Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Wel ongezellig in je eentje :-(, maar je moet er wat voor over hebben.
Ik ben een beetje de 3GX van 't ding aan het tunen. Elke dag een instellinkje wijzigen, en dan zien wat het doet.
Morgen ga ik me eens aan de swash dampening wagen.
Heb nog een klein beetje last van dolfijnen in FFF. Wel vreemd, de ene lipo wel, de andere niet. Wellicht toch een headspeed issue.

Bedankt Uwe! Jij ook nog veel fijne wintervluchten gewenst, met de daar helaas bij behorende blauwe vingers ;-)

Ik kreeg zojuist ook de DS515M swash servo's binnen met de post. Vorige week besteld bij een Taiwanese stripper en nu al in huis :-0
Binnenkort maar weer eens een dagje vrij nemen om de Trex 500 DFC op te bouwen.
Mijn bouwprojecten rekken zich over het algemeen wat meer op dan die van Sven. In het voorjaar vliegt de 500 wel weer.

en vliegen in de pauzes, en zomaar een dag vrij nemen ... gut gut henk ... what a job haha ;)

Nou ja ik wou hier ook een lang durig winterproject van maken, maar ben bang dat ie met 2 weken gewoon in de lucht hangt

Denk je even een stick schakelaar op de FX30 te zetten... Natuurlijk nergens een woord te vinden hoe die stick/ gimbal in elkaar steekt zonder de boel direct compleet te demonteren :rolleyes:

@men. De winter
Dolfijnen in fffffffff vliegen is een gevolg van een te lage elevator gain
Een niet gestabiliseerde fbl heli (dus een echte heli ook) trekt, bij een rechtsdraaiende rotor) achterover, en een tik rechtsaf.

Dolfijnen is dus eigenlijk dat de heli achterover gaat, de estab hier een beetje laat achterkomt, en dan pas corrigeert.
Elevator gain omhoog, testen of hij niet te hoog staat dooreven kort en heftig een elevator input te geven.
Waggelt hij een tik na, gaat zit hij te hoog..
Huntgedrag, alleen dan op de elevator ipv op de staart..

Wel opletten dat je de aileron niet veel hoger zet
als beide assen in een hunt schieten, wordt je niet gelukkig..

vandaag in stapjes de elevator gain van 11 uur naar 13 uur gedraaid. Merk nog geen grote verbetering, maar ook geen heftige pitch up. Vrijdag of Zaterdag op het DLC veld maar weer een stapje verder gaan.
Verder vliegt ie nu lekker: voelt als mijn oude trouwe flybar 500 bij groot rondvliegen en maakt korte figuren als een strakke 450. Wel apart dat pyro compensation als je de laatste drie jaar alleen maar flybar gevlogen hebt ;-)

Vanmiddag eindelijk weer eens een tankje leeggevlogen met de watergekoelde heli, een van de laatsten in het ombouwproject van 35 MHz naar 2.4 gieg (nog twee te gaan, de grote BO105 en de Bell 47 G).

Anyway, die watergekoelde heli is natuurlijk een leuk proefobject voor telemetrie (watertemperatuur motor in/uit), maar twee nadelen: bij de FrSky data-unit kun je verschillende alarmen instellen, maar helaas NIET op de twee temperaturen.

Balen, want deze heli raakt "aan de kook" raken in hoover, en dat houd hij niet tot in het oneindige vol....Op een gegeven moment is het dan tijd om te gaan vliegen, maar juist bij hoover is op je gemakkie op het scherm kijken om in rustig overleg de in- en uitlaattemperatuur met elkaar te vergelijken, nu niet het meest logische om te doen....

Maar wat dan weer wel prettig was: er is weer eens een poging tot stoppen met roken gaande, en vanwege dat dataschermpje ondanks de 5 graden en 3 Bft toch maar zonder zendertent gevlogen. Tot mijn stomme verbazing waren de 12 minuten in de zendertimer voorbij voordat ik er erg in had, en hoewel koud, de vingers waren niet verstijfd, noch bevroren...

Groet, Bert

"aan de kook" ?
Ik heb nog wel een radiatortje over van een van mijn pc's Brutus :)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De radiator is het probleem niet, die is groot genoeg... het beheersen van de luchtstroom om de radiator, zodanig dat er geen "overkoeling" is in vlucht, en voldoende koeiling tijdens hoover... DAT is het probleem....

full

full

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Nooit gezien (op een heli)
Word het water ook rond gepompt door het motortje ?

Er zijn een paar grote camera-heli's met watergekoelde wankelmotoren maar dan praat je over extreem duur professioneel spul wat 50 kilo payload meeneemt en meerdere uren volledig autonome inzetbaarheid heeft.

Als gewone "hobbyheli" is dit bij mijn beste weten op dit moment de enige ter wereld (tenminste, ik krijg ook via de internationale forums tot nog toe nog geen foto's of andere aanwijzingen terug dat iemand me te vlug af was, en dat kreeg ik bij andere projecten meestal wel al heel vlot), maar dat is dan wel puur gekeken naar "gesloten kringloop vloeistofkoeling": Een jaar of twintig terug hebben er een aantal nederlandse F3C wedstrijdheli's gevlogen met een "total-loss" koeling, een beperkte voorraad water die "weggekookt" werd, en als het water op is houd de koeling op....

Maar dat noem ik geen echte waterkoeling (wel een heel elegante oplossing, dat wel...).

Deze heli heeft GEEN pomp, de circulatie is natuurlijk en grotendeels zelfregelend.
Je kunt alleen niet inverted vliegen (wel loopings en rolls, zolang je maar positieve G's houdt en eventueel negatief beperkt tot het absoluut minimale).

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Het waait hier (op zijn minst gevoelsmatig), stukken harder nog, en leuk is anders....

Dus ook hier, voorlopig even geen vliegen.... :(

Maar gisteren voor moeders de vrouw voor de leut zo'n drone van de Action meegenomen, want dat leek haar wel leuk....

En inderdaad, ze vind dat hardstikke leuk.... ze heeft al een stuk of 7 ladingen weggehooverd....

Groet, Bert

Tis hier ook lekker weer.
Veel wind en regen.
Zo erg zelfs dat de postbode ook maar niet meer komt ofzo :P
Donderdag bij hm mijn poststuk verstuurd nix in de brievenbus.
En natuurlijk net wat ik nodig heb in het weekend XT60 stekkertjes :)

Net even de treintjes boer (huider) opgebeld en krijg nou wat die hebben ook XT60 even op de fiets dus :P

--UPdate----

Arlg dik ingepakt tegen de regen, mentaal voorbereid op het "tegen de wind in" fietsen.
Toch onderweg naar de garage even kijken in de brievenbus.
Je raad het all.
Snel weer naar binnen en koffie zetten......

Laatst bewerkt:
Hier heb ik al wat materiaal van het werk weg moeten halen, omdat het bezig was weg te waaien...
Altijd jammer dat het wat groter spul was..

Materiaal waarvan je dus niet verwacht dat je er mee kunt vliegeren :mrgreen:

Back