Zou het dan niet beter zijn de korf 180° te draaien, zodat de dwarsmasten wat meer plaats hebben om bij te stellen voor ze het want raken?rechts is de voorkant en links de achterkant van de mast
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zou het dan niet beter zijn de korf 180° te draaien, zodat de dwarsmasten wat meer plaats hebben om bij te stellen voor ze het want raken?rechts is de voorkant en links de achterkant van de mast
Dat klopt Herby, de mars is slechts op de zaling gelegd voor de foto en zit nog niet vast....Zou het dan niet beter zijn de korf 180° te draaien, zodat de dwarsmasten wat meer plaats hebben om bij te stellen voor ze het want raken?
Eerlijk gezegd noem ik dat zo, maar officieel kan ik er niet echt een naam voor vinden. Een scheerhout is een langwerpig stuk hout meestal met 2 gaten waardoor touwwerk uit elkaar word gehouden of wat dienst doet als verbinding zoals bijv. bij een boelijnspruit.Mooi Piet, en weer leerzaam ook. ik heb weer een nieuwe term geleerd, ik wist namelijk niet dat dat een scheerhout was![]()
Wordt erg mooi weer allemaal dit model van Kolderstok!Vandaag de mars voor de grote mast gemaakt (geen foto daar deze exact het zelfde is als die van de fokkemast, alleen iets groter) en de boegspriet.
De boegspriet is gemaakt van rondhout wat 245 mm lang is, aan de basis 5,5 mm dik en naar de nok toe afgeschuind tot 4 mm.
Aan de bovenkant van de nok is een scheerhout gemaakt van 2x3 mm noten met 9 gaatjes voor de hanenpoten van de voorstengenstag,
Bekijk bijlage 431516
en ter hoogte van de woeling zijn 3 kleine klampen gemaakt van 2x2 mm en ong. 5 mm lang,
Bekijk bijlage 431517
De constructie van de boegspriet valt dus vergeleken met de fokke- en grote mast wel mee
Bekijk bijlage 431518
Wel , ik had al mijn twijfels of het niet te hoog was zo, dus ik zal er nog wat afhalen. Het is evengoed maar 2 mm hoog op de foto, dus ik had er al een mm afgehaald, maar er kan dus nog iets af.Het scheerhout vind ik een prachtige benaming Piet! En de 9 gaatjes heb ik na geteld en die kloppen ook. Ik zou het scheerhout ietsie minder hoog schuren.
Maar dat ben ik weer hè
+ 1Mooi Piet, en weer leerzaam ook. ik heb weer een nieuwe term geleerd, ik wist namelijk niet dat dat een scheerhout was![]()
Dank je Jaques, en natuurlijk de andere heren ook, ben nog steeds herstellende na 7 weken Corona eind vorig jaar.Ha die Adri, leuk om weer wat van je te horen, we hebben je wel gemist zeg...![]()
Ik heb nog een kleine mm van de hoogte afgeschuurd, te zien rechts op de foto, meer lijkt me niet verstandig, daar er dan te weinig 'vlees' over blijft boven de gaatjes,Het scheerhout vind ik een prachtige benaming Piet! En de 9 gaatjes heb ik na geteld en die kloppen ook. Ik zou het scheerhout ietsie minder hoog schuren.
Maar dat ben ik weer hè
netjes.Vandaag de mars voor de grote mast gemaakt (geen foto daar deze exact het zelfde is als die van de fokkemast, alleen iets groter) en de boegspriet.
De boegspriet is gemaakt van rondhout wat 245 mm lang is, aan de basis 5,5 mm dik en naar de nok toe afgeschuind tot 4 mm.
Aan de bovenkant van de nok is een scheerhout gemaakt van 2x3 mm noten met 9 gaatjes voor de hanenpoten van de voorstengenstag,
Bekijk bijlage 431516
en ter hoogte van de woeling zijn 3 kleine klampen gemaakt van 2x2 mm en ong. 5 mm lang,
Bekijk bijlage 431517
De constructie van de boegspriet valt dus vergeleken met de fokke- en grote mast wel mee
Bekijk bijlage 431518