertise qua afstellen en vliegen.

    Een goed indoor model is vooral hout keuze, netjes en geduldig bouwen en de lat niet meteen te hoog leggen. Beter iets klaar die wellicht iets mindere looks heeft maar uiteindelijk wel vliegt en waar je van leert.

    Veel mensen bouwen snel met secondelijm of houtlijm maar ik zou je adviseren UHU hart te gebruiken. Zit er een keer iets scheef of niet naar wens. Beetje aceton erbij met een penseel en t komt weer los. Bijstellen en weer vast. De UHU wel even verdunnen met aceton of thinner. Bekleden net zo. Neem je tijd, bekleed beide kanten en dan spannen en klemmen voor een paar dagen. Het is verleidelijk snel te willen gaan maar gemiddeld bouwen de goeie bouwers enkele maanden tot jaren aan een model.

    Ruwbouw en bekleed noemen wij vaak 50% klaar. Daarna komt al het detail werk en een model in elkaar zetten met de juiste instelhoeken en verdraaiingen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    Dank voor de aangeboden hulp, ik ga er proberen bij te zijn!

    Hout keuze kan inderdaad het verschil mken, maar ik heb er bij deze Veron Tiger Moth voor gekozen om het hout uit de kit te gebruiken.

    Heb ik gedaan :thumbsup: Een volle week na de spanlak laag alle onderdelen op de bouwplank gefixeerd gelaten.

    Dat herken ik uit de rc schaalbouw ;)

    .
    Ik heb naast het hout ook het tissue uit de kit gebruikt welke een gelige kleur heeft.
    Licht geel semi transparant, mooie basis voor een gele Tiger Moth dus.
    Mijn Veron Tiger Moth wordt een door de Marine Luchtvaart Dienst gebruikte versie, ongeveer als onderstaande afbeelding:


    [​IMG]
    In photoshop de bouwtekening ingeladen en op de gewenste schaal de decals en prints (instrumentenpaneel) gemaakt:


    [​IMG]

    Een deel van de decals op transparant-, en een deel op wit decal papier geprint.
    De instrumentenpanelen op 200g papier geprint, het overschot aan papier gebruik ik straks voor de vormdelen.

    Vorige week balsa strips bekleed met plakband en gebruikt om de onderdelen van de Tiger Moth na het spanlakken mee op het bouwplankje te fixeren, volgens de tip van Bernard.
    Dat werkte perfect! De onderdelen bleven niet plakken aan de plakband en ik kon de onderdelen na ruim een week drogen zo los wippen.
    Ik had vorige week eerst een onverdunde laag spanlak over alles gekwast, daarna een tweede verdunde laag.
    Dat leek genoeg, daarover komt straks nog een genevelde kleurlaag.

    Hier alles nog op het bouwplankje gefixeerd, klaar om los te wippen en af te werken:

    [​IMG]

    Als eerste de motorkap vormdelen, het sjabloon staat hiervoor op de bouwtekening.

    Op de Veron bouwtekening staat voor de papieren onderdelen "post card" vermeld...
    Nou zijn postcards best dik, ik gebruik hiervoor 200g papier, meer dan dik en sterk genoeg.
    Deze onderdelen voegen toch behoorlijk wat gewicht toe in verhouding tot de rest.
    Voor de beide cockpits is één flink stuk papier getekend als sjabloon.
    Die heb ik niet gemaakt, vond dat onnodig zwaar, ik heb daar twee smalle strookjes voor in de plaats gemaakt.

    Met de lijmstick de motorkap delen vastgelijmd en na aandrogen de tissue erover, ook met de lijmstick en alcohol:

    [​IMG]

    Motorkap delen, bovenzijde vleugeltank en randen voor de cockpits gemaakt en bekleed met tissue:

    [​IMG]

    Met dunner (enveloppe) papier het landingsgestel en de cabane struts bekleden:

    [​IMG]

    Daarna een licht nevelende gele laag over de losse onderdelen:

    [​IMG]

    Heel weinig lak nodig om 'dekkend' geel te worden:

    [​IMG]

    Alles blijft gelukkig mooi recht en vlak, nu goed laten drogen:

    [​IMG]

    Alvast de decals en instrumenten paneeltjes uitgeknipt/gesneden:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2023
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Van lithoplaat kleine strookjes geknipt en voorzichtig in het stabilo en richtingroer gesneden:

    [​IMG]

    Bevestigen van het stabilo aan de romp:

    [​IMG]

    Daarna het richtingroer en als laatste de vier vleugelhelften.
    Een strookje balsa in vleugelprofiel geschuurd en in vier stukken gesneden voor de vleugelstruts.
    Hier de eerste vleugelstrut verlijmd:

    [​IMG]

    Van garen de rigging gemaakt, met een kleine druppel secondenlijm op een knooppunt.
    De rigging is functioneel, het is verbazingwekkend hoe stijf het geheel wordt met de garen spandraden!

    [​IMG]

    Het opbrengen van de decals vond mijn driepoot poes Snoopey weer erg interessant:

    [​IMG]

    Begint erop te lijken :):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Cockpit paneeltjes staan leuk vind ik, het zijn dezelfde panelen als in m`n 1:4.8 G-AGHY maar dan verkleind:

    [​IMG]

    Alles gelukkig recht gebleven, ondanks de (voor mij) nieuwe methode van bekleden en de scherp geschuurde voor- en achetrlijsten:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bruno van Hoek, jef en Taylorcraft vinden dit leuk.
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De wielen in het (door Vintage Model Company heruitgegeven) bouwdoosje van de Veron Tiger Moth zijn groter dan op tekening staan...
    Alle Veron kistjes hadden "vroeger' dezelfde wielen, ik heb deze te grote wielen geruild met de wielen uit een Veron Triplane kit:

    [​IMG]

    Antispin strakes op de romp gemaakt en wat spuitlak in een schaaltje gespoten om o.a. de strakes en wielen te schilderen:

    [​IMG]

    De windschermen volgens sjabloon op tekening uitgeknipt en gevouwen:

    [​IMG]

    Van een klein strookje papier, dun styreen en garen de richtingroer aansturing voor beide zijden op de romp gemaakt:

    [​IMG]

    Met een fineliner de ailerons en wat andere lijnen getekend, daarna een hele lichte nevellaag matt transparant erover gespoten.
    Vliegklaar weegt de Tiger Moth 42 gram zonder rubber:

    [​IMG]

    De Tiger Moth is klaar voor het rubber en de testvluchten :yes:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    HansH, strutter, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Wat ontzettend mooi gebouwd.
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Einde bouwverslag, hierbij nog wat foto`s van de Moth:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    De laatste statische foto`s, hierna foto`s van het vliegen met de Moth!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    jan brilman, HansH, strutter en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.165
    Locatie:
    N. Brabant
    Dank je André!

    Verder met de volgende, ik twijfel nog tussen de Veron Hawker Hurricane of Keil Kraft Fairey Gannet...

    Groeten, Ramses
    .
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.883
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een Plaatje... :thumbsup: :beer:
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    133
    Hurricane!!!

    Heel gaaf gebouwd deze moth Ramses, ik ben benieuwd hoe hij vliegt!
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina