vies maken van modellen

  • Topicstarter Topicstarter Jon van Dijk
  • Startdatum Startdatum
J

Jon van Dijk

Guest
Ik wil mijn stoomlocs en wagonnetjes een oud tintje geven dus
een beetje vies en beetje roest hier en daar, mijn vraag is hoe
moet ik dat doen?

groetjess Jon
 
dankuwel, alleen over het krijt verouderen wordt erg weinig
gezegt:( wil namelijk met krijt het doen maar weet niet precies
welke geloof pastelkrijt, want ik heb geen airbrush set:(

groetjess Jon

(moderator: als dit draadje verkeerd geplaatst is
wilt u hem dan verplaatsen)
 
Gaat wel een beetje over RC enzo, maar ik denk dat het grotendeels wel overeen komt :)

Jurrie
 
Kijk dat wil ik nou bereiken;) . Maar ik zie dat het met
airbrush gedaan is is het ook zo mooi te krijgen met krijt?

groetjess Jon
 
Heb eens een docu gezien over modelbouwtreintjes-freaks. Daar bleef het niet bij verf. Daar ging mooi de soldeerbout in om de treintjes wat realistisch te deuken.
 
Hello,
Ik heb mijn goederen wagons ook vervuild met krijt, maar er zijn zoveel
manieren om je wagons te vervuilen, ik heb ook al eens gewoon
een wagon op een krant gezet en dan gewoon met fijn stof van
steengruis, zand, verfspatten, krijt... bestoven, zolang je de wagons
niet van de modelbaan haalt, blijft die viezigheid erop zitten hoor...
Je kan ook met roestkleurige verf en verftechnieken veel bereiken !

Succes
Steven 8)
 
Jon,

Het weatheren met pastelkrijt gaat alleen als je het plastic van de locs of waggons eerst met met matte verf (bijv. Humbrol of Revell) voorbehandeld.
Het krijt blijft redelijk goed zitten maar je kan het ook (definitief) fixeren met vernis.

Johan.
Modelspoor Collectief
 
Je kunt ook de dry brush techniek gebruiken werkt ook supper, maar dat vergt ook een beetje lef en durf :oops: :D

Ik heb de ervaring met krijt en vernis dat het nooit dat resultaat heeft als alleen het droge krijt. En als je je wagons van de baan neemt is verouderen met krijt geen beste optie dat zou ik toch kiezen voor airbrush.

klein voorbeeldje van de dry brush techniek heb ik toegepast op de ( zelfbouw 1505 ) draaistellen en het dak. Simpel maar effectief ( overigens het verouderen is hiermee nog lang niet af de loc staat keurig te wachten in de vitrine tot dat ik weer tijd heb :D )

1500.jpg



GR Martin :D
 
Goedendag,

Als eerst iedereen bedankt voor alle adviezen en tips, zeer geholpen. Zelf deze zomer ook gekeken bij 1:1 wagonnen, deze geven prachtig weer hoe het zou moeten :lol: .

Martin, die 1500 ziet er echt prachtig uit, is dit toevallig een philotrain bouwpakket (messing?).

Zo was even tijd geleden dit topic, heb wat foto's van de wagon die ik ben wezen weatheren. Foto's zijn van paar weken terug, helaas niet zo'n zonnige zomer gehad, dus wat donkere foto's.

hier de foto's:

Open_01_tuin.JPG


Open_02_tuin.JPG


Open_03_tuin.JPG


Open_04_tuin.JPG


Nou zoals je ziet lukt het opzich vrij goed met krijt, alleen inderdaad je meot er niet al teveel aan komen anders ligt je werk erweer af.

Ik heb het wheateren vrij licht gedaan, misschien is het daarom wat lastig is om te zien wat er op de achterkant verandert is. En heb helaas geen foto's van ervoor.


Hier nog 2 overzichts foto's:

Open_05_tuin.JPG


StainzII_tuin.JPG


Als mensen vragen of nog tips hebben hoe het mooier kan met krijt, graag je mening, kan namelijk altijd beter. :wink:

vriendelijke groeten,

Jon van Dijk
 
@ jon,

Nee de 1500 die we hebben gebouwd is niet van messing hij is gemaakt volgens een pakket van kleiNSpoor. Dit is een gegoten kap en witmetalen onderdelen :wink: ( kijk anders op onze site daar staan nog wat foto's van de 1500 en andere modelen. )

Maar dank voor het compliment het was ook aardig wat werk :wink: en er ligt nog meer te wachten van de zelfde firma om gebouwd te worden. ( een PEC en een 6400 ) maar ja de tijd die ontbreekt :cry:

overigens het lukt aardig met krijt he alleen ik vindt het persoonlijk moeilijk fixeren. Op modelen die ergens staan of waar je niet aankomt gaat het supper maar anders :roll:

Gr Martin
 
Hallo Jon,

De roestsporen op bijv. de bladveren zien er goed uit, echter je O-wagen zien er nog te netjes uit.
Een goederenwagen is behoorlijk smerig.

Als voorbeeld hoe je met verf en pastelkrijt een stoomloc kan verweren heb ik een foto van een van onze 94-ers meegestuurd.

http://img116.imageshack.us/img116/9582/modelspoor050he4.jpg


Johan.
Modelspoor Collectief
 
Ziet er leuk uit, die geweatherde stoomlok.

Maar er klopt iets niet. Nummertje één op het lijstje van de stoker als ie 's ochtens op z'n lok komt is het poetsen van de machine. In het echt zullen ze zelden zo smerig geweest zijn. Zeker het rood van de wielen is iets te donker geworden. Door alle druipers van olie en vet zijn er namelijk altijd mooi schoongeveegte stukken rood te zien.
 
Kloppertjes zei:
Maar er klopt iets niet. Nummertje één op het lijstje van de stoker als ie 's ochtens op z'n lok komt is het poetsen van de machine. In het echt zullen ze zelden zo smerig geweest zijn. Zeker het rood van de wielen is iets te donker geworden. Door alle druipers van olie en vet zijn er namelijk altijd mooi schoongeveegte stukken rood te zien.

Blijkbaar weet jij niet hoe smerig stoomlocs vroeger hebben rondgereden. Het waren toen nog geen museumlocs. :roll:
Het klopt dat het personeel (óók de machinist) tijdens het opstoken van een stoomloc vaak het ergste smeer, vet en olie te lijf gingen met een poetsdoek. Maar na de nodige kilometers begint het vet, metname op de wielen en drijfstangen, zichtbaar af te zetten.
Het was vaak wel zo dat een bepaalde stoomloc jaren met vast personeel gereden werd. Deze onderhielden de machine stukken beter dan het wisselende personeel. Maar na verloop van tijd, en zeker bij de laatste dienstjaren, waren de meeste machines bijna onherkenbaar smerig.
Wel is het zo dat bij grote revisies (om de 8 jaar of na de nodige kilometers) een loc opniew in de lak werd gezet. Afhankelijk van soort dienst (en km's), bahnbetriebswerk én personeel waren sommige al binnen enkele maanden onherkenbaar smerig.

Bij het weatheren van mijn DB 94-er is het nooit de bedoeling geweest om een net opgestookte, compleet gepoetste loc na te bootsen.
Ik kan je zelfs honderden foto's laten zien waarbij het afgezette vuil nog erger is dan mijn geweatherde machine.
Metname de wielen en drijfstangen zagen er vroeger bij honderden stoomlocs er eentonig grijs en vuil uit! Geen of nauwelijks zichtbare roden wielen. Als voorbeeld een foto van een 50-er begin jaren 1970:
051540qh1.jpg

:idea: Mijn tip: bekijk maar eens wat tijdschriften, boeken én internet met DB/DR stoomtractie uit de jaren 1950, '60 en beginjaren '70.
Je zal versteld staan wat er toen allemaal rondreed! :wink:




Groet,
Johan.
 
Ik heb een hoop foto's gezien hoor. Vaak inderdaad wel van museumlocs, dat maakt wel een hoop uit. :oops: En ik had ook meer de nederlandse locomotieven in mn hoofd. Deze zullen over het algemeen een stuk schoner geweest zijn als de duitste vrachtlocs.

Ik ben gewoon een fan van een mooie schone glimmende loc, met een paar vet en olie vlekken om te laten zien dat ook echt werkt.
Ik ben zelf Live-steam modelbouwer, dus die zijn nog lekker makkelijk schoon te houden, en weatheren is ook niet zo moeilijk, gewoon een paar keer mee rijden :lol:
 
Back
Top