verwarring over wel of niet in de bebouwde kom vliegen

Ja, ook die maken fouten, maar die kunnen vaker wel de gevolgen overzien voordat ze die fout maken.

Jij wil niet mee maken dat die motoren onverwachts gaan draaien zonder dat de regelaar een geldig signaal ontvangt, ik heb het in elk geval al meerdere keren meegemaakt en ook de schrammen daarvan op mijn been staan. zeg nooit nooit, het kan een keer gebeuren en dan ben je met alles te laat. Ook al ben je er zo van overtuigd dat dit niet kan, toch zal het ooit eens gebeuren.......

Ik heb een dji phantom 3, en diens motoren kunnen NIET zomaar uit eigen beweging gaan draaien, want daarvoor moet je met 2 handen de knuppels in
een hoek duwen. Daarnaast is het geen brandstofmotor, dus kun je hooguit en flinke snee in je vingers oplopen, maar er af hakken niet, want daar heb je dan
toch echt een drone van enkele duizenden euro's voor nodig die enkele kilo's kan tillen, en die worden niet gekocht door hobbyisten dus is het overdreven
om van het ene uiterste in het andere te vervallen.

dus jou drone gebruikt geen regelaars voor de electromotoren........ blijf maar lekker hangen in jou droom, ik weet wel beter. Elke regelaar is van buiten uit te beïnvloeden, en daar kom je ooit wel eens achter, hopelijk is het dan niet te laat....................

dus jou drone gebruikt geen regelaars voor de electromotoren........ blijf maar lekker hangen in jou droom, ik weet wel beter. Elke regelaar is van buiten uit te beïnvloeden, en daar kom je ooit wel eens achter, hopelijk is het dan niet te laat....................

wel aangezien elektronica toch zo gemakkelijk kan falen vlieg ik toch liever alleen afgezonderd dan tussen de 2m vliegtuigen en helicopters.

dan weet je tenminste dat er altijd een onschuldig persoon wordt geraakt of schade heeft door jou materiaal. bij een club kan diegene die schade oploopt zich melden en krijgt dan vrijwel altijd dit via de verzekering vergoed. Als jij ergens wildvliegt dan zou dat wel eens anders kunnen zijn.

het kan iedereen gebeuren een ongeluk of nu 1 maand of 20 jaar ervaring hebt probleem is volgens mij dat "drones" soms als speelgoed verkocht worden en mensen het verschil niet zien tussen "speelgoed" die hele kleine met propquards en 1s batterij en bijvoorbeld mijn rotor x atom (ja die is ook maar 122 mm).
Laatst ook een man oh leuk en dat ding moet straks de lucht in?? ik zeg ja maar je hebt een hond bij dus wacht even (zat middle of nowhere bij een weiland) toen ik op steeg zei hij al oh gaat best snel toen ik daarna 3/4 gas langsvloog vroeg hij gelijk hoeveel km/u gaat dat ding wel niet!!
Ik heb ook al een keer paar flinke sneeen in mijn vinger gehad (ja let even 1 moment niet op) en dat kan iedereen gebeuren maar waarom boven een woonwijk vliegen? ja ik test ook in de tuin maar geen fpv of als een gek door de straat gewoon hover test in de tuin en punch out net boven de schutting of iets hoger maar niks geks.

Wat een kletskoek, en dergelijke onzin heb ik nog nooit gehoord, en als het dan eens een keer is voorgevallen, dan zal het op een hand
te tellen zijn, en dat is dus gewoon verwaarloosbaar op de miljoenen drone bezitters, dus maak je gewoon een drama van iets dat praktisch
nooit voorkomt.

dan weet je tenminste dat er altijd een onschuldig persoon wordt geraakt of schade heeft door jou materiaal. bij een club kan diegene die schade oploopt zich melden en krijgt dan vrijwel altijd dit via de verzekering vergoed. Als jij ergens wildvliegt dan zou dat wel eens anders kunnen zijn.

Zet een helm op als je naar buiten gaat, want je weet maar nooit of je een brok meteoriet op je kop kunt krijgen, en rij ook nooit te hard op een snelweg, want stel je voor dat er
een kind oversteekt. Nee wacht, stop gewoon met alles en blijf thuis, want stel dat je een hartaanval krijgt. Stel dit, stel dat, je weet maar nooit, dus neem geen enkel risico.
Wat een leven heb je dan zeg!

Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat de techniek kan falen. Een fet kan doorslaan, en dan gaat een motor wel vanzelf draaien. En zo zijn er andere scenarios mogelijk. Dat betekent niet dat je als een bang vogeltje in een hoekje moet gaan zitten, en je drone, vliegtuig of wat dan ook ver weg op de zolder moet verstoppen, om alle risico's uit te sluiten, maar wees wel alert, laat routine je niet van bepaalde veiligheidsprocedures afhouden. Zo heb ik mezelf er wel eens op betrapt dat ik mijn quad niet had gedisarmed voordat ik erheen liep om de accu los te koppelen. En dan zit er wel een timer op dat ie dat automatisch doet na een paar seconden geen throttle, maar toch kan het een keer mis gaan. Er kan zomaar een hond aan komen rennen, snuffelt even aan de zender, en geeft onbedoeld gas, en hop, recept voor grote problemen.

Mijn rij-instructeur zei altijd, bedenk dat een auto een potentieel moordwapen is. Hij bedoelde daarmee niet dat je met 5 km over de weg moet kruipen, en remmen bij elk kind dat 50m verderop aan het spelen is, maar wel als iets om in je achterhoofd te houden als je door het verkeer beweegt.

Met de discussie of je wel of niet bij een club moet gaan, dwalen we een beetje af, denk ik. Persoonlijk denk ik dat de kans op een crash of ongelukje groter is op plekken waar meerdere piloten tegelijk actief zijn. De kans op een botsing is ook groter op een drukke kruising, dan op een landweggetje, waar de dichtstbijzijnde auto kilometers verder rijdt. Elke vliegdag waar ik ben wezen kijken, waren er wel minimaal een paar problemen, en komen er een paar toestellen naar beneden, maar omdat er niet boven het publiek wordt gevlogen, zonder persoonlijke ongelukken, behalve misschien een gekneusd ego. Dus ik zou ook liever boven een leeg veld/weiland vliegen, dan met meerdere personen tegelijk, met een "drukker luchtruim". Maar waar je ook vliegt, vertrouw niet blind op de techniek of "het gaat altijd goed, dus ik kan het wel wat losser nemen met bepaalde veiligheidsprocedures."

Toch even inhaken.............
retep schreef onder andere dit:

Daarnaast is het geen brandstofmotor, dus kun je hooguit en flinke snee in je vingers oplopen, maar er af hakken niet, want daar heb je dan
toch echt een drone van enkele duizenden euro's voor nodig die enkele kilo's kan tillen.

Ik vlieg zelf ook met verschillende soorten Multicopters.
Ben een wildvlieger maar weet heel goed dat geen enkele drone of RC toestel of Multicopter op deze planeet onfeilbaar is op het gebied van spontaan kunnen neerstorten.
Ze kunnen dus altijd en ten alle tijden neergaan.Zelfs een 3500 euro dure DJI Inspire.
retep denkt dus dat een gemiddelde drone dus geen vingers kan afhakken.
Dan zou je voor de gein eens naast mij moeten gaan staan als ik aan het vliegen ben met mijn Warthox Qyadcopter 330 size van 700 gram op 4S Lipo.
Kan je vertellen dat je er bang van gaat worden.
Vingers afhakken?
Met gemak een stuk of drie als je pech hebt.
Daar heb je dus echt geen duizenden euro drone voor nodig hoor.
Mijn Warthox Quadcopter koste rond de 300 euro.
Moraal van mijn verhaal: ze benne levens-link die drone toestellen.
En dan heb ik het niet over die Banggood drones van 30 euro van 200 gram op 1S Lipo, maar over de snellere en zelf gemaakte spullen.
Als je zoiets tegen het hoofd of handen aankrijgt dan benne de rapen echt gaar.
Wie twijfelt aan mijn verhaal: kom gerust eens langs.
Grijze haren verzekert als ik met 80 km per uur langs kom scheren.Ha ha ha ha ha
Vr Gr E

Nou het is mij nu wel duidelijk.
Er zijn mensen die hun gezond verstand gebruiken en aan de eventuele gevolgen denken.(gelukkig maar).
En er zijn mensen die alleen maar aan zich zelf denken en alles voor zich zelf goed praten.
Die categorie moet nog leren om hun hersens te gebruiken.
Ik hoop dat ze het gauw gaan doen.

Henk.

nog 1 keer inhaken, en dan stop ik ermee.

Collega modelvlieger had ooit een heel mooie hotliner met ongeveer 2 kilowatt vermogen in het neusje. nadat de accu geladen was werd die in het model gezet en aangesloten. Hij dacht ook dat dit geen kwaad kon, de ontvanger stond immers nog niet aan. Het model lag helemaal opgebouwd in een zware steun (gelukkig maar). Hij moest nog even een plasje plegen dus snel naar het toilet. Zonder dat de zender of ontvanger aanstonden kreeg de regelaar schijnbaar een storingspuls binnen en schakelde gelijk op vol gas. Het model stond gelukkig vast en er stond niemand voor of naast of in de buurt. Had iemand even willen kijken zoals velen wel eens doen met de handen dan waren die er gegarandeerd af geweest.

moraal wees erop bedacht dat alles wel eens kan misgaan. Nu was het goed afgelopen, maar die collega modelvlieger heeft nog steeds niet geleerd ervan en steekt nog steeds zijn accu's in en laat het model dan zo staan.

Collega modelvlieger had ooit een heel mooie hotliner met ongeveer 2 kilowatt vermogen in het neusje. nadat de accu geladen was werd die in het model gezet en aangesloten. Hij dacht ook dat dit geen kwaad kon, de ontvanger stond immers nog niet aan. Het model lag helemaal opgebouwd in een zware steun (gelukkig maar). Hij moest nog even een plasje plegen dus snel naar het toilet. Zonder dat de zender of ontvanger aanstonden kreeg de regelaar schijnbaar een storingspuls binnen en schakelde gelijk op vol gas. Het model stond gelukkig vast en er stond niemand voor of naast of in de buurt. Had iemand even willen kijken zoals velen wel eens doen met de handen dan waren die er gegarandeerd af geweest.

moraal wees erop bedacht dat alles wel eens kan misgaan. Nu was het goed afgelopen, maar die collega modelvlieger heeft nog steeds niet geleerd ervan en steekt nog steeds zijn accu's in en laat het model dan zo staan.
2kw in het neusje. Waarom blijf je vliegtuigen met 1 sterke motor gewoon toch vergelijken met een drone met 4 lichte motortjes? En dan niet professionele drones die kilo's
aan camera materiaal kunnen tillen, want die worden niet door hobbyisten gekocht, dus gaat het over gewone kleine consumenten drones en die hakken misschien wel een flinke snee
in je vingers, maar er af zullen ze niet gaan, dus waar gaat het nog over? Ik heb voor thuis in de woonkamer ook een 3ch helikoptertje, en daar steek ik gewoon bij volgas
m'n vingers in en geen deukje te zien. Dan heb ik nog een drone van wl toys, en ook die snijd nog geen groef in een pakje boter. Dan heb ik m'n dji P3 en daar zou ik m'n vingers
niet in willen steken, want dat gaat dan wel voor diepe snijwonden zorgen, maar ook die hakt er echt geen vinger vanaf hoor.

Nou beste Retep.

Ik zou zeggen slaap gerust verder als jij denkt dat er met Drones niets mis kan gaan.
Zou ik FF op you tube kijken.
Maar ja wat weet ik nou ik ben toch maar een Old School vlieger.
Ja de nieuwe elektronica is natuurlijk onfeilbaar, kan ook niet anders want het wordt voor een paar Dollar in China gemaakt.
Ja en in de bebouwde kom vliegen is natuurlijk veilig,want mijn Drone heeft onfeilbare elektronica.
En zelf ben je natuurlijk ook onfeilbaar.
Ik speel het nu FF op de man misschien dringt het dan tot je door.
Jij die een stuurfout maakt en de Drone die iets doet door een storing.

Dus ik wil tegen je zeggen prima dat je met een Drone vliegt harstikke leuk.
Maar doe het veilig.

Henk.

Dat vind ik raar om te doen, het eerste wat ik hier geleerd heb is om altijd eerst de zender aan te doen, en dan het model, om juist dit te voorkomen?
Als hij er nog niet van geleerd heeft is dit vrij dom, en als hij het nog doet zou ik er niet graag naast/mee vliegen?
Het is toch een kwestie van gezond nadenken?

Nou beste Retep.

Ik zou zeggen slaap gerust verder als jij denkt dat er met Drones niets mis kan gaan.
Zou ik FF op you tube kijken.
Maar ja wat weet ik nou ik ben toch maar een Old School vlieger.
Ja de nieuwe elektronica is natuurlijk onfeilbaar, kan ook niet anders want het wordt voor een paar Dollar in China gemaakt.
Ja en in de bebouwde kom vliegen is natuurlijk veilig,want mijn Drone heeft onfeilbare elektronica.
En zelf ben je natuurlijk ook onfeilbaar.
Ik speel het nu FF op de man misschien dringt het dan tot je door.
Jij die een stuurfout maakt en de Drone die iets doet door een storing.

Dus ik wil tegen je zeggen prima dat je met een Drone vliegt harstikke leuk.
Maar doe het veilig.

Henk.

Nee, ik zeg nergens dat het met drones nooit fout kan gaan, maar ik veeg wel het verhaal van TC01 van tafel, want dat is gewoon
erg ver gezocht allemaal.

Nou Retep.

Dat denk ik niet en ik weet ook zeker dat dit soort dingen gebeuren.
Het is zeker niet ver gezocht en ik zou het ook niet van tafel vegen

Zelf heb ik dit ook vaak gezien bij club leden.
Ja vervelend om te zeggen maar na 41 jaar vliegervaring weet ik gewoon dat er dingen gebeuren die je zelf niet in de hand hebt.
Ook heb ik 25 jaar modelbouw winkelervaring, en daar heb ik ook meerdermalen meegemaakt dat klanten dingen doen die eigenlijk niet kunnen.
En daardoor zich zelf en anderen in gevaar brengen.

Wat tegenwoordig ook meespeelt dat er bijna geen winkels meer zijn en dat alles via internet en in het buiteland gekocht kan worden en ook gebeurt.

Dus je weet eigenlijk niet wat je koopt (men gaat meestal voor de goedkoopste prijs)
Dus van welke kwaliteit het product is weet je niet.
En ik kan je gerust zeggen dat de kwaliteit tegenwoordig mooi but is.
Want ja het moet goedkoop zijn.

En dan nog maar niet te spreken als je een aftersale vraag hebt want dan zijn ze natuurlijk niet thuis.
Maar ja zo is het tegenwoordig.

Dus nogmaals neem de gegeven info goed in je op en doe er iets mee.
En vlieg veilig!!!!!!!!!!

Henk.

Dat vind ik raar om te doen, het eerste wat ik hier geleerd heb is om altijd eerst de zender aan te doen, en dan het model, om juist dit te voorkomen?
Als hij er nog niet van geleerd heeft is dit vrij dom, en als hij het nog doet zou ik er niet graag naast/mee vliegen?
Het is toch een kwestie van gezond nadenken?

En bij een kant en klare drone maakt het geen moer uit of je nou de zender of drone als eerste aanzet. Sterker nog, als ik m'n filmpjes
op m'n pc wil over zetten, dan moet ik alleen de drone aan de pc hangen en aanzetten, en de ab komt er verder niet aan te pas.
Verder heb ik 18 jaar geleden ook met een brandstof vliegtuig gevlogen, en dat was nog met een old skool zendertje en ontvanger
en servo's, en die servo's kunnen altijd een beetje verdraaien als je er per ongeluk tijdens het knutselen of schoonmaken aan zit, en als je
dan eerst je motor gaat starten zonder de zender aan te zetten, dan kan het dus gebeuren dat als de motor start, die dus ineens en peut
gas geeft omdat de gas servo verdraait is geworden, en daarom hameren ze er op dat je eerst je zender aanzet en dan pas het model.
Ik heb dus een dji, en diens motoren gaan niet zonder de zender vanzelf aan, en als de zender aangaat, dan moet je eerst de 2 knuppels
in een hoek duwen om de motoren te activeren, dus aanzetten en meteen plankgas weg vliegen is er gewoon niet bij.

Nou Retep.

Dat denk ik niet en ik weet ook zeker dat dit soort dingen gebeuren.
Het is zeker niet ver gezocht en ik zou het ook niet van tafel vegen

Zelf heb ik dit ook vaak gezien bij club leden.
Ja vervelend om te zeggen maar na 41 jaar vliegervaring weet ik gewoon dat er dingen gebeuren die je zelf niet in de hand hebt.
Ook heb ik 25 jaar modelbouw winkelervaring, en daar heb ik ook meerdermalen meegemaakt dat klanten dingen doen die eigenlijk niet kunnen.
En daardoor zich zelf en anderen in gevaar brengen.

Wat tegenwoordig ook meespeelt dat er bijna geen winkels meer zijn en dat alles via internet en in het buiteland gekocht kan worden en ook gebeurt.

Dus je weet eigenlijk niet wat je koopt (men gaat meestal voor de goedkoopste prijs)
Dus van welke kwaliteit het product is weet je niet.
En ik kan je gerust zeggen dat de kwaliteit tegenwoordig mooi but is.
Want ja het moet goedkoop zijn.

En dan nog maar niet te spreken als je een aftersale vraag hebt want dan zijn ze natuurlijk niet thuis.
Maar ja zo is het tegenwoordig.

Dus nogmaals neem de gegeven info goed in je op en doe er iets mee.
En vlieg veilig!!!!!!!!!!

Henk.

Sinds DJI met de phantoms op de markt kwam, is de drone hobby gewoon geëxplodeerd, en dan praten we over een jaar of 4 misschien 5????
Dus al had je 60 jaar vlieg en winkel ervaring, dan nog kun je nog maar 5 jaar meepraten over de duurdere rtf fpv drones voor de gewone man,
en daar gaat het hier over, en niet over alle overige vormen van rc hobby's, en ging het er over dat een forummer beweerd dat ook bij drones
zomaar een motor kan gaan draaien door invloeden van buitenaf, en dan zeg ik onzin!
Ik heb nu 10 maanden een dji drone, en voor ik hem kocht heb ik zo'n beetje alle filmpjes bekeken die er te vinden zijn,
en forums gezocht en bezocht die met drones te maken hebben, en nergens maar dan ook nergens heb ik ook maar iets gezien
of gelezen over spontaan draaiende motors en waarbij mensen zich flink hebben opgehaald, dus waarschuwt TC01 voor iets
dat in het drone wereldje dus niet voorkomt of is voorgekomen. Dat het bij modelvliegtuigen en helikopters voorkomt ben ik
het volslagen mee eens, want die verhalen zijn mij niet onbekend, want ik heb ook met brandstof vliegtuigen gevlogen
bij een club, en heb zelf een klein liteken overgehouden aan m'n prop, maar het gaat niet over deze tak van rc vliegen
maar over rtf drones, dus niet te vergelijken met alle andere vormen van rc vliegen.

en ging het er over dat een forummer beweerd dat ook bij drones
zomaar een motor kan gaan draaien door invloeden van buitenaf, en dan zeg ik onzin!
dat het onzin is, ben ik het niet mee eens.

Vroegha toen er nog geen 2.4Ghz was, kon dat gebeuren als de zender uit stond.
Tegenwoordig met de moderne zenders die af fabriek geen ppm signaal conversie naar 2.4Ghz hebben is de kans van het spontaan aan springen aanzienlijk kleiner geworden.
Bij het alleen inschakelen van b.v. een drone met een 2.4Ghz signaal overdracht, zonder ingeschakelde zender, zal er geen spontaan stuursignaal gegeven worden naar de regelaars.
Hoewel je er niet vanuit mag gaan dat de elektronica altijd feilloos werkt.

Hoe groot of klein een draaiende propeller is, kom je er met de vingers of ander lichaamsdeel in, dat doet altijd auw.

Het kleine spul, wat o.a. op een drone zit, heeft een vervelende eigenschap als je er met de vingers in komt.
Die props breken en met een omtreksnelheid van zo'n 500km/h, ja zo snel draait dat spul. vliegen de stukken plastic in het rond.

Eén van de redenen dat er niet boven mensen met een drone gevlogen mag worden is dat er in het verleden stukken plastic uit ogen is gehaald.

Back