Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    120
    Zo, weer een kleine update, inmiddels was het een paar weken geleden mooi weer. Ik naar buiten met de nano.
    Maar rondvliegen is toch iets anders dan hooveren. Zolang ik de staart naar mij toe houd lukt alles. Maar zo gouw ik hem ga omdraaien lukt hoveren goed, maar een figuur eindigde in een catastrofe.
    Gelukkig heb je bij deze helicopters bijna geen crash schade.
    Eigenlijk is de heli te klein. Als er ook maar het minste zugje wind staat waait hij natuurlijk alle kanten op.
    In flymode 1 trouwens goed te vliegen. Zelfs dolfijnen tegen de wind in is goed te doen.:rofl:
    Maar hierdoor wel verder gaan kijken, wil graag een kds 450 model.
    Bij de club werd mij een simulator aangeraden en dan gelijk een 450 model. Maar ik heb een hekel aan computers en computerspellen. Ken mijzelf, dat word niks. Dan maar een keer crashen. Leer ik gelijk repareren. Verder was er hier op de club nog maar 1 heli vlieger dus ook niet echt de mogelijkheid om kennis op te doen. Wel een leuk gesprek gehad. Misschien binnenkort maar eens bij een andere club kijken.

    Dus getwijfeld tussen een kds met flymentor, maar eigenlijk wil ik deze zonder flymentor. Dus gewoon vliegen. De mogelijkheden en crashkosten en kosten voor een sim bekeken en toen besloten om voor een tussenstap te gaan, heb een blade 230s gekocht. Waarschijnlijk wel iets duurder, maar wil kennis op doen en niet dat een 450 na een crash in de hoek beland omdat mijn kennis nog te kort schiet. Of erger, ongecontroleerde bewegingen maakt.
    Hier zit nog safe en zelf leveling op voor als ik het nodig heb, en om toch na een middag hooveren nog even rond te kunnen vliegen zonder crash. Is toch wel leuk om je even uit te kunnen leven na al die concentratie. Gaat met de nano ook, maar die is erg wind gevoelig.

    Ik had nog wel een vraag, in hoeverre is een flybar zelf levelend als je de sticks loslaat??
    Ik vind het erg moeilijk om de heli te corrigeren als hij omdraaid. Zolang ik stick input moet geven tijdens het vliegen is het makkelijk natuurlijk, hij draaid om, en om hem de andere kant op te laten gaan moet je stick de andere kant op dan de input die je nu geeft. Maar als je in 3d mode een input geeft en de heli draaid moet je als het ware vanaf je midden punt een nieuwe input geven. En daar zit de kronkel bij mij. Dan ga ik de mist in.

    Ben dus benieuwd hoe dit gaat als het weer wat beter word.
    Ik hoop dat ik van de zomer met een gebruikte align of een nieuwe kds 450 formaat in ieder geval figuurtjes kan hooveren.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2022
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Toch zou ik je een simulator adviseren , met safe vliegen heeft niets met helicopter vliegen te maken .
    Kan je toch beter op de Sim oefenen, Phoenix kost bv niets behalve dan de dongle en bespaard je een hoop geld.
    H,
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Niet of zeer minimaal, als je op zelf leveling gaat wachten gaat het niet goed komen, dan zit hij al in de grond.
    De grootste uitdaging van heli vliegen is dat je continu moet sturen, hij doet niets vanzelf (zoals je een vliegtuig even uit kunt laten zweven).

    Maar eigenlijk maakt fly-bar of fly-bar-less, niet veel uit, beide zijn vrijwel niet zelf levelend, ik zie een fly-bar-less niet anders als een fly-bar, je hebt alleen een stukje electronica die je fly-bar gedrag na bootst.

    Mbt sims, ik heb daar ook vrijwel niets mee, echter ik heb hem voor de heli wel gebruikt juist om nose-in en inverted te leren hoveren, en bewegen.
    Dat is op een sim goed te oefenen, en vrij realistisch, en het scheelt wat crashes.

    Een FBL controller met self-leveling of emergency bale-out, heb ik geen ervaring mee, zal wellicht helpen tijdens het oefenen, maar ik wil zelf vliegen, niet alleen een lucht apparaat besturen.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ff oud draadje omhoog halen:D

    Winter, koud, wind en regen, kom veel te weinig mensen uit de hobby tegen..

    Ik heb wat winterbeslommeringen
    in de winter kijk ik alles na, gaat de boel ff door de molen.
    Heb ik mijn oude trex 450 v2 nagekeken. ding vliegt normaal best regelmatig.
    Bij zijn laatste vliegdag heb ik hem laten staan, omdat de hevels er nogal raar uit zagen.
    Blijkt: waar de ball in de hevel is geschroefd, is door de jaren heen het materiaal open gescheurd.
    alle 3 de hevels aan 1 kant doormidden..

    Zitten MKS servo's in, die maat heeft ook nog eens merk eigen specifieke hevels. blijkbaar
    a la, zijn besteld. maar in ieder geval een slijtage schade die ik nog nooit tegen ben gekomen..

    Tegelijk, het ding wordt ondertussen 15 jaar ongeveer.
    onderdelen zijn lastig, het is ondertussen al een frankenstein vanwege alle leuke verbouwingen (niet nodig, gewoon omdat het kan)
    1 crash op zijn naam, verder is alles slijtage.
    Zijn er op het moment nog een beetje normale 450'ers op de markt?
    ik kom echt heel erg weinig tegen..
    en 6s staat me niet aan..


    Nu is volgens mij de heli hype over
    toch zie ik in de club nog steeds een stroom heli mensen de club in komen..
    niet zoveel als eerst, maar nog steeds aanwezig..
     
    twin vindt dit leuk.
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Op beide clubs waar ik lid ben, ben ik volgens mij helaas de enige helivlieger....

    Align laat ik al jaren links liggen sinds de hype voorbij is. Onderdelen zijn nog lastiger te vinden dan voor mijn Schluters uit eind 80- begin 90er jaren. Gewoon Zonde dat Align zoveel verschillende versies van een type heli op de markt heeft gebracht en na een paar jaar geen support meer levert. Er is maar een merk constant daarin, en dat blijft Vario. Nu bezig met het opknappen van een oude Vario Long Ranger met hangmechaniek uit de jaren 90, onderdelen...geen probleem
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Heb ik ook wel eens gehad op een 450, ik had meer het idee dat het schroefrdraad asje van het kogelkopje dan net iets te dik was voor het gaatje in de servo hevel waardoor het heveltje op spanning word gezet, kan me bijna niet voorstellen dat het door de vlieg krachten komt.

    Mbt de (Align of clone) 450 V2 helies, daar heb ik er ook nog 2 van staan met een berg onderdelen, volgens mij zijn er daar ooit zoveel van verkocht dat je ze nu met de spare parts die aangeboden worden nog eeuwig aan het vliegen kunt houden, ik houd ze er gewoon bij, vlieg er maar zelden mee maar wil er af-en-toe nog wel eens mee prullen.

    Of de 450 maat nu nog main-stream is weet ik niet, ik denk het niet eigenlijk, ik zie nog zat kleine helies (op internet, niet op het veld....) maar die zijn toch net geen 450, maar voor sommige word de hoofdprijs gevraagd, of idd op 6S (op zich maakt dat natuurlijk niets uit), maar goed, ik denk dat ik mijn 450 V2's nog jaren aan het vliegen kan houden.

    Ik vlieg bij 2 clubs maar idd word er vrijwel geen helie gevlogen, en er is al helemaal geen nieuwe instroom om helie te vliegen, maar so be it, dan speel ik wel met een niche speeltje.

    Mijn meest toestelen zijn Mikado Logo, die blijft ook best goed met oude onderdelen leveren.
     
  7. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Moerkapelle
    Helaas valt het vliegweer inderdaad tegen :(. Sinds november is het eigenlijk al bagger. Daarnaast heb ik zelf een verhuizing gehad en op de spaarzame dagen dat ik dan tijd had was het regen. Hopelijk komende weken beter. Toevallig afgelopen dinsdag nog gevlogen maar eigenlijk was het niet te doen vanwege de kou.


    Zelf vlieg ik ook met een trex 450. Echter volgens mij zijn alle merken vanaf de 450 maat tegenwoordig alleen nog maar te krijgen in 6s. Overigens kort geleden moest ik aan de mijne ook meerdere onderdelen vervangen omdat er 3 tanden van mijn motorpinion af waren gebroken. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen weet ik ook niet :). Dus de heli toen geüpgraded naar de schuine vertanding.Waar ik ook last van heb is af en toe van een weg slaande staart met bijvoorbeeld met een funnel. Mijn vermoeden is dat het vermogen op de staart niet genoeg is of mijn pitch control is gewoon slecht :kwijl:.

    Ik vlieg sinds dit jaar bij de vliegclub in Valkenburg. Jaren was de heli vlieger bij die club alleen en nu ben ik er bijgekomen met nog een vlieger. Hopelijk zet deze groei zich door ;)!
     
    AHoogendijk en pach1977 vinden dit leuk.
  8. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Wel leuk dat er ook wat actiever op mbf geschreven wordt. Wonen meestal ver uit elkaar, toch leuk om te weten wie actief zijn. Ik ga dit weekend weer even vliegen bij MVC Snoopey in Dongen.
     
    twin vindt dit leuk.
  9. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    120
    Ook hier stug doorgepakt en inmiddels een T-rex 550 en 700 vlieger. Wel align. Is voor mij prima. Toch een simulator gekocht en even onder begeleiding gevlogen. Daarna ging het vanzelf steeds beter. Vlieg nu erg lekker.
    Maar ook op de club zijn wij maar met 2 heli vliegers. 3 weken gelden nog even tussen de buien door gevlogen. Vind het nu wat te koud.
     
    twin vindt dit leuk.
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Mag van mij ook wel weer wat warmer worden. De oude dame is niet zo van de kou, lol. Bouwjaar '89 en afgelopen zomer pas voor het eerst gevlogen. Oerdegelijk Schluter. Goed doordacht en heerlijk om aan te sleutelen. Mechanische tolgyro er uiteraard in. En vliegt snaarstrak, en snel.. Bloedsnel. Voor het formaat een zware heli, en met 7,5cc zeker niet overpowered maar vliegen doet ze, en hoe [​IMG]
     
    twin en AHoogendijk vinden dit leuk.
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuk man ! Ja, met zo een romp wordt het een zeer snelle heli. Zo te zien het scout mechaniek.
    Heb ik zelf nooit gehad, wel de eerdere mechanieken, champion en bell 222.
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Gaat het hier over die mini Titan?
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Junior 50 II mechaniek. Persoonlijk wel erg fan van. Heb gelukkig 2 volledig pod-boom versies, in theorie vliegklaar als spare.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @twin :
    Bij de 450 v2 is het een bekend onbekend punt dat je de bladhouders op de staart om moet draaien.
    en natuurlijk de gyro daar op aan moet passen
    als je goed oplet, zit origineel bij hoover de boel al redelijk in de hoek, dan hou je maar weinig stelruimte voor de servo over.
    draai je de houders om, klopt het wel. dan heb je in hoover (ong 5 graden op de bladen) beide kanten dezelfde stelweg.

    Iemand bij mij op het veld vliegt ook met een clone of echte 450 v2, vliegt hard 3d, had ook het punt dat de heli regelmatig de staart wegsloeg.
    bij hem zag je het al in een spontane volgas climbout vanaf hoover.
    hij hield hem wel, maar niet van harte.
    na de aanpassing, 0 problemen.

    @easy :
    De mini titan doet het ook nog :D
    Die is zover aangepast, dat ik ondertussen een reeks onderdelen zelf moet maken :D
    Ik heb er lang niet mee gevlogen, toevallig 1 van de laatste vliegdagen het ding weer meegenomen.
    Dat ding vliegt nog steeds best, al moet ik nog steeds ontzettend oppassen als ik met het ding vlieg
    is ff anders..

    voor de mensen die het niet meer weten (erg lang geleden wel eens wat over de ombouw gepost, zou het knap vinden als iemand het nog weet :D)
    Ding is een echte oude, dacht zelfs nog een oude V1.
    ooit 2 van internet opgekocht voor erg weinig. romp erom gezet.
    kop gewisseld naar een rigid flybarless kop
    swash was versleten, dus gewisseld voor een align (align had ik liggen, de originele was pokkeduur)
    dus alles passend gemaakt voor de align swash
    ds520 aan de staart gehangen (had ik liggen, wel alles moeten verbouwen om het ding aan de staart en binnen de romp te krijgen)
    geen stabilisatie, alleen staartgyro.
    batterijhouder aangepast ivm trilling en teveel flex in het frame (eigen frequentie kwam hij tegen..)
    andere bladen, a symmetrisch

    moet er altijd ff aan wennen om met het ding te vliegen..
    op 450 maat komen de heli eigenschappen leuk omhoog.
    maar het vliegt echt leuk
    zeker met het rompje eromheen, ziet het er grappig uit.
    moet alleen een keer een rompje zien te vinden, degene die er nu op zit heeft alle problemen van dichtbij mee gemaakt, en is wat gekraakt aan alle kanten :D
    maar, vanaf een afstandje ziet het er goed uit


    Qua 6s trouwens:
    Ik heb er een hekel aan om een accu speciaal voor 1 toestel te hebben.
    mijn accu's gaan alle vliegtuigen in, etc.
    de 3s 2200 is dan een mooie maat, zit met de kv's van vliegtuigmotoren goed, etc.
    Als ze te oud worden, gaan ze weer mn startkist in om de pompen aan te drijven.
    en in mn starter
    6s 1200 of zoiets wordt zo specifiek, dat ik niet zomaar kan switchen. of ik moet al mn motoren aanpassen, maar daar heb ik niet zo'n zin in :D
    Nu kun je (misschien) gewoon een 3600 kv op zo'n 6s machine zetten, alleen kun je dan de 3s 2200 nog wel kwijt..
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb trouwens afgelopen jaar een OMP M1 opgepikt..
    OMP is ondertussen ook al weer een tijd op de markt, lijken weinig problemen mee te zijn..
    Vanwege het weer wilde ik wat kleins voor in het park of in de achtertuin, zonder meteen naar het veld te hoeven
    450 in een hal is eigenlijk wat groot als je een beetje lekker doorvliegt

    en die mini's hebben bij mij vaak de neiging om na een glorieuze eerste periode, na een half jaar oid allerlei servo en/of moederbord problemen te krijgen
    Die M1 heeft normale servo's, niet van die linieaire (vond ik een groot pluspunt)
    kun je gewoon recht aan futaba of spectrum koppelen, of een losse ontvanger erin duwen
    vliegt ook een beetje een normale tijd, dacht dat ik op een normaal toerental ergens rond de 5 of 6 minuten zit
    ding doet het verrot goed, en betrapte mezelf erop dat het ding iedere keer leeg mee terug ging..
    En ik durf er veel mee, meestal zit crashangst in de weg om een beetje lekker op zn kop te leren vliegen en zo
    ik durf het wel met die andere dingen, maar zeg dan veel eerder "nee"..
    tot nu toe nog crashvrij
     
  16. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Moerkapelle
    Gaaf ding!

    Exact! Niet dat ik echt hard 3D vloog maar met een climbout zie je dat die het zwaar heeft. Thanks! Ga daar zo naar kijken. Heli ligt al in de auto voor vanmiddag.


    Grappig. Ik zelf heb net voor de jaarwisseling mezelf nog een cadeautje gegeven en als vervanger voor die 450 een Omphobby m4 Max gekocht. Juist vanwege de overstap naar 6S en vanwege de weg slaande staart. Gelukkig wist ik toen nog niet dat er een oplossing voor was :worship:. Aangezien ik alleen heli vlieg gebruik ik per heli vaste accu's. Zat eerst te twijfelen voor de normale m4 maar deze is net effe iets groter. Ben heel benieuwd hoe die vliegt:
    Ps. Het was vakantie dus mijn zoontjes waren met hun hobby bezig. :D

    WhatsApp Image 2024-01-07 at 16.24.15.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2024
    pach1977 vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in principe, als de de gyro richting zonder pc en moeilijkheden zo in kunt stellen, is het 2 tellen werk
    Wel fijn dat je het nu weet, heb je keuze tussen 2 toestellen :D

    Mooi ding die M4!
    denk wel dat de M4 weer beter vliegt dan de normale 450..
    groter vliegt in de regel eigenlijk altijd beter
    al is de stabilisatie tegenwoordig wel belangrijker voor het vlieggedrag dan de werkelijke heli

    Je kan trouwens de oude 450 ook gaan misbruiken voor flybarless vliegen zonder stabilisatie :D


    Qua accu's, ik vlieg ook vliegtuigen
    ontvangeraccu's heb ik een standaard maat voor..
    hoef je niet zo na te denken wat je in de koffer gooit om mee te nemen :D
    in totaal heb ik 3 type aandrijf accu's..
    Ik moet 's avonds ff kijken welke toestellen ik mee wil, en die accu's mik ik erin

    alles wat groot is gaat brandstof op, dus ik hoef normaal ook niet groter dan 4s:D

    Maar inderdaad, als jij alleen heli vliegt, wordt het lastig om meerdere dingen met 1 set accu's te doen
     
  18. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    120
    Ik ben om die reden ook aan het wisselen geweest met spullen. Werd helemaal gestoord van de accu's. Ik heb nu alles nu op 3s en 6s. Enkel de omp m1 en de goblin fireball hebben eigen accu's. Maar de m1 vlieg ik alleen in de winter binnen en de fireball mag mee op vakantie. Die vliegt trouwens ook erg goed voor zijn formaat. Vind hem strakker en stabieler dan mijn oude trex 500. Doet kwa vlieg eigenschappen echt niet onder voor een 550. Dat vond ik met de blade 230 en trex 450 wel anders.
     
  19. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Bij ons op de club komen er steeds meer heli vliegers, zitten nu op ongeveer 8 helivliegers van de 100 leden.
    Zelf vlieg ik nu met Align , 550, 700 en een 800 en en Oxy3.
    En ja onderdelen is wel soms moelijk voor een wat oudere uitvoering van Align.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Moerkapelle
    Dit heeft goed gewerkt! Staart houd een heel stuk beter. Dus bedankt voor de tip! Vlieg met Vbar Control dus het omschakelen is zo gepiept.
    Lijkt me wel grappig om een keer zonder FBL te vliegen, iig om het een keer te voelen hoe dat is.

    Dat is wel lekker ja. Gisteren had ik 14 lipos in totaal mee en straks als de M4 ook vliegt nog meer. 2 packs 12S voor Specter v2, 2 packs 12S logo 600 en 6 packs voor die 450.


    Fireball is idd veel beter qua eigenschappen dan de 450 en de blade.

    Super! Hopelijk groeien wij ook verder .
     

Deel Deze Pagina