verslag van het afmallen van een stabilo deel 2
De 1e helft van de mal is klaar. Er wordt nu begonnen met deel 2.
Voordat ik begin aan het 2e deel van de mal heb ik de rand van de mal (tpv de voorlijst van het stabilo) nog even recht gemaakt. Er zaten enkele kleine verhoginkjes in de mal. Met wat waterproof korrel 1000 was dit zo weggewerkt.
de 1e helft van de mal heb ik ingestreken met PVA. mbv een sponsje krijg je een mooie gelijkmatige laag. (Ik heb het originele sponsje van EMC-Vega gebruikt. Daarna hek ik ook het stabilo ingestreken met PVA. De PVA is ook te begruiken als "lijm" (Gert-Jan bedankt voor de tip). Door de mal en het stabilo gelijktijdig in te strijken kun je daarna deze beide delen op elkaar drukken. Het stabilo zit nu enigzins vast aan de mal.
Op de 1e malhelft heb ik daarna de bussen tbv de toekomstige bouten gelijmd. Uiteraard komen deze precies tegenover de schroefbussen die reeds in de 1e malhelft zitten.
In het uiteinde van de bussen heb ik wat klei gestopt. Er kan nu geen lijm meer in lopen.
Daarna begint net zoals bij de 1e malhelft het feest met vormenhars, baumwolflocken, en de diverse lagen glasmat/epoxy, Daarna komt weer de poraver. Zie hieronder een foto:
het insoppen (door enkele clubgenoten) van de mal met glasmat/epoxy.
Het openen van de mal ging gelukke vrij gemakkelijk.
Het stabilo blijft altijd aan 1 helft van de mal plakken.
Nu heb ik eerst een stukje van de tip losgemaakt. Hier heb ik daarna een dun touwtje onder geschoven. mbv dit touwtje kun je het volledige stabilo uit de mal trekken (Gert-Jan bedankt voor de tip)
Hieronder een foto:
Het eindresultaat met de beide malhelften:
Ik moet de randen en de onderzijde van de mal nog glad gaan afwerken. Anders trek ik er mijn vacuumzak op kapot. Waarschijnlijk ga ik een mdf plankje op de onderzijde van de mal lijmen. Dit is mooi glad af te werken.
to be continued....