Vintage Glider treffen - 17 mei 2009 te Boxmeer gaat definitief door.

Voor wie nog wat zoekt...er staat een leuke Graupner Cirrus 75 te koop hier op het forum

full

*Klik*

Leuke kist hoor....

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is het verschil tussen een Cirrus 75 (2,8m) en de Cirus van 3 meter?...aléén de span?? of zijn er ook andere verschillen? zo te zien de T-staart en de vleugels zijn rechthoekiger

Tsja alles dus eigenlijk :-)
De vleugels zijn anders, de romp is anders, het stabilo is anders, het kielvlak is anders. Maar net als bij de echte zijn ze op elkaar gebaseerd.

als je naar de echte gaat zoeken; de Cirrus die wij vliegen heet Schempp-Hirth Cirrus Open, de Cirrus 75 staat bekend als de Schempp-Hirth Standard Cirrus en Standard Cirrus 75.

Ik zou ook op een 75 wel verliefd kunnen worden trouwens. Er zijn er volgens mij veel minder van, ook doordat het denk ik nooit de hit is geweest die de Cirrus was.

Mee eens Arjen. Heb er vroeger 2 van gehad, De 75 vlieg ook erg goed.
Al moet ik zeggen dat de T staart me een beetje tegen staat. Waarom weet ik niet, misschien omdat ik er altijd speling in heb...............

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat er een versie was met tempex ingedekt abachi vleugel, en de thermiek uitvoering met ribben vleugel.

Gr Harry

....................Ik zou ook op een 75 wel verliefd kunnen worden trouwens. Er zijn er volgens mij veel minder van, ook doordat het denk ik nooit de hit is geweest die de Cirrus was.

Deze had vooral ook niet de uitstekende vliegeigenschappen van de eerste CIRRUS.

Groeten, JH

Even gezocht..........

Cirrus:
Mit dem CIRRUS begann die Ära der Kunststoffsegelflugzeuge in Kirchheim.
Die Rumpfschale wurde als Gfk-Schale mit Gfk/Schaumspantringen aufgebaut, der Flügel ist ein Gfk/Schaum-Sandwich.

Die Auslegung dieses Flugzeugs hatte Klaus Holighaus in seiner Diplomarbeit in Darmstadt berechnet und in sie brachte er endlich die konstruktiven Neuerungen ein, die zum Charakteristikum seiner Bauweise wurden: Die Stahlrohrkonstruktion im Rumpfmittelteil und der Flügelanschluss.

1968 gewann der Cirrus die Offene-Klasse-Weltmeisterschaft in Polen. Bis Mai 1971 sind in Kirchheim insgesamt 107 "Cirrus" gebaut worden, danach wurden noch weitere Exemplare in Jugoslavien durch Fa. VTC in Lizenz hergestellt..

standaard Cirrus:
Mit 701 in Deutschland hergestellten Exemplaren (davon 200 in Lizenz durch Fa. Grob), war der "Standard-Cirrus" lange Zeit Schempp-Hirth's meistgebautes GFK-Segelflugzeug, bis es schließlich vom Nachfolger Discus noch übertroffen wurde. Der Erstflug erfolgte 1969, Werk-No. 701 wurde im April 1977 fertig. Danach erfolgten noch weitere Lieferungen durch VTC und Lanaverre.
Diverse Änderungen im Laufe der Fertigung wie z.B. das gedämpfte Höhenleitwerk, Ansteckflügel auf 16 m Spannweite, eine spitzere Rumpfnase, größere Bremsklappen etc. drücken die Baureihenbezeichnung "G", "75" etc. aus.
Neben unzähligen Nationalen Titelgewinnen dürfte das hervorhebenswerteste Resultat bei Wettkämpfen die Vizeweltmeisterschaft 1974 in Waikerie sein.

Gr Harry

Simpel vraagje leverd weer genoeg info en geschiedenis les op voor alle geinteresserden onder ons. Bedankt
De 75 heeft "meer historische waarde" omdat er minder van gemaakt zijn en omdat ze ouder zijn. Dit is dan alleen het geval voor iemand die Vintage aanspreekt.

Gr Willem

Net andersom, de Cirrus Open (met de kruisstaart) is van 1967 en er zijn er 107 gebouwd. de 75 (Standaard) is van 1969 en daar zijn er 701 van gebouwd.
Ik heb het wel over de echte, niet het model.

Heren,

Ik zie dat het Vintage Glider Treffen een succes gaat worden!

Begrijp ik het goed dat er maximaal 40 deelnemers aanwezig mogen zijn? De reden waarom ik dit vraag is dat ik graag met de Graupner Cirrus 75 aanwezig wil zijn, zodat ook dez zwever is vertegenwoordigd. Voor de duidelijkheid., ik zal niet vliegen, omdat ik me daar nog niet zeker genoeg voor voel na 20 jaar niks te hebben gedaan.

Ruud

Hoi Ruud,
We hebben een maximum van 40 piloten ingesteld. Aanwezig zijn en statisch je model presenteren mag natuurlijk altijd! Graag zelfs.

komen op 17 mei

Ruud,
Als het mooi weer is op 17 mei moet je wel komen naar Boxmeer, als je lang niet gevlogen hebt willen we wel even laten proeven hoe het ook weer was. Kistje boven en dan de besturing even overnemen lijkt me toch weer een uitdaging, er zijn mischien wel uitvallers maar je bent natuurlijk welkom.

Groetjes
Chris van Rhijn.

Belangrijk: de spelregels

Belangrijke informatie voor iedereen die komt vliegen: zie vintage-glider-treffen-de-spelregels

(dezelfde informatie even hier:)
Voor de deelnemers aan het Vintage Glider Treffen.

Om op 17 mei te kunnen vliegen is het volgende van belang.

- Op zaterdag 16 mei om 12.00u wordt besloten of het Treffen door kan gaan. Ik zal dat in dit draadje melden. Mochten de weersomstandigheden te slecht zijn dan is de uitwijkdatum zondag 7 juni.
- Inschrijven op de dag zelf kost niets maar is wel verplicht. Je dient een kopie van je WA verzekering die modelvliegen dekt in te leveren. Daarop moeten je naam en adres zijn vermeld. Een kopie van je geldige KNVvL-lidmaatschapskaart is ook goed (als je naam en adres er op staan, anders even erbij schrijven).
- Inschrijven kan van 9.30u tot 11.00u
-Tot 11.00u hebben de 40 voorinschrijvers in ieder geval een plek; mensen die zich niet hebben opgegeven kunnen vanaf 11.00u eventuele overgebleven plaatsen krijgen.
- Bij inschrijving kun je je voorkeursfrequenties opgeven. Je zender (ook 2,4 gHz) lever je in bij de frequentiebewaking. Als je wilt vliegen kun je je zender ophalen. Zorg voor een stickertje met je naam op je zender!
-Om 11.00u is er een briefing waarbij alle piloten geacht worden aanwezig te zijn.
-Voor laatkomers: meld je bij de organisatie en zorg dat je op de hoogte bent van de regels.

- Koffie en thee wordt door MVC Columbia gratis verstrekt, voor de rest dien je zelf te zorgen.
- Er is direct naast het veld ruim parkeergelegenheid.
- Op het veld is 220V en 12V aanwezig.

-Slepen is niet toegestaan! Wel elektro/brandstof hulpmotoren, hoogstart en hückepack op de kist van MVC Columbia.

Wij wensen iedereen alvast een hele leuke dag.
Namens de organisatie,

Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Back