Vickers Wellington

strutter

PH-SAM
Er ligt bij mij thuis al heel lang een tekeningset van de Tony Nijhuis Wellington te wachten om gebouwd te worden.

2.jpg


Het gaat om een model uit het Speed 400 tijdperk met een spanwijdte van 1.5m
Deze dagen waarin we toch veel binnen moeten blijven wilde ik weer eens wat gaan bouwen en het is deze Wellington geworden :)
Het is een vrij simpel model en het bouwt best snel weg.
Profiel met vlakke onderzijde en het stabilo en richtingsroer uit plaat 3mm balsa.
De tekening voorziet in een vast landingsgestel, omdat ik dit een storend vliegbeeld vind geven laat ik dit achterwege, scheelt ook weer wat gewicht ;)
Ik probeer wel een soort van schaal landingsgestel te maken welke ik erin plug als de kist op de grond staat

Oftewel: een simpel kistje wat je gemakkelijk meeneemt naar het veld en zonder problemen vliegt

DSC_4526.JPG


DSC_4527.JPG


Groeten, Ralf
 
Begonnen met het overtrekken van de ribben en spanten, allemaal therapeutisch handwerk :D

DSC_4529.JPG


En na een avondje snijden heb je al gauw een groot deel van de romp klaar

DSC_4532.JPG


Groeten, Ralf
 
Voor de vleugels heb ik gekozen voor 2mm zacht balsa als indekking, de tekening geeft aan 1,5mm

DSC_4510.JPG


DSC_4517.JPG


Indekken van de voorzijde

DSC_4522.JPG


Zandzakjes en tijdschriften voor een egale druk tijdens het lijmen

DSC_4514.JPG


10mm neuslijst oplijmen en nog in vorm schaven/schuren

DSC_4530.JPG


Groeten, Ralf
 
.
Prachtige kist, gaaf dat je er een model van gaat maken! :yes:
Dit gaat weer een mooi verslag en model worden, ik blijf ook meegenieten.

Groeten, Ramses
.
 
Dank voor de leuke reacties mannen :yes:

Het binnenwerk voor de ailerons is ingelijmd

DSC_4185.JPG


Na het in vorm schuren de indekking erop lijmen

DSC_4187.JPG


DSC_4189.JPG


Inmiddels zijn de capstrips ook geplaatst en worden hier de ailerons uitgesneden en gezaagd

DSC_4211.JPG


Laatste stukje met de losse zaag omdat de andere niet zo diep komen ;)

DSC_4212.JPG


Voorzijde in V-vorm schuren en sleufjes voor de scharnieren aanbrengen

DSC_4216.JPG


DSC_4220.JPG


Groeten, Ralf
 
En weer een prachtig project om te volgen . . . man ik moet oppassen dat ik niet alleen maar op de forum's aan het hangen ben :) :)
Mooi handwerk, schoon balsa.

Mvg,

Bart
 
Neus en staart krijgen een balsa klos

DSC_4240.JPG


Uitgehold om wat grammen te besparen (9 gram is ook niet de wereld :confused:) wat een moeite

DSC_4243.JPG


En zelfs net ff teveel uitgehold :hammer:moet weer een stukje ingelijmd worden

DSC_4246.JPG


Blokjes op de romp gelijmd en later nog in definitieve vorm schuren
De tekeningen gaan uit van een vroege versie Wellington, zonder de geschutskoepels
Er is in Engeland nog een setje vacuum kapjes te verkrijgen maar ik kies voor in vorm geschuurde balsa blokken welke later geschilderd worden

DSC_4253.JPG


Tijd voor de inbouw van de servo's en hun aansturing voordat de latten erop gelijmd kunnen worden

Groeten Ralf
 
Onderzijde van de romp uitgezaagd om de vleugel te bevestigen
Kapje komt later los met magneetjes op zijn plek

DSC_4281.JPG


DSC_4283.JPG


Hoogte er richtingsroer servo op hun plek

DSC_4284.JPG


DSC_4285.JPG


Ruimte voor de accu
2 stuks M6 nylon boutjes om de vleugel op zijn plek te houden, blokjes op de vleugel om hem recht te houden

DSC_4277.JPG


en weer even los in elkaar steken voor de foto

DSC_4279.JPG


Zit nog te dubben over het soort bekleding wat ik ga gebruiken, vind Solar,- en Oratex heerlijk om mee te werken maar tissue met spanlak lijkt me hier ook weer eens leuk.
De Wellington wordt met de Vallejo watergedragen verf met de airbrush gespoten.

Het hoogteroer is maar 3mm balsa, bekleden met tissue en spanlak lijkt me niet verkeerd.
Moet je het balsa eerst nog met porienvuller instrijken of kan je het tissue gelijk met spanlak opzetten?

Denk dat ik met het totaalgewicht op 1100 gram kan uitkomen :)

Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf
Ik heb de laatste modellen met oracover bekleed,
Werk erg fijn maar is wel besmettelijk.Overigens wel netjes gebouwd.
jan
 
Tijdje aan het pielen geweest met de aansturing van de staartsectie.
Heb de mogelijkheid gevonden alle hoorntjes binnen de romp te laten

Voor het stabilo 2mm stang voorzien van een opgesoldeerde lip

Bekleding Oratex, hier had ik nog wat meters van liggen

DSC_4322.JPG


Voor het rudder een stangetje met M2 draad gebogen, hierop komt een kogelkopje
Het messing pijpje dient als geleiding en wordt op de staartvin gelijmd

DSC_4328.JPG


Stuurstangen van balsa en plaatje voor de ontvanger

DSC_4336.JPG


the 'rear end', 3x3 balsa stringers zo zorgvuldig mogelijk uitgelijnd

DSC_4339.JPG


En weer een overzichtsplaatje

DSC_4353.JPG


Ben van plan de aandrijving aan te schaffen en heb graag jullie input nodig :yes:

Als Lipo wil ik mijn pakket 3S2200 gebruiken en zoek daar 2 zuinige motortjes bij om nog aan een beetje vliegtijd van ca. 7 minuten te komen
Waalwijk heeft de D-Power AL28-14 met 41 gram, 1380KV en 8x4" prop (opgegeven trekkracht 700 gram)
De kist gaat vliegklaar ca.1200-1300 gram wegen, zouden 2 stuks dit model trekken met de gewenste vliegtijd of zijn er betere aandrijfopties?
Graag jullie input :beer:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Back
Top