VII/c van Engel Modellbau

Hallo,

ik ben voorzichtig eens aan het kijken naar een project op de lange termijn en zit daarbij te denken aan een duikboot.
De duikboot die mij het meeste aanspreekt is de duitse WW2 duikboot type VII/c. Na wat zoeken vond ik de kit van Engel Modellbau in 1:34 (deze schaal heeft ook duidelijk mijn voorkeur)

Nu vraag ik me af of er iemand hier ervaring met deze kit (of een andere van Engel) heeft en of jullie me deze duikboot zouden kunnen aanraden als een eerste duikboot ?

Alvast bedankt voor de hulp,
Marc

hallo Marc,

Kijk eens een paar regels lager in de lijst van topics bij duikboten, daar staat een bouwverslag waar je ongetwijfeld zeer veel aan zult hebben.

Suc6

Hans

sorry totaal overheen gekeken :oops:

Ik heb het draadje doorgenomen en lees vooral een discussie over technische details. Onduidelijk voor me blijft nog wel of dit wel een kit is als je nog nooit een duikboot hebt gebouwd ?!

Ik begrijp dat de kit heel compleet is en zich goed laat bouwen maar als iemand me een korte feedback kan geven met betrekking tot een "first timer" dan graag. :D

Hallo Marc,

Allereerst welkom in dit onderwaterdeel van het forum!

Ik neem aan dat je naar het topic van MFR gekeken hebt, een belachelijk mooi gebouwd model met inderdaad erg veel technische snufjes.

Als je een idee wilt krijgen van hoe de bouwdoos gebouwd moet/kan worden kun je ook eens het draadje van Jan Huizinga doorlezen bouw-verslag-van-de-engel-type-vii-c

Daar staat wat meer van de bouw van de boot zelf. Maar even kort door de bocht, de Engel VII is nou niet bepaald een beginnersboot! Het zijn hele mooie bouwdozen van Engel maar ze hebben allemaal hun hebbelijkheidjes die toch wel wat duikbootbouw ervaring vergen. Ik weet niet wat je verdere modelbouwervaring is maar als het je puur om het VII model gaat is bijvoorbeeld een Robbe Type 7 makkelijker te bouwen. En daarvan wemelt het van de bouw- en aanpassings draadjes hier! Een echte beginnersboot is de Seawolf, ook van Robbe. Ook die is hier veelvuldig besproken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lex weer natuurlijk:D:D

Ik vind de Lafajette ook een prima beginners Sub.
Dat is de VII/C nu niet meteen vind ik al is ie redelijk recht door zee.

Ik houd alleen dit draadje niet zo bij omdat ik in een wedstrijd zit met een bouwdraadje over de Engel VII/C en ik nu volgens de regels van dat forum niet ook op een ander forum mag posten.

Ik noem dus met opzet het betreffende forum niet.

Ik mag alleen korte posts doen maar met een directe link naar dat andere forum en dat vinden de mods (terecht niet leuk)

Groeten,

Jan,

hallo

ik moet hier in jan gelijk geven dat de lafajette een betere beginners boot is
er valt genoeg te bouwen aan deze boot en doordat hij maar 1 motor heeft schakel je reeds een deel van de problemen uit

gr raf

Bedankt voor de reacties !!

Ervaring met het bouwen van modellen op allerlei gebied heb ik zeker wel. Mijn ervaring met RC beperkt zich tot auto's en daarmee heb ik dus geen ervaring met (duik)boten.

Zoals gezegd, gaat mijn voorkeur uit naar een VII/c maar een alternatief in ongeveer 1:35 zou misschien een goed idee zijn.

Welkom in dit hoekje. wat jan ook al aangeeft, de lafayette is ook in mijn ogen een goede beginnerssub.

Hij is alleen geen schaal 1:35. Neemt niet weg de de VII/c dezelfde bouwwijze heeft.

Ik houd alleen dit draadje niet zo bij omdat ik in een wedstrijd zit met een bouwdraadje over de Engel VII/C en ik nu volgens de regels van dat forum niet ook op een ander forum mag posten.

Ik noem dus met opzet het betreffende forum niet.

Ik mag alleen korte posts doen maar met een directe link naar dat andere forum en dat vinden de mods (terecht niet leuk)

Groeten,

Jan,

Nou, ik wel. Want dit soort acties van Subpirates (het verbieden te posten op andere forums) vindt ik volstrekt belachelijk! (ik noem die naam, want ik mág dat wel)

Op die manier blijft de informatie alleen bij Subpirates, die dan ook het alleenrecht naar zicht toe trekken.
Want niet alleen ik ben benieuwd naar de bouw van jouw Engel topstuk. (Marc en anderen)

Nu ben ik genoodzaakt om te betalen om je vorderingen bij te houden. (en dat doe ik natuurlijk niet)

Laatst bewerkt:
Hoi Douglas, en anderen.

:offtopic:

Ik begrijp je frustratie (en bedankt voor de edit) echter Na deze wedstrijd ben ik vrij om dit verslag vrij te posten.
Deze voorwaarden gelden ALLEEN als je in hun competitie wil mee doen.

Dan pas na het posten van mijn uitleg waarom het wat stil is rond de bouw van de type 7 kwam er reactie.

Er is niemand maar dan ook niemand geweest die mij of via PM of in het VII topic zelf heeft gevraagd of er ook updates zijn en waarom het zo stil is....

En als ik bovenstaande niet had gepost had het nog wel even kunnen duren ook.

Maar wees gerust het zal tzt weer vervolgd worden.

:ontopic:

Marc,

Sorry voor de af dwaling.

Maar als ik wat recente posts van je lees ga je dus nu voor een S 100 boot of begrijp ik het nu verkeerd :confused:

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt:
Marc,

Sorry voor de af dwaling.

Maar als ik wat recente posts van je lees ga je dus nu voor een S 100 boot of begrijp ik het nu verkeerd :confused:

Groeten,

Jan.

Geen probleem ;)

Zowel de S-100 als de VII/c is juist :rolleyes:
Zoals ik in mijn eerste post aangaf zou een VII/c een project voor op de lange termijn zijn. De ervaring leert dat het verzamelen van referentie materiaal, zoeken en lezen van (bouw)verslagen etc relatief veel tijd in beslag neemt.
Voor de S-100 heb ik al de nodige info de afgelopen tijd verzameld. De vertraging in de bouw is gekomen door een ander projectje zoals je waarschijnlijk in mijn post over de S-100 hebt gelezen. Daarnaast heb ik de S-100 zelf ook al liggen. De komende tijd zal ik de eerste RC onderdelen aanschaffen zoals schroefassen, schroeven etc zodat de bouw kan beginnen.

Kortom, het is de bedoeling om op korte termijn te beginnen met de S-100 en tzt "de vloot" uit te breiden met een VII/c. Dit is ook de reden waarom ik een VII in ongeveer 1:35 zou willen hebben.

Ik hoop dat dit eea duidelijk maakt ! ;)

De groeten,
Marc

Hallo Marc,

Welkom in het onderwaterhoekje, zoals je al zult weten heb ik een VIIC schaal 1:35, zoals je al opmerkte is dit geen kit, maar voor het grootste gedeelte zelfbouw.
Schaal 1:35 is niet echt een reguliere maat voor de VIIC, ik dacht dat accourate armour er eentje voert.
De engel kit is erg mooi uitgevoerd, en geeft als eindresultaat een prachtige boot, of het een starterskit is, daar verschillen de meningen over.

Marc,

Helder verhaal en verklaard je voorliefde voor 1/35.

Over de Engel VII,

Als je mij recht op de man af vraagt of de Engel VII/C een beginners kit is dan is mijn reactie simpel..NEE dat is ie gewoon niet.

Er zitten toch weer van die dingetjes in dat als je dat niet op tijd ziet dan heb je daar later in de bouw aardig last van.

Bv de uitlijning van de WTC buis is ECHT wel een uitdaging om dat met het neus spant (handig als je kinderhandjes hebt) en achter spant uitgelijnd te krijgen en dan ook nog zo dat het achterschip naadloos aansluit op het voorschip.

Je moet dus drie dingen die allemaal net niet (of gewoon niet) passen tegelijk in lijn zien te krijgen, en dit klinkt niet alleen eng maar is het dus ook....

Daarna komt dat het achterschip met de schroefassen, roeren en duikroeren 1 geheel gaan vormen en dat loodrecht en haaks achter het tussen spant, lukt ook allemaal.

Maar daar heb ik het best druk mee gehad, en ik hoop dat de schroefas keeringen het houden want de assen liggen een klein beetje scheef in die keeringen, en ik ben nog niet aan de water dichtheids test toe dus dat is nog een verrassing.

Al met al een heel mooie kit en er is heeeeel veel voorbereid maar een beginners kit....ECHT niet.

Nu moet ik zeggen dat een werkende duikboot nu niet meteen het simpelste instap model is om met RC bestuurde modellen te beginnen.

Er wordt echt wel het een en ander aan uiteenlopende technieken van je gevraagd, niets mis mee en hulp is er op dit forum ook altijd wel maar uiteindelijk zal de beginnende sub bouwer echt zelf zijn sub moeten bouwen en aan de gang moeten zien te krijgen.

Want bouwen is één maar goed duikende en op periscoop varende sub maken is wat anders.

En al de aanwezige bouwers op dit forum hebben daar hun Ups en downs allemaal in gehad waaronder ik zelf natuurlijk ook.

Lang verhaal weer, maar wil je beginnen en je hebt geld, ga dan voor een Lafajette.

Al heb ik een leuke 1/40 VII staan. :wink::wink:

En schaal 1/40 en 1/op 35 zit wat grote betreft wel wat verschil in maar wat geld betreft ontzettend veel verschil.

Dit is mijn persoonlijke mening maar ik heb de Laffajette gebouwd,
ik heb de Gato (om)gebouwd en ben dus nu met de engel VII bezig dus ik heb het niet van horen zeggen.

Daarbij wat Manfred al zegt de keuze in 1/35 kits is beperkt.

Doe er uw voordeel mee,

Groeten,

Jan,

Back