Verslag van zelfbouwproject direct-drive motor en heli

Ik wil nu 1,1 mm draad (was 0,9) en 7 windingen (was 9) leggen, eerste instantie alles weer in serie. Kan dan later zonder de windingen eraf te halen er 2 paralellen groepen van maken.

Charles

Mijn DD project weer eens opgepakt. De motor was al klaar en ben nu begonnen aan het frame.

Ik heb er een nieuw frame voor moeten ontwerpen; het bestaande frame is niet erg bruikbaar. Meestal wordt de motor andersom gemonteerd omdat dan het bestaande frame gebruikt kan worden. Maar zoals nu gepland moet hij in het frame gemonteerd worden.

DD-heli-frameplaten.jpg

De hoofdas drijft nu rechtstreeks de tandriempoellie aan. Er zijn dus geen tandwielen meer nodig.

DD-heli-riem-rollen.jpg

Momenteel ben ik bezig met de 2 frame platen (1,5mm dural aluminium). De tandriem-rollen zijn al klaar.

goed uitgewerkt :).

Jij gaat dus naar nog dikker draad en minder windingen? Ik heb net opnieuw gewikkeld met 0.7mm draad. 12 windingen. Dat 1mm draad werkte al erg lastig... kreeg het ook amper tussen de tandjes door... 0.7 is een stuk relaxeder. ben benieuwd hoe dit gaat draaien...

Het berichtje van 1,1 mm en 7 windingen stamt van dec 06. Dat is niet gelukt zonder de isolatie te beschadigen. Er zit nu 0,9 en 10 windingen (per fase 2 groepen parallel) in ster geschakeld.

Ik leg mij nu even toe op het vliegend krijgen van het geheel. Als dat gelukt is ga ik nog eens naar de wikkelingen/aantal magneten kijken (kan voorlopig geen stuk koperdraad meer zien :lol: )

:).

Knallûh!

Ik moet ook snel ff de draadjes solderen en hem dan weer eronder raggen. Heb nu ook een goeie staartservo besteld, dus dan vliegt ie als het goed is weer als een zonnetje :).

Ben benieuwd watvoor pimpframe je er nu weer van gaat maken!

WAUW! prachtig maarten! zeer strak frame!
CNC gemaakt of met de hand? CNC toch?

heo is het gewicht tov het oude frame? ziet er wel wat lichter uit.

Hallo aviador,

Glimt mooi hé :lol:

Ik heb het frame gemaakt met een (hand) freesbank(je). Het bereik van de tafel is te klein om het frame in één keer te kunnen frezen. Je begrijpt wel dat het nogal een klus is; een CNC gestuurde zou wel ideaal zijn.

Ik heb het frame nog niet gewogen maar ik verwacht niet dat het lichter is dan die van koolstofplaat.

superstoer weer!

ik moet nog steeds de wikkelingen solderen. heb al wel gewikkeld, kom er alleen niet aan toe om hem weer in elkaar te zetten...

Hoi,

Kwam net perongeluk je topic tegen en zag al dat je er weer mee verder bent gegaan.
Mooi projectje hoor.

Vroeg mij alleen af hoe dat nu precies zit met de volgorde van wikkelen op motoren.
Misschien dat ik ooit ook nog het idee krijg om computer drives motoren opnieuw te gaan wikkelen.

[edit] vond net al een stukje voor een 6 polige. [/edit]

Hallo Dennis,

Het wikkelschema is afhankelijk van het aantal polen en aantal magneten. Afhankelijk van de stand van de rotor moet natuurliijk in de juiste volgorde de diverse spoelen bekrachtigd worden. Zo zal een 6 polige motor met 9 magneten een ander wikkelschema nodig hebben dan eentje met het zelfde aantal polen maar met 18 magneten. wikkelschema tool

Mocht je zelf plannen hebben dan is de volgende site eigenlijk een "must": powercroco Het is wel eventjes doorspitten maar alle info die je nodig hebt om zelf zo'n motor te maken kan je daar vinden.
Nog een (Engelstalig) site over dit onderwerp: Fly Electric crocomotors

Charles

Heli is (eindelijk) klaar en vanmiddag er mee proefgedraaid. Wat gelijk opviel is dat de motor niet uit zichzelf wou opstarten (zonder aan de as gekoppeld te zijn doet hij dat wel).
Geholpen door een zetje start hij wel. En wat vliegt dat stil zeg....... Je hoort alleen maar de bladen zwiepen!
Ik had vooraf wat bedenkingen over het vermogen maar dat is onterecht, motor heeft kracht genoeg!

Na ongeveer 4 minuten even geland om de temperatuur van de motor en regelaar te controlleren: warm maar zeker niet heet. Hierna nog eventjes gevlogen echter na nog eens 4,5 minuut stopte de motor ermee en verschenen er rookwolkjes (kon hem niet al te hard aan de grond zetten)........ Regelaar zwart gebrand :( Aan de motor is niets te zien, dus een storing in de regelaar? Terug rekenend aan wat er in de accu weer bij kon is het verbruik zo'n 14A (4 cellen lipo) geweest.

Helaas, het had leuk geweest om hem morgen in Delft te laten vliegen maar dat gaat niet door vrees ik.

Mooi hoor.

14Ampere duurstroom bedoel je neem ik aan? (gemiddelde stroom van de motor)

Heb nog geen ervaring met zelfbouw buitenlopers met meer polen maar misschien dat hij net niet de eerste slag kan geven om hem aan te lopen. Misschien meer gas geven zodat hij wat meer aanloop koppel krijgt. Of anders wikkelen maar dan kan je weer opnieuw beginnen.

Nu nog een filmpje als alles echt goed werkt.

Ben zelf nu aan het proberen om een borstel motortje te verbouwen naar brushless (kleintje maar)
http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=59742&start=15

d.knoppers zei:
Mooi hoor.

14Ampere duurstroom bedoel je neem ik aan? (gemiddelde stroom van de motor)
Ik bedoelde inderdaad de gemiddelde stroom.
Heb nog geen ervaring met zelfbouw buitenlopers met meer polen maar misschien dat hij net niet de eerste slag kan geven om hem aan te lopen. Misschien meer gas geven zodat hij wat meer aanloop koppel krijgt. Of anders wikkelen maar dan kan je weer opnieuw beginnen
Nu nog een filmpje als alles echt goed werkt..
Mischien komt het door de vele polen. Is het ook niet zo dat dit soort motoren eigenlijk niet uitzichzelf kunnen aanlopen maar dat wel kunnen omdat de regelaar de motor eerst een "tikje" de andere kant aanstuurt? Mischien had een andere instelling op de regelaar wel gewerkt.

Flimpje komt er zeker aan!
Ben zelf nu aan het proberen om een borstel motortje te verbouwen naar brushless (kleintje maar)
http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=59742&start=15

Mischien wel kleiner maar ook wat meer priegelwerk lijkt mij!

Testje van dat kleine motortje van mij wiebelde ook heen en weer en dan ging hij pas draaien.
Als je direct meer gas gaf ging hij wel meteen draaien. Dus idd misschien beetje rommelen met je instellingen als het kan.
Opzich is het niet zo erg maar het zou wel makkelijk zijn als hij uit zich zelf aanloopt.

Back