Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

jpg_1632_6342_bewerkt-1-jpg.429591

jpg_1628_6341_bewerkt-1-jpg.429590

Een vraagje aan Hans, de ontwerper van dit schip.

ik zie een gigantisch roer, bijna een boomstam bij wijze van spreken en om dit roer te doen bewegen zie ik een klein stokje dat eigenlijk niet in verhouding sta tot het roer of de krachten die erop worden uitgeoefend.

of zie ik dit verkeerd.

Het stokje (de helmstok) is in het echt een stuk langer en loopt tot voorbij de bezaansmast (er onder door). Dan wordt de kolderstok eraan bevestigd. Deze kolderstok zit ongeveer ter hoogte van het ronde dakje op het dek.
Nu kun je natuurlijk modelbouw tot in de topjes van je kunnen gaan uitvoeren en de helmstok en kolderstok helemaal op maat maken, en als het echt moeilijk moet dan kun je het zelfs werkend maken.
Maar héé, het is modelbouw, kleine schaal, dus je suggereert dat er een lange helmstok is, maar 70% ervan zie je niet. Dan kun je dat voor het gemak ook weglaten.
Daarom is dat stokje maar kort. :-)

Hans , ik had het niet over de lengte maar over de dikte van de helmstok.

die lijkt wat dunnetjes in verhouding met het roer.

Wegens de vele positieve berichten en telefoontjes, zowel privé als in dit verslag heb ik besloten na enige dagen van bezinning om dit verslag dan toch maar af te maken. Ook heb ik gelezen dat de rust weer een beetje is weer gekeerd. Voorlopig hou ik me alleen bezig met mijn eigen verslag en koester ik dan toch de hoop om in de toekomst weer op de oude manier verder te kunnen.
Tevens wil ik iedereen bedanken voor de berichtjes en steun :thumbsup:

Ik heb gezien dat @*Hans* enkele foto's heeft geplaats, nog bedankt daarvoor Hans.

De foto's die nog ontbreken zijn die van de details die ik heb aangebracht op de dekken en tegen de verschansing zoals; nagelbanken, kruishouten en knechten,

Op de foto hieronder zijn de kruishouten tegen de verschansing van het achterschip te zien en de knecht die tussen de bezaan mast en het stuurhuisje staat. De knecht is voorzien van twee klampen aan beide kanten.
JPG_1610_6332_bewerkt-1.jpg

Braadspil + de gaten aangepast voor de fokkemast en de boegspriet,
JPG_1613_6334_bewerkt-1.jpg

Op het dek tussen de opbouwen is een grote knecht geplaatst rechts schuin achter de grote mast + een nagelbank voor de mast. aan de voorkant aan beide kanten een nagelbank met 4 korvijnnagels en achter aan beide kanten een kruishout tegen de verschansing,
JPG_1608_6331_bewerkt-1.jpg

En het hele plaatje, waar de dekken zijn behandeld met transparante matte lak op waterbasis en de opbouw is behandeld met Danish-oil,
JPG_1611_6333_bewerkt-1.jpg

Tenslotte heb ik de geschutpoorten voorzien van een ring en kabeltje en de scharnieren, ook heb ik de standaard nog een tikkie aangepast omdat deze wat minder stabiel bleek te zijn, tevens is de hele romp in de D-oil gezet.
Hiermee is de romp volledig afgebouwd en ga ik binnenkort beginnen aan het mastwerk, ra's enz.
JPG_1654_6357_bewerkt-1.jpg

Hans liet al weten dat ik i.p.v. messing, koper heb gebruikt voor de vingerlingen, dit is wegens de kleur die zo wat beter uitkomt.

Top Piet, fijne beslissing en toch ook wel beetje knap om op je eerdere beslissing terug te komen. Well done

Freek

Welkom terug Piet, blij dat je er weer bent, alhoewel ik wist dat je op de achtergrond nog wel aanwezig was... :):)
Dit is zondermeer een juweeltje aan het worden, complimenten :thumbsup::thumbsup:

Hieperdepiep, Piet is terug.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Je bent een inspiratie voor velen van ons Piet, en laat je alsjeblieft niet te veel afleiden door die ene IWAB die hier aanwezig is.
Maar ik ga er vanuit dat die de boodschap ook inmiddels heeft begrepen..

Eerst Piet, blij dat je terug bent.

Hans , ik had het niet over de lengte maar over de dikte van de helmstok.

die lijkt wat dunnetjes in verhouding met het roer.

Hans, de krachten op het roer vallen mee, gestuurd wordt er voornamelijk met de zeilen.
De helmstok is voor de kleine correcties, immers, elke graad die het roer uit de hartlijn staat kost snelheid.
En kleine correcties kosten niet zoveel kracht.
Je moet het niet vergelijken met de schuurdeuren die aan de oude sleepschepen hingen.
Die moesten wel, omdat ze geen eigen voortstuwing hadden.
De zeilschepen van toen hadden wel hun eigen voortstuwing, de wind.

Eerst Piet, blij dat je terug bent.

Hans, de krachten op het roer vallen mee, gestuurd wordt er voornamelijk met de zeilen.
De helmstok is voor de kleine correcties, immers, elke graad die het roer uit de hartlijn staat kost snelheid.
En kleine correcties kosten niet zoveel kracht.
Je moet het niet vergelijken met de schuurdeuren die aan de oude sleepschepen hingen.
Die moesten wel, omdat ze geen eigen voortstuwing hadden.
De zeilschepen van toen hadden wel hun eigen voortstuwing, de wind.
Ik heb het maar gedaan voor de kleur, die wat beter oogt op het model dan het messing. De koperen strips zijn evengoed 0,5 mm dik, wat natuurlijk niet te zien is op de foto.
Je hebt er evengoed best wel de nodige kennis van Jinny :thumbsup:

Back