verslag: bouwtekening zaunkonig maken met Rhinoceros.

Mijn held ...Nando!!!!! :-)

Het is mij ook gelukt, ik heb het op de manier van jou gedaan. Ik vind het wel erg omslachtig om zo een tip te maken, ik had verwacht dat het veel eenvoudiger zou kunnen.

Die origins waar je het over had, ik denk dat het komt omdat ik met de cplanes heb lopen kl*ten.

Ik heb nog een paar uurtjes doorgewerkt en het model is af:
full

oh .. nee , toch niet , ik zie nu dat het stabilo vergeten ben :-/ hmm dat zal voor morgen zijn :rolleyes:

Ik vraag me af hoe ik nu alle objecten op 1 vlak "projecteerd" Ik heb al effies de tool "projecttocplane" geprobeer, maar die projecteerd alleen maar, dat is goed voor rechte vlakken , maar gebogen vlakken worden zo natuurlijk kleiner.
Is er een tool die gebogen vlakken "vlakstrijkt voordat het geprojecteerd wordt?

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is mij ook gelukt, ik heb het op de manier van jou gedaan. Ik vind het wel erg omslachtig om zo een tip te maken, ik had verwacht dat het veel eenvoudiger zou kunnen.
Nouwja, ik vind het wel meevallen, als je die curve al hebt om mee te beginnen. En er zal vast een makkelijkere manier zijn, die ken ik alleen niet...

Laatst bewerkt:
@ nando: ik ben al blij dat ik nu tenminste 1 manier kent :-)

@ Gary27: 3 Dagen idd, maar je wilt niet weten hoeveel uur ik er aan heb gezeten in die 3 dagen:?. Ik schat een 20 uur. Voor een eigenlijk heel simpel toestelletje, weinig gebogen vlakken etc. Natuurlijk moet ik er wel bij zeggen dat dit mn allereerste keer is met een 3D programma, de de meeste tijd ging zitten in het opzoeken uitproberen van verschillende functies en meerdere keren overnieuw beginnen.

Probleempje waar ik nu tegen aan zite te hikken:
full

Bovenstaande projectie heb ik gemaakt met "procecttocplane" maar het geprojecteerde object is in opp veeeeel kleiner als het origineel.

Is er een functie om het object "vlak te strijken" en dan te projecteren?

Cor

KLaar :-)
full

Er is veel tijd in gekropen , maar op zich viel het erg mee om zoiets te maken.

Nu de volgende stap, alles op 1 vlak zetten en "uitstrijken" zodat het gefreesd kan worden.

Iemand een ideetje hoe ik het probleem uit post# 24 kan oplossen?

Cor

En het toverwoord is "unrollsrf" en als dat niet werkt "smash".
full

Alle spanten, ribben, zijkanten etc die uitgefreesd moeten worden zijn nu op 1 vlak gezet. Ze moeten alleen nog hier en daar geretoucheerd worden, zodat ik alleen de outlines over heb. Daarna importeren in lazycam die het naar G-code omzet.

Wat een briljant programma :-)

Volgend project iets moeilijker maken.
Ik wil een erg snel pylon racertje bouwen, voor electro. Iemand een leuke tekening?

Cor

PR2, speedster, rapster...
Hier een heeeel erg oude site, Paul's site over modelvliegen met een tekening.
Toch zou ik (als ik hem zou cnc frezen) de vleugel uit 1 8mm plankje halen, en ff navragen wat een goed profiel is. En dus "echt" 3D frezen en niet "2,5D" wat je normaal doet. Maar daar moet je wel de software voor hebben.

@ nando: zoiets zoek ik , maar of ik 3D kan frezen ????? ik weet nog niet eens zeker of ik 1D kan frezen :-/ Hopelijk kan ik volgende week mn cnc machien met freez ipv viltstift aan de praat krijgen en kijken wat het eindresultaat gaat zijn.

Ik denk dat 3D ook voorlopig wat te hoog gegrepen gaat zijn, het zal bij 2.5D blijven denk ik.

Zojuist alle te frezen onderdelen op een virtueel stuk balsahout geplaatst, openeningen met de trim functie gemaakt, zodat de onderdelen aan de plank vast blijven.
full

Het laatste wat ik ga proberen te doen met dit projectie is een daadwerkelijke bouwtekening maken die uit te printen is.

Cor

Ey gaat goed Cor, ziet er net zo uit als die screenshots die de "Rhino-profi's" plaatsen!
Heb je zelf een frees gemaakt of eentje aangeschaft?
Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen (ooit iets van 1:5 met 4 motoren :-D)

@ Gary: Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er ook goed vind uitzien. En het mij achteraf reuze meeviel. de meeste tijd is gaan zitten in het uitzoeken welke tools en functies ik moest gebruiken. Waarna ik erachter kwam dat ik ergens 60 stappen terug iets verkeeerd had gedaan en zo weer overnieuw moest beginnen. Het volgende project zal wel beter gaan, maar zal ook wat moeilijker worden.

Waar het gaat eindigen? Ik wil graag iets van een extra van 2,5 meter maken, een P38 ...etc etc...

De cnc frees van mij is nog in aanbouw, hij zal komende weken klaar zijn.
zie dit draadje:
bouw-portaal-cnc-freesmachine

cor

En de bouwtekening is ook gelukt:
full

Het enige wat gedaan moest worden is de zijkant projecteren op de top cplane en alles een beetje verschuiven.
Daarna het geheel uitprinten naar een pdf-bestand zodat het uitgeprint kan worden in een copyshop of op meerdere A4-tjes

Cor

Back