Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Wat een gaaf dingetje!

Heel leuk. Balen dat het nog minstens een paar maanden duurt voor ik hem zie vliegen.... Heeft ie veel vlieguren?

Groet, Bert
 
Nou, morgen schijnt het nog volkomen K*t te zijn....

Balen, want hoe moet ik nou aan mijn fix komen?:(

Net nu ik een nieuwe bril heb en alles dus weer tippie-toppie kan zien....:rolleyes:

Groet, Bert:(
 
In de weekenden vlieg ik sowieso nooit. Hoop dat de komende week er wel weer een dag is. Wil de 250 eigenlijk wel z'n maiden geven. En de rest ook even warm draaien..
 
Die Sar Huey doet me denken aan vroeger. Toen zag ik ze in Twente nog wel eens vliegen... die hoorde je van ver al aankomen... wat een geluidje... :cool:

ja, mooi geluid idd, klinkt me als muziek in de oren :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien dat mijn Mcpx 2 + DX6I ook tegen sinterklaas er is :) Alhoewel ik betwijfel het want die overschrijvingen duren altijd veel te lang naar het buitenland :-|
 
Hopelijk komt de postbode morgen ook met mijn pakketje, ik zit te wachten op een KDS ARF die mijn ouders hebben besteld. Dat bespaart een hoop geld, Jammergenoeg komt die onder de kerstboom.
 
Even een gedichtje om alvast in de sinterklaas sfeer te komen.

Leuk vloog ik met mijn heli door de lucht,
totdat de motor het begaf met een zucht.

Mijn heli stortte nu neer.
Ik probeerde hem onder controle te krijgen keer op keer.

Uiteindelijk smakte de heli op de grond,
en alle onderdelen vlogen in het rond.

De heli is dus een krot,
en mijn ego is nu ook aardig kapot.
 
Laatst bewerkt:
Heb van het druilerige weer gebruik gemaakt om eens poging te doen m'n headspeed te bepalen van m'n Trex 500 ESP, met een audio opname.
Ik heb de volgende spectral-weergave:

Untitled.jpg


Kan iemand even 'meekijken' of ik het een beetje correct interpreteer:

Ik zie duidelijke pieken op 41Hz, 81Hz en 121Hz en helemaal bovenin op ongeveer 6,5 tot 7Khz.
Mijn headspeed zou dus kunnen zijn;
(41x60) / 2 = 1230 - wat me erg laag lijkt
(81x60) /2 = 2430 - Klinkt aannemelijk
(121x60) /2 = 3630 - lijkt me erg veel

Aannemende dat 41 echt te laag is (vraag me af hoe betrouwbaar de microfoon in dit gebied is) en 121 wel erg hoog neem ik maar aan dat 81 de main-rotor is.(?)

Best gaaf dit, maar kan iemand me misschien vertellen of ik hier nog meer uit kan afleiden ? (Hij mag best wat stiller en stabieler...)

Op zoek naar de staart kom ik tot het volgende:
Mijn gear ratios zijn volgens mij 1:13.5:4.68. (Pinion, Main, Tail).
Heb geprobeerd die 81 in deze verhouding in te vullen (..:81:..).
Als je de ratio naar 1 haalt krijg je 1:1/13.5:1/4.68 of 1:0.07:0.213.
81/0.07 = 1094.
1094 x 0.213 = 233

Mag ik dan zeggen dat dit hetzelfde is als 1094:81:233 ?
Dan zou de tail uitkomen op (233x60)/2 = 6990.. = de 'streep' die ik bovenin zie ?

Help ? M'n hoofd doet pijn :D
 
Haha, heb ik het topic platgeslagen met mijn spinsels ?
Na deze uitgebreide studie heb ik gisteren m'n bladen nog eens extra gebalanceerd met wat tape en een nieuwe mount voor mijn camera gemaakt.

Van een stukje schuurspons ! Heel high tech !:D
We gaan van het weekend wel zien wat het doet.
 
Nee hoor.... ik had gisteren een reply geschreven, maar blijkbaar iets fout gedaan en die hele posting is in het luchtledige verdwenen.
Te veel werk om het overnieuw te typen.

Vind het een interessante benadering, maar wel een omslachtige methode om je toerental te meten.

Ik weet wel dat je met wat moeite, best interessante info uit een frequentie analyse kunt halen.

(ik ken een geval van een schip waar ik op gevaren heb: 4blads schroef en 5 cylinder motor. in de machinekamer trillen als een juffershondje, op het voorschip voelde het daarintegen alsof er een heel grote ééncylinder in stond. Frequentieanalyse toonde aan dat de schroef een aantal graden verkeerd stond t.o.v. de krukas. Verdraaien van de schroef t.o.v. de as schijnt de trillingen met de helft verminderd te hebben, helaas werkte ik toen al niet meer op die boot).

Of je er bij modelhelicopters veel mee kunt weet ik niet, maar leuk is het zeker.

Groet, Bert
 
Tsja, wat rustiger nu natuurlijk. Tís niet echt vliegweer :mrgreen: Wel net even met zoon gaan rijden op ruimere plek waar ik ook vlieg normaal. Zou bijna zelf een auto scoren voor dit soort dagen..

6471300791_76489ac9c8_z.jpg
 
Je kan ook redeneren..

je hebt een motor kv, dus toeren per volt.
Je hebt een volgeladen accu, dus 12,6 volt.
Die twee met elkaar geeft een max toerental van de motor.

Dat haalt hij natuurlijk nooit, je hebt altijd verliezen, die op ongeveer 15 tot 20 % gesteld moten worden. Dus 80% van het max toeren is het werkelijke toerental

in de zender heb je een % in de throttle curve staan.
Dat percentage is dus ook het max percentage an het toerental..

Dus stel, je rekent uit met een 3500kv motor
= 44.100 toeren per minuut max, zonder verliezen
= 35.280 Rpm met 80% rendement. (dit zou hij draaien als je throttle curve op flat 100% staat)

Throttle curve heeft in het midden bv 70% staan
= 24.696 Rpm

pak je tandwielen erbij, en je hebt je toerental...
 
Back
Top