De afgelopen tijd heb ik dagelijks gevlogen en aardig wat uren gemaakt in allerlei omstandigheden. Ik zal jullie niet vervelen met verslagen van al mijn vliegerij, in plaats daarvan zal ik eens proberen te verwoorden wat ik proefondervindelijk heb opgestoken de afgelopen tijd.
Vlieggewicht / ballast
De Flitz 2 heeft in mijn ervaring niet veel massa nodig om vooruit te komen en stabiel in de lucht te liggen. Met 237g (20g ballast) kan ik prima in lichte tot wat stevigere wind vliegen en met +40g / 257g red ik me tot en met 25km/u wind inclusief vlagen ruim daarboven. Maar ook leeg / 217g is bruikbaar bij geen of heel lichte wind omdat het heel stabiel en tegelijk langzaam kan vliegen, maar het is erg gevoelig voor sink en mist snel wat penetratie als de wind even opsteekt. Omdat ik het verschil in karakter tussen leeg en 20g ballast nog best groot vind heb ik een 10g stickje gemaakt om te testen in lichte wind. Ik wil niet te pietepeuterig zijn en weet dat elevator trim ook aardig wat kan doen maar ik heb het idee dat ik er in lichte omstandigheden toch iets aan kan hebben.
Zwaartepunt
Ik heb van alles getest maar vind in rustig weer 72mm nog steeds optimaal, leeg of met 20g ballast. Als het harder waait is ietsje naar voren wel fijn maar dat hoeft niet veel te zijn, met 70mm en 20g of 40g ballast kan ik aardig rondscheuren bij windkracht 4.
Flaps
Nu ik na wat meer vliegtijd wat meer gewend ben aan de effecten van mijn ingestelde flight phases (cruise, thermal, speed/zoom, launch preset) heb ik nog wel wat kleine dingen aangepast. Ik vond dat ik te langzaam vloog in cruise en heb wat vergelijkend onderzoek gedaan tussen simpelweg meer down trimmen of de flaps minder positief zetten en daar snelheid uit halen. Uiteindelijk kwam ik uit op +1mm flaps voor cruise, een mm minder dan voorheen. Dat gaat wat lekkerder vooruit vooral met laag vlieggewicht zonder onnodig hoogte te verliezen. Thermiek flaps heb ik op ongeveer +5mm staan. Dat is vrij weinig in vergelijking met andere Flitz vliegers maar meer vind ik snel teveel de vaart eruit halen, ook met elevator compensatie. Met het zwaartepunt vrij ver achter, laag vlieggewicht en aardig wat snapflap ingesteld is het blijkbaar voldoende. En ik kan met mijn rechter stick makkelijk meer flaps bijzetten als ik het nodig heb.
Ik heb mezelf aangeleerd om altijd aan het begin van een vliegsessie eerst even de elevator trim van de preset en speed/zoom precies goed te zetten en dat komt de lanceringen ten goede wat betreft strakheid en hoogte.
Wat gaat er beter
- Het ziet er allemaal steeds vloeiender uit, ik stuur met gemiddeld kleinere uitslagen en grijp minder vaak in
- Ik durf steeds hoger en verder van me af te vliegen in alle richtingen
- Gemiddelde vliegtijden zijn onder alle omstandigheden behoorlijk toegenomen
- Ik ga niet meer als een razende alles wat op lift lijkt achterna cirkelen maar heb meer geduld en wacht het beste moment af
- Ik vlieg wat sneller in cruise wat efficiënter lijkt en me helpt om actief op zoek te gaan naar lift en niet te treuzelen
- Lanceren is iets hoger, constanter en strakker geworden maar mist nog wel hoogte
- Ik ben veel zelfverzekerder bij harde wind: ik haal betere tijden, land veel preciezer en durf stevig te gooien
- Al een hele tijd niets meer kapot gemaakt!
Op het programma
- Hoger leren gooien, er mag echt nog wel 5-10m bij. Ik heb me de afgelopen tijd vooral op het vliegen zelf geconcentreerd omdat me daar meer rendement uit te halen leek. Dat heeft mijn gemiddelde tijden inderdaad veel goed gedaan maar starthoogte wordt nu weer de meest beperkende factor. Dus dat wordt weer met de logger aan de slag om techniek en kracht proberen te verbeteren.
- Ik heb in mijn timer de meest gangbare F3K wedstrijdtaken maar gebruik ze nooit, ik vlieg blokken van een half uur continue. Ik ben van plan om vaker bv. 5x2 en 1,2,3,4 te oefenen om zo te wennen aan tactische beslissingen tijdens het vliegen en sneller opnieuw te lanceren na iedere landing.
- Als voorbereiding op doorlanceren wil ik mezelf alvast aanwennen om de Flitz na iedere vlucht te vangen aan de vleugeltip/peg. Zodra het werpen wat beter gaat kan ik vanuit daar dan leren doorlanceren. Dat zal nog wel even duren
- Vaker vanaf ochtend tot vroege middag vliegen, ik vlieg meestal in de namiddag maar een groot deel van een wedstrijd speelt zich af in de ochtend en vroege middag en ik wil meer gevoel krijgen voor hoe omstandigheden dan zijn.
- Lekker veel vliegen in het voorjaar. Niet vergeten om te smeren want ik heb nu al een vuurrooie kop
Vlieggewicht / ballast
De Flitz 2 heeft in mijn ervaring niet veel massa nodig om vooruit te komen en stabiel in de lucht te liggen. Met 237g (20g ballast) kan ik prima in lichte tot wat stevigere wind vliegen en met +40g / 257g red ik me tot en met 25km/u wind inclusief vlagen ruim daarboven. Maar ook leeg / 217g is bruikbaar bij geen of heel lichte wind omdat het heel stabiel en tegelijk langzaam kan vliegen, maar het is erg gevoelig voor sink en mist snel wat penetratie als de wind even opsteekt. Omdat ik het verschil in karakter tussen leeg en 20g ballast nog best groot vind heb ik een 10g stickje gemaakt om te testen in lichte wind. Ik wil niet te pietepeuterig zijn en weet dat elevator trim ook aardig wat kan doen maar ik heb het idee dat ik er in lichte omstandigheden toch iets aan kan hebben.
Zwaartepunt
Ik heb van alles getest maar vind in rustig weer 72mm nog steeds optimaal, leeg of met 20g ballast. Als het harder waait is ietsje naar voren wel fijn maar dat hoeft niet veel te zijn, met 70mm en 20g of 40g ballast kan ik aardig rondscheuren bij windkracht 4.
Flaps
Nu ik na wat meer vliegtijd wat meer gewend ben aan de effecten van mijn ingestelde flight phases (cruise, thermal, speed/zoom, launch preset) heb ik nog wel wat kleine dingen aangepast. Ik vond dat ik te langzaam vloog in cruise en heb wat vergelijkend onderzoek gedaan tussen simpelweg meer down trimmen of de flaps minder positief zetten en daar snelheid uit halen. Uiteindelijk kwam ik uit op +1mm flaps voor cruise, een mm minder dan voorheen. Dat gaat wat lekkerder vooruit vooral met laag vlieggewicht zonder onnodig hoogte te verliezen. Thermiek flaps heb ik op ongeveer +5mm staan. Dat is vrij weinig in vergelijking met andere Flitz vliegers maar meer vind ik snel teveel de vaart eruit halen, ook met elevator compensatie. Met het zwaartepunt vrij ver achter, laag vlieggewicht en aardig wat snapflap ingesteld is het blijkbaar voldoende. En ik kan met mijn rechter stick makkelijk meer flaps bijzetten als ik het nodig heb.
Ik heb mezelf aangeleerd om altijd aan het begin van een vliegsessie eerst even de elevator trim van de preset en speed/zoom precies goed te zetten en dat komt de lanceringen ten goede wat betreft strakheid en hoogte.
Wat gaat er beter
- Het ziet er allemaal steeds vloeiender uit, ik stuur met gemiddeld kleinere uitslagen en grijp minder vaak in
- Ik durf steeds hoger en verder van me af te vliegen in alle richtingen
- Gemiddelde vliegtijden zijn onder alle omstandigheden behoorlijk toegenomen
- Ik ga niet meer als een razende alles wat op lift lijkt achterna cirkelen maar heb meer geduld en wacht het beste moment af
- Ik vlieg wat sneller in cruise wat efficiënter lijkt en me helpt om actief op zoek te gaan naar lift en niet te treuzelen
- Lanceren is iets hoger, constanter en strakker geworden maar mist nog wel hoogte
- Ik ben veel zelfverzekerder bij harde wind: ik haal betere tijden, land veel preciezer en durf stevig te gooien
- Al een hele tijd niets meer kapot gemaakt!
Op het programma
- Hoger leren gooien, er mag echt nog wel 5-10m bij. Ik heb me de afgelopen tijd vooral op het vliegen zelf geconcentreerd omdat me daar meer rendement uit te halen leek. Dat heeft mijn gemiddelde tijden inderdaad veel goed gedaan maar starthoogte wordt nu weer de meest beperkende factor. Dus dat wordt weer met de logger aan de slag om techniek en kracht proberen te verbeteren.
- Ik heb in mijn timer de meest gangbare F3K wedstrijdtaken maar gebruik ze nooit, ik vlieg blokken van een half uur continue. Ik ben van plan om vaker bv. 5x2 en 1,2,3,4 te oefenen om zo te wennen aan tactische beslissingen tijdens het vliegen en sneller opnieuw te lanceren na iedere landing.
- Als voorbereiding op doorlanceren wil ik mezelf alvast aanwennen om de Flitz na iedere vlucht te vangen aan de vleugeltip/peg. Zodra het werpen wat beter gaat kan ik vanuit daar dan leren doorlanceren. Dat zal nog wel even duren

- Vaker vanaf ochtend tot vroege middag vliegen, ik vlieg meestal in de namiddag maar een groot deel van een wedstrijd speelt zich af in de ochtend en vroege middag en ik wil meer gevoel krijgen voor hoe omstandigheden dan zijn.
- Lekker veel vliegen in het voorjaar. Niet vergeten om te smeren want ik heb nu al een vuurrooie kop
