Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

pu6ybe2u.jpg

T geeft bij mij aan battery goes wrong..

Dus toch ff nieuwe lipo halen misscien dat deze toch niet goed meer is..

het kan ook zijn dat je lader defect is , dit heb ik namelijk ook een keer gehad.

nu investeren in een goede lader:p

het kan ook zijn dat je lader defect is , dit heb ik namelijk ook een keer gehad.

nu investeren in een goede lader:p

Haha oke ff zoeken dus na 1tje die verschillende lipo's ken laden want heb al 4 verschillende laders , maar dan laat ik deze morgen maar eerst testen of die nog werkt in de winkel :o

gewoon 1 goeie kopen ;-)
Ik dacht 1 keer rond de 100 eur uitgeven, dan heb je iets wat jaren meegaat.
En alles kan laden wat je wilt...
Zeker als je de "kleine" accu's wilt laden (dus tot 3s ongeveer)

ga je naar 6s en meer wordt het spannender

Zo... Een deel van de MD900 onderdelen zijn bij RCHP gearriveerd. En ja hoor, een item staat in backorder bij Vario zelf. Grr...!

Gelukkig beschikt Vario over een hypermoderne website met statusvermelding of onderdelen in stock zijn. Ohw wacht... Toch niet! Oftewel elke keer maar afwachten of het gewilde onderdeel überhaubt op voorraad is en je heli weer een paar weken aan de grond...

Ben er nu al klaar mee! Had beter van Vario verwacht.

Kun je Vario niet echt kwalijk nemen, he? Het is nog steeds crisis, dus het zal bij Vario ook wel een kwestie van de broekriem aanhalen zijn...
Bij hun toeleveranciers idem dito. Dus....

Je zou net zo goed RCHP kwalijk kunnen nemen dat zij die onderdelen niet alvast op voorraad hielden, en dat doen we ook niet?

Het viel mij overigens ook op, toen ik de cardankoppeling voor de BO bestelde, dat het wat langer duurde dan gebruikelijk....

Maar het kwam uiteindelijk toch...

En die website, ach.... of je het nu kunt zien of niet, verandert weinig aan het feit dat het er nog niet is....

En het wachten is het waard toch?

Ik heb overigens nog steeds die bladen voor je achter in de auto liggen.

Groet, Bert

Op het moment zit ik nog niet op s6 die lipo van esky is s3 , maar duurder is beter altijd :) ik zal mij wel in verdiepen in de laders.. omdat ik toch met verschillende type aansluitingen zit.. de optie is wel makkelijk verholpen door aan alle lipos de zelfde aansluitingen te nemen/solderen:p

Zelfs kleine webshops hebben een voorraad vermelding, maar had ook al begrepen dat vario wel met meer zaken koppig is :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfs kleine webshops hebben een voorraad vermelding, maar had ook al begrepen dat vario wel met meer zaken koppig is :rolleyes:

:D :D :D Gelukkig wel....

Anders hadden wij nu noodgedwongen T-rex of zo moeten vliegen....;)

Groet, Bert

Er is wel een verschil tussen koppig en gewoon niet met de tijd meegaan...

O.a. Vario is een "oude rot", die blijkbaar van mening is dat hij voldoende klanten heeft.
En dus zodoende geen moeite doet zich aan de hedendaagse tijd aan te passen, met o.a. een voorraadvermelding op de site. Dat doet natuurlijk niets aan de kwaliteit van het product af, maar maakt ze wel een groot stuk toegankelijker..

Daar betrap ik sommige modelbouwshops met een "grote" naam ook op...

Tuurlijk, het is een grote bom geld om zoiets "ff" in een site te verwerken, en het up to date te houden
En in deze tijd snap ik wel dat ze hun geld liever ergens anders in steken
Maar ik vermoed wel dat dit soort dingen ze op den duur op gaat breken..

Ik weet niet of hun insteek is "dat ze toch wel voldoende klanten hebben"....

Van huis uit maakt Vario (tenminste, dat is waar ze zich op voorstaan) top-heli's en leveren ze een eersteklas service die er toe doet, en besteden ze weinig moeite aan dingen die niet belangrijk zijn.

Ik vermoed, dat in hun ogen, het feit dat je kan zien of een onderdeel in voorraad is of niet, totaal niet bijdraagt aan hoe snel dat onderdeel bij jou in huis ligt en dus zien zij het als "overbodig". Ik kan dat wel met ze eens zijn: het enige wat mij interesseert, is OF ik een onderdeel verkrijgbaar is ja of nee. Waar het in tussentijd uithangt, boeit me weinig.

Sterker nog, ik merk dat ik pakjes met track and trace meer ergernis heb van het iedere keer op de site zoeken waar het uithangt, vergeleken met vroeger, toen ik gewoon iets bestelde en daarna afwachtte tot het in de bus lag....

Groet, Bert

Vanmiddag nog even erg leuk 4 lipo'tjes gevlogen met de super cp.
en een leuke stap gezet in 't 3d vliegen...

wat nu is gelukt met die kleine,

- flips voor en achterom
- rolls links en rechts om
- loopings vooruit vliegend
- hooveren op z'n kopje.

we hadden weer een nieuw vliegveld gevonden langs de A1 bij deventer.
Gigantisch groot, geen vee of verbouwing... alleen hoog gras tot boven je enkels, dus wel ideaal om te oefenen.

Kortom, een leuke middag..en nu nog meer zin om de MCP weer op te bouwen en 't ook daar mee te proberen :)

Foto-NV8LORA6.jpg

Foto-WDPNLETQ.jpg

Even mijzelf persoonlijk..

Als iets kapot is, wat ik toevallig een keer niet op voorraad heb, wil ik erg graag dat toestel weer de lucht in hebben
Is het er 1 die ik zelden gebruik, of waar k redelijk omheen kan, no problemo om ff te wachten.

maar bijvoorbeeld mijn 600, ik heb maar 1 heli van die maat. en ik vind het een zeer prettig vliegend ding, dus wil ik hem eigenlijk altijd mee hebben.
dan vind ik het wel prettig om te weten wanneer iets te verwachten is.
track and trace interesseert me dan weer vrij weinig, als ik maar weet wanneer het ongeveer komt. En vooral DAT het komt.

Ik weet een redelijk bekende winkelier hier die dus niet op zijn site heeft qua beschikbaarheid voorraden oid.
die heeft het al een paar keer gepresteerd om me een maand op een redelijk veel voorkomend onderdeel te laten wachten, dus sindsdien kijk ik altijd wat mijn wachttijd wordt..

Als blijkt dat het ff duurt, ok.
maar dan weet ik dat. als je het niet weet, en je hoort niets krijg ik op een gegeven moment toch een beetje de kriebels.
heb wel eens vaker gehad dat mijn bestelling ff vergeten was.

Nou, vandaag dan toch weer een "echte beslommering"....

Het scheelde maar bitter weinig of ik was vandaag mijn mooie ouwe trouwe Bell 47 G kwijt geweest.

Om voor mij onbekende reden sloeg de ontvanger in de fail-safe en ik was het contact voor 2 of 3 seconden kwijt, net vlak voor dát gedeelte van een bocht, waar je met een tikkie extra "up" en een beetje tegenrol de kist weer netjes uitstuurt. Resultaat een elegante doch uiterst beangstigende steeds steiler wordende duikvlucht.
En dat op een plek waar ik helemaal niet wezen wilde (boven een stukkie water).:shock:

Dat waren werkelijk de langste twee of drie seconden die ik me kan herinneren, en aangezien deze heli uiterst weinig motorvermogen over heeft, was na herstel van het contact het leed nog niet geleden: Ik had niet heel veel hoogte meer over (plm 2~3 meter) en véél meer airspeed dan dat ding prettig vindt, dus het vergde nog enig manouvreren met beleid om hem weer netjes boven het veld en weer veilig geland te krijgen.

En dat met hartslag 180....

Wat een avonturen weer....

Nu eerst maar eens uitzoeken wat het probleem kan zijn geweest, vermoedelijk heeft de bougiekap niet helemaal goed contact gemaakt, maar daar komen we nog wel achter.

Hij is in elk geval nog heel, dus met die gedachte toch maar weer de spullen ingepakt....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Door het oog van de naald Bert, gelukkig!

Student maakt de mooie omschrijving, het onderdeel wat bij mij in backorder staat is essentieel voor het landingsgestel.. Tsja..

poe bert, weer een jaartje ouder geworden in 1 dag dus...
gelukkig heb je 'm kunnen redden... maar de reden is wel wat raar dus

Gefeliciteert met de redding!

Maar dan...
Waardoor de fail safe?
Geen voedingsprobleem iig, anders had hij tijdens de redding nog wel een keer in fail safe gegaan..

Misschien toch storing uit de ontsteking?
Een statische vonk?

poe bert, weer een jaartje ouder geworden in 1 dag dus...
gelukkig heb je 'm kunnen redden... maar de reden is wel wat raar dus

Nou, als de bougiekap los komt, gaat er 11000 keer per minuut een vonk van 20.000 volt buiten zijn kooi van Faraday staan spetteren, en daar kan geen enkele storingsonderdrukking tegenop. Ik vermoed, dat zelfs 2.4 gieg daar niet mee kan functioneren.

Hoe dan ook, ik had het nog niet eerder meegemaakt met deze machine en hij heeft sinds de ombouw naar vonkjes toch al minstens 20 liter weer verstookt.... Genoeg om er vertrouwen in te krijgen, en dan krijg je dit.... ;)

Groet, Bert

Nee, die RCeXL setjes hebben een bougiekap die zowel puls als massa in de kap heeft. Die kap druk je normaal gesproken op de bougie, en dan druk je hem iets verder dan nodig is om hem 30 graden te verdraaien en "op slot" te zetten (best wel een heel listig systeem eigenlijk). Er zit dus een binnenzeskant in die bougiedop.

Met de tweetakten kun je de bougie zo plaatsen als je wilt, omdat de cylinderkop uit een koellichaam en losse verbrandingskamer bestaat: je kunt dus de bougie vast draaien, de cylinderkop een beetje lossen en de boel zo draaien dat de zeskant van de bougie gunstig staat voor die bougiedop. Met de viertakt kan dat niet, daar is de schroefdraad rechtsstreeks in het gietstuk van de kop getapt.

Helaas zit voor dat "op slot zetten" het kleppendeksel van mijn viertakt ontzettend in de weg, En de kap 180 graden draaien kan ook niet want dan loopt de bougiekabel te dicht langs de servosnoeren en straalt de ontsteking in op de ontvanger.
Vandaar dat ik de bougiekap op zijn plek hield met een tactisch ge(ver)plaatst dwarsbalkje van het SkyFox mechaniek.

Blijkbaar was dat laatste dus niet afdoende, want de bougiekap is wat losgekomen. Dan kan het maar zo zijn dat de storing wel/niet voorkomt omdat de kap wat heen en weer rammelt, of dat doordat het model van koers verandert de antenne gunstiger t.o.v. het signaalpad komt waardoor het signaal toch nog net weer sterk genoeg binnen kwam.

Heb net ontzettend zitten klooien om de boel geplaatst te krijgen, waarbij met veel moeite eerst het kleppendeksel weg moest, dan de bougiekap plaatsen en op slot zetten (waarbij ik de dikte van de koperen ring wat aan moest passen om de bougie nét een haartje verder te kunnen draaien zodat de kap nét voorbij het kleppendeksel komt) waarna met heel veel gepriegel het kleppendeksel weer teruggefriemeld moest worden.

Het goede nieuws is dat de bougie afgezien van wat verkleuring, nog net zo uit ziet als toen hij nieuw in de motor ging. En hij zit er nu toch een kleine drie jaar in. Die bougie (€9,-) heeft zichzelf alleen al 2 keer terugverdiend aan uitgespaarde gloeipluggen...
Daarnaast heeft de ontstekingsunit zichzelf ook al bijna terugverdiend aan lagere brandstofkosten. En dat met een heli waar relatief maar weinig mee gevlogen wordt. Als het je "dagelijkse heli" is heb je die set er binnen een paar maanden weer uit....

Maar ja, dan moet je niét gaan crashen natuurlijk.... :D :D :D

Groet, Bert

Op het moment zit ik nog niet op s6 die lipo van esky is s3 , maar duurder is beter altijd :) ik zal mij wel in verdiepen in de laders.. omdat ik toch met verschillende type aansluitingen zit.. de optie is wel makkelijk verholpen door aan alle lipos de zelfde aansluitingen te nemen/solderen:p

Eer zijn Multikabel of zij noemen het ook COMBO LAADKABEL
deze hebben 2 bananenstekker voor aan de lader
en een hele boel stekkertjes aan de andere kant,
ik gebruik die voor b.v. opladen van de zender accu
en van de NiMH accu van de Varios en nog meer
heel handig, maar opletten voor ompolen (+ en - zijn niet overal gelijk)
groetjes van Uwe

Back