Verslag E-sky Honeybee 2 CP

Gisteren voor het eerst gevlogen met de heli in de huiskamer.
2 bij 2 meter is toch wel erg klein. Gelukkig heb ik veel gehad
met het oefenen in een flightsim, dus alles ging goed. Geen meubels
geraakt.

Bij mij zat een LiPoly accu van 11,1V 1000mAh. Hiermee gaat hij
goed naar boven zover ik het kan beoordelen, ben net nieuw met
heli vliegen. Ik had wel een keer dat hij zelfs met volgas niet naar
boven ging. De trim iets naar voren gezet en opnieuw geprobeerd.
Hierna tot nu toe nog geen last gehad.

Kan het zijn dat als je hoger dan vb. een meter komt je uit het
grondeffect loskomt? Het leek wel of hij daar iets stabieler was
en reageerde sneller op het gas? Of ligt dit gewoon aan mijn eigen
skills?

Ik vlieg nu zo vanaf mijn 14de met vliegtuigen, maar dat heli vliegen
is toch wel erg kicken :D

Volgens omschrijving bij Esky is idle up voor de gevorderde piloot, maar
hij stuurt toch in deze stand veel preciezer en directer? Is dit juist niet
makkelijker dan om te beginnen? Ik durf deze stand nog niet aan dus
laat het voorlopig met rust. Eerst wennen aan de reacties op het sturen.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

wat betekend het eigenlijk als je lampje op je gyro rood blijft? Is dan de accuspanning te laag?

Het rode lampje betekend niet meer dan dat je aan het einde van je gas zit, en dus de regelaar aan zijn max zit.

Als je die idle schakelaar aan zet, gaat hij ook meteen rood branden, want eigenlijk stuurt die schakelaar de boel ook gewoon helemaal open.

Het is dus geen probleem om met die schakelaar aan te vliegen, wel heb je als nadeel dat als je crashed je minder snel het gas er af krijgt en dus je tandwielen stript.

gr Remco

Volgens mij is bij mijn helitje de hoofdrotoras een beetje krom, kan hier gewoon een hoofdrotoras van de dragonfly 22 in of van de dragonfly 4?

Even de as een beetje terugduwen. Mijn Honeybee is ook binnen en had hetzelfde probleem, snel opgelost.

Anyway.

Ik probeer de honeybee te programmeren in een FC16...maar dat gaat niet echt lekker.l Iemand tips ? Ik gebruik losse electronica.

GRoet !

Franck

Planck_Franck zei:
Ik probeer de honeybee te programmeren in een FC16...maar dat gaat niet echt lekker.l Iemand tips ? Ik gebruik losse electronica.

Zondag naar nieuwleussen komen kan je zo de programering overnemen, er is er daar een op een ff9 en een op een fc18 :wink: dus moet gaan lukken.

gr Remco

Hey, das misschien wel eens een goed idee.

Ik heb touwens het toerental van de hoofdrotor op een draaipotmeter zitten. Is er een reden om dit echt op een schuifpotmeter ? (anders moet ik die eerst even aanschaffen.

Ik ben al wat verder. Ik heb er inmiddels ook een borstelloos motortje in gezet met een CC 25. Headspeed met 0 pitch is ongeveer 3200 rpm.

Besturing werkt ook ok, maar ik heb wel een vraagje.

Het gas van de motor zit nu op een draaipotmeter en pitch op de gasknuppel. (eigenlijk zou ik gas op een schakelaar willen hebben, mar dat is wel aan te passen)

De uitslag van de pitch op de servos is echter veel te groot, deze moet dus kleiner. Wat zijn normale pitch standen en hoe verhouden die zich tot de stand van de knuppel ?

Dus bijv.

Middenstand knuppel is 0 graden pitch
Volle uitslag knuppel is 2 graden pitch
Minimale uitslag knuppel is -2 graden pitch

3000 Rpm is binnendeurs niet leuk meer en onverstandig! 8O

Kom op zeg, een picco doet 800 a 900 toeren max.

Kan het zijn dat als je hoger dan vb. een meter komt je uit het
grondeffect loskomt? Het leek wel of hij daar iets stabieler was
en reageerde sneller op het gas? Of ligt dit gewoon aan mijn eigen
skills?
Ja, dat is inderdaad het grondeffect wat je kwijt bent op die hoogte.

Wil je het hooveren goed leren, doe dan het volgende.
Probeer eerst op 30 cm hoogte de heli stil te houden, je zit dan wel in het grondeffect maar als je fout gaat kun je simpelweg het gas dichttrekken om te landen zonder schade.
Als dit goed gaat probeer je het zelfde op ongeveer een meter hoogte. Wanneer je landt wordt je niet meer verrast door het grondeffect want daar heb je al in geoefend. Als laatste oefen je het kunstje op ooghoogte.

Heb je deze drie ronden afgesloten begin je weer opnieuw maar dan met de neus naar je toe.
Geloof me, het is veel werk maar je hebt er echt wat aan.

Succes met oefenen en let op muren, als je te dicht bij een muur komt wordt je door de bewegende luchtstroom "naar de muur toe gezogen". Blijf er ong. 1 m1 vanaf.

Het programmeren is me helemaal gelukt, alles werkt op de rotor. Blijft één ding en dat is het mixen van regelaar staartmotor en regelaar hoofdmotor.

Ik gebruik een CC25 voor hoofdmotor en de pixie voor staartrotor. Als is beide regelaars aansluit werken ze beide weiliswaar, maar de staartrotor (DD Hat) maakt te veel toeren. (klopt ook wel, hij draait standaard op halfgas, stick in het midden)
Ik zou dus de mixverhouding in kunnen stellen, echter als ik dát doe dan krijg ik de regelaar niet meer opgestart (ik beperk de puls op tailrotor kanaal, maar de regelaar vind dat niet fijn met opstarten)

iemand een idee?

Ik dacht eerst even dat je er geen gyro tussen had, het verhaal is een beetje onduidelijk. Let er even op dat er geen revo op de tail staat, dat gaat niet werken met de meeste gyro's.

Het initaliseren van 2 regelaars in stickmode 2 doe je gewoon door je linker stick linksonderin te houden.

Amstel76 zei:
Let er even op dat er geen revo op de tail staat, dat gaat niet werken met de meeste gyro's.
Das niet helemaal juist, revo gaat niet werken bij rate of hh gyro's...
Ik had de revo in de fc16 zo staan met hh, dat ik de heli aanzette met de stick in het midden. De gyro stuurde dan het nulpunt naar de regelaar, die dan initialiseerde. Werkte prima voor mijn setup ;)

Das grappig. Ik heb net mij Ikarus (HH/nonHH) gyro (ipv de gws) op mn kist gezet en dat werkt net zo. Ineens hoef ik mn knuppel niet meer naar links te duwen om mn regelaar te nullen, Alsof deze gyro de regelaar zelf op nul zet.

Mn revo staat wel default, ik heb er nog niets aan gewijzigd. (weet ook nog niet hoe...ff lezen nog)

Skidz zei:
Das niet helemaal juist, revo gaat niet werken bij rate of hh gyro's...
Ik had de revo in de fc16 zo staan met hh, dat ik de heli aanzette met de stick in het midden. De gyro stuurde dan het nulpunt naar de regelaar, die dan initialiseerde. Werkte prima voor mijn setup ;)

Aha, dat is er weer 1 om te onthouden ;)

@ wiggie,

Bedankt voor de tip.

Uiteraard weer eens overmoedigd en ongeduldig.
Ik dacht laat ik net zoals in de sim ff een pirouette maken.
Fout dus :oops:
Hierdoor heb ik mijn rotor bladen ingekort met behulp van
de eetkamerstoel :cry:
Dit is niet bevordelijk voor de aerodynamics ben ik achter
gekomen. Inmiddels nieuwe besteld en meteen een main
rotor gear SK 055. Deze ziet er alleen net iets anders uit
dan standaard op de heli geleverd en de rotor bladen zijn
1,5 cm langer? Zal wel! Even monteren en dit weekend weer
verder proberen, maar nu zoals je advies.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

Back