Een vraag aan jullie die tijdens het vliegen gisteren avond naar boven kwam drijven.
Vorige week (mooi warm weer met geen wind) was ik aan het vliegen met mijn Alka 13. Tijdens het vliegen de tijd benut om de Alka goed uit te trimmen voor wat betreft het zwaartepunt. Ik dacht het redelijk voor elkaar te hebben, 45graden nose down om vervolgens in een mooi rechte lijn horizontaal door te vliegen.
Gisteren een heel ander vliegbeeld, iets wat ik niet goed kan plaatsen. Het was kouder, wat meer wind, 45 graden nose down met als gevolg geen mooie overgang naar horizontaal maar weer dat wipgedrag up-down-up-down om daarna weer over te gaan in een horizontale vlucht.
Een low pas fly by was ook niet mogelijk, narmate de snelheid toenam steeg ook de zwever met de neus omhoog. Maw op snelheid naar beneden was bijna niet te doen.
In eerste instantie dacht ik een het verschil in lucht? (andere temp, dunnere/dikkere lucht) Of zit ik er helemaal naast met de gedachte andere lucht? Kan het verschil zo groot zijn dat mijn toestel daar zo gevoelig op reageerd? Of lig het aan mijn onervarenheid? (brand maar los zou ik zeggen :murder
Voordat ik van plan ben om mijn instelhoek aan te passen (ik denk namelijk dat ie nog teveel staat) wil ik jullie mening cq gedachte gang even peilen.
Invert vliegen vergt wel wat moeite, moet dan behoorlijk wat down geven. je zou zeggen dat het zwaartepunt niet goed zou staan, maar een paar weken geleden hier ook al mee aan de gang geweest. Ik meen te denken dat het gewicht met die tijd ook al zo stond als het nu het geval is maar zeker ben ik daar niet van. Er was moeilijk mee te vliegen.
Instelhoek is 1,5 graad, wil ik terug brengen naar 1,2 gr. Mijn bedoeling is om de zwever zo trimmen dat in invert weinig down hoeft te geven. Of zou ik door moeten gaan met trimmen met behoud van de instelhoek?
Vorige week (mooi warm weer met geen wind) was ik aan het vliegen met mijn Alka 13. Tijdens het vliegen de tijd benut om de Alka goed uit te trimmen voor wat betreft het zwaartepunt. Ik dacht het redelijk voor elkaar te hebben, 45graden nose down om vervolgens in een mooi rechte lijn horizontaal door te vliegen.
Gisteren een heel ander vliegbeeld, iets wat ik niet goed kan plaatsen. Het was kouder, wat meer wind, 45 graden nose down met als gevolg geen mooie overgang naar horizontaal maar weer dat wipgedrag up-down-up-down om daarna weer over te gaan in een horizontale vlucht.
Een low pas fly by was ook niet mogelijk, narmate de snelheid toenam steeg ook de zwever met de neus omhoog. Maw op snelheid naar beneden was bijna niet te doen.
In eerste instantie dacht ik een het verschil in lucht? (andere temp, dunnere/dikkere lucht) Of zit ik er helemaal naast met de gedachte andere lucht? Kan het verschil zo groot zijn dat mijn toestel daar zo gevoelig op reageerd? Of lig het aan mijn onervarenheid? (brand maar los zou ik zeggen :murder

Voordat ik van plan ben om mijn instelhoek aan te passen (ik denk namelijk dat ie nog teveel staat) wil ik jullie mening cq gedachte gang even peilen.
Invert vliegen vergt wel wat moeite, moet dan behoorlijk wat down geven. je zou zeggen dat het zwaartepunt niet goed zou staan, maar een paar weken geleden hier ook al mee aan de gang geweest. Ik meen te denken dat het gewicht met die tijd ook al zo stond als het nu het geval is maar zeker ben ik daar niet van. Er was moeilijk mee te vliegen.
Instelhoek is 1,5 graad, wil ik terug brengen naar 1,2 gr. Mijn bedoeling is om de zwever zo trimmen dat in invert weinig down hoeft te geven. Of zou ik door moeten gaan met trimmen met behoud van de instelhoek?