Verschil in lucht?

Een vraag aan jullie die tijdens het vliegen gisteren avond naar boven kwam drijven.

Vorige week (mooi warm weer met geen wind) was ik aan het vliegen met mijn Alka 13. Tijdens het vliegen de tijd benut om de Alka goed uit te trimmen voor wat betreft het zwaartepunt. Ik dacht het redelijk voor elkaar te hebben, 45graden nose down om vervolgens in een mooi rechte lijn horizontaal door te vliegen.

Gisteren een heel ander vliegbeeld, iets wat ik niet goed kan plaatsen. Het was kouder, wat meer wind, 45 graden nose down met als gevolg geen mooie overgang naar horizontaal maar weer dat wipgedrag up-down-up-down om daarna weer over te gaan in een horizontale vlucht.

Een low pas fly by was ook niet mogelijk, narmate de snelheid toenam steeg ook de zwever met de neus omhoog. Maw op snelheid naar beneden was bijna niet te doen.

In eerste instantie dacht ik een het verschil in lucht? (andere temp, dunnere/dikkere lucht) Of zit ik er helemaal naast met de gedachte andere lucht? Kan het verschil zo groot zijn dat mijn toestel daar zo gevoelig op reageerd? Of lig het aan mijn onervarenheid? (brand maar los zou ik zeggen :murder:)

Voordat ik van plan ben om mijn instelhoek aan te passen (ik denk namelijk dat ie nog teveel staat) wil ik jullie mening cq gedachte gang even peilen.

Invert vliegen vergt wel wat moeite, moet dan behoorlijk wat down geven. je zou zeggen dat het zwaartepunt niet goed zou staan, maar een paar weken geleden hier ook al mee aan de gang geweest. Ik meen te denken dat het gewicht met die tijd ook al zo stond als het nu het geval is maar zeker ben ik daar niet van. Er was moeilijk mee te vliegen.

Instelhoek is 1,5 graad, wil ik terug brengen naar 1,2 gr. Mijn bedoeling is om de zwever zo trimmen dat in invert weinig down hoeft te geven. Of zou ik door moeten gaan met trimmen met behoud van de instelhoek?

Hoi SRS,

Trimmen is hetzelfde als instelhoek veranderen, je verandert immer de koordelijn van je stabilo (de rechte lijn van neus- naar achterlijst). Alleen creëer je met trimmen ook een gewelfd profiel, en die heeft een fractie meer weerstand (over het algemeen).

Jouw beschrijving klinkt mij inderdaad als een nog iets te voorlijk zwaartepunt en een iets te groot instelhoekverschil. Een paar mm naar achteren met het ZP en een tikkie down trimmen zou verbetering moeten brengen verwacht ik.

Als je inderdaad verbetering constateert, kun je de invalshoek van je hele stabilo wijzigen, zodat je weer op 0 getrimd kunt vliegen.

Gr. Dirk.

Dirk,
Ik ga er mee aan de slag, zal eerst het zwaartepunt nog wat naar achteren brengen. Instelhoek kan altijd nog. Bedankt voor je reactie!

Gr,
Douglas

Hallo SRS
In eerste instantie een antwoord op je vraag over de luchtdichtheid.
Het getal Rho dat staat voor luchtdichtheid, is afhankelijk van temperatuur en druk, m.a.w. de luchtdichtheid is niet altijd hetzelfde. Bij warm weer zal de luchtdichtheid afnemen, dus bij koudere lucht zal de dichtheid toenemen. Dit v.w.b. de temperatuur. De druk is afhankelijk van de hoogte
Bij hoogte neemt de druk af dus OOK een lagere luchtdichtheid.Daar het getal Rho een onderdeel is van de liftformule, zul je wel begrijpen dat warmte en luchtdruk van invloed zijn op het draag vermogen dat wordt opgewekt door de vleugel. De berekenig van het zwaartepunt is ook afhankelijk van de instelhoek van vleugel en stabilo. Wanneer je de zwever vlgs de tekening hebt gebouwd zul je zien dat die twee gegevens, zwaartepunt en instelhoeken, in de tekening staan aangegeven en dus vaste waarden zijn.In stationaire lucht zal de zwever dus een mooie baanhoek laten zien bij elke snelheid. Het maakt in deze dus NIET uit of het nu waait of niet.
.Een ander bekend fenomeen is dat bij hoge temperaturen de vliegsnelheid(lees luchtsnelheid) moet toenemen om dezelfde draagkracht te creeeren.

Hoop dat e.e.a. duidelijk is geworden

Vriendelijke groet
Timo Montagne
(Modelbouwer en zweefvlieger)

Een vraag aan jullie die tijdens het vliegen gisteren avond naar boven kwam drijven.

Vorige week (mooi warm weer met geen wind) was ik aan het vliegen met mijn Alka 13. Tijdens het vliegen de tijd benut om de Alka goed uit te trimmen voor wat betreft het zwaartepunt. Ik dacht het redelijk voor elkaar te hebben, 45graden nose down om vervolgens in een mooi rechte lijn horizontaal door te vliegen.

Gisteren een heel ander vliegbeeld, iets wat ik niet goed kan plaatsen. Het was kouder, wat meer wind, 45 graden nose down met als gevolg geen mooie overgang naar horizontaal maar weer dat wipgedrag up-down-up-down om daarna weer over te gaan in een horizontale vlucht.

Een low pas fly by was ook niet mogelijk, narmate de snelheid toenam steeg ook de zwever met de neus omhoog. Maw op snelheid naar beneden was bijna niet te doen.

In eerste instantie dacht ik een het verschil in lucht? (andere temp, dunnere/dikkere lucht) Of zit ik er helemaal naast met de gedachte andere lucht? Kan het verschil zo groot zijn dat mijn toestel daar zo gevoelig op reageerd? Of lig het aan mijn onervarenheid? (brand maar los zou ik zeggen :murder:)

Voordat ik van plan ben om mijn instelhoek aan te passen (ik denk namelijk dat ie nog teveel staat) wil ik jullie mening cq gedachte gang even peilen.

Invert vliegen vergt wel wat moeite, moet dan behoorlijk wat down geven. je zou zeggen dat het zwaartepunt niet goed zou staan, maar een paar weken geleden hier ook al mee aan de gang geweest. Ik meen te denken dat het gewicht met die tijd ook al zo stond als het nu het geval is maar zeker ben ik daar niet van. Er was moeilijk mee te vliegen.

Instelhoek is 1,5 graad, wil ik terug brengen naar 1,2 gr. Mijn bedoeling is om de zwever zo trimmen dat in invert weinig down hoeft te geven. Of zou ik door moeten gaan met trimmen met behoud van de instelhoek?

Vorige week (mooi warm weer met geen wind) was ik aan het vliegen met mijn Alka 13.
......
Het was kouder, wat meer wind,....

Volgens mij is het veel simpeler....alle materialen zetten uit met het stijgen van de temperatuur. En krimpen met het dalen daarvan. Als je romp en stuurkabels van verschillende materialen zijn gemaakt verlopen je trims. Ferran rompen hebben dit in extreme mate.
Als je de trim aanpast zou het dus gewoon weer goed moeten zijn. Ik lees nergens dat je dat gedaan hebt.

Laatst bewerkt:
@Tim,
Helder verhaal, erg duidelijk uitgelegd!

@ Serge,
Weer een site die doorgespit gaat worden.

@Arjan,
Phoe, das een goede. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb idd niet echt veel meer aan de trim gedaan. Wist niet dat verschil zo groot kon zijn.

Neemt niet weg dat ik vanavond nog ff ga vliegen, en wat stoeien met het zwaartepunt. Ik wil het gewoon goed hebben.

Gr,
Douglas

Als je zwaartepunt goed was kan dat niet meer verlopen. Dat je een paar klikjes trim moet verzetten is volkomen normaal. Tenzij je altijd bij vrijwel gelijke temperaturen vliegt of bijvoorbeeld een carbon romp hebt met koolstof stuurstangen.

Je kunt de controle van het zwaartepunt met de duikproef trouwens niet doen als je het toestel niet eerst hebt uitgetrimd voor normale kruisvlucht!!!! Dit is echt absolute voorwaarde want anders heeft de duikproef geen enkele waarde. Als je het zwaartepunt hebt veranderd zul je dus eerst zorgvuldig moeten trimmen, dan pas duiken. Zoals Dirk al zei, trimmen van je hoogteroer is in principe hetzelfde als het veranderen van het instelhoekverschil. Dus als je met een paar klikjes "up" trim vliegt zal hij altijd te snel omhoog komen. Instelhoekverschil en zwaartepunt horen bij elkaar.

@ Douglas

ik heb hier al eens eerder gesteld dat de duikproef een goed middel is om in de buurt van de juiste zwaartepuntspositie te komen echter niet het enig bepalende instrument is. Vaker vliegen onder verschillende condities, vaker die duikproef uitvoeren, letten op het bochtengedrag, opzettelijk vliegen met het zwaartepunt wat verder naar voren of naar achteren en kijken wat er gebeurt en wat jouw het beste bevalt .............

Zelf vlieg ik redelijk veel maar voordat je de juiste positie hebt die past onder alle condities ben je toch al gauw een poosje verder. Het verwondert mij dan ook niet dat je een toestel beschrijft dat de ene keer erg goed lijkt te vliegen en de volgende keer (onder compleet andere condities) een draak lijkt ;)

daarom de tip naar het boek van peter wessels . de juiste instelhoekken invliegen is ook een kunst . voordat je je toestel zo hebt dat deze prima vliegt ben je minimaal een 20 vluchtjes verder . mijn metrick heb ik zo dat ik enkelt bij wat meer wind 2klikjes down hoef te geven als bij relatief weinig wind .
de bochten die je ruimer vliegt als 20 meter hoef ik geen hoogte te geven .een toestel wat wegduikt in de bocht heeft een te voordelijk zwaarte punt .

je moet het zwaartepunt tov je druk punt zo kiezen dat je toestel lekker doorvliegt in alle weersomstandigheden . je zwaarte punt dicht bij je drukpunt geeft een fijn gedrag in thermiekbellen ,maar laat je toestel in normale vlucht zwabberen .
de truuk is de gouden midden weg vinden . vaak is het om je toestel te leren kennen een iets voordelijk zwaartepunt aan te raden .

ook om zoveel mogelijk eerst met 1 en de zelfde vliegtuig te vliegen ,later kun je rustig afwisselen .(al is een epsiloid een prima zwevertje voor een beginner en voor een thermiek geile vlieger )

bij een windstille dag zal een duikproef officeel in theorie niet mogen verschillen met een winderige dag , doe hem daaromdus zowel met de wind mee als tegen de wind in vanaf de grond gezien .
zorg eerst dat je toestel goed getrimd is dan duiken .

het verschil tussen goed vliegen en veilig vliegen kan vaak 10 tot 15 gram in je neus zijn

Je kunt de controle van het zwaartepunt met de duikproef trouwens niet doen als je het toestel niet eerst hebt uitgetrimd voor normale kruisvlucht!!!!

Arjan,
Je slaat de spijker weer eens op zijn kop. Neemt niet weg dat ook dát mijn uitgangspunt was, voordat ik dit gelezen had. Ik zorgde eerst dat de kruisvlucht goed was, voordat ik aan de duikproef begon.

ik heb hier al eens eerder gesteld dat de duikproef een goed middel is om in de buurt van de juiste zwaartepuntspositie te komen echter niet het enig bepalende instrument is. Vaker vliegen onder verschillende condities, vaker die duikproef uitvoeren, letten op het bochtengedrag, opzettelijk vliegen met het zwaartepunt wat verder naar voren of ...........................................

...........Het verwondert mij dan ook niet dat je een toestel beschrijft dat de ene keer erg goed lijkt te vliegen en de volgende keer (onder compleet andere condities) een draak lijkt

Mij verwondert het inmiddels ook niet meer. Dit draadje, met alle antwoorden en argumenten maken de dingen voor mij méér dan duidelijk.

Ik bedoel maar te zeggen, 2 avondjes vliegen, 1 vraag en bijzonder veel goede antwoorden. Inmiddels ben ik er wel achtergekomen dat het zoeken van het zwaartepunt, niet even in 1 avondje gebeurt is. Voor mij een teken dat ik er nog niet ben, maar het wel goed gaat komen.

@Serge,
Ik ga het stuk van peter Wessels zeker lezen.

mijn metrick heb ik zo dat ik enkelt bij wat meer wind 2klikjes down hoef te geven als bij relatief weinig wind .
de bochten die je ruimer vliegt als 20 meter hoef ik geen hoogte te geven .een toestel wat wegduikt in de bocht heeft een te voordelijk zwaarte punt .

Erg herkenbaar en bruikbaar, hier ga ik mee aan de slag.

Allen, bedankt!

het stuk van peter wessels vindt je nergens op het net ,dat is nog een manuele handleiding in het duits geschreven met zwartwit foto's .

Ah, begrijpelijk. Had via dit forum ook al eens de tip gekregen om de DVD van Radio Carbon Art, Performance Tuning For Sailplanes te gaan bekijken. Aangezien mijn Engels beter is dan mIjn Duits.

scheelt ik poekel beide (lezen gaat beter dan spreken )
duits gaat tegenwoordig steeds beter (duitse vliegclub)

Ah ja, maar wij mannen zijn visueel ingesteld, ga er maar eens dankbaar gebruik van maken. Duits spreken gaat beter dan lezen, heb meer moeite om Duits te lezen. (Met technisch Duits wil het maar niet lukken) En daar komt het dan wel aan als ik het goed wil begrijpen.

Engels gaat moeiteloos, en met beeldend materiaal erbij gaat het nóg beter. Gezien mijn ruimtelijk inzicht (ontwikkeld in mijn vorige baan) is dat voor mij eenvoudiger op te nemen. Moet ik er wel bij vertellen dat met behulp van dit forum het e.e.a nóg beter gaat...

Back