Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Nee dan heb je het verkeerd begrepen.

Jij gebruikt electronische stabilisatie, en dan maakt het theoretisch niks uit hoeveel bladen je aan de kop hebt hangen. In de praktijk wel omdat het ene systeem er beter mee om schijnt te gaan als het andere, maar we gaan even uit van een goed werkend systeem, ongeacht het fabrikaat. Vraag me niet welk systeem hier beter of slechter is, dat weet ik niet.

Maar het is nogal wiedus dat jij weinig (of in elk geval niet super veel) verschil merkt, want een FBL systeem is juist een stukkie electronica wat bedoeld is om die flybar langs electronische weg te imiteren, en dat zelfs "beter" doet dan een echte flybar. Geloof me vrij, dat als je jouw heli met FBL rotorkop maar zonder FBL electronica had proberen te vliegen, dat je je dan een hoedje geschrokken was....

Ook zonder die electronica, zit er weinig verschil in pure stabiliteit tussen 2, 3 of 4 blads rotors. Kijk maar op dit filmpje: bij 2:30 laat ik een paar seconden beide sticks los, en het was die dag absoluut niet windstil:
3 blads: [URL="
Estab multiblade trainer with ballast.AVI - YouTube[/URL]

Heb ook nog wel wat filmpjes hier en daar van mijn 4 en 2 blads rotors, en die zijn niet stabieler of minder stabiel, maar vliegen gewoon "anders". Maar dan word dit bericht zo'n filmfestival....

Het "stuurgevoel" kan dus wél heel anders zijn en ook de manier waarop de "vervelende" rigid-eigenschappen naar voren komen kan heel verschillend zijn afhankelijk van het aantal bladen, en het merk en type van die bladen, als ook het gewicht van de heli.

Ondanks dat het er op dat filmpje heel "makkelijk" uitziet, moet je je daar ook weer niet in vergissen, zo'n kop reageert héél anders dan wat jij gewend bent, en zonder die electronische stabilisatie moet je dat zelf met de hand compenseren. En dát bedoel ik met "opnieuw leren vliegen"....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn wel degelijk grote verschillen in vliegeigenschappen tussen fbl met estab en fb.. onmogelijk dat je dat niet merkt...

Ik denk dat je nu "vliegeigenschappen" en "stuurgevoel" verwart....

Tuurlijk voelt een FBL heel anders dan een FB.
Maar het vliegt niet zo heel veel anders, alleen véél strakker en zonder al die kleine correcties die je met FB nog wel nodig hebt.

Kan me voorstellen dat het voor een jong iemand (snellere reflexen en groter aanpassingsvermogen) niet echt een wereldschokkend verschil is....

Toen ik 16 was stapte ik ook letterlijk in een middag over van een Charter naar een speedkist van 200+ km/u.... hoef ik nu echt niet meer te proberen, vind nu waarschijnlijk de Charter al eng snel:D

Weet iemand waar ik mijn rollator gelaten heb????

Groet, Bert

Nee dan heb je het verkeerd begrepen.

Ondanks dat het er op dat filmpje heel "makkelijk" uitziet, moet je je daar ook weer niet in vergissen, zo'n kop reageert héél anders dan wat jij gewend bent, en zonder die electronische stabilisatie moet je dat zelf met de hand compenseren. En dát bedoel ik met "opnieuw leren vliegen"....

Groet, Bert

Oke ik dacht dat je met opnieuw leren vliegen het van FB naar FBL bedoelde.
Maar ik begrijp het helemaal. Bedankt!

Oh.... dacht dat dat de bladen waren.... vond hem ook al zo schudden bij het optoeren.....;)

Mischien toch een nieuwe bril dan ook maar....

Groet, Bert

Ik heb de FBL conversie-set voor m'n atom 5.5 binnen en na de laatste posts gelezen te hebben ben ik toch geneigd het te gaan proberen zonder estab, gewoon voor de ervaring en dan zie ik wel verder. In eerste instantie de heli denk ik maar tam afstellen en proberen te hoveren. Nu ken ik enkel de ervaringen van anderen en vind het nog moeilijk in te schatten of het goed te doen is of niet dus ik ben benieuwd of het wat gaat lukken :)

Wil ik best doen hoor, alleen ik zie het nut er niet zo van in.

Voor jouw vliegstijl is non E-stab niet wat je hebben wilt. Het kan wel, en wie weet.... Word je de eerste non-Estab 3D vlieger van Nederland.... :D

Maar goed, ik ben van harte bereid om je er mee op weg te helpen, alleen dan moet je er niet al te lang mee wachten, want ik ben nog ongeveer 3 weken in NL, en daarna ben ik weer een hele tijd niet beschikbaar.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Mmm, stoeien met de esc. Eerste keer dat ik dat zelf doe.. Zit in de manual te loeren maar snap niet waarom de esc geen pieptoontjes geeft. Hij doet het wel maar moet hem configgen :confused: Beetje lastig zonder pieptoontjes..

Turnigy sentry 40 amp..

**Edit**

Opgelost. Je kunt pas programmeren als de motor is aangesloten.. Wist ik niet. Nu wel..

Laatst bewerkt:
We zijn nog niet klaar maar wel al de eerste spool up..

Wil ik best doen hoor, alleen ik zie het nut er niet zo van in.

Voor jouw vliegstijl is non E-stab niet wat je hebben wilt. Het kan wel, en wie weet.... Word je de eerste non-Estab 3D vlieger van Nederland.... :D

Maar goed, ik ben van harte bereid om je er mee op weg te helpen, alleen dan moet je er niet al te lang mee wachten, want ik ben nog ongeveer 3 weken in NL, en daarna ben ik weer een hele tijd niet beschikbaar.

Groet, Bert
Het kan inderdaad wel, zomaar een voorbeeld [URL="
550 at Work - YouTube[/URL]
Voor ik met flybar danwel fbl met estab echt 3d kan vliegen zijn we wel even verder, voorlopig is het gewoon sportvliegen ;) maar daar is me het dan ook niet om te doen, het gaat me om de ervaring en te kijken of het lukt. Ik heb je post op heli-addicted gelezen en ben daar al wat wijzer van geworden.
Eens kijken of ik in het weekend misschien eens een poging kan wagen.

Gisteren een motorlager vervangen en dat bijna verkl**t omdat ik dat aan het eind van de dag nog wel even zou doen er niet aan dacht dat die wikkelingen op de werkbank steunden toen ik het lager er in tikte :shock: niet op het lager staan meppen natuurlijk maar toch..
Vervolgens de motor getest, leek goed, en ook vanmorgen met een testvlucht alles in orde dus ik kan er nog mee vliegen. Het was 1 graad, mistig en een wat wind dus daar was ik binnen 5 minuten ook weer klaar mee omdat het gevoel met de sticks zo goed als weg was. Voorlopig dus maar wel de zendertent mee :)

Zonder meer indrukwekkend dat er mensen zijn die non E-stab 3D vliegen....

Dat het kan (technisch gezien) is logisch, de heli als mechanisch apparaat merkt weinig verschil tussen "sturen door een apparaat" en "sturen door een menselijke piloot", en dat er mensen zijn die een dergelijk niveau bereiken, was vroeg of laat te verwachten. Per slot van rekening zet Curtis Youngblood ook iedereen te kakken met zijn ouderwetse mechanische tolgyro.

Maar toch.... ik ben DIEP onder de indruk....

Uiteraard zijn 3D heli's niet mijn tak van sport, maar indien nodig help ik je graag. Alleen mijn 3-blads trainer is daar minder geschikt voor, die is geballast om een zware schaalheli te simuleren, niet een lichte 3D machine.

Een van de dingen die ik niet expliciet vermeld heb in die post op HA (omdat die niet op 3D gericht was), maar die er wel uit volgen, is dat het bij non E-stab niet mogelijk is je heli zo af te stellen, dat je rücksichtlos de stick ten allen tijde in de hoek kunt gooien (omdat de reactie van de heli afhankelijk is van de situatie op dat moment, in plaats van "begrensd" te worden door de electronica) maar dat je IEDERE beweging gedoseerd uit moet sturen, en het van je snelheid en de G-krachten afhangt hoeveel stickuitslag je daarvoor nodig hebt. Een stickuitslag die in hoover een mooie rollrate op elevator oplevert, loopt op snelheid volledig uit de klauw... zodra je G's gaat trekken begint roll ook agressiever te worden

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Netjes Chow, :D het begint ergens op te lijken. Wel heeft hij een ovaal tandwiel, zoals bijna alle tandwielen van HK, je kan beter een setje van 3 zonder oneway-bearing bestellen van Align, dat voorkomt vibraties. Ik vind dat metalen frame, en die plastic tailfin mooier dan dat CF spul. ;)

Laatst bewerkt:
Weet niet of dat wel in het tandwiel zit: heb bij mijn HeliArtist BO 105/HK het tandwiel voor een Align vervangen, en dat jutterende geluid blijft.
Bij mijn KDS slingert het tandwiel als de rotor draait. Zowel tandwiel als rotor-as vervangen voor align, en het slingeren blijft.

Ik verdenk de vrijloop naven van deze afwijking.... Kan me namelijk niet voorstellen dat zowel de nieuwe assen als de nieuwe tandwielen van Align toevallig bij mij allemaal krom uit de verpakking komen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik overweeg wel het maingear te vervangen maar ik wil sowieso eerst even kijken wat er gebeurd als ik alles verder netjes heb afgesteld. Want dat is domweg nog niet helemaal klaar. Moet sowieso de bos draden even netjes wegwerken :mrgreen:

Hier alvast een preview wat straks de lucht in gaat (of niet ;) )

6350363862_4a0fdba065_z.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben oeverloos aan het uitzoeken geweest, echt alles geprobeerd. main shaft vervangen, pinion vervangen, zelfs meerdere oneway bearings geprobeerd, en meerdere keren opnieuw gecentreerd. Het bleef gewoon aan een kant vaster tegen de pinion aandrukken als je de as langzaam draaide. :(

En ze hebben het allemaal van HK ook los bestelde tandwielen. Uiteindelijk een maingear van Align gemonteerd, en geen last meer,.. ;) Het zou best kunnen zijn dat de pers, of machine bij de fabrikant bediend wordt door iemand die nodig aan een brilletje moet,.. :mrgreen:

Voor die 7,50 euro hoef ik het niet te laten :mrgreen: Maar ik ga eerst de boel verder afronden en langslopen.. Het is per slot van rekening mijn el cheapo heli voor Suriname ;)

Back