Daar was ik al bang voorna wat ik heb gelezen heb ik de indruk dat gewoon fff en bochtenwerk al een uitdaging zal zijn en denk dat het ook niet iets is wat ik kan oefenen in phoenixrc.
Dus als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk terug naar de flybar instellingen om de zelfde roll-rate te halen als ik met flybar had? dan ga ik die langzaam weer wat opschroeven en van daaruit verder.
M'n idee is om eigenlijk weer te beginnen bij het begin met langzaam heen en weer vliegen, voorzichtige bochten maken, dan eens wat sneller en banken, etc.. Op die manier hoop ik 'm dan wel heel te houden.
Wel gaaf als het op die manier wel te doen zal zijn, een estab kan altijd nog.
Niet klakkeloos terug gaan naar de flybar instellingen. Voor hetzelfde geld zijn de mechanische verhoudingen in die nieuwe kop heel anders dan van je oude flybar kop. Meten is weten, en dus gewoon de cyclische bladhoek meten....
Een redelijke basisafstelling is 5 graden cyclic naar beide kanten. Dus zeg, je hebt alles midstick staan (pitch 0 graden) en je geeft vol nick of roll, dan moet de grootste hoek aan de bladen 5 graden plus of min zijn.
Daarmee leren vliegen tot je gewoon rondvliegen voldoende beheerst (hoeft echt niet perfect, zolang je maar het gevoel hebt de heli ten allen tijde veilig aan de grond te kunnen krijgen). Pas vanaf DAT punt op zijn vroegst, heb je voldoende controle om te kunnen zeggen of je meer of minder cyclic wilt. Gaandeweg, met het "toenemen" van het vliegen, krijg je dan vanzelf een idee of je ook daadwerkelijk meer of minder cyclic nodig hebt.
Na iedere verandering in afstelling voorzichtig aftasten of je het gewenste resultaat bereikt. Naarmate je het beter onder de knie krijgt, ga je vanzelf aanvoelen hoe (on)voorzichtig je moet (kunt) zijn.
EDIT: let op: het kan héél goed zo zijn, dat je aanvankelijk forse stuuruitslagen (percentage swashmix) nodig hebt, om hard genoeg te kunnen corrigeren voor je eigen "onkunde" terwijl je later met lagere percentages uit de voeten kunt. Overkomt mij ook nog steeds, dat ik bij invliegen meer uitslag nodig heb, dan later de uiteindelijke instelling blijkt te worden.
Tip voor FFF: probeer zo vloeiend en soepel mogelijk te sturen, zodat je een idee krijgt welk deel van de reactie door jouw sturen, en welk deel van de reactie door de G-krachten veroorzaakt worden. Ook hier, naarmate je de heli beter kent, kun je ook harder te keer gaan.
Veel van wat je leert is "algemeen" dus opvolgende heli's vragen véél minder gewenningstijd, zolang de heli's tenminste min of meer gelijkwaardig zijn.
Jouw heli is licht en krachtig, en mijn vermoeden is dat je daar vrij snel aan went. Dat vliegt helemaal niet zoveel anders als een flybar heli (totdat je heftig G gaat trekken). De overgang naar een zware schaalheli zou je echter weer een aantal stappen terug zetten....
Het voordeel is dat jouw heli alles kan hebben (mechanisch en aerodynamisch gezien) wat jij hem bedoeld of onbedoelt voor zijn kiezen zet. Je hoeft dus niet echt bang te zijn dat je in de lucht iets overbelast. Grote schaalheli's zijn minder tolerant.
Je methode van weer bij het begin beginnen, langzaam opbouwen is perfect, zo heb ik het zelf geleerd, en zo leer ik het de mensen ook. Voor banken en bochtjes vliegen hoef je niet zo bang te zijn. Het voelt heel anders, maar is in de basis niet het grootste probleem. Waar je in het begin voor op moet passen is het afstoppen van FFF naar hoover. Dan gedraagt de heli zich (voor jouw gevoel) uiterst grillig, en hoe rustiger en langzamer jij afstopt, hoe normaler de heli zich blijft gedragen. Naarmate je er aan went, word het voorspelbaar (de heli reageert bij dezelfde omstandigheden echt iedere keer hetzelfde) en kun je tekeer gaan.
Tip voor dat afstoppen: Ga niet op 10 meter hoog proberen stil te hangen, maar minder in horizontale vlucht snelheid tot een matig sukkelgangetje (zeg, 20~30 km/u), leg de rotordisc horizontaal en haal pitch terug tot de heli, nog steeds horizontaal hangend, onder een hoek van 45 graden naar beneden komt. Heel rustig de daling opvangen en de snelheid terug nemen (doet de heli bijna uit zichzelf) en je hangt veilig op ooghoogte in hoover.
Later kun je dit altijd nog perfectioneren tot "jouw stijl" van afstoppen maar voor het begin is het een goede manier om enge situaties zo veel mogelijk te voorkomen.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: