Verslag van het afmallen van een vleugel

Ik heb het zachte deel even verwijderd en afgevuld maar het wordt er niet mooier op.
Plan is dus om een hele nieuwe mal te maken.
Ik ga die dan met de vormenhars van HP-Textiles maken, kan ik die meteen testen.

Iemand anders heeft wel een stabilo mal gemaakt op de manier zoals ik hem aangeraden heb en ik denk dat hij wel even het resultaat kan laten zien.

Ik ben nu even een DS vleugel aan het bouwen van 500 grams carbon, die gaat dan in ieder geval niet stuk.

Als die af is dan ga ik weer een vleugel afmallen.

GJ

Hoe gebruik jij die Poraver? Puur om de mal verder af te vullen tot een massieve balk met hoge stijfheid? meng je hierbij de epoxy nog met schuimmiddel?

Ja Ron,

Poraver is puur om stijfheid en ee recht blok te krijgen.
Verhouding is minimaal 500 gram hars/harder met een beetje schuimmiddel op 10 liter Poraver.

GJ

verslag van het afmallen van een stabilo deel 1

na het volgen van dit draadje ben ik begonnen met het afmallen van een stabilo. De eerste serie stappen zijn identiek aan die van Gert-Jan (laten we maar zeggen dat ik een goede leerling ben).
Hieronder enkele foto's van de eerste stappen

Ontluchten vormenhars:
Foto-67OZDONZ.jpg

de laag vormenhars is aangebracht:
Foto-3T6VJUAI.jpg

de mal klaar voor het aanbrengen van de poraver:
Foto-3QX7S3Z4.jpg

Ik begin het verhaal waar Gertjan is gestopt.

1 zijde van de mal bestaan uit vormenhars aangevuld met de diverese lagen glasmat. Ik ben nu begonnen met het verstevigen middels poraver.
1 liter poraver weegt 210 gram
Op 150 gram poraver heb ik 50 gram epoxy gebruikt.

Ik heb voor een mal lengte 75cm breedte 15 cm ongeveer 450 gram poraver gebruikt.

hier is een klein beetje poraver op de mal aangebracht
Foto-HFESQ6XQ.jpg

de poraver wordt mbv een blokje overal goed aangedrukt.
uiteindelijk ziet het er dan zo uit:
Foto-3VIJTC8H.jpg

Om een rechte bovenkant te krijgen heb ik er een plank opgelegd:
Foto-AZJ6N8QQ.jpg

na afloop ziet de doorsnede van de mal er zo uit:
Foto-OJFZYXLJ.jpg

Ik ga nu beginnen met de voorbereidingen om de 2e malhelft te maken.

Laatst bewerkt:
verslag van het afmallen van een stabilo deel 2

De 1e helft van de mal is klaar. Er wordt nu begonnen met deel 2.

Voordat ik begin aan het 2e deel van de mal heb ik de rand van de mal (tpv de voorlijst van het stabilo) nog even recht gemaakt. Er zaten enkele kleine verhoginkjes in de mal. Met wat waterproof korrel 1000 was dit zo weggewerkt.

de 1e helft van de mal heb ik ingestreken met PVA. mbv een sponsje krijg je een mooie gelijkmatige laag. (Ik heb het originele sponsje van EMC-Vega gebruikt. Daarna hek ik ook het stabilo ingestreken met PVA. De PVA is ook te begruiken als "lijm" (Gert-Jan bedankt voor de tip). Door de mal en het stabilo gelijktijdig in te strijken kun je daarna deze beide delen op elkaar drukken. Het stabilo zit nu enigzins vast aan de mal.

Op de 1e malhelft heb ik daarna de bussen tbv de toekomstige bouten gelijmd. Uiteraard komen deze precies tegenover de schroefbussen die reeds in de 1e malhelft zitten.
In het uiteinde van de bussen heb ik wat klei gestopt. Er kan nu geen lijm meer in lopen.
Daarna begint net zoals bij de 1e malhelft het feest met vormenhars, baumwolflocken, en de diverse lagen glasmat/epoxy, Daarna komt weer de poraver. Zie hieronder een foto:

het insoppen (door enkele clubgenoten) van de mal met glasmat/epoxy.
Foto-LTHYMISZ.jpg

Het openen van de mal ging gelukke vrij gemakkelijk.
Het stabilo blijft altijd aan 1 helft van de mal plakken.
Nu heb ik eerst een stukje van de tip losgemaakt. Hier heb ik daarna een dun touwtje onder geschoven. mbv dit touwtje kun je het volledige stabilo uit de mal trekken (Gert-Jan bedankt voor de tip)
Hieronder een foto:
Foto-XXBOBBU8.jpg

Het eindresultaat met de beide malhelften:
Foto-8WAVQFON.jpg

Ik moet de randen en de onderzijde van de mal nog glad gaan afwerken. Anders trek ik er mijn vacuumzak op kapot. Waarschijnlijk ga ik een mdf plankje op de onderzijde van de mal lijmen. Dit is mooi glad af te werken.

to be continued....

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit Rob!
Nu nog een keer of 10 poetsen met lossingwas.

De randen van de mal kan je bekleden met piepschuim hoekstrips, die ze ook bij verpakkingen gebruiken.
Ik zag ze vrijdag bij Hornbach liggen.
Of pijp isolatie.

GJ

Vleugel klaar !!

Hi GJ (en andere lezers) ook ik heb niet stilgezeten. Na enige aanloop"trubbels" heb ik nu een volledige kist klaar uit mallen. Totaal weegt hij ca 650 gram (leeg) en beschikt over een vleugel die als een plank voelt.

Kijk de foto's maar. Vanavond wordt het afgewerkt en komen er roertjes etc in. een kijken of hij dit weekend al wil vliegen :proost:

P1010237.JPG

P1010239.JPG

P1010240.JPG

P1010241.JPG
]

P1010242.JPG

Hallo Fredmens,

Ziet er netjes uit.
Kleine tip: zet je vstaart goed vast met een strookje weefsel op de zijkant op de aanhechting tussen romp en staart, aan beide kanten. Ik ben met dit model (uit deze mallen) al eens een staartje verloren en dat was best lullig.

Succes!
Gerben

V-staartje

Hi Gerben,

Bedankt voor de tip, ik ben inderdaad voornemens om naast een verbinding met vlokken inderdaad een strookje weefsel aan te brengen.

Vliegen zonder staartje is inderdaad een tikkeltje slordig :pim:

Ik ben hier niet mee doorgegaan omdat ik totaal geen zin meer had om te bouwen.
Er zijn niet echt boeken voor.
Je kan een seminar volgen bij Martin Webershock maar beste is gewoon door eerst kleine dingen (rompje, oud stabilootje) proberen af te vormen.
Ik ga deze week weer bouwen, ik zal proberen foto's te maken en een verslagje te schrijven.

Hier staat een projectje wat wel leuk is als je geen ervaring hebt.
Ik heb dit een jaar of 2 geleden gemaakt omdat ik veel vragen kreeg hoe dingen gemaakt werden.

Bouw van een rompmal* Hieronder vind je een beschrijving van hoe ik een mal van een romp maak

Materialen koop je bij:

www.composite-models.nl
http://www.mec-modelbouw.nl/
EMC-Vega Online-Shop
HP-Textiles - Handel für Hochleistungstextilien (koop daar niet de fijne, lichtere weefsels, die zijn waardeloos)

Gert-Jan

@Guus... even boven jouw berichtje kijken, daar staan de adressen waar je de spullen kan kopen.
Die leveren gewoon goed spul, geen polyservice zooi.
En ook nog eens goedkoper dan Polyservice.

GJ

Back