Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Ik heb vandaag nog m'n sateliet hersteld. 1 van de antennes was afgebroken. ( hij heeft al enkele crashes meegemaakt:()
Sateliet opengemaakt, printje eruit. Restand van het adgebroken draadje eraf gesoldeerd en een nieuw draadje aangesoldeerd. Vervolgens de lengte van het nog goede draadje gemeten en de nieuwe draad precies even lang gemaakt. Ze moeten trouwens 32mm lang zijn, das een kwart golflengte bij 2.4Ghz

Ik heb vandaag nog m'n sateliet hersteld. 1 van de antennes was afgebroken. ( hij heeft al enkele crashes meegemaakt:()
Sateliet opengemaakt, printje eruit. Restand van het adgebroken draadje eraf gesoldeerd en een nieuw draadje aangesoldeerd. Vervolgens de lengte van het nog goede draadje gemeten en de nieuwe draad precies even lang gemaakt. Ze moeten trouwens 32mm lang zijn, das een kwart golflengte bij 2.4Ghz

+1 . . . super man

groetjes, Uwe

Ja die scales die sturen niet, die keren terug in de richting waarin je vliegt, vind ik niks..

Maar dat is tenminste wél echt vliegen ;)

maar ik ga eens met het toerental rommelen al moet ik zeggen dat als je de governor disabled hij ook al beter vliegt, wat doet een governor eigenlijk?

Briljant! Lekker rommelen zonder te weten wat het doet....

Een governor houdt het toerental constant, en normaal gesproken gaat IEDERE heli (zowel schaal als 3D) daar beter van vliegen, op zijn ongunstigst blijft het gelijk, maar het zou nooit slechter mogen worden van een governor dus dan is er iets anders niet in de haak....

Groet, Bert

een...governor ? zo als Bert schreef:
da zou je wel weten wat jij of hij doet

b.v. bij een benzine heli is een governor best:..
hij geeft gas, als de touren te laag zijn,
en mindert gas als het moet,

maar hij werkt voor hetzelfde ..
ook als de motor kapot is
of geen benzine meer is
of geen vermogen ...

dus is het handig als je weet wat dat ding eigenlijk doet

groetjes,
Uwe

Euh ja Uwe, als je ziet met welke auto ik rondrij dan klopt dit wel:cool:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oké heb het een en ander gelezen maar begrijp het nog niet helemaal, je stelt je governor in op een toerental en ongeacht welke kracht zorgt hij dat het toerental gelijk blijft(dat begrijp ik niet precies)

Is het toerental bij bijv enkel je throttle curve dan niet altijd gelijk en dus alleen een percentage van wat hij op een bepaald moment maximaal(100%) kan leveren. Met een governor zorg je dan dat 100% altijd hetzelfde toerental is wat dan betere prestaties met zich mee zou brengen? Of zit ik nou helemaal mis? Want dat kan ik wel begrijpen... Denk ik..

Zijn er geen boeken waar het meeste over rc helikopters mooi in staat want ik kan, op een paar Duitse boeken na, niets vinden

op zijn ongunstigst blijft het gelijk, maar het zou nooit slechter mogen worden van een governor dus dan is er iets anders niet in de haak....
Met de regelaars van Align krijg je helaas wel slechtere resultaten. Maar dat ligt meer aan de regelaar en niet aan het concept van de governor.

>>>>>>> je rijd met een auto met half gas,

op gerade weg rij je 100 km/h,

gaat het een berg omhoog rijd het auto langzamer,
een governor zou het gaspedal verder naar beneden drukken,
zo dat je weer 100 km/h rijd,

gaat het dan berg na beneden rij je sneller
en de governor doet het gaspedaal terug, tot je weer 100 rijd,

nu is het ook begrijpelijk, dat de governor bij stijl berg na beneden niet remt,
en ook bij een extreem stijl berg naar boven niet onbeperkt kracht kan toveren.

Groet
Uwe

Een governor zorgt er inderdaad voor dat de snelheid gelijk blijft.
Zonder governor zal dat niet zo zijn.

De snelheid van de motor hangt af van de spanning die erop gezet wordt.
Hoe snel dat is wordt aangeduid met het kv getal.
Een motor met bvb een kv van 4500 zal 4500 toeren/min draaien als er 1V op gezet wordt.
Een volgeladen 3S lipo is 12,6V. dus dan wordt het toerental: 4500 x 12,6 = 56700 toeren/min.
De regelaar (zonder governor) zal een bepaald percentage (vb 70%) van deze spanning doorlaten naar de motor. In dat geval draait de motor dus 56700 x 0.7 = 39690 toeren/minuut.
Nu is het zo dat terwijl je vliegt de lipo ontlaad en als gevolg daarvan de spanning zakt. de regelaar regelt enkel een percentage van zijn ingangsspanning, dus de motor zal ook vertragen.
Ten tweede: Als je veel vermogen uit de motor haalt (veel pitch, 3d,...) dan zal de motor ook veel stroom vragen van de lipo. de interne weerstand van de lipo en de bedrading/connectoren/esc zorgt ook nog eens voor een extra spanningsverlies. Gevolg: minder spanning op de motor, dus trager.

Een governor meet de snelheid van de motor en regelt hierop bij. Als je nu 70% vraagt dan wordt dat 70% van het max toerental, ongeacht welke spanning er aan de regelaar wordt gezet. m.a.w. als de ingangsspanning van de regelaar zakt, dan zal de governor ervoor zorgen dat de regelaar meer uitstuurt, zodat de snelheid toch gelijk blijft.

oeps, ik zie dat Uwe me voor was met een toch wel makkelijkere uitleg.

he he Bart,

maar je heb de preciezere uitgave, perfect man,
ik vertel het soms makkelijk, dat het iedereen begrijpt, (hoop ik)

Groet
Uwe

Ahaa bedankt Bart en Uwe zo wordt hij heel duidelijk, vooral Bart bedankt voor de detaillering en ik begrijp het nu evenals het fijner/vloeiender vliegt. Is het dan een soort esc dus in plaats van of plaats je die governor achter je esc?

Bij mij (ik heb enkel ervaring met 1 trex 450 met originele esc van Align) zit de governor ingebouwd in de regelaar. Je kan hem aan of uitzetten d.m.v. de instellingen in de regelaar.

Met de regelaars van Align krijg je helaas wel slechtere resultaten. Maar dat ligt meer aan de regelaar en niet aan het concept van de governor.

Of aan het gebruik: Er zijn er in mijn omgeving een stuk of 10 van die dingen in omloop en die doen het allemaal prima. Geen 3D, dat dan weer wel.
Aangezien ik ook geen 3D vlieg kan ik je werkelijk niet zeggen waar dat fout gaat, maar ik vermoed dat die Align Governors niet zo heel hoog belast kunnen worden, zowiso valt mij op dat 100% in governor mode een stuk lager is dan 100% in ESC mode, maar da's logisch, je hebt "headroom" nodig voor het leger raken van de accu.
Voor wat wij er mee doen voldoen ze echter perfect!

Groet, Bert

oeps, ik zie dat Uwe me voor was met een toch wel makkelijkere uitleg.

Niet alleen dat: de uitleg van Uwe klopt ook beter.
Wat jij vertelt, klopt (bijna) voor een onbelaste motor.
De toerental daling bij belasting wordt echter niet veroorzaakt door de inwendige weerstand van de accu, maar door de inwendige weerstand van de motor.
De kV waarde is namelijk niet het toerental wat de motor gaat draaien als je er 1 volt op zet, integendeel: het is het toerental wat het apparaat MOET draaien om een (inwendige) generatorspanning van 1V op te wekken.
De stroom die er gaat lopen is het gevolg van de accuspanning en de inwendige weerstand van de motor. Het koppel wat de motor levert, is evenredig met de stroom die er loopt. Als de motor stilstaat, en je zet de volle accuspanning er op, loopt er héél kort een extreme piekstroom waarmee de motor evenredig, met extreem veel koppel aanloopt (het beruchte strippen van de tandwielen als je geen softstart gebruikt).
Zodra de motor draait, wekt hij inwendig een spanning op, die je voor het gemak van de accuspanning af mag trekken, want die generatorspanning is tegengesteld.
Stel je motor heeft een kV van 1000, trekt onbelast een stroom van 1A bij 12V en heeft een inwendige weerstand van 0.1 Ohm.
Dan loopt de motor automatisch dusdanig hard dat hij 11,9V generatorspanning opwekt, zodat er nog 0.1 V overblijft voor die 1 A door de spoelen te jagen. de motor gaat dus 11900 RPM draaien

Om een hoger koppel te leveren moet er een hogere stroom lopen. Gelukkig gebeurt dat automatisch, want als je een hoger koppel van de motor vraagt, rem je hem af, wordt het toerental lager. Een manier om een hoger koppel te vragen, is die pitch stick naar voren duwen.
Stel dat er 10 A nodig is om dat gevraagde koppel te leveren, dan is er dus 1 volt verschil tussen accu en generatorspanning nodig, en zal de motor in toeren dalen tot de generator spanning gezakt is naar 11 Volt, ofwel 11000 RPM.
Het zal logisch zijn, dat als de accuspanning door leegraken van 12.6 naar 11.1 volt daalt, dat de motor dan ook ruwweg 1500 toeren zal afzakken.

In werkelijkheid ligt met name de inwendige weerstand van die motor véééél lager, zodat de toerendaling onder belasting veel kleiner is, maar bovenstaand gebeurt ALTIJD, bij IEDEREEN die met een flatcurve vliegt: het toerental varieert naar de belasting, en daalt als de accuspanning daalt!!!
Evenzogoed, zal als je accu leger raakt, je toerental ook dalen, en dit gebeurt OOK, ALTIJD, bij IEDEREEN met een flatcurve.

Uiteraard, is er dan ook nog de inwendige weerstand van de accu, die als gevolg heeft dat de accuspanning een beetje daalt onder belasting... Beide effecten tellen bij elkaar op.

Een governor werkt enigszins anders, want die kijkt éérst hoeveel toeren die motor ongeveer wil draaien bij een gegeven spanning (waarbij sommige regelaars met "de relatieve accuspanning van dat moment" werken, andere regelaars weer met de absoluut gemeten accuspanning, en nog weer andere regelaars met het actueel gemeten toerental werken. Allemaal houden ze echter rekening met het leger raken van de accu aan het eind van de vlucht), om vervolgens het toerental continue te meten, en zelf de spanning naar de motor enigszins te verhogen of te verlagen aan de hand van het gemeten toerental. Allemaal compenseren ze zowel de inwendige weerstand van de motor, als de inwendige weerstand van de Accu, want ze doen niks meer of minder dan net zo lang corrigeren tot het toerental weer hetzelfde is.

Groet, Bert

Zijn er geen boeken waar het meeste over rc helikopters mooi in staat want ik kan, op een paar Duitse boeken na, niets vinden

Boeken die een beetje up to date zijn?
nee, die zijn er niet.

daarom is een tijd terug dit topic gemaakt:http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Daar staan eigenlijk de meest voorkomende vragen in uitgelegd.
heb je een nieuwe, stel hem in dat topic..
ik zal na een tijdje de vraag vast een keer wissen, maar niet voor ik hem heb verwerkt in de tekst.

of het moet er al in staan natuurlijk ;-)

wie heeft er trouwens ervaring met Lipo's in een vliegtuig mee als bagage?

Ik ga in Mei even een weekje per vliegtuig naar m'n ouders in Oostenrijk, en die wonen daar zo prachtig met een geweldig vlieg-weiland... dus wilde eigen de MCP wel mee nemen natuurlijk ...maarrr...

hoe neem ik de lipo's mee? .. 1000mah 11,1 volt.. stuk of 3-4

moet ik dat nog aangeven of speciaal verpakken?

Bedankt voor de tip, staat bij favorieten, heb de gov weer aangezet en het toerental op 1500 gezet bij de 700e 3g, vliegt veel beter heb al wat inverted gedraaid, oefenen met terugkomen op midstick want blijf meestal iets positief, Maar oefening baart kunst en zeker niks overhaasten. Op zich als je oriëntatie er eenmaal inzit wordt het echt leuk, af en toe heb ik een misser maar hoe vaker ik op de sim aan het vliegen ben hoe beter het gaat al moet ik wel zeggen dat ik de echt korte turns nog wel eens dwars vliegend uit kom of iets te veel aileron geef maar oefenen oefenen oefenen al heb ik wel zin om straks op het veldje met de mcpx de oefening in de praktijk te brengen

Back