Verzameltopic Walkera CP helicopters

Als je tevreden bent met de headspeed zoals ie nu is moet je die lekker laten staan.
Maar wat doet de staart eigenlijk, wat is er niet goed?

De gyro afstellen doe je dmv in je zender de gevoeligheid omhoog en dan kijken of ie gaat hunten en maak eens een piro en dan plotseling de staart weer stilzetten, blijft ie gelijk stilstaan is het goed maar gaat ie hunten staat de gevoeligheid te hoog!

Headspeed is oke zo.. Genoeg vermogen. Zodra ik dus naar die idle up ga.. Gaat de staart ook harder werken en duwt ie de heli rechts om zijn as... Dus dat zou naar mijn weten betekenen dat de headspeed hoger moet ... Maar of dat de oplossing is...

En ga ik dan de gyro afstellen in normal of idle up.. Of maakt dat voor de instelling niet uit

Dan staat waarschijnlijk je gyro te laag.
Wat is de gyro-gevoeligheid in normal en in idle?
Op welke waardes staat ie in je zender?

Staat op 75, zoals manual instellingen eigenlijk.
Heeft altijd prima gewerkt.. Tot de nieuwe staart motor.

Dus zal dan de gyro moeten bij stellen ivm het "frisse" vermogen van de staart motor.

Zou kunnen maar als ie het van begin af aan goed gedaan heeft, dat was toch ook een frisse motor?
Maar je hebt dus de staartmotor vernieuwd, zit dan de rotor wel goed en niet toevallig omgedraaid erop?
Is een beetje moeilijk om zo tot een oplossing te komen;)

Ik zou eens kijken of de rotor wel goed zit en anders zeker gaan spelen met de gain-waardes van de gyro.

de rotor kan er maar op 1 manier op wim ;)
Deze zit met het asje vast aan de bladen.

Na de upgrade van de brushless main motor zat er nog de oude tail motor op.
Maar omdat ik de staart ging spuiten dacht ik, ach heb er toch nog een liggen..dus ik vervang gelijk de staart motor.
En sindsdien dus kuren.
Ik ga morgen wel eens spelen met wat waardes van de gyro en anders de headspeed en kijken of dat resultaten oplevert.

Oke Sven ik snap het!
Ik heb ook geen MasterCP dus wist niet hoe het zat met de staartrotor;)

Maar dan zou ik zeker eens gaan experimenteren met de gains!

Kijk ook gelijk of het tandwiel op de mainmotor nog goed vast zit Sven, als die slipt kan hij misschien ook gaan tollen. Anders ook even met de oude talimotor testen :-) ben benieuwd wat het is.

nou vandaag mooi even op 't werk in een windvrije omgeving af kunnen stellen.

uiteindelijk ben ik uitgekomen op het volgende:

- subtrim rudder naar links op 10%
- Headspeed op 80 procent throttle max gelaten i.v.m. bladspoor
- gyro sensor van 75 naar 65%.
- en toen had ik nog het issue dat de heli ook naar rechts kantelde, dus het linkje links een slag in gedraaid en was dat ook over.

wat ik altijd zal blijven hebben is als ik de heli vol gas omhoog gooi, dat de staart het niet helemaal bij kan benen qua corrigeren, maarja dat is misschien ook wel het verschil tussen de brushless main en brushed tail motor.

Wat nog wel moet gebeuren is de pitch opnieuw checken.
Heb 't idee dat midstick namelijk geen 0 graden is op m'n bladen.

Pitch opnieuw checken Sven!!
Je moet het zeker weten hoe je bladhoek staat en al helemaal in Idle Up.
Dat net niet lekker bij kunnen houden van je staart is een heel normaal verschijnsel.
Je vliegt nou eenmaal met een Heli die een CP kop heeft en een FP staart.
Dat is echt NIET het optimaalste wat je wenst.
Wil je een strakke of nagenoeg strakke Heli dan is het eenvoudig: CP kop in combinatie met een CP staart waarvan de Tail Unit rechtstreeks wordt aangedreven vanuit het Main tandwiel.
De V120D02S is zo'n gevalletje waarbij de staart werkelijk erg goed het werk doet.
Dit in tegenstelling tot andere Heli's die het zelfde concept hebben.
Meer zeg ik er niet over want anders komt hier ook weer gemekker over.
En daar ben ik al zo enorm moe van.
Spreek je binnenkort wel eens 1 op 1 Sven als we op het veld staan.
Vr Gr D

Klopt. De tail van de Master CP doet het wel goed in de standaard configuratie maar als je ermee gaat klooien loop je al snel tegen de nadelen van een FP staart aan. Daar lijkt het nu in ieder geval wel op.

En laten we wel zijn.........
Het is allemaal een keuze van de heli die op voorhand gemaakt wordt.
Als iemand kiest voor een Heli met losse staartmotor en FP staart aansturing dan is daar niets mis mee maar kan de piloot niet verwachten een super strakke staart te krijgen.
Die Master CP vloog best wel lekker en ik heb er reuze schik mee gehad.
Liep alleen tegen de FP staartaansturing op als ik ging raggen met de Heli en dan met name in het bochtenwerk.
Overigens.....ik vlieg de laatste dagen weer met mijn aloude Walkera HM-UFLY helikopter rond.
Zeer vermakelijk apparaat en wat is dat werken zeg om zo'n toestel te vliegen.
FP kop met een CP staart.
Eigenlijk het omgekeerde van een Master CP.
Maar wat een dikke schik om lekker aan de knuppels te werken om zo'n HM-UFLY prettig rond te laten vliegen.
Dat is weer Heli vliegen puur sang volgens het oude boekje en oude techniek.
Niets geen 3 assen FBL Gyro die bijna al het werk doet.Ha ha ha ha
Werken is het met zo'n oud type toestel die ook nog eens peddels heeft.

Afgelopen middag de V120 Heli's ook weer laten rondfladderen.
Blijven werkelijk ontzettend fijne machines zeg.
Rete strak en bloedje snel ook.
Van de herfst en winter weer indoor vliegen met de andere vliegmaatjes en ook dat is genieten.
Vind zelf dat die Micro Heli's dan helemaal tot hun recht komen.
Mooie grote ruime gymzaal en windstil.
Ideale vliegcondities dus.
Op naar de winter.
Vr Gr D

Ik had in z'n standaard configuratie vrij weinig last van de MCP. Alleen met wind merk je dat de tail moet werken maar verder deed hij het prima. En groot voordeel van de MCP is zijn robuustheid. Maar bevalt het formaat dan zul je uiteindelijk naar een andere 200/300 moeten kijken. Maar daar hangt dan ook aan ander prijskaartje aan.

Ik weet dat dit niet de ideale setup is voor een strakke heli.
Dat ik deze keus heb gemaakt is omdat ik na m'n mislukte NE Solo Pro 180 even terug naar de basis moest om te leren vliegen vanwege de vele mankementen met de NE.

En gezien dit een leuke beginners heli om de basis mee te leren heb ik ervoor gekozen.
Ik weet ook wel dat een staart aangedreven heli door de main motor beter is.
Maar ook mede vanwege de eenvoud / robuustheid vond ik dit een leuke beginners-heli, en dat vind ik nog steeds.

Dylan de pitch had ik strak op 0 gesteld na m'n servo vervanging 2 maand geleden, maar op een of andere manier is er toch weer verloop in gekomen. Gemeten met digitale pitch gauge.

De reden dat ik mijn euvel postte van de MCP is dat ik graag wil begrijpen waarom de heli / electronica zo reageert. Dat het niet super strak zal worden snap ik ook wel, maar ik begrijp graag dingen theoretisch waarom er iets aan de hand is en hoe het komt ;)

Hoi Sven.
Jij bent helemaal duidelijk en het is natuurlijk helemaal jouw goed recht om het tot in de puntjes uit te zoeken wat betreft de theorie als er een probleempje is.
Zelf ben ik net van het omgekeerde: als mijn Heli een probleem heeft dan los ik het zo snel mogelijk op zonder er te lang bij stil te staan.
Die tijd van stilstaan gebruik ik om lekker buiten te vliegen en zoveel mogelijk vlieguren te maken.
Want alleen op die manier gaan de vlieg-skills omhoog en gaat het vliegen steeds beter.
Natuurlijk niets mis om lekker te peinzen en te zoeken betreffende het theorie gedeelte, maar daarmee gaan je vlieg-skills niet vooruit.Ha ha ha ha
Maar gewoon lekker doen waarbij jij je het lekkers voelt.
Vr Gr D

Dylan,

Ik ga ook niet dagen lang zitten zoeken hoor.
Het liefst fix ik 'm ook weer zo snel mogelijk en vliegen maar weer, en soms heb je dan wat tips en adviezen nodig van andere piloten van hun ervaringen / kennis die ik dan weer snel en handig kan toepassen om het probleem te verhelpen.

Maar daarachter zoek ik dan wel een theorie waarom dingen gebeuren, want daar leer je alleen maar weer van :)

Back