Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Och, dat valt erg mee hoor, die vochtproblemen: alle electronica ontwikkelt wel wat warmte, en meestal is dat genoeg om condensatie te voorkomen. Gisteren de hele middag met kletsnatte heli's rondgevlogen (je zag de druppels van de staartboom vallen) en ik heb de boel scherp in de gaten gehouden, maar geen drup condensaie gezien op de onderdelen waar het kwaad zou kunnen (ESC, servo's, ontvanger en gyro)... die gedeeltes bleven gortdroog.

Pas toen ik de koude heli's de warme woonkamer binnen droeg zag je ook op die delen lichte condensatie ontstaan. Maar slechts heel kort, en niks waar ik me zorgen over maakte.

Groet, Bert

Hij doet het nog prima hoor,.. ;) Dat is het fijne van niet zo'n duur spul, je kan er goed mee spelen, en als je er iets mee hebt doet het niet zo'n pijn in de knip,.. :eek:

Het blijven big boy toys. :D

Jeej ik heb mijn nieuwe gopro hero 2 thuis:D vet dingetje! ik maak straks wel even een filmpje van de mcpx zodat je de beeldkwaliteit kan vergelijken met de oude.

Foto en filmkwaliteit net buiten getest, het is behoorlijk donker en mistig maar ben er tevreden over, sowieso een stuk beter als het vorige model. Beter als dit ga je het ook niet krijgen met een dergelijk kleine lens en beeldchip.

Opname ziet er een beetje vaag uit omdat hij ook wat heen en weer schud, dat komt omdat ik hem wat onhandig vast had want ik wou het filmen niet teveel op laten vallen ( hou er niet zo van om in het middelpunt van de belangstelling te staan ;) ) Opname is van de folkingestraat in groningen zoals je ziet in het donker met kerstverlichting.

gopr02841280x960.jpg

Dit is overigens in groothoek gemaakt ( zoals je ziet) op 11mpixel. Je kan kiezen voor de volgende kijkhoeken: 170 graden, 127 graden en 90 graden. het zelfde geld voor video, het filmpje is gemaakt in medium dus 127 graden kijkhoek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog als laatste over de camera, het kan uiteraard altijd wel beter maar vooral door het formaat met de omstandigheden ( donker alleen sfeerlicht EN mist) vind ik het resultaat wel netjes. Morgen maak ik wel een filmpje met daglicht.

Dat is een gemeen zeetje om als boot in te zitten.... laat staan om als helicopter op een boot te moeten landen....

Petje af!

Groet, Bert

:eek: Had ik nog niet eens aan gedacht,.. ;)

Veilig is het niet, en je stekkers moeten goed zitten... (ik heb veel vertrouwen in mn stekkers, tot nu toe nog niet beschaamd ;-))

Als het erg koud is, houd ik de accu's waar ik nog mee moet vliegen in mn binnenzak
blijven ze warm, beter voor de interne chemie (ze hoeven niet van 3 graden op te warmen door gebruik)
+ ze gedragen zich net als normaal...

Ik had maar 1 accu bij mij, in de koffer, en al in het toestel. Het was om de staart te testen. Alles was op kamertemperatuur. Ik had eerder iets verwacht van de gyro die in een koude omgeving misschien iets gek ging doen, maar geen problemen,.. :D

De accupieper ging wel erg vroeg piepen, en ik had geen andere mogelijkheid om hem te meten. Dan ga ik op save, en dan maar huiswaarts. Later bleek dat er nog 11,4 volt in zat. Bovendien kreeg ik kouwe klauwe. Het seizoen is op deze manier echt afgelopen,.. :-|

Nu maar wachten op een sneeuwpak, en een laaghangende zon, om wat mooie plaatjes te schieten, in plaats van een middagje stunten,... :D

Daar was ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar: Bij welke temperatuur en bij welke belasting ga je zoiets merken? heeft iemand daar al eens getallen van bij elkaar geharkt? Tot nog toe zegt iedereen dat koude cellen minder presteren, en ik geloof dat 100%. Maar ik zou dat graag in getallen weergegeven zien. Iets in de geest van: beneden deze temperatuur neemt de belastbaarheid (of de performance, net wat het makkelijkst is) met zoveel af

Gisteren gevlogen met accu's die gewoon omgevingstemperatuur hadden. Zal tussen de 5 en de 8 graden geweest zijn. Ik belast de accu's met ergens tussen de 13 en de 16 A, dat is ongeveer 5 tot 6 C voor deze accu's (Gensace 25C, 2600 mAh).

Gewoon ontladen tot 30% (volgens het LiPotestertje) en ik kon er niets aan merken. Heli vloog normaal, verbruik, restcapaciteit en hoeveelheid teruggeladen Wattuur waren gewoon identiek aan anders.

Wie heeft er meer gegevens die aangeven wat nog wel, en wat niet meer kan?

Groet, Bert

Het wordt volgens de berichten wel gevaarlijk, als de accu bij een zeer lage temperatuur 100% geladen is, en daarna in een warme temperatuur terecht komt. Het schijnt dat de voltage dan in een gevaarlijk gebied komt. Sommigen beweren dat je de lipo in een plastic zakje, beter in de koelkast kan bewaren,.. :confused:

Ik bewaar ze in een stalen container, en daarin in een soort bloempot op kamer temperatuur, en dan in store-mode (van de lader). Zo'n 11,4 volt.

Bovendien kreeg ik kouwe klauwe. Het seizoen is op deze manier echt afgelopen,.. :-|

Nu maar wachten op een sneeuwpak, ,... :D

De verwarmde zendertent is al voorbij gekomen in een ander topic (en voldoet bij mij echt werkelijk uitstekend) en voor de rest van het lijf: zoek de motorbladen af, of marktplaats, naar een tweedehands winterpak voor de motor.
Die pakken zijn bedoeld om tot minstens vriespunt en 120 km/u in de open lucht te overleven terwijl je stil zit (geen of weinig lichaamsbeweging) en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat zo'n pak lacht om het mistige koude weer van gisteren hier in Friesland....

Vind je niks in de advertenties, kijk dan bij de diverse motorzaken in de afdeling "collectie van vorig jaar". Sommige zaken hebben nagelnieuwe pakken voor dumpprijzen te koop vanwege dat het kleurtje uit de mode is o.i.d.

Een aantal van die pakken zijn voorzien van allerlei handige zakken, vakken, tochtstrippen en noem maar op, die ook bij modelvliegen best handig kunnen zijn.

Als je dan nog niet warm blijft..... (in mijn geval: praktijkgetest en OK bevonden)

Groet, Bert

Bovendien kreeg ik kouwe klauwe. Het seizoen is op deze manier echt afgelopen,.. :-|

Tijn

Nu niet beginnen de strandjannet uithangen hé al moet het gezegd dat mijn lipos met die barkoude er ook niet veel zin in hadden, geen puf.

Bij mij is het seizoen afgelopen als ik zonder toestellen kom te zitten;)

Stevo

Back