vid: landing met halve vleugel

Als je al zonder ailerons geen vliegtuig heel kunt landen krijg je hem met een halve vleugel al helemaal niet zonder crash geland . :D

Mvg Johan

Dat is zeker niet waar.
Afgelopen seizoen een extra 300 gehad van 186cm 25cc methanol.
Vlieg voorbij flutter. 1 roer dwars op de kist andere aileron functieloos.
Nog met rudder 180 graden bocht weten te maken maar model lag inmiddels als op zn kop.
Op het einde 1x ietwat veel input, neusje naar beneden in een spin en einde.

ik heb het op de sim geprobeerd na te doen als je dus ailerons niet meer mag gebruiken maar dan wel offtrim zetten. Ik kom nog maar zelden heel op de grond.

Als ik 1 vleugel er af vlieg zet je hem bijna zonder problemen neer zolang het maar een 3d kist is met veel vermogen zodat je meskant door kan blijven vliegen.

3 d kisten sturen niet heel erg best op alleen rudder.

3 d kisten sturen niet heel erg best op alleen rudder.

Als je bijvoorbeeld een shockie neemt; die reageren super op rudder, dan heb je alsnog een probleem zonder ailerons, als je op rudder een bocht maakt, dan zal in veel gevallen je vleugel een beetje scheef gaan (en ook door de wind natuurlijk), als je zo nog een paar bochten maakt, dan ligt de vleugel helemaal dwars, dan kun je nog wat sturen om de crashplek uit te mikken, maar meer ook niet. Met 1 vleugelhelft kun je met geluk het toestel nog in meskant sturen. In meskant is een kist normaal behoorlijk goed te sturen (zelfs een calmato met voldoende vermogen)

Grt.

Dat bedoelde ik ook.
En een op de sim komt dit best realistisch over.
Het rollende deel krijg je er met richting bijna niet uit of het duurt echt een behoorlijke tijd wat meestal een te grote afstand gaat worden om hem sowieso nog richting veld te krijgen.
Een trainers kistje vliegt nog perfect zonder ailerons mits ze neutraal staan en nog vast zitten aan je toestel.

Vaak is het ook een deel paniek en een snelle beslissing die je op dat soort momenten moet nemen met meestal een behoorlijk stuk veiligheid in je achterhoofd. En dan is het beter om je model ver weg te crashen dan proberen het veld te halen en in de pits neer te klappen.

Calmato's vliegen idd perfect meskant. Valt me niet tegen voor een hoogdekkertje.
Heb het eens geprobeerd met een multiplex piep hoogdekker met brandstof motor maar zodra je rudder aanraakte rolde hij meteen terug ondanks aileron input.

Het is vaker vertoond, op You Tube staan meer van die gevallen. Zelfs in full size is er eentje geweest, ik meen met een F 15 die bij een vliegshow de rechter vleugel verloor na een botsing met een ander toestel. Er waren 2 opties, springen of landen. Springen ging niet, omdat hij te dicht bij de grond was en er mogelijk doden konden vallen onder de toeschouwers. Hij besloot met wat nog mogelijk was om zover mogelijk van het publiek te vliegen en ontdekte dat het toestel toch nog redelijk onder controle te houden was. Met die wetenschap heeft hij een draai gemaakt en heeft het toestel aan de grond kunnen zetten zonder verdere schade.

Groetjes Hans.

Het is vaker vertoond, op You Tube staan meer van die gevallen. Zelfs in full size is er eentje geweest, ik meen met een F 15 die bij een vliegshow de rechter vleugel verloor na een botsing met een ander toestel. Er waren 2 opties, springen of landen. Springen ging niet, omdat hij te dicht bij de grond was en er mogelijk doden konden vallen onder de toeschouwers. Hij besloot met wat nog mogelijk was om zover mogelijk van het publiek te vliegen en ontdekte dat het toestel toch nog redelijk onder controle te houden was. Met die wetenschap heeft hij een draai gemaakt en heeft het toestel aan de grond kunnen zetten zonder verdere schade.

Groetjes Hans.

Laatst bewerkt door een moderator:
Uhhh, je zal maar genoeg geld hebben, dan kun je toch mooi aan de hele wereld laten zien dat je minstens net zo knap bent als Bill:p

excuse me, maar dat is toch bullshit, dit verzin je om niet te laten merken dat je niet nadenkt voordat je iets typt.

greets

Tsja dat kun je wel zeggen, Chronoholic, maar het feit is DAT er al mensen zijn die opzettelijk 'het truukje' (1 vleugel kwijtraken en dan landen) hebben nagedaan.

Als je het verhaal leest wat diegene van het filmpje uit dit topic postte bij het filmpje, dan zie je dat die persoon hierop al veel geoefend had in de simulator, en hoopte dat het ooit in het echt zou gebeuren.

Zo raar is de suggestie dat het in scene gezet zou kunnen zijn, dus niet.

Zoek maar eens op het internet.. qua filmpjes is er weinig wat mensen niet zullen doen voor aandacht. Zo zijn er bv. ook filmpjes te vinden van mensen die een vliegende (dus prima werkende) RC Heli opzettelijk verwoesten door er met een RC auto tegenaan te jumpen. Het is maar net wat je leuk vind.

Ik heb niet eens zin om te reageren, wetende dat dit zon eindeloos paranoide discussie gaat worden over hoe de mens neigt dingen in scene te zetten.

Gezien het bewijsmateriaal (filmpje, verhaal en fotos) lijkt het me meer dan logisch dat dit niet in scene is gezet.

Het is misschien niet logisch maar het gebeurd vaker, en als je weet dat je hem heel aan de grond krijgt waarom zou je het dan niet doen??? Ik bedoel hoe groot is nou de kans dat er een vleugel zomaar afbreekt?

Of hij heeft met opzet zoveel kracht op de vleugel gezet met zijn vliegstijl dat die daardoor wel moest afbreken. Anyway er zullen hier ook ongetwijfeld mensen zijn die een vliegtuig met 1 vleugel kunnen landen, maar zoiets zal iemand alleen in scene zetten als hij niet om hoeft te kijken naar een paar euro en aandacht te kort komt ;)

Ik heb niet eens zin om te reageren, wetende dat dit zon eindeloos paranoide discussie gaat worden over hoe de mens neigt dingen in scene te zetten.

We hoeven er ook geen discussie over te hebben, het is een feit dat er mensen zijn die een soortgelijke actie in scene gezet hebben. Dat geven ze zelf ook toe.

Gezien het bewijsmateriaal (filmpje, verhaal en fotos) lijkt het me meer dan logisch dat dit niet in scene is gezet.

Deze lijkt mij inderdaad niet in scene gezet.

Een 3D kist is niet gemaakt om vol gas mee te snappen. Geen enkele kist, eigenlijk.

Toegegeven, er zijn kisten die het kunnen hebben, maar vol gas snappen is niet iets wat je 'mag verwachten' dat een 3D kist kan.

Niet mee eens. Als ik een 3D kist koop van een gerenommeerde fabrikant ga ik ervanuit dat hij iedere 'trick' uit 't boekje kan, snaprolls etc. inbegrepen. Ik reken erop dat de fabrikant dat ingecalculeerd heeft bij 't ontwerp van 't model.

Bijna ieder model met voldoende power (acro kist met 3D eigenschappen) krijg je kapot met een volgas snap-roll, dat is algemeen bekend, daarom doe je dat simpelweg niet volgas (of in de uplines, dat is een ander verhaal) En dan heb ik het niet over de 7.5cc kistjes, maar het grotere spul. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om in horizontale vlucht een volgas snap-roll te trekken, dikke kans dat ik dan mijn onderdelen van het veld kan gaan opvegen.

Grt.

Laatst bewerkt:
Hezik,

Niet mee eens. Als ik een 3D kist koop van een gerenommeerde fabrikant ga ik ervanuit dat hij iedere 'trick' uit 't boekje kan, snaprolls etc. inbegrepen. Ik reken erop dat de fabrikant dat ingecalculeerd heeft bij 't ontwerp van 't model.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis - Computer hardware news, reviews and forums that provide help and assistance with problems.

Onzin, in de handleiding van bijna elke 3D-Kist staat dat deze kisten niet gebouwd zijn op snelheid en dat je niet volgas mag duiken of snappen....beetje gezond verstand erbij en dan kun je lang met je kist doen........

Dat heet dan "trottle management" Als ik er zelfs maar aan denk met mijn 3D kist volgas een snap te doen dan vliegen mijn roeren me om de oren. Gegarandeerd:D

Stevo

Uhhh, je zal maar genoeg geld hebben, dan kun je toch mooi aan de hele wereld laten zien dat je minstens net zo knap bent als Bill

Daar ga ik geen kist voor opofferen:D

Nu ga je je toch niet laten kennen zeker?
Ik heb horen zeggen dat het met een 3m kist niet zo moeilijk is.
Als je nu eens zou opstijgen met een halve vleugel? Als het dan lukt is er niets aan het handje en als het niet lukt heb je toch nog een mooie vleugelhelft.

Succes Alexzzz!

Back