Verwijderen krukas/zuigerstang

Oh, da's een Agusta 105, kan het niet helemaal goed zien maar zo te zien een Vario met hangmechaniek, en nog houten bladen....

Dan is die waarschijnlijk gauw 20 jaar oud. Dat geeft niks, die dingen vliegen héérlijk, en die romp is bloedsnel.

Is nog steeds een heel fijne heli om mee te vliegen, maar je hem makkelijk kwijtraakt?

Als ik er ruimte en geld voor had, had ik hem zo al van je overgenomen, as is met vieze motor en al.

Maar helaas, de hangaar is vol en het budget leeg....

Groet, Bert

Het is inderdaad een Agusta 105.
20jaar oud al? Dat had ik niet gedacht. Kijk, ben ik toch weer iets wijzer :D
Die vario met hangmechaniek, het zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.
Wat ik wel weet is dat de vrijloop werkt volgens het middelpunt vliegende kracht principe.
Een stalen soort vliegwiel die aan twee kanten is ingezaagd.
Door de middelpunt vliegende kracht, lopen de "ingezaagde" delen tegen een nylon bus met tandwiel, wat vervolgens de hoofdrotor aandrijft.
Persoonlijk vind ik dat wel een mooie techniek, en bedrijfszeker.

full
full
full

Of ik hem makkelijk kwijtraak?
Och, dat zie ik tegen die tijd wel weer, daar ga ik me nu nog niet druk over maken.

Overigens, ombouwen naar elektro word denk ik wel een heel dure kwestie.
Ik heb verder ook geen idee of hier nog wel conversie sets voor verkrijgbaar zijn.
Maar ombouwen naar elektro ga ik zeer zeker niet doen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Correctie: dat is een Heim koppeling, en dus zeer waarschijnlijk het oude Heim mechaniek, mogelijk een Uni-Mechaniek. Daarvan heb ik niet al te veel verstand, maar het zijn uiterst degelijke machines, dat weet ik wel....

Voor ombouw naar Electro, neem eens contact op met "Bruteforce" hier op het forum...

Groet, Bert

Een Heim koppeling, weer wat geleerd.

Ga me nou niet lekker zitten maken he? Haha, straks ga ik alsnog overstag om hem/haar te houden, en dat was nu net niet de bedoeling.

Maar zoals ik eerder al zei, IK ga zeker geen ombouw naar elektro uitvoeren.
Toch bedankt voor de tip, kan nog wel eens handig zijn.

Maar zoals ik eerder al zei, IK ga zeker geen ombouw naar elektro uitvoeren.
Toch bedankt voor de tip, kan nog wel eens handig zijn.

Maar wel dikke kans dat hij in electro uitvoering stukken makkelijker en beter te verkopen valt...;)

Groet, Bert

Maar wel dikke kans dat hij in electro uitvoering stukken makkelijker en beter te verkopen valt...;)

Groet, Bert

Ja, misschien wel, maar mijn besluit staat vast.
Ik denk maar zo, nostalgie-freaks zullen er altijd zijn en blijven.
En raakt ie niet verkocht, dan blijft ie gewoon lekker hier staan.

Maar ... hier zie ik niets in het kunsstof tandwiel :confused:
Bert?

Dat komt omdat je niet naar het binnentandwiel zit te kijken, maar naar de koppelingsklok. Op beide onderste foto's zijn dezelfde onderdelen te zien, alleen van de andere kant.

Dit is een Heim Koppeling, waarbij de klok koud op het staal van het vliegwiel gelagerd is. Niet een Vario binnentandwiel....
Niet de mooiste constructie, maar wat ik er van begreep, wel afdoende.

Groet, Bert

@ Damen:

Denk er even om, dat die motor voorheen overduidelijk op een brandstof met wonderolie heeft gedraaid.

Dat houdt in, dat hij per definitie niet goed genoeg ingelopen is om probleemloos op brandstof met alleen synthetische olie te draaien.

Of je er nu zelf mee gaat vliegen of hem verkoopt, vergeet niet dat als je brandstof met puur synthetische olie gaat gebruiken, je de motor minstens weer enige tijd (een aantal tankjes) met een vette instelling moet laten "her-inlopen". Dat wordt ook wel "dat hij aan de brandstof moet wennen" genoemd, maar het is gewoon niet meer of minder dan het afmaken van het inloop proces.

Doe je dat niet, dan is de pret van tamelijk korte duur....

Groet, Bert

Voor zover mij bekend en volgens de informatie van de vorige eigenaar, is de motor nog helemaal niet ingelopen.
Hij had een paar minuten gehoovered naar eigen zeggen, en verder heeft het motortje nooit meer gedraaid.
Dus ja, het hele inloop proces zal nog gedaan moeten worden.
Afgaande op de staat van de motor, waarin geen enkele vorm van slijtage is te bekennen, kan ik ook niet anders dan inlopen.
Bij de heli was ook een 5 liter brandstog meegeleverd, maar als deze net zo oud is als de heli zelf, vraag ik mij af of ik die brandstof nog wel moet gebruiken.
De tank waar de brandstof in zit, is namelijk wel open geweest.
Is hiervoor nog een bepaalde "houdbaarheidsdatum" die ik in acht moet nemen?
Of kan ik beter een paar liter "verse" brandstof kopen, en zo ja, welke?

Normaal gesproken is brandstof, mits goed afgesloten, behoorlijk lang houdbaar.

Toch, ik zou die oude peut wegdoen; je weet niet wat er mee gebeurd is.

Mijn advies voor die motor (maar zoveel mensen, zoveel meningen)

10% Nitro, 18% synthetische olie, en dan lekker vet indraaien als het een motor met zuigerveer is, paar minuten belasten en een minuutje stationair.
Zo jaag je er een tankje of vier doorheen, en dan ga je voorzichtig wat magerder en wat langere hopjes. Na 8 tankjes ongeveer zou je dan gewoon continue moeten kunnen hooveren met een motor die niet meer viertaktend loopt.

Als het een ABC is, zo vet mogelijk maar net NIET viertaktend, 30 seconden hooveren, 30 seconden stationair. Bij een ABC merk je vanzelf, dat hij "ogenschijnlijk" vetter gaat lopen en weer gaat viertakten. Komt omdat hij naarmate hij inloopt koeler gaat lopen. Dan onmiddellijk de sproeier iets indraaien tot hij weer nét constant loopt.

Op een gegeven moment merk je dat hij niet meer steeds vetter gaat lopen, en dan kun je voorzichtig naar hopjes van een volle minuut of wat langer gaan.
Als hij niet meer uit zichzelf vetter gaat lopen, en hij houdt dat een hele tank vol, is hij a) ingelopen, en b) heb je het juiste mengsel te pakken voor hooveren.

Zo ongeveer....

Maar daar zou ik toch maar even deskundige hulp bij halen als ik jou was... :D

Groet, Bert

Dat is écht een ouwetje... een Heim Hangmechaniek.... MINSTENS 20 jaar oud bij mijn weten....

Maar nog helemaal vliegend te houden met onderdelen van Vario.

Groet, Bert

Dat is een mooi exemplaar ! Hier kun je jaren plezier van hebben, en alle onderdelen zijn uitwisselbaar met Vario zoals Bert al zei. Toen, (en nog steeds) is dit de Mercedes van de Helikopters. Wees er zuinig op ! En als je hem zat bent, geef hem gerust aan mij ;) P.S. Als je ermee gaat vliegen zou ik meteen de koppeling vervangen door eentje van Vario. Want deze gaat in no-time zitten kwarren.

Toen, (en nog steeds) is dit de Mercedes van de Helikopters. Wees er zuinig op !

Nou.... beter gezegd: dit is de (jaren '70/'80) Alfa Romeo onder de helicopters: Vliegt fantastisch (zelfs nu nog) maar is mechanisch behoorlijk imperfect.

Specifiek dit helicoptermechaniek is de reden dat het bedrijf Vario ontstaan is: als toeleverancier van tuning parts voor precies deze mechanieken, wat zelfs zo ver gegaan is dat de rechten voor dit basis ontwerp overgenomen is door Vario, en uiteindelijk eerst het beroemde Vario Hangmechaniek en later de nu nog steeds verkrijgbare SkyFox
ontstaan zijn.

Inderdaad kun je op een paar kleinigheidjes na, letterlijk ALLE onderdelen een gelijkwaardig of beter onderdeel bij Vario kopen.

Helaas is het financieel dan interessanter om een SkyFox mechaniek te kopen, en alleen de twee mechaniek zijplaten van de Heim te gebruiken (anders moet je de complete romp verbouwen, want het Vario Hangmechaniek wat volledig compatible is, is niet meer verkrijgbaar), en dan het complete mechaniek te updaten. Ben je er in één klap vanaf, en heb je een heli die zonder verdere problemen geschikt is voor minstens 10 jaar vliegplezier.
En zo'n slecht idee is dat niet, want het hekrotorhuis van Vario is stuk-ken beter dan dat van Heim.

Je kunt die Koppeling wel gaan vervangen, maar dan kijk je tegen gauw 100 Euro kosten aan, en dat maakt een en ander gewoon minder aantrekkelijk. Die koppeling zou ik voorlopig maar gewoon laten voor wat het is, en niet eerder vervangen dan op het moment dat het nodig is.

Groet, Bert

PS: "kwarren" is het geluid wat die koppeling maakt als er wat ruimte tussen het vliegwiel en de kunststof lagerbus komt. En omdat het een glijlager is, gáát die ruimte er komen, vroeg of laat.

Nou.... beter gezegd: dit is de (jaren '70/'80) Alfa Romeo onder de helicopters

Ga jij even gauw je mond spoelen ! (of je toetsenbord:D) In die tijd roesten de alfa`s al in de folder en vielen gewoon langzaam uit elkaar. Vandaar dat je nu niet of nauwelijks oldies meer ziet van dat merk. (vooral die alfa sudjes waren erg) Het Heim mechaniek van de foto komt van rond 1992, zie de schuin geplaatste servo`s. Daarvoor had je nog de mechanische roll/pitch mixer.
De mechanieken waren niet perfekt, maar zeer zeker betrouwbaarder en duurzamer dan de Schluters. En dan de koppeling, ja, je kunt hem gebruiken maar zodra hij aan vervanging toe is, moet je meteen het hoofdtandwiel ook vervangen.

Ga jij even gauw je mond spoelen ! (of je toetsenbord:D) In die tijd roesten de alfa`s al in de folder en vielen gewoon langzaam uit elkaar. Vandaar dat je nu niet of nauwelijks oldies meer ziet van dat merk. (vooral die alfa sudjes waren erg) Het Heim mechaniek van de foto komt van rond 1992, zie de schuin geplaatste servo`s. Daarvoor had je nog de mechanische roll/pitch mixer.
De mechanieken waren niet perfekt, maar zeer zeker betrouwbaarder en duurzamer dan de Schluters. En dan de koppeling, ja, je kunt hem gebruiken maar zodra hij aan vervanging toe is, moet je meteen het hoofdtandwiel ook vervangen.

:D :D Ik heb nooit anders gereden dan Alfa Romeo.....

Wat ik bedoelde was dat het fantastisch rijdende auto's waren maar van matig ontwerp, net als dit Heim Mechaniek: fantastisch vliegend, maar met een aantal ontwerpdetails (waaronder de koppeling en het hekrotorhuis) die verre van optimaal waren.

De schuin geplaatste servo's zeggen niet veel: dat is gewoon een upgrade die ook via Vario (nog steeds) te koop is. Sterker nog: de naar directe aansturing geupgrade HEIM hadden meestal alle drie de servo's gewoon haaks in het mechaniek staan, dan kon je alle drie kwijt met dezelfde stuurstang lengte. Bij deze plaatsing moet je de elevator servo ergens onderin kwijt met een langere stuurstang.

Dus of dat maakt dat deze heli van '92 is? Ik weet het niet, maar volgens mij is het geen rock-solid bewijs.

De motor heeft nog een geboorde en met schroefplug afgedichte pulsaansluiting, en dat is ook iets heel erg ouds, wat ik in die tijd (in 92 of 93 kocht ik mijn eerste Vario met Hangmechaniek) al niet meer tegenkwam bij OS....

Het hoofdtandwiel moet je sowieso vervangen: het tweedelige hoofdtandwiel van Vario was een van de allereerste "tuning onderdelen" voor de Heims.

Groet, Bert

Back