Vintage Glider treffen - 17 mei 2009 te Boxmeer gaat definitief door.

Heren,

Het lijkt me dan handig dat iedereen die wel een sleepkoppeling heeft het even vermeld.
Het zou idd zonde zijn als er mensen van Thermiek 58 voor niets zouden komen.
Martin Strik komt uit Nijmegen en heeft zelf ook een Mini-Nimbus en een grote piper waarmee eventueel dan gesleept kan worden.
Als er maar een paar kisten komen die gesleept willen worden is 1 sleper meer dan genoeg lijkt me.
Dus beste mensen geef dit ff door, Thanks!!!!!

Gr Ton

Hallo Ton,

Ik lees een paar keer iets over een sleep kist, maar ik heb zelf geen sleep koppeling, en vraag me af of iemand dit wel heeft?
het zou zonde zijn als er niks te slepen valt!

Laatst bewerkt:
Ik(mijn zwever) ben nog nooit gesleept...Durven jullie dat aan om een onervaren persoon te slepen? of zijn daar voorzorgmaatregelen tegen?. Mogelijk voorzie ik een probleem dat er niet is? Is gesleept worden dood simpel?
Ik wil graag vóór die tijd een sleepkoppeling in mijn Stratos (3,3m) bouwen om dat mee te kunnen maken.

Veel vragen hé weer nieuwe stof tot nadenken

vrgr, Willem

Willem, ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste sleepstart gemaakt, en ik was blij dat ik een ervaren persoon naast me had staan om me wat te coachen. Ik zou zeker achter een ervaren sleper gaan hangen de eerste keren en zorgen dat er iemand bij je is die je van tips en aanwijzingen kan voorzien tijdens de sleep.

Hoi Willem,

Ik kan er ook niet over meepraten, ik heb het alleen gezien en het lijkt wel mee te vallen.
Maar ik denk dat het vies tegenvalt als je het nog nooit gedaan hebt.:yes:
Ik zelf heb alleen nog maar gehuckepackt met m'n Cirrus.

Als mijn Mustang klaar is begin ik met het monteren van een nieuwe ASW-27-B van Multiplex (2,60 mtr). Ik start dan hier ook een verslag.
Hier komt ook een sleepkoppeling in, dus dat wordt peentjes zweten de 1e keer.:confused:

Gr Ton

Ik(mijn zwever) ben nog nooit gesleept...Durven jullie dat aan om een onervaren persoon te slepen? of zijn daar voorzorgmaatregelen tegen?. Mogelijk voorzie ik een probleem dat er niet is? Is gesleept worden dood simpel?
Ik wil graag vóór die tijd een sleepkoppeling in mijn Stratos (3,3m) bouwen om dat mee te kunnen maken.

Veel vragen hé weer nieuwe stof tot nadenken

vrgr, Willem

Mag ik aannemen dat de sleper ook de mogelijk heeft om de zwever los te koppellen bij problemen? Ik wil het niet op mijn geweten hebben een sleper te doen crashen.

Yip goed geraden Willem, die Piper van Martin kan de sleepdraad idd loskoppelen.
Wat ik vorig jaar gezien heb bij Thermiek 58 (sleeptreffen) kunnen dat volgens mij bijna alle sleepkisten.
Lijkt me niet handig als je wil landen en de draad blijft ergens achter hangen............. ze deden dat toen daar wel met draad eraan landen dan gelijk weer naar de startplaats zwever eraan en gas erop.

Gr Ton

Mag ik aannemen dat de sleper ook de mogelijk heeft om de zwever los te koppellen bij problemen? Ik wil het niet op mijn geweten hebben een sleper te doen crashen.

Ik hoop vóór die tijd al geoefend te hebben met mijn EZ* als sleper en een 1,5 meter zwever. Met de klitteband methode. Uiteraard moet ik daar nog een maatje voor zoeken.

Zorg dat het klitteband maar op een heeeel klein stukje vast zit. Het zit al snel strakker dan je denkt en als je niet lekker hangt is het niet lekker als je niet kan ontkoppelen. Met een beetje pech ga je dan met 2 kisten richting grond.

Raymond Klopt helemaal
good.gif
thumbs.gif
beer.gif

Dat was nou precies ook onze éérste ervaring. Zijn we samen geland....zonder stukken!!
Dus eerst liever te vroeg los dan samen moeten landen

Laatst bewerkt:
Er wordt wel alleen gesleept met vintage motorkisten. Dus Charter's Taxi's en aanverwanten. Maximaal 3,5cc!
ik heb wel een taxi met een 6.5cc beschikbaar :lol:
ook goed??? stijghoek van 45 graden ongeveer met half gas. power genoeg dus.

klitteband methode werkt zeer goed, zelf ook iemand op de club bij ons met een 38cc zelfbouw sleper. daar maar eens mijn 1.5meter dlg achter gehangen, gewoon zwever als handstart en dan meelopen, als je de zwever voel trekken rustig zetje voorwaarst geven en dan sleper iets meer gas en dan gewoon niet te veel meesturen met de zwever, rond de 200 meter maar afgekoppeld want hoger kon niet ivm de wolken.

inderdaad niet te veel overlap want anders komt de zwever soms moeilijk los (ook ervaring mee)

@willem
als je wil oefenen moeten we mijn dlg er maar achter hangen kom maar een keer langs! kun je direct die moritz meenemen naar huis :p

Heren,

Ik heb volgens mij iets gemist:confused::confused:

Als ik het goed lees mag die sleep-piper helemaal niet vliegen dan, ik heb het hier over een kist van 2,5 mtr met een 4 cyl boxermotor van 50cc.
Die kist van Martin is wel meer als 30 jaar oud.
Ik weet niet of ze bij Thermiek 58 zulke oude kisten hebben.
Mag de Snoopy 2 (2,70 mtr met 25 cc Saito) met huckepack wel vliegen dan.
Ik hoor het wel.

Gr Ton

Tsja we worden een beetje overvallen door de ongekende mogelijkheden die Columbia ineens biedt.

De bedoeling is een Vintage bijeenkomst. Het leukst is dan natuurlijk ook Vintage slepers etc. Tegelijkertijd zou het mij niet echt storen als er een recente sleper vliegt, als dat heel erg nodig zou zijn.
Waar ik wel even op wil wijzen is op het "Glider" aspect. Ik zou daar graag de nadruk op houden zodat we straks niet ineens met een heel veld vol motorkisten zitten en we niet meer ouderwets kunnen elastieken :-)

Volgens mij hebben de meesten van ons een elektromotor aan boord en/of een hoogstarthaak. Het lijkt me jammer als er door het slepen minder aan het elastiek afgeschoten kan worden. En op zo'n drukke dag voor het eerst te gaan slepen is wellicht ook geen al te best plan.

Ik duik weer even achter de schermen voor overleg :-)

Laatst bewerkt:
Arjan,

Ik heb net een prive bericht ontvangen van iemand van thermiek 58,,,die hebben idd geen vintageslepers.
Vooralsnog heb ik het over 2 motorkisten 1 de Snoopy 2 met huckepack en 2 de Piper van Martin om eventueel te slepen, als er vraag naar is.
Dan lijkt met dit idd meer dan genoeg .

Ik wacht af.

Gr Ton

Tsja we worden een beetje overvallen door de ongekende mogelijkheden die Columbia ineens biedt.

De bedoeling is een Vintage bijeenkomst. Het leukst is dan natuurlijk ook Vintage slepers etc. Tegelijkertijd zou het mij niet echt storen als er een recente sleper vliegt, als dat heel erg nodig zou zijn.
Waar ik wel even op wil wijzen is op het "Glider" aspect. Ik zou daar graag de nadruk op houden zodat we straks niet ineens met een heel veld vol motorkisten zitten en we niet meer ouderwets kunnen elastieken :-)

Volgens mij hebben de meesten van ons een elektromotor aan boord en/of een hoogstarthaak. Het lijkt me jammer als er door het slepen minder aan het elastiek afgeschoten kan worden. En op zo'n drukke dag voor het eerst te gaan slepen is wellicht ook geen al te best plan.

Ik duik weer even achter de schermen voor overleg :-)

Laatst bewerkt:
Arjan,

Ff een wijziging.....

Martin Strik komt alleen vliegen met een Mini-Nimbus uit 1978 op kanaal 65, en gaat ook bij Geert op de huckepack.
De Piper (sleper) komt niet, dus er is maar 1 motorkist aanwezig.

We zullen de nadruk leggen op het hoogstart (lier) gebeuren en electro.
Verder zal ikzelf als ik er dan tijd voor krijg ook een paar vluchten maken.
Als ik het zo bekijk vergt het een goeie organisatie die dag (zie mail van Chris). Maar dat gaat vast wel lukken....

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Okidoki!
Dus: er is één huckepack-kist aanwezig en daar laten we het bij. Lieren, elastieken en elektro, daar draait het om deze dag. We kiezen hiervoor om de veiligheid te waarborgen en het veld optimaal te kunnen gebruiken. Als er veel motorkisten rondvliegen wordt het een stuk lastiger allemaal (ook gezien de afmetingen van het veld en het vrij grote aantal deelnemers inmiddels).
De deelnemerslijst:

Harry (return), Graupner Mosquito, Airtronics Cadet-UT1, 90
Jako (Jakkie takkie), Graupner UltraFly, Graupner Cirrus 1969, Multiplex Alpha-H, 78 Hoogstart
Kees (pl119), Graupner Mosquito
Arjan (PH_AJH), Graupner Cirrus1969, Simprop Hurricane 1982, Wik Salto 1975, Merlin's Magic 1980?, 67 73
Hoogstart tot 800 gram, Hoogstart tot 1500 gram
George (sjors4x4), Goldberg Gentle Lady 1981, Simprop Daedalus, Graupner HiFly 1978, 72
Jacob (jacobbos), Graupner Mosquito, Hegi ASW15 2,4
Jan Hein (Jan-Hein), Sagitta 900, Drifter, Riser 2m, 65 (synth)
Bruno (Bruno van Hoek), Graupner Dandy 1972, 78
Gerhard (Gait), Wanitchek Motorspatz L3, Hegi Twen 1973, 68 281
Leon (Wubbe), Sniff 1983, 282
Raymond (Fotor), Grunau Baby 2.4
Wim (Willem P), Robbe Tonga, Robbe Edelweiss 2.4 2x hoogstart
Melvin (PH-MEL), Multiplex Alpha, Goldberg Gentle Lady, 68
Fred Damen, Multiplex Alpha, 62 75
Lyckele (vw4style), Carrera Milan 1975, 80 Hoogstart 3m/2500 gram
Guy (Gurodewa), E-Spatz, 79
Dennis (Meylink), Sagitta 900, Sagitta 600, Simprop Hurricane 1982, 64 285 lier
Peter Hangar, Graupner Uhu ?
Arno (Arno88, Dynaflight Bird of Time 2,4
Wil Kok(via PH-MEL), Graupner Weihe 50 ?
Jaap (F3Japio), Graupner Cirrus 1972, 71 73 77
robert (robert14) onbekend vrije vlucht naar rc model (erg oud), kanaaltje 53 met uitwijk naar 51 op 40mhz
Ton, (enterprise), Graupner Cirrus, kan 78
Martin Strik, Columbia, Graupner Mini-Nimbus 1978, kan 65

Geert, Columbia, Snoopy huckepack, 2,4 gHz

Laatst bewerkt:
Fotootje van de huckepack mag best van mij.
Huckepacken is nog simpeler voor de zwever dan slepen neem ik aan. Stratos 3.3m 2000gram is geen probleem?
Ik kan bijna niet wachten......... 17 mei is nog zo ver... zucht

Back