Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Oh ja dat was ik even vergeten. Haha hmmm bad idee dus. Morgen even vliegen met de wooden blades

NIET DOEN!!!!!

Het 45 graden principe is een heel ander dan het 90 graden principe, en dit levert alleen maar een crash op, omdat je nu bij iedere stuurbeweging (dus ook als je heli niet helemaal recht vliegt en je swash heel licht scheef staat) letterlijk je servo's in elkaar gaat staan hameren. Verder houd een 90 graden flybar domweg op met sturen als je hem zo buigt. Niet voor niets moet je je flybar vervangen als hij krom is....

Als je budget je lief is, niet dit soort expirimenten uit gaan voeren....

Groet, Bert

goede morgen :D

even een vraagje:
de afstand tussen de tandwielen en die van de motor...
moet die stevig tegen het tandwiel aanzitten, of hoort dat een wat ''losser'' contact te zijn?

groet,
Tomos19

Niet helemaal strak maar ietsjes er tussen.
Je zou het kunnen doen door er een stukje dun papier tussen te doen maar op het oog is het ook wel te doen.

Voor het mooie is een stukje papier te dik, en ook niet de meest betrouwbare methode: standaard A4 papier is gauw meer dan 0.1 mm en vouwt niet makkelijk genoeg. Een sigarettenvloeitje is beter.

Zelf doe ik het als volgt: Ik hou de motor (outrunner) vast zodat die niet gaat draaien, en voel met de vingertop aan het grote tandwiel, door het lichtjes heen en weer te proberen te draaien. Nu moet er een heel lichte speling voelbaar zijn. Net op de grens van dat je nog net het tikje voelt, en het tandwiel net wel/net niet meer ziet bewegen. Niet te hard duwen met je vingertop, anders voel je niks meer.

Als je dit niet "voor je ziet" begin dan met een flinke speling: je ziet dan het grote tandwiel heen en weer bewegen en voelt/hoort duidelijk de tik als de tanden met elkaar in contact komen. Stel de boel net zo lang krapper af, tot dat je het tandwiel nauwelijks meer ziet bewegen, maar nog net de speling voelt.

Hoe krapper de speling, hoe beter, maar er moet wat speling zijn!
Ook weer niet te veel werk van maken, het loopt niet in elkaar als er toevallig net iets teveel speling is.
De laatste beetjes overtollige speling wegwerken leveren geen wonderen op, de heli draait hooguit nét dat beetje stiller, en de vermogensverliezen zijn net dat laatste procentje minder.

Toch moet je het wel bij benadering goed doen: de tanden zijn ongeveer 1.2 mm hoog, en de grootste sterkte zit in de dikke tandwortel. Dus die laatste 0.1 mm levert wel enorm veel sterkte en slijtvastheid op. Zit je motor een halve mm te ver naar buiten, dan is de sterkte van de overbrenging gereduceerd met meer dan de helft en strip je je tandwiel vrij vlot.

Groet, Bert

Nog een vraagske,

Wat olieën jullie aan een heli? Staartrotorasje lijkt me aangewezen met wat fijne naaimachineolie,

Gisteren maar eens mijn canopy met de airbrush bewerkt en tegen middernacht de afplakkingstape eraf gehaald, tamelijk strak allemaal tot ik met mijn tengels in de nog niet uitgedroogde verf terecht kwam......:( Stevo niet aankomen, toch wel ik wil het resultaat zien, ik moet ik moet, nééééé verf is nog niet droog, vanblijven, wel, niet, wel!, het moet, het moooooeeeet NU!.......x10 ;-)

Today, take 2

Stevo

Laatst bewerkt:
Ik gebruik eigenlijk nooit olie, maar Vario titan fett.
Lijkt duur maar ik doe 5 jaar met een spuit van 10 cc.

Ik smeer de hekrotor as daar waar de slider beweegt, de glijvlakken waar de tuimelschijf en schaarmixer over de hoofd as glijden

Bij heli's met gearboxen vul ik die met 30% vet, 70% lucht (nou ja, die lucht zat er al, maar ik vul ongeveer 30% van de ruimte op met vet) en heel soms een licht beetje vet op de open tandwielen, niet te veel en niet te vaak.

Bij de grote heli's smeer ik ook de kogellagers van de hekrotor-pitchbrug inwendig, omdat die bij ons erg veel last hebben van gras wat er omheen wikkelt. Gras bevat kalk en veroorzaakt daardoor slijtage. Door van binnenuit vet door de lagers te duwen voorkom ik dat die troep in de lagers komt en ze vernaggelt. Dit doe ik ALLEEN omdat wij op erg hoog gras vliegen. Als je op een normaal vliegveldje vliegt is dit absoluut overbodig.

Groet, Bert

Ik zit in dubio.Ik wil al een tijdje een schaal heli gaan bouwen.De ec135 of de apache.Dit wilde ik eigelijk doen met een van mijn heli's maar de 550 is te klein, de 600 pro is geen schaal voor te vinden en de 700e is te groot en wil ik zo laten.Ik denk wel dat een 12s setup voor een schaal goed uit komt.

De 600 is nieuw met een paar vluchten op de teller.
Dus het zit er dik in dat ik deze ga verkopen, maar dan....

Laatst bewerkt door een moderator:
vast zodat die niet gaat draaien, en voel met de vingertop aan het grote tandwiel, door het lichtjes heen en weer te proberen te draaien. Nu moet er een heel lichte speling voelbaar zijn. Net op de grens van dat je nog net het tikje voelt, en het tandwiel net wel/net niet meer ziet bewegen.

Bedankt! :D

Ik heb zonet (weer) gevlogen en net toen ik wou landen hield de lipo er weer mee op. Hij vloog recht voor de tafel en de bladen knalden tegen de tafelpoot en stortte hij neer en nu doet de tailmotor raar. Ik heb het gevoel dat de tailmotor langzamer draait want hoe ik ook trim, hij blijft maar draaien? (Ik weet dat de motor niet geweldig is) :(

Juist men eerste lipo terug gevlogen en het ging perfect! Alleen na 4 minuten en half ging het opeens even mis :| Ik was flips aan het doen op een 2 meter hoogte en opeens kwam ik wat power te kort dus ik probeer hem van de grond weg te houden maar was dus zo bezig met de hoogte dat ik vergat hem op zen plaats te houden -> hij komt richting mij gevlogen op ne meter boven mij heen :eek: Daarna maar gestopt want concentratie was op denk ik.. Maar gelukkig geen schade! Int vervolg ga ik toch erop letten om de heli op een wat grotere afstand van mij te vliegen.
En ik heb trouwens ook men eerste piroflip gedaan :razz: Wel ff met een pauze van 2 sec als ik inverted hing.

@WW: ???

Daarjuist was ik lekker piroflips aan het maken en opeens hoor ik een geluid, het was precies ofdat er iets door aan het branden was :confused: Ik stop en probeer zo snel mogelijk te landen en ondertussen zie ik dat de tailfin naar beneden valt :bye: Dat geluid was dus van de tailfin die tegen de tailblades aan kwam.. Ok dan maar hopen dat ik in geen kuiltje land.. Uiteindelijk is de tail niet tegen de grond gekomen gelukkig..

Dus ik ben dan maar aan het knutselen gegaan en heb een zelfontworpen tailfin gemaakt :mrgreen: Hij zal niet de schoonheidsprijs winnen maar het het houd de staart tegen en dat is het voornaamste:
14jloww.jpg

Trouwens.. Dit is maar voorlopig hé ;)

Ik heb van zo'n plastice schoolmap een vierkant afgesneden, de oorspronkelijke tailfin op een papier overgetekent, het stuk plastic op de tekening leggen, op het plastic de tekening overtekenen, uitsnijden, daarna de oorspronkelijke tailfin op de plastice tailfin leggen, plakband erond, de 2 gaatje van de tailcase overtekenen op het plastic, met een spijker een gat in de 2 bolletjes kloppen, vijsjes erdoor en klaar :p

Een nadeel is wel dat doordat er geen gaten in de tailfin zit, de wind veel meer de staart kan grijpen.. Maarja je voelt daar eigenlijk niets van.

Heb vandaag al constant met 3 bft gevlogen, en je voelt eigenlijk niets van de wind bij flips enzo(Heb het niet over de staart). Daarentegen als ik dan gewoon ff een bocht pak dan heb ik het veel moeilijker met de wind. Toen ik met de wind mee full pitch gaf dan vloog die denk wel 100km/uur :razz:

Laatst bewerkt:
Ik wacht nog steeds op je filmpje hè:)

Aangezien ik met de 600 wel al loopings en flips kan en ook iets inverted, dacht ik woensdag het eens met de 450 te proberen.

Had hem niet helemaal opgeknapt voor de verkoop maar toch wou ik het even proberen.
Ik zet de eerste looping in en BAM! Hij draait weer weg hoor en crasht in het gras:( Net allemaal onderdelen besteld en half opnieuw inklaar gezet, crash ik:(

Ik hoop dat dinsdag de servo tandwielen komen en dan in elkaar zetten en dan 1x kijken of die van de grond komt en dan niet meer aanzitten:)

Back