Ex PH-AJH salto
Arjan is zo genereus geweest om een andere opknap Wik Salto met precies die boodschap aan mij te overhandigen: "opknappen dat ding". Ik ben gestart!
Dit draadje gebruik ik om mijn vorderingen bij te houden, Salto heeft ten slotte zijn roots van Arjan!
De originele Salto is natuurlijk een strakke bak en op de vleugels zie je dan ook geen ribben. Dat wilde ik op het model ook, dus mijn eerste plan was om een balsa vleugel te bouwen en deze vol in te dekken. Daarna foliën, klaar. Maar door dit
draadje van Justus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben eens met schuim aan de slag gegaan. Justus snijd uit het handje, ik kwam er achter dat dat best wel lastig is. Na het doorlezen van
deze beschrijving ben ik de schuimsnijder gaan maken die daar beschreven is, en dat werkt super! Dit was het eerste probeersel:
Daarna de verdere voorbereidingen gedaan voor het maken van een vleugel, een paar haakse staanders van aluminium en hout zijn dan handig om de platen mooi op maat te snijden.
Vervolgens moeten dan de mallen gemaakt worden. Een scan van de tekening heb ik gebruikt als onderligger in deze
gratis AutoCad tegenhanger, ribben overgetrokken, printen en op 4 mm MDF geplakt. Netjes uitzagen, bijschuren, randen impregneren met CA, met waterproof naschuren. Resultaat: een mooi gladde rand waar de gloeidraad soepel overheen glijd.
De onderzijde heb ik als eerste van voren naar achteren gesneden, daarna de bovenzijde door de 2e mal met paspennen op de eerste te bevestigen.
Resultaat is voor een eerste keer meer dan goed, ik ben tevreden.
Afwerken ga ik de vleugels met, van binnen naar buiten, schuim-glas-balsa. Eerst 1 van de zijdes indekken, dan ligger en vleugelbevestiging maken, andere zijde indekken, roeren er uit snijden en afmaken. Genoeg te doen...
Groet,
Jacob Bos