Vickers Wellington

strutter

PH-SAM
Hallo allemaal,

U kent het allen wel, het ene model is nog niet af of de gedachten gaan alweer uit naar het volgende project..
Het idee een 2-motorig toestel te vliegen spreekt mij al tijden aan

ben de laatste tijd erg aan het dromen over een schaal Vickers Wellington bommenwerper
persoonlijk vind ik dit een machtig mooi toestel om te zien en niet eens zo ingewikkeld (rechte vleugelvorm etc.)

Zijn er onder jullie nog Wellington-vliegers?

Ik weet dat Yke Rusticus een tekening heeft voor een 3,5m spanwijdte met 2x35cc
Dit is redelijk aan de maat maar wel wat we eigenlijk het liefste zouden willen natuurlijk.... :roll: :lol:

Het idee om er een electrisch te maken spreekt mij ook wel aan (ietsje kleiner dan)

Ben benieuwd of er nog andere tekeningsets (het liefste met cowls en cockpits natuurlijk) in omloop zijn

(weet eigenlijk niet of je bij die van Yke deze accesoires ook kunt bestellen,
of dat er bouwers zijn die mallen gemaakt hebben?)

IEMAND ???

alvast bij voorbaat dank
Groet, Ralf

duxford2.jpg

Ralf....wat een bakbeest van een kist !! Hahahaa...kan mij vorstellen dat het trekt dit monster te bouwen :D

Ik ken hem verder niet.
Hoe groot/zwaar kan je eigenlijk bouwen met electro ? 8O ?

Gr.

Bob

Hallo Bob,

ALS ik hem electrisch zou gaan maken wilde ik hem ca. 1.8/2m spanwijdte geven
Zonder retracts, dus als buiklander met handstart
Licht bouwen dan en om makkelijk mee te nemen
misschien een goede tussenoplossing voordat ik groter ga denken....=

Met benzinemotoren is 3,5m wel ERRRRGGG gaaf lijkt me....

Groet, Ralf

2m elektrisch moet goed te doen zijn met retracts.
Kijk maar eens wat Han allemaal voor elkaar krijgt. 8)

Verder doet het model mij niet zoveel, een Beaufighter zoals op een van de foto's zie ik bv veel liever.
Maar als je toch een Wellington gaat bouwen ga ik het zeker volgen. :wink:
Heb maar alvast een abonnementje genomen.

He die is er kleiner.
Ook electro een engelsman.
Die is ook eens in Keldonk geweest.
Zal wel eens opzoeken wie het is.
Staat in een engels electromagazine veel heb ik er toch niet.

Groeten Han.

He Ralf kom op man,
Electro, 2m spanwijdte da's niks voor jou!
Diep in je binnenste weet je dat je voor de grote versie van 3.5m met benzinemotoren gaat...... :wink:
(Zie dat ding in gedachte eens statig door de lucht cruisen....)
Pracht kist trouwens, zit zelf voor een volgend project ook over meermotorig te denken.

groet,

Frank

Bob Polhuis zei:
Hoe groot/zwaar kan je eigenlijk bouwen met electro ? 8O ?

Zo groot als je portomonnee dik is, maar dat geldt ook voor brandstofmodellen. :wink:

Zo groot als je portomonnee dik is
en
2m elektrisch moet goed te doen zijn met retracts.
Kijk maar eens wat Han allemaal voor elkaar krijgt.

Helemaal mee eens Wouter, de portomonnee zal ook de haalbaarheid van het project bepalen
Ook al zou ik het electrisch doen dan loopt het met retracts enzo ook aardig in de centjes...

Diep in je binnenste weet je dat je voor de grote versie van 3.5m met benzinemotoren gaat......

Je moest eens weten Frank, het spijker en de kop-verhaal

Heb Yke een mail gestuurd over zijn tekeningset, wacht op reaktie

Groet, Ralf

Hoi allemaal,

John Greenfield van het Ghost Squadron is een erg goede vriend van me. Het is zelfs zo dat ik één van de weinigen ben die met al zijn vliegtuigen mag vliegen. Ik heb dus ook met deze Wellington gevlogen. En ik kan maar één ding zeggen : dit ding vliegt fantastisch. Het vliegt veel gemakkelijker dan een simpele trainer.

John heeft, door me met deze te laten vliegen, de kriebels gegeven om een Lancaster te bouwen (2,5 m). Deze is met 4 motoren (6,5cc). Jammer genoeg is deze reeds enkele jaren bij de maiden na 30 sec vlucht gecrasht. Na deze erg nare ervaring zou ik persoonlijk nog enkel maar meermotorige modellen maken met ofwel benzine motoren ofwel electro.

(Bouwfoto's : http://users.skynet.be/bk264625/Modelbouw/Lancaster.html)

P.S. Voor zover ik me herinner heeft John zijn Wellington volledig zelf uitgetekend en dan vanaf plan gebouwd...

Groetjes,

Davy

Bob Polhuis zei:
... Hoe groot/zwaar kan je eigenlijk bouwen met electro ? 8O ? ...
Metertje of negen, tien? Zie de foto's van de Horten vliegende vleugel op
www.fschwerelos.de
www.torcman.de -> events -> "Erstflug der Klemm35 ..." en "Elektroflug WM 2002 in Winterthur / Schweiz"
of zoek op www.rcgroups.com naar posts met "floyd" in de titel.

Plettenberg, RS, Cyclon en Lehner hebben 10-15kWatt motoren in hun programma, de 25kWatt motor van RS laat ik even buiten beschouwing.

Klemm 35

k35_10.jpg

Horten

horten1.jpg

Oeh Davy wat een schitteren mooi model.

Jammer dat ie ten gronde is gegaan :cry:

Heb jij misschien nog tekeningen ervan?
Wie weet een leuk project mocht onze C-130 ooit een leuke klapper maken en niet weten wat we met de motoren moeten doen ;-)

Hallo Davy, dank voor je input!

Zonde van je prachtige Lancaster! (tekening set van John Ranson?)
dit soort ervaringen gun je zelfs je ergste vijand niet...
zeker niet als er zoveel tijd en liefde ingestoken wordt

had je tijdens de bouw piepschuim kernen gebruikt of was het volledige houtbouw?

Weet je ook wat de oorzaak van de crash is geweest of lag het aan de motoren gezien je commentaar?
Na deze erg nare ervaring zou ik persoonlijk nog enkel maar meermotorige modellen maken met ofwel benzine motoren ofwel electro.

Supergaaf trouwens dat je met die grote bak mag vliegen!
Lijkt me waanzinnig om zo'n grote kolos langs te zien denderen
Fijn te weten dat het relaxed vliegt, zou wel bij me passen

Hallo Ron,

De electro-wereld gaat steeds meer terrein winnen
Wat een gigantische bakken zeg!
De ontwikkeling daar stopt echt niet, zeker nu ook met die sound erbij
Nijver volkje die 'vonkentrekkers' :lol: :lol: :lol:
(mag ik wel zeggen denk ik na zelf een aantal jaren in de E-wereld te hebben gezeten)

Groet, Ralf

Ralf,

Prima keuze de Wellington, als je documentatie zoekt laat maar weten heb al aardig wat verzameld.

Elektro is geen probleem meer, heb je de nieuwe serie E-motoren op de RBC site al eens bekenen.

Heb die motor onlangs nog even vast mogen houden, man wat een ding.

Elektromotor voor een kist van 15kg

Ton

Hey allemaal,

tja, het is idd een geluk dat ik met die "bakken" van John mag vliegen. Dat is toch altijd wel wat specialer dan een klein kistje.

:offtopic:

Wat de Lancaster betreft, het was een bouwkit die ik indertijd in Luxemburg gekocht had. Ik mocht toen kiezen : ofwel 4x 6,5 cc GRATIS ofwel 2 x 10 cc GRATIS. De kit viel (met deze promotie) erg goed mee qua prijs. Ik heb er idd 3 jaar liefde ingestoken voor de 1ste vlucht en dan gebeurt zoiets. Ik heb gejankt gelijk een klein kind.

Wat de reden was, tja, dat is alleen maar raden. Ik had de motoren zoals in de kit wordt gesteld, op 0 graden gezet. Nu is het wel zowiezo al erg moeilijk om 4x 6,5 (OS) gelijkmatig in te kunnen stellen. Wat er gebeurt is, is erg raar. Het toestel is rustig geklommen tot op een hoogte van 10 a 15 meter. Daarna heeft hij zelf de neus recht gebracht evenwijdig met de grond en toen gebeurde er iets heel raar. Het toestel ging niet rollen (dus ging niet overstag) maar ging evenwijdig met de grond met de neus naar links (alsof je rudder stuurt). Er viel echter niets tegen te sturen. Vol rudder naar rechts hielp niet maar ook vol rol naar rechts en daarna beiden vol naar rechts hielpen niks. Uit paniek heb ik dan (op aanraden van de 'beste stuurlui aan wal') mijn gas dichtgetrokken en toen is het toestel in een hoek van 60 graden naar onder geduikeld. Er was enorm veel kapot.

Ik heb toen veel op Internet gezocht (er bestond nog geen modelbouwforum.nl :-( ) en contact gemaakt met heel wat mensen, waaronder ook mensen die WEL succesvol met zulk toestel vlogen. De ene zei dat de motoren allemaal wat naar rechts moesten staan, de anderen zeiden dan naar links. Niemand zei hetzelfde als iemand anders. :-( We hebben daarna de linkerbuitenmotor wat naar links gezet, de 2 rechtermotoren naar rechts en de linkermidden motor laten staan. We hebben het toestel (ondertussen wel geplakt opnieuw, nog niet terug geverfd) toen aan een katrol opgehangen en gekeken wat het toestel deed. En eigenlijk stuurt het vrijwel NIET naar rechts, oftewel ENORM langzaam.

Daarna is bij mij een beetje de moed in de schoenen gezakt en ligt het toestel daarom al 3 jaar op de kast weg te kwijnen. Ik zou eigenlijk nog eens opnieuw moeten proberen, maar heb geen moed meer...

Maar nu ik al dat electrogeweld zie, krijg ik wel heeeeeeel veel goesting om er terug eentje te bouwen, maar dan veel lichter en ook voor electro.

BTW aan Berto, ik heb er misschien nog wel een plan van liggen (ligt op de zolder van pa denk ik). Het was trouwens volledig houtbouw behalve de ronde stukken boven en onderaan de romp en als ik me niet vergis was ook de vleugel beplakt piepschuim.

:ontopic:

Als we het verder over de Lancaster willen hebben ,kunnen we dat misschien doen in een ander draadje ?

Groetjes,

Davy

Back