Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Daar was ik al bang voor ;) na wat ik heb gelezen heb ik de indruk dat gewoon fff en bochtenwerk al een uitdaging zal zijn en denk dat het ook niet iets is wat ik kan oefenen in phoenixrc.
Dus als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk terug naar de flybar instellingen om de zelfde roll-rate te halen als ik met flybar had? dan ga ik die langzaam weer wat opschroeven en van daaruit verder.
M'n idee is om eigenlijk weer te beginnen bij het begin met langzaam heen en weer vliegen, voorzichtige bochten maken, dan eens wat sneller en banken, etc.. Op die manier hoop ik 'm dan wel heel te houden.
Wel gaaf als het op die manier wel te doen zal zijn, een estab kan altijd nog.

Niet klakkeloos terug gaan naar de flybar instellingen. Voor hetzelfde geld zijn de mechanische verhoudingen in die nieuwe kop heel anders dan van je oude flybar kop. Meten is weten, en dus gewoon de cyclische bladhoek meten....

Een redelijke basisafstelling is 5 graden cyclic naar beide kanten. Dus zeg, je hebt alles midstick staan (pitch 0 graden) en je geeft vol nick of roll, dan moet de grootste hoek aan de bladen 5 graden plus of min zijn.

Daarmee leren vliegen tot je gewoon rondvliegen voldoende beheerst (hoeft echt niet perfect, zolang je maar het gevoel hebt de heli ten allen tijde veilig aan de grond te kunnen krijgen). Pas vanaf DAT punt op zijn vroegst, heb je voldoende controle om te kunnen zeggen of je meer of minder cyclic wilt. Gaandeweg, met het "toenemen" van het vliegen, krijg je dan vanzelf een idee of je ook daadwerkelijk meer of minder cyclic nodig hebt.
Na iedere verandering in afstelling voorzichtig aftasten of je het gewenste resultaat bereikt. Naarmate je het beter onder de knie krijgt, ga je vanzelf aanvoelen hoe (on)voorzichtig je moet (kunt) zijn.

EDIT: let op: het kan héél goed zo zijn, dat je aanvankelijk forse stuuruitslagen (percentage swashmix) nodig hebt, om hard genoeg te kunnen corrigeren voor je eigen "onkunde" terwijl je later met lagere percentages uit de voeten kunt. Overkomt mij ook nog steeds, dat ik bij invliegen meer uitslag nodig heb, dan later de uiteindelijke instelling blijkt te worden.

Tip voor FFF: probeer zo vloeiend en soepel mogelijk te sturen, zodat je een idee krijgt welk deel van de reactie door jouw sturen, en welk deel van de reactie door de G-krachten veroorzaakt worden. Ook hier, naarmate je de heli beter kent, kun je ook harder te keer gaan.
Veel van wat je leert is "algemeen" dus opvolgende heli's vragen véél minder gewenningstijd, zolang de heli's tenminste min of meer gelijkwaardig zijn.

Jouw heli is licht en krachtig, en mijn vermoeden is dat je daar vrij snel aan went. Dat vliegt helemaal niet zoveel anders als een flybar heli (totdat je heftig G gaat trekken). De overgang naar een zware schaalheli zou je echter weer een aantal stappen terug zetten....
Het voordeel is dat jouw heli alles kan hebben (mechanisch en aerodynamisch gezien) wat jij hem bedoeld of onbedoelt voor zijn kiezen zet. Je hoeft dus niet echt bang te zijn dat je in de lucht iets overbelast. Grote schaalheli's zijn minder tolerant.

Je methode van weer bij het begin beginnen, langzaam opbouwen is perfect, zo heb ik het zelf geleerd, en zo leer ik het de mensen ook. Voor banken en bochtjes vliegen hoef je niet zo bang te zijn. Het voelt heel anders, maar is in de basis niet het grootste probleem. Waar je in het begin voor op moet passen is het afstoppen van FFF naar hoover. Dan gedraagt de heli zich (voor jouw gevoel) uiterst grillig, en hoe rustiger en langzamer jij afstopt, hoe normaler de heli zich blijft gedragen. Naarmate je er aan went, word het voorspelbaar (de heli reageert bij dezelfde omstandigheden echt iedere keer hetzelfde) en kun je tekeer gaan.

Tip voor dat afstoppen: Ga niet op 10 meter hoog proberen stil te hangen, maar minder in horizontale vlucht snelheid tot een matig sukkelgangetje (zeg, 20~30 km/u), leg de rotordisc horizontaal en haal pitch terug tot de heli, nog steeds horizontaal hangend, onder een hoek van 45 graden naar beneden komt. Heel rustig de daling opvangen en de snelheid terug nemen (doet de heli bijna uit zichzelf) en je hangt veilig op ooghoogte in hoover.
Later kun je dit altijd nog perfectioneren tot "jouw stijl" van afstoppen maar voor het begin is het een goede manier om enge situaties zo veel mogelijk te voorkomen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
een behoorlijk lang verhaal bert ;)

na vanmiddag m'n CP setup getest te hebben op een parkeerplaats, m'n sim overboord moeten gooien wegens een virus in een update pakketje :shock:

ben nu dus op zoek naar een andere sim, maar ik haal het liever niet van internet...
 
aerofly pro deluxe... bij die dongle meegeleverd.
er stonden ook versies van phoenix etc erop, maar dat waren gekraakte versies, en werkten niet
 
een behoorlijk lang verhaal bert ;)


Tsja, je hoeft het niet te lezen, he?;)
Als ik niet volledig ben, krijg ik op mijn broodje dat ik het niet goed uitgelegd heb, de boel te gemakkelijk voorgesteld heb, waardoor mischien Chris zijn heli de grond in boort...
Als ik er een lang verhaal van maak, krijg ik dáár weer commentaar op.

Dan kies ik er voor de boel zo goed mogelijk aan Chris uit te leggen en commentaar voor lief te nemen....:D

Lullig van je Sim!

Groet, Bert:D
 
Tsja, je hoeft het niet te lezen, he?;)
Als ik niet volledig ben, krijg ik op mijn broodje dat ik het niet goed uitgelegd heb, de boel te gemakkelijk voorgesteld heb, waardoor mischien Chris zijn heli de grond in boort...
Als ik er een lang verhaal van maak, krijg ik dáár weer commentaar op.

Dan kies ik er voor de boel zo goed mogelijk aan Chris uit te leggen en commentaar voor lief te nemen....:D

Lullig van je Sim!

Groet, Bert:D

Is niet erg hoor, volledig zijn is soms belangrijk en zo dek je jezelf ten eerste goed in en is het punt volledig duidelijk. Go Bert :D


(oh en anders even een samenvatting toevoegen, net als vroeger op school :D )
 
lol

Toch is het hele verhaal van in zijn geheel nodig..

Ik heb ooit mn 450 non estab fbl gemaakt, en heb toen veel gehad aan het meerbladskoppen verhaaltje (welke 2 bekenden zouden dat geschreven hebben ;-))

Nu heb ik een mini titan, en die houd ik op deze manier rondvliegen
best grappig hoe de heli bepaalde kanten op wil als je FFF voorbij komt vliegen
Zeker als je in een vlagerige wind vliegt, en eerst recht met de kop in de wind voorbij komt, en op het eind probeert een nette bank turn te maken..
Op een gegeven moment gaat de heli reageren op de wisselende omstandigheden, en daar moet je echt even wat ervaring in hebben voor het eenmaal helemaal netjes verloopt...

Bladen scheelt ook gigantisch
ik heb met originele align bladen gevlogen (relatief licht), daar werd de titan verschrikkelijk "happig" en grillig van.
Nu heb ik er zwaardere, wel fbl bladen op hangen, nu is alles veel beter te voorspellen
Waarschijnlijk het toegenomen gewicht in de rotordisc, waardoor een beweging even wat langer duurt voor hij werkelijk doorzet.
Met de align bladen kom ik ook uit met 5 graden cyclic, met deze bladen zit ik op 10...

Maar mn andere heli's ben ik ook gevoelig gewend, dus kan zijn dat ik die 10 graden alleen instel vanwege het gevoel...
 
TIEN GRADEN????:shock::shock::shock::shock:

Ik wist niet eens dat dat mogelijk was....

Vlieg je ook nog aerobatics met die non E-stab?

want probeer eens semi symetrisch (Spinblades bijvoorbeeld). Ik heb heel sterk de indruk dat je dan veel minder last hebt van al die zijeffecten die bij non E-stab rigid vliegen horen. Dus minder beïnvloed worden door wind, minder sterk de neus omhoog steken etc etc. en volgens spinblades zelf zijn ze gewoon geschikt voor alle kunstvlucht die geen 3D is (geen al te heftige negatieve G-figuren omvat)

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Als ik niet volledig ben, krijg ik op mijn broodje dat ik het niet goed uitgelegd heb, de boel te gemakkelijk voorgesteld heb, waardoor mischien Chris zijn heli de grond in boort...
Als ik er een lang verhaal van maak, krijg ik dáár weer commentaar op.

het is niet kwaad bedoeld Bert, en ik heb zelf juist vaak veel baat gehad bij deze manier van uitleggen, wanneer ik weer eens ''pech'' had met m'n heli's.
 
een behoorlijk lang verhaal bert ;)
Maar wel een goed verhaal waar je iets aan hebt :)
Het blijft hier de laaste tijd maar mistig en vandaag bij de weilanden net 50m zicht.. waardeloos dus maar desondanks toch maar even gaan vliegen en 3 packs wat 'layzy-eights' gevlogen; hoe dat toch weer spannend kan zijn maar al doende ging het wel beter.
Tegen de wind in draaiend best goede bochten. Met de wind mee was het een beetje drukken met lift-verlies als gevolg (dalende luchtsnelheid) dus dat ging wat vreemd. Ik wou echter niet sneller gaan dan pakweg 15/20km/u omdat ik het wat wil opbouwen en met een beetje snelheid de heli zo kwijt ben in de mist.
Eigenlijk weet ik nu niet of ik er nu een estab op wil of niet, voor beide is wel wat te zeggen :s
 
Laatst bewerkt:
@ Tomos19... ik was niet gepikeerd, maar mogelijk wel wat scherp in mijn bewoordingen.... zal wel komen omdat ik er van anderen wél soms behoorlijk venijnig gezeik over gehad heb.... Thanks toch voor de terugmelding! Waardeer ik echt! En oprecht sorry als het bij jouw als "aangebrand" overkwam....

@ Chrisdv: als je NU voor E-stab kiest, is het simpel, dan wil je "nooit meer terug naar handgestuurd", simpelweg omdat je nu nog niet beter weet dan "handsturen is moeilijk, E-stab is fijn". TOTDAT je er achter komt, dat je met E-stab je grenzen wel MOET verleggen anders word vliegen saai en duf werk (bij ons heeft er al iemand zijn FBL T-Rex 550 verkocht minstens ten dele omdat de heli saai en voorspelbaar was).

Als je eerst met de hand leert sturen, heb je een ECHTE keuze: wil je "prettig sturen en je manouvres uitbreiden" of geef je de voorkeur aan een heli die ongeacht of je nu hovert of knetterhard rondvliegt en alles daar tussen in, je aandacht vraagt en je continue uitdaagt het netter te doen.

Het is heel persoonlijk, maar ik denk dat het ten allen tijde beter is een weloverwogen keuze te maken boven een keuze gemotiveerd door "onzekerheid" en gebrek aan tegenoverliggende ervaring. En zeg nu zelf: zelfs hooveren is weer even een uitdaging, en dat is op zich toch ook best leuk, niet?

Tip: probeer (als je het wat beter onder de knie krijgt) eens te vliegen met de gyro in normal mode: NIET omdat IK anti electronica ben, maar omdat het JOUW na wat aanvankelijke gewenning, veel meer "gevoel" geeft wat de heli aan het doen is.

Groet, Bert

EDIT: PS: En voordat iemand daar over gaat vallen: ik spreek geen oordeel uit over de keuze voor E-stab, dat is ieder zijn eigen keuze. Ik heb wel moeite met "klakkeloos nadoen wat de rest doet" en "kiezen zonder te weten wat de andere kant van de medaille is"....
 
Laatst bewerkt:
Tegen de wind in draaiend best goede bochten. Met de wind mee was het een beetje drukken met lift-verlies als gevolg (dalende luchtsnelheid) dus dat ging wat vreemd.

Dit heeft niks met wel of geen E-stab te maken, eerder met het feit dat je langzamer vloog dan je gewend bent, en een beetje omdat je de bochten t.o.v. de grond probeert te maken in plaats van t.o.v. de omringende luchtmassa (zie hiervoor ook die discussie in het modelbouw wetenschap gedeelte, "grondsnelheid versus luchtsnelheid").

Het word veroorzaakt doordat je na het inrollen niet de heli voldoende de tijd geeft om de bocht in te komen. Met een vliegtuig is dit makkelijk op te lossen: "onthoud de stickstanden" bij de bocht die wel goed gaat, en pas die ook toe bij de bocht die minder goed gaat. Je waait nu af, maar het hoogteverlies is weg.
Met een heli gaat dit lastiger, omdat linker en rechter bochten sowieso verschillend zijn. De beste oplossing is om de heli van de wind af toch iets meer snelheid te laten maken, en in de bocht iets pitch bij te geven in plaats van de neus om hoog te dwingen met "up", en bij het uitrollen van de bocht weer pitch terug te nemen, al dan niet tijdelijk iets "extra" om klimmen na de bocht tegen te gaan.
Veel mensen maken de fout om van de wind af de zelfde snelheid t.o.v. de grond aan te houden. In gevallen zoals dit, is het vliegen met de gyro in normal mode van voordeel, omdat juist in deze situatie, het "gevoel" in de staart je onbewuste informatie geeft over je airspeed. Maar dat vereist WEL, dat je ook echt in normal mode kunt sturen!

Groet, Bert
 
@Bert. net wat ik dacht mbt de luchtsnelheid. Ik kende het ook wel, vooral als je met veel wind vliegt omdat het dan meer opvalt. Nu valt bij het vertragen de staart soms wat naar beneden of mja, weet niet echt wat het is.
Het is hier toch nog mooi weer geworden en aangezien ik toch thuis aan het werk ben heb ik maar even een pauze ingelast om nog even te vliegen en dat ging mooi man :cool: Ik heb nu de heli nu wat sneller maar toch soepel gevlogen, tegen de wind in wat duwen op de elevator om 'm in de vlucht te houden; sowieso ervaar ik het als meer maar subtiel sturen. Met flybar komt een pich-up met veel pitch ook wel voor maar dan was het abrupt.
Tijdens het vliegen zoiets van waarom betaald iemand zoveel voor een vbar haha ;) nee, het zal vast voordelen hebben maar zonder is toch ook te doen.
 
Dat je tegen de wind op, down moet duwen is het normale verschijnsel van FFF vliegen. dat je dat van de wind af niet hoeft te duwen is een nogal sterke indicatie dat je downwind toch je airspeed laat zakken.

Ook het zakken van de staart is een puur normaal verschijnsel, en de reden waarom ik zo sterk aanraadde in het begin kalm aan te doen met afstoppen. Daar wen je vanzelf aan, en eenmaal er aan gewend, stuur je het moeiteloos uit. Dat het nu overkomt als "soms" is omdat het sterker of minder sterk is afhankelijk van hoogte, snelheid en hoe hard je afremt. Naarmate jij constanter word, word dit zakken ook konstanter.

Tip nummer zoveel: trim je heli eens een tandje of 5 a 10 voorover... daar word het hele FFF vliegen een pak makkelijker van, inclusief bochten en landingsaanvlucht en afstoppen. Voor gewoon rondvliegen zoals ik doe voldoende, maar voor kunstvliegen en 3D is het natuurlijk redelijk onbruikbaar als de heli voorover getrimd is.

Maar probeer het eens, gewoon als leerzaam experiment.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Net de maiden gedaan met m'n 2e 450. Ging prima. Gyro moest iets naar beneden en alleen wat trim op de elevator.. Dus prima allemaal.

Ik was wel iets vergeten. De schroefjes die de tail bevestigen was ik vergeten te borgen. Had dat bewust niet gedaan om de spanning op de belt nog makkelijk aan te kunnen passen als dat nog nodig mocht zijn. Nooit meer aan gedacht die schroefjes dus te borgen nadat ik klaar was dus eentje kwam los. Nu alsnog de schroefjes allemaal geborgd.

Verder vliegt hij fijn. Geen vibraties. Rudder is wat snel dus ga nog wat met limit klooien op de gyro. Of iets anders verzinnen om de rudder wat rustiger te maken..
 
[...]Rudder is wat snel dus ga nog wat met limit klooien op de gyro. Of iets anders verzinnen om de rudder wat rustiger te maken..
De limit instelling op de gyro bepaald niet hoe snel die reageert maar welke servo uitslag beschikbaar is. Als je de snelheid (piro-rate ook wel) wilt beperken kan je de dual-rate of travel adjustment op je zender instellen. Wanneer je rudder stuurt stuur je niet de servo maar de stuur je de gyro aan om een x aantal graden per seconde te gaan draaien en de gyro bepaald dan hoeveel de servo moet bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Mmm, even zoeken in de KDS manual waar ik dat doe dan.. Moet ook voor de Gaui gebeuren want die heeft ook een rudder waarmee je ultra super 4D kunt vliegen.. Veel te snel.. :)

**Edit**

Je bedoelt de travel (endpoint) setting?? Die staat nu default op 100
 
Laatst bewerkt:
yep, maar als je limit verder terug schroeft, heeft dat in het gewone vliegen het zelfde effect als wanneer je gain terug schroeft: de gyro verdeelt zijn respons over een kleiner gedeelte van de servo slag. in gewone hoover heeft dat exact hetzelfde effect als lagere gain, maar met behoud van richtingsstabiliteit, Het probleem gaat pas spelen bij harde dwarswind of snelle draaiing, want dan kun je uitslag te kort komen.

Het is een kwestie van proberen wat beter werkt, maar het is en blijft verstandig om niet limit te gaan misbruiken, als het met de gain ook weg te regelen valt.

Als de heli strak hoovert en strak stuurt (dus goed compenseert voor windvlagen etc), maar erg fel reageert op de stick imput, moet je niet aan gain of limit zitten, maar in de zender de uitslag (EPA of travel) op de hekrotor-stick wat beperken. Dan krijgt de gyro een kleinere "draai-opdracht".... Over het algemeen is inderdaad die default 100% te hoog, meestal heb ik hem tussen de 50% en 70% staan, afhankelijk van of het een grote of een kleine heli is (grotere heli=>meer % EPA)

Groet, Bert
 
Ok, ik heb de limit weer teruggezet. Ik kan dus op de 450 gewoon 50% proberen en op de Gaui die wat groter is 75% (of precies andersom?)?? Dit als uitgangspunt?

Overigens wel bizar dat op m'n 1ste 450 hij op 100% staat en de rudder gewoon normaal reageert.. Zit er zoveel verschil tussen tailservo's?

**Edit**

Ik heb voor de Gaui en de Suriname 450 beiden op 50% gezet en dan kijk ik wel of ze omhoog moeten. Lijkt me het beste uitgangspunt.. Beter eerst te langzaam dan nog steeds zo snel..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top