Vervangen SMD component! HELP!

Uiteindelijk heb ik de nieuwe component ontvangen die verbrand is op mijn zender printplaat..
Maar hoe kan ik deze het beste vervangen heeft iemand een idee?
De printplaat is behoorlijk verbrand rondom de component!

Groetsels Johnny

181446_200331236757631_1487927601_n.jpg

Sticky/belangrijk/FAQ, permanent vastgepind bovenaan in het Model elektronica subforum:

Forumtipje
  • Geef in je profiel behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of kun jij iemand bij jou in de buurt helpen.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ron,

Bedankt voor de Tip ik heb mijn profiel gegevens aangepast!
Wie weet woont er iemand in Leeuwarden die mij wil helpen!

Gr Johnny

Meestal zijn dit multilayer boards.
Als het zo erg verbrand is ,rest vaak alleen het vervangen van het complete board.
de sporen tussen de lagen heb namelijk dan ook schade opgelopen , wat niet te Repareren valt. Je wil toch niet je dure model daar aan wagen ,of erger,schade veroorzaken .
Gr rinie

Hallo raptor, volgens jou is mijn zender niet te maken? :(.... Ik heb de juiste component besteld en ontvangen het lijkt op een kwestie van vervangen of denk ik te makkelijk? Er zit ook een fpv scherm en ontvanger in de zender gebouwd het zou zonde zijn als ik een nieuwe zou moeten aanschaffen.

Welk merk/type zender is het. Mocht het niet lukken, gebruiker Corrien (Jan van Mouwerik) is de NL/B servicedienst voor Hitec/Multiplex, JR/Graupner, Futaba/Robbe en Simprop.

Hoi ik weet van uit mijn werk(robots) dat het repareren van smd boards waar brandplekken op zitten vaak onherstelbaar zijn, wij gooien ze dan ook altijd weg.
Of die van jou dat ook is weet ik niet, ik zou wel een professional er na laten kijken voor de juiste conclusie.
Gr rinie

Wat voor component betreft het? En de hamvraag: waardoor kapot gegaan, en zal dat weer gebeuren?
Detailfoto plaatsen? Camera in macrostand en met veel licht nemen.

Zoals ik in een pb'tje al liet weten is er mogelijk meer defect dan alleen deze spanningsregelaar. Dat is zelfs heel waarschijnlijk als je weet, dat het hf-deel z'n eigen spanningsstabilisatie heeft. Het is altijd de moeite waard om te proberen, maar wees niet teleurgesteld als na het vervangen de zender nog steeds niet compleet functioneert.

Als je moet vragen hoe je zo'n component moet vervangen moet je er niet aan beginnen. Je moet dan op zoek gaan naar iemand in je omgeving, die vaker smd repareert. De oude spanningsregelaar heeft 5 pootjes, waarvan op z'n minst het pootje linksonder vastgelast zit aan z'n printspoor. Dat gebeurt nu eenmaal als zo'n ding op deze manier uitbrandt. Zonder dat printspoor verder te beschadigen zul je de oude component niet kunnen verwijderen. Het is de kunst om de schade zo veel mogelijk te beperken en daarbij helpt een stuk ervaring enorm. Bij het monteren van de nieuwe component zul je vervolgens dat stuk printspoor moeten reconstrueren m.b.v. een draadbrugje, dat bijv. geconstrueerd kan worden m.b.v. twee of drie adertjes uit een servosnoertje. Kortom, het is een precisiewerkje waarbij een flinke soldeervaardigheid vereist is.

Hoe ben je overigens te weten gekomen welk type stabilisator je moest hebben? D'r zijn namelijk griezelig veel verschillende typen van deze 5-potige dingen, die vervolgens bijna uitsluitend industrieëel verkrijgbaar zijn.

Hallo vrienden,

Allereerst bedankt voor al jullie aandacht.
Ik heb op RCgroups een foto geplaatst van en gevraagd aan mede gebruikers van de DEVO F4 zender als er iemand is die wil kijken wat voor code en soort spanningsregelaar het precies is. Ik kreeg daarop het antwoord:
@johnnyufo
If I got the right component, it is marked PHOI, with 5 pins, looking up on Google results a DC/DC boost converter of Texas Instruments (which in fact has 5 pins) :
http://www.s-manuals.com/pdf/datashe...ps61041_ti.pdf
so it should be
TPS61040DBV
Get it here
http://www.aliexpress.com/item/PHOI-...761469179.html
or here
Invalid Request

tps61040dbv-impulsnyj-povyshajushhij.jpg

Ik heb deze uiteindelijk 2 besteld via Ebay en komt uit hongkong voor een paar euro. De zender is defect gegaan nadat ik er een laptop lader adapter in de zender heb aangesloten… dom ik weet het! Hierdoor heeft de zender te veel voltage gekregen. Ik zag rook en heb de adapter er snel uit getrokken,. Daarna probeerde ik de normale batterij om te zien als er nog leven in zit. De zender ging gelijk aan zonder op “on” te zetten ook het ingebouwde FPV beeldscherm ging gewoon nog aan! Maar er was wel weer even rook en heb de spanning er toen ook weer snel van af gehaald.
De zender lijkt dus wonder boven wonder nog te werken!... alleen is de spannings regelaar stuk. Ik zou al blij zijn als ik het FPV gedeelte van de zender nog kan gebruiken als er verder van alles verder blijkt niet te werken.

Wie durft het aan ? ik zal even kijken als ik een duidelijke foto kan maken.

Laatst bewerkt:
Back