Wat Sander zegt klopt maar toch zet ik hier wat vraagtekens bij. Ik heb het één en ander gelezen over fcc normeringen maar dat gaat meer op voor het wifi gedeelte. Wat ik vreemder vind is dat juist fatshark / immersion en airwave zich onderscheiden van de markt. Ik denk dan meer aan het beschermen van een eigen produkt door juist af te wijken van de meest gangbare protocollen. Iets dat vaak voorkomt maar ik denk dat er wel een vrij simpele oplossing moet zijn (lees hoop).
We wachten af wat de ontwikkelingen worden.
Nou nee, de wijze van modulatie etc. heeft niks met CE of FCC te maken, ik (ImmersionRC) en Fatshark gebruiken modules die op ons verzoek zijn ontworpen om zonder problemen te vallen binnen de RTT&E richtlijnen. Hierdoor is de ImmersionRC en Fatshark apparatuur de enigste die CE gecertificeerd is.
Er zijn derhalve geen gangbare protocollen, simpelweg omdat iedereen z'n eigen ding doet. Bij WiFi (digitale data pakket gebaseerde draadloze overdracht van informatie) zijn een aantal standaarden gedefiniëerd omdat je anders niet merk A met merk B kan combineren, men had al gauw door dat men zich zodoende zelf in de vingers snijdt.
Met de ImmersionRC producten heb ik één ding helder voor ogen gehad en da's het ontwerp en productie van apparatuur die valt binnen de geldende richtlijnen. Daarmee schep je een precedent voor andere fabrikanten om zich ook aan deze richtlijnen te houden en dat werkt standaardisatie juist in de hand.
Het feit dat de bekende Foxtech 5.8GHz Rx/Tx set dezelfde stekkers als ImmersionRC gebruikt met een compleet andere pinout en het feit dat hun Rx/Tx nooit van z'n leven aan de CE/FCC/RTT&E richtlijnen gaat voldoen is een duidelijk teken dat men daar absoluut sch**t aan heeft (frequenties en harmonischen vallen volledig buiten toegestane frequentiebanden).
Kortom, als je roept dat het het beschermen van het eigen product is ga je voorbij aan alle moeite die ik heb genomen om ervoor te zorgen dat het product aan de gestelde wettelijke normen voldoet. Dat de andere fabrikanten daar sch**t aan hebben geeft al aan waar voor hun de schoen wringt. Het bijkomende feit dat ze ook nog eens dezelfde stekkers gebruiken met een andere pinout geeft al aan dat ze absoluut geen zin hebben iets te standaardiseren.
Kortom, vingerwijzen mag, maar dan graag richting de juiste personen, niet degenen die op allerlei manieren proberen om juist standaardisatie te bevorderen. Het zou voor andere fabrikanten alleen maar in hun voordeel zijn als ze dezelfde stekkers en frequenties/modulatie/etc als ImmersionRC gebruiken, zeker als de prijzen van hun apparatuur lager liggen, zodoende heeft de consument de keuze.
Dat een fabrikant als Foxtech op de markt komt twee jaar nadat de ImmersionRC videozenders al lang en breed over de hele wereld verkocht zijn geeft al aan dat het belang van de consument of standaardisatie in het algemeen bij hun absoluut geen prioriteit heeft. Sterker nog, het werkt alleen maar in hun voordeel, Foxtech Tx inpluggen op een ImmersionRC stekker geeft dikke rookwolken en een defecte Foxtech Tx, kortom weer een klant die een nieuwe Foxtech Tx gaat kopen.
Misschien moet je even stilstaan bij de motivaties van de diverse partijen om met afwijkende zaken op de markt te komen dan een merk wat al jaren producten op de markt brengt voor dezelfde doelgroep.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality