Na het opruimen van mijn hobbyruimte mezelf maar eens getracteerd op een rustig avondje aan het water.
De schipper wilde eens kijken hoeveel verschil het maakt tussen "uiterst zuunig" stoken of "met de vlam in de pijp". Vandaar dus een miniem klein stoomwolkje uit de schoorsteen. Brander staat op minimaal en de stoomschuif op 1/4. Het gaat dus lekker langzaam, je kunt de toeren bijna tellen. De druk blijft redelijk constant op 2 Bar. Een mooi evenwicht tussen opgewekte stoom en stoom die door de machine wordt afgenomen. Bij "normaal" varen wordt ik na 20 minuten stoken gewaarschuwd door het alarm van m'n zender: Kijk naar je waterpeil. Dat staat dan rond 1/3. Nu stond het na 20 minuten nog ruim op de helft. Oké, dan de timer op de zender 10 minuten erbij gegeven. Toen stond het waterpeil op 1/3. Vijf minuten later stand het een centimeter boven de onderkant van het peilglas. Toen heb ik de boot maar uit het water gehaald en de ketel bijgevuld. Toch mooi 35 minuten gestookt en 28 minuten gevaren (Opstoken duurt 7 minuten)
Na het weer opstoken van de ketel Hanja weer te water gelaten en toen de gasregelaar behoorlijk open gezet. De regulateur nu ook, want anders gaat de veiligheid blazen. Dan komt er zowaar een mooie "snor" voor de boeg. Ook regelmatig de stoomfluit laten blazen om de druk een beetje in toom te houden. (Want soms zie je de veiligheid toch open gaan)
Weer de timer gebruikt en dan zie je na 20 minuten het waterpeil bedenkelijk laag staan. 1 cm boven onderkant peilglas. Gas uit, boot op de kant, proef geslaagd. Morgen even flink met een spons langs de romp, want de wind had allemaal alg naar één kant gedreven... Romp ziet er nu niet uit!
Behoorlijk wat jeugdig publiek gehad: bij mijn vaarwater staat een picknicktafel die door de plaatselijke jeugd nog wel eens als "hangplek" word gebruikt. Zo ook vanavond. Een halfuurtje "stoomles" gegeven aan het mannelijk deel van het gezelschap en de dames konden geen genoeg krijgen van de inrichting van "de salon". Ze vonden het "vet tof" dat het model een vrouwelijke roerganger had...