Verzamel topic BIG LIFT ,foto’s en ideeen

Hi allen.

Ik heb van Marktplaats een antieke 'zelfbouw' Big Lift zonder motor en servo's gekocht.
Het landingsgestel is van 5mm verenstaal en de romp met staart is volgens mij vol met triplex beplankt gemaakt. Er zitten rolroeren in de vleugels, geen flaps.

Het geheel lijkt me relatief best aan de zware kant.
De complete romp met landingsgestel en wielen weegt ongeveer 3,5 kilo.
De vleugels met struts en twee rolroerservo's wegen 1,4 kilo. 4,9 kilo samen dus.
Ik wil deze met een electro setup gaan vliegen.
Het gewicht van een 63mm outrunner met een dik LiPo pakket en nog wat toeters en bellen RC spul zal het gewicht richting 6,5 -7 kilo brengen.

Is dat naar jullie mening nog acceptabel qua vluegeigenschappen?

Ik ben vooralsnog niet van plan ermee te gaan slepen

Ja hoor... Een BigLift heeft weinig moeite met een vlieggewicht van 6,5 tot 7 kilo, en als ik kijk hoe langzaam de mijne wil (iets van 35 km/u bij rond de 6 kilo) ga je ook met 7 kilo nog geen buitensporig hoge landingssnelheid krijgen.

De originele Big Lift was (als ik het goed heb) ontworpen voor een 10cc 2T methanol motor.
Wat voor propeller zat er normaliter op die 10cc motoren?
Ongeveer een 14 x 6 schat ik zo. Maar een 10 cc tweetakt is een uitermate ongeschikte motorkeus. Het was destijds min of meer het enige wat beschikbaar was (er waren 1 of 2 15 cc tweetakten op de markt begin jaren 70, maar voor de meeste merken was 10 cc eigenlijk de max, en het was in die tijd ook het wettelijk maximum in sommige landen.
Licht gebouwd, kon je een Big Lift met zo'n 10 cc met wat moeite dicht genoeg bij de 5 kilo houden, wat toendertijd het maximum toegestane gewicht was als ik het me goed herinner...

Een 20 a 25 cc viertakt is een betere keuze, dan kun je een grotere prop monteren, en dat vliegt beter.

Motoren zijn krachtiger dan vroeger.
Maar op de Big_Lift hier zat 10cc Webra met 11 x 7. Die heb ik even opgestart voor ons huis zonder vleugels. 12 x 7 ook een optie.
Een gretig vermogen, met vleugels gemonteerd zou die keurig van het veld losgekomen zijn. Kist licht gebouwd, ailerons, geen flaps.

Er staat een 20cc DLE in de wacht om benzine te verstoken.
Met die motor zou de kist keurig vintage zwevertjes kunnen lieren zonder ze in tweeën te shorren.
Zou met de 10cc ook nog lukken.
Maar ik heb hem op wat punten versterkt voor benzinebrommer, en stabilo, kiel hadden nogal last van torsiegevoeligheid, is er zo iets bijgekomen.

Kist staat in solarfilm, een folie die een zekere mate lichter is dan Oracover.
Uitbundigheid in folie kan behoorlijk gewicht aanzetten.

Laatst bewerkt:
Ik stelde de vraag m.b.t. de propellermaat bij 10cc puur vanuit de gedachte waar de originele Big Lift voor ontworpen was...
En dat zou dan 11 tot 14 inch zijn in die tijd.

Want ik denk dat ik zelf ook een niet al te grote prop zou willen monteren, en het vermogen wat meer uit het toerental wil gaan halen.

Dat heeft weer te maken met de elektro outrunner die ik beschikbaar heb.

Als ik jullue goed begrijp dan kan in principe een prop iets in de orde van 12 tot 14 inch nu op zich prima kunnen werken (mits er voldoende toeren gemaakt worden).

Wat is volgens jullie een passend vermogen om een goed vliegende Big Lift te hebben.
Nogmaals, ik ga er zeker vooralsnog niet mee slepen.

Laatst bewerkt:
10cc Webra met 11 x 7
11 x 7????
Dat lijkt me wel HEEL erg licht... ik heb 7,5jes met 11 x 6, en die lopen op peut (20% minder vermogen).
Er staat een 20cc DLE in de wacht om benzine te verstoken.
Met die motor zou de kist keurig vintage zwevertjes kunnen lieren zonder ze in tweeën te shorren.
Zou met de 10cc ook nog lukken.
Ik denk dat je met de 10 cc niet veel gaat slepen. Oorspronkelijk was de BigLift NIET bedoeld om te slepen, maar voor Hückepack gebruik, Effectief heb je dan een tweedekker, waarbij de zwever bijdraagt aan de lift. Dat kost véél minder vermogen dan een sleep.

Ik stelde de vraag m.b.t. de propellermaat bij 10cc puur vanuit de gedachte waar de originele Big Lift voor ontworpen was...
En dat zou dan 11 tot 14 inch zijn in die tijd.

Want ik denk dat ik zelf ook een niet al te grote prop zou willen monteren, en het vermogen wat meer uit het toerental wil gaan halen.

Dat heeft weer te maken met de elektro outrunner die ik beschikbaar heb.

Als ik jullue goed begrijp dan kan in principe een prop iets in de orde van 12 tot 14 inch nu op zich prima kunnen werken (mits er voldoende toeren gemaakt worden).
Dat kan, maar dan krijg je wel een herriemaker, en een beduidend lager rendement want met zo'n kleine prop sta je een hoop lucht tegen het frontaal oppervlak aan te blazen. Ik denk dat de investering in een geschiktere motor de moeite waard is.
De kist zelf kan zonder problemen een 18" prop hebben qua grondspeling.

Eerlijk is eerlijk, ik heb in al die jaren NOOIT een BigLift met "originele" motorisering (10 cc en kleine prop) zien vliegen, de eerste die ik zag, rond 1983 ergens, had een Tartan 22 cc met iets van een 17 x 6 of zo.

Dan kan ik ook kiezen voor een lager aantal cellen en inderdaad een iets grotere propmaat aanhouden.

Hoeveel vermogen zou ik moeten aanhouden bij een vlieggewicht van 7 kilo (geen sleepwerk)?

Dan kan ik ook kiezen voor een lager aantal cellen en inderdaad een iets grotere propmaat aanhouden.

Hoeveel vermogen zou ik moeten aanhouden bij een vlieggewicht van 7 kilo (geen sleepwerk)?
Voor gewoon rondtokkelen en voldoende power voor normaal starten en klimmen heb je bij dat gewicht aan 750 Watt ruimschoots voldoende.
De mijne heeft ruwweg iets van 1500 Watt maximum, en dat gebruik ik tijdens het vliegen (niet slepen) nooit, zelfs niet in de start.
Kruisvlucht zal ergens tussen de 300 en 500 Watt liggen. Hij is wel iets lichter dan 7 kilo, maar dat maakt voor kruisvlucht niet heel erg veel verschil.
Ik gebruik een APC 18 x 6 Wideblade die op de grond ongeveer 7500 en in de lucht iets van 8200 omwentelingen draait in vlakke vlucht.

Back