Verzamel zeur-draad

200 vluchtjes, hoeveel liter in de lucht opgestookte olie rommel zou dat zijn? En wat kost dat allemaal wel niet? Wij mikken et tenminste nog in de milieubox, jullie stinken et lekker over et hele veld heen. ;) Enne, er zijn nog andere manieren om stroom op te wekken hoor. Wind, zon en zelfs water. En dan nog die nucleaire toestanden.

Ik wil best eens kijken naar de berekeningen (kosten/milieu) . Als je het echt goed wilt doen moet je ALLES in het het fabricageproces t/m verbuik in de berekening meenemen, voor zowel brandstof als electro.
Ik kan ook niet alles, wie neemt de keten van grondstof t/m brandstofmotor+verbuik voor zn rekening ?

Dan neem ik electro voor mn rekning :)

Planck_Franck zei:
*Wij gaan onze laadaccu op het veld laden met zonne-energie, niks fossiel. Eerste vluchtjes op kosten ENECO (groene stroom !), na herladen op het veld gewoon de ZON als ernegie maatschappij. Electro kan met minimale investering zero emission ! (los even van de fabricage accus/motoren enzo, die milieu belasting heb je bij brandstofspul ook)

Franck, als je op zonne-energie wilt laden moet je wel iets nieuws verzinnen. Recentelijk is er een onderzoek gedaan naar de life-cycle van een zonnecel. Resultaat: over z'n hele life-cycle levert een zonne-cel geen extra energie op. Met andere woorden bij het produceren van de grondstoffen en zonnecellen, opslag, installatie, transport etc. is net zoveel energie nodig dan dat een zonnecel in z'n levensduur kan leveren. En dit is dan nog volgens de huidige stand van de techniek, dan hebben we het nog niet over 5-10-15 jaar geleden.

Rick

Ik vind electro leuk, en zou het ook wel willen in de heli, maar om het zelfde te halen als nu, moet je zo'n grote begin investering doen.
Oke ik geloof wel dat het onder de streep even duur is. Maar nu valt het minder op :wink:

Dat we over een paar jaar (en hoeveel die paar is weet ik niet) allemaal alleen nog electro vliegen, daar geloof ik wel in.

Wat ik wel leuk van electro vind is dat het zo makelijk is. Je neemt een heli/ vliegtuig mee je zender, 2 of 3 accutjes en je kan savond nog even ontspannen. Zonder dat je al die andere rommel mee hoeft te nemen.

Maar je mist toch ook wel wat, want er gaat niks boven de geur van nitro :wink:

Ook indoor moet je niet denken aan brandstof, ik ben een keer naar een indoor auto wedstrijd in Zwolle geweest, jongens je gaat daar dood :cry:

Ook tijdens dortmond als ze daar zo'n demo geven en even met een turbine vliegen, dat hou je niet vol hoor.

Overigens kan een lipo ook goed stinken, heb ooit zo'n ding lek gehad, wat een lucht zeg.

En dan het geluid, inderdaad, als je die snelle jongens met die duw prop hoor of zo'n stuk vliegend tempex met 4 of 6 motoren, dan vraag ik me ook wel eens af wat maakt meer geluid, electro of brandstof.

Die Feigio die achterop mijn esky zit fluit ook aardig. Maar als ik dan met de walkera vliegt heb ik toch weer zo iest van wat een rust.

gr Remco

In deze en eerdere discussie's mis ik altijd de derde mogelijkheid.
Laat iedereen zijn eigen keuze maken en laat het daarbij en respecteer elkaar.

Omdat ik voornamelijk (electro-)zwevers vlieg heb ik gekozen voor elektro. Maar een ander houd meer van het geluid en de reuk van brandstof. Prima.

Hans

Hans N. zei:
Laat iedereen zijn eigen keuze maken en laat het daarbij en respecteer elkaar.

Dat is nu de opzet van dit draadje. Laat een ieder zijn eigen keuze maken... EN RESPECTEER DAT...

En voor de enkele brandstoffer die alsnog wel wil schoppen tegen electro, daarvoor ook dit draadje :mrgreen: .

Voor Ricknt: Destijds heb ik in een reïrriteerde bui het onderwerpje aangemaakt van Stugge brandstoffers... meegaande electroërs. Door een Aspen discussie, waarin keer op keer door brandstoffers (niet persoonlijk) de adviezen in de wind werden geslagen, en niet eens de moeite werd genomen om over hetgeen je te melden had na te denken. Dat deed me herinneren aan de indoormeetings, waarin de meeste gelijkgestemden opgewekt ervaringen en kennis uitwisselden. Het was gezellig... door de ervaringen op het forum toch eens doorgespit en het blijkt dat de vooral pro brandstoffers, meestal zonder electroervaring, zich het minst flexibel opstellen (oftewel STUG).

In je openingspost lezen we veel irritaties... ik vraag me dan af waardoor :? ?

Groetjes A.

ik snap niet waarom deze discusie er moet zijn geniet gewoon van je hobby iedereen heeft zo zn voorkeur.
laat de brandstof vliegers lkkr met vet klooien en laat de electro vliegers er een berg lipos andere accus en laders meesjouwen
het electro is ook niet zo goed voor het milieu maar het is wel beter te recyclen
even een offtopic voorbeeld
greenpeace is zo tegen de olie industrie maar als ze een schip tegen willen houden varen ze er heen met een benzine motor :?
waarom roeien ze niet gewoon is veel schoner 8O

Gniffel....misschien is onderstaande wel waar ?

Brandstoffers:

typen welke het overwegend prima zo vinden en zich vooral bij het
bestaande houden.

Electro-ers:

typen die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen, de onderzoekers, niet gauw "bang" om iets nieuws te proberen.

Wat sneu eigenlijk voor jullie.
Ik eet gewoon lekker van alle walletjes.:lol:

Ik zit alleen een beetje met het geluid.
Jankende tweetakters vind ik niks.
Maar ook die stille E-motoren kun je alleen gebruiken in het rag-speelgoed of in een zwever.

Hoi Erwin.

Mijn 1kw motoren maken minder herrie dan een speed 300.
Wel de goede combi uitzoeken.

Han.

Ik mis het juist het "echte" bijbehorende motorgeluid.
Viertakt komt beter in de buurt en turbine is het helemaal (als het een turbine-model is natuurlijk :wink: ).

Niet binnenkort, ik heb hem al gevonden voor €185,-- :wink:
Van de week maar gaan bestellen.

Aaalie zei:
In je openingspost lezen we veel irritaties... ik vraag me dan af waardoor :? ?

Groetjes A.

Aaalie ik weet niet of je deze vraag ludiek bedoelde maar anders, de irritatie die mij aanzette tot deze draad was dat er vrij recentelijk 2 draadjes met daarin interresante voorbeelden van hoe de nieuwe electro-mogelijkheden met goed succes toe te passen zijn in een 'standaard'-model (lees niet specifiek voor elektro ontwikkeld toestel) door post als 'zet er toch een echte motor in' vervuild werden. Dergelijke posts dragen niks bij tot de gevoerde discussie of erger nog verstoren de discussie compleet.

Deze thread was dus ook niet bedoeld om discusse te voeren, alleen maar om ruimte te geven aan dergelijke storende post's.

ff wat achtergrond info over mijzelf, vlieg nu zo'n 17 jaar model en ben pas de laatste 2-3 jaar in het elektro-gebeuren gestapt zit nu zo'n beetje op het kantelpunt dat ik alleen nog maar elektro-kisten aanschaf. Een en ander vanwege het feit de m'n eigen clubje momenteel weer over een veld beschikt maar met de 'beperking' tot elektro- en zweef-vliegen.
Ben absoluut geen Groene geitenwollen sokken Rob de tuinman milieu-figuur, integendeel het geluid van een mooi V-blok (2-8-12) of boxer doet mij intens genieten.

Rick

4-takt maakt natuurlijk wel veel minder dB's (lawaai) dan 2-takt.
De vergunning-verlenende-leek of bezwaar-makende-... maakt dat onderscheid natuurlijk niet.
Wellicht is het voor clubs te overwegen om te schakelen voor het te laat is?

En anders maar gaan wildvliegen met een pulsejet. :mrgreen:

Back