Vintage winterproject 2: Wik Salto

Handstart is moeilijk (vliegt te langzaam, je moet snel corrigeren en hij gooit ook lastig) maar een grondstart gaat dan weer wel.
Al denk ik dat een bungy of korte hoogstart het makkelijkst is (hij hoeft alleen maar even te vliegen)
 
The Next Step

Weer een paar stappen verder met de Salto.

De remkleppen houden me wel bezig, in de zin van of de constructie stevig genoeg is en hoe ik de aansturing ga doen. Na de discussie/tips hier in dit draadje en wat emailcontacten her en der ben ik er uit. 1 versteviging is aangebracht, middels een een vurenlatje langs de achterzijde van de buis. Betekent dat er na indekking echt een goede verbinding tussen de twee indekkingen is en daar heb ik voldoende vertrouwen in.

Salto_19.jpg


Aansturing probeer ik zoveel mogelijk als bij het origineel te doen. Met een beetje mazzel wordt een niet-zichtbare aansturing.

Voor het indekken van de andere zijde van de vleugels was er nog 1 klusje, de bedrading moet door de vleugel kunnen. Dat heb ik high-tech opgelost met rietjes! Eerst met de soldeerbout een gleufje gesmolten en vervolgens de rietjes in elkaar geschoven. Straks gaat er een 0,5 mm draadje doorheen met een lusje, deze trek ik terug met de 3-aderige kabel en klaar is klara:

Salto_18.jpg


Dan was het moment daar om weer met epoxy en glas aan de slag te gaan, de vorige ronde heb ik met de kwast epoxy aangebracht. Na wat YouTube's te hebben bekeken nu overgestapt naar een roller. Veel mooier, egaler en 'droger' de epoxy kunnen aanbrengen. Gevoelsmatig denk je dat het te weinig is, morgen zullen we het weten... Resultaat is iets wat we eerder gezien hebben, met behulp van de zwaartekracht de beplanking aandrukken en nu weer 24 uurtjes wachten.. en de volgende helft ligt al klaar.

Salto_20.jpg


Daarna door met de romp. Lekker snel een paar servo´s geplaatst voor de V-staart en met wat restant glas en epoxy aan de romp verlijmd:

Salto_21.jpg


Groet,

Jacob Bos
 
Dat ziet er goed uit Jakob,

Volgens mij trek je de klepjes er zo echt niet meer uit.

Je heb straks een mooie scheur Salto met onverwoestbare vleugels:)

succes met verder bouwen


groet


Terence
 
Nog meer high-tec:

...dat heb ik high-tech opgelost met rietjes! Eerst met de soldeerbout een gleufje gesmolten en vervolgens de rietjes in elkaar geschoven. Straks gaat er een 0,5 mm draadje doorheen met een lusje, deze trek ik terug met de 3-aderige kabel en klaar is klara

....bij de Makro hebben ze rietjes van een meter lengte! Hoef je niet zoveel te schuiven en heb je ook geen last van die ribbels....

Verder:

Mooi werk!
 
....bij de Makro hebben ze rietjes van een meter lengte! Hoef je niet zoveel te schuiven en heb je ook geen last van die ribbels....

Verder:

Mooi werk!

Dank voor de tip: van de ribbels heb ik dankbaar gebruik gemaakt, daar heb ik wat epoxy/met glasbubbels over heen laten lopen!

Maar in 1 x klaar is beter: nu nog een pas voor de Makro..

Groet,

Jacob Bos
 
Airbrake

Gisteren de vleugel uit de mallen gehaald en met open mond staan kijken, voelen, proeven, ruiken hoe ongelooflijk sterk en stijf zo'n vleugel wordt met weer een laag glas/epoxy/balsa. Ook het 'droog' inrollen in plaats van kwasten is goed verlopen, overal een perfecte hechting. En ik weet dat de mensen die vaker met schuim/glas/balsa gewerkt hebben zullen denken dat dat normaal is.. maar voor mij de eerste keer en dus doe je nu ervaringen op en geloof je het pas echt.

De andere vleugel is vanavond in de mal gelegd dus die is morgen ook klaar qua indekking!

Dan door naar de volgende stap: uitsnijden van de remkleppen. Wat een gedoe! Dat komt omdat de kleppen aan de bovenzijde 4 cm breed zijn (vanaf de achterrand vleugel) en aan de onderzijde 6 cm. Je krijg dus een enorm schuin stuk wat je netjes moet zien door te snijden. Bijna niet te doen. Allerlei zaken geprobeerd, gloeidraad, figuurzaag, lange messen, etc. Probleem is dat je niet aan 2 zijdes tegelijk kunt kijken, voor je het weet snij je naast de al ingesneden naad en maak je een snede in de vleugel. Op het laatst maar gewoon redelijk recht de naden ingesneden en dat werkt uiteindelijke het beste.

En dan ineens begint het een beetje te leven en bewegen!

De klep in gesloten toestand:

Salto_22.jpg


En geopend:

Salto_23.jpg


Geopend van achteren:

Salto_24.jpg


En nog 1 van boven waarbij je ziet dat er een spleet aan de voorzijde van de klep ontstaat:

Salto_25.jpg


Over het er af vliegen van de kleppen: die gaan er niet af! Heb er stevig aan lopen sjorren, gebeurt niks mee!

Zo, dat was de eerste, nog 3 te gaan. Dit was de lastigste, je ziet het aan de 'beschadigingen', volgende 3 gaan er strakker uit komen!

Groet,

Jacob Bos
 
Leuk hè, om te zien hoe een bergje slappe zooi zo'n mooie en stijve vleugel wordt! :D
Ook nu nog, na zoveel vleugels, geniet ik er elke keer weer van.

Dirk.
 
Stootje

Het gaat bij mij altijd met horten en stoten. Vandaag weer een klein stootje: remkleppen in beweging gebracht!

Als eerste van messingbuis en staaf iets gemaakt wat beide kleppen verbind en zorgt voor aansturing door de servo:

Salto_26.jpg


Daarna even een servo met tape op de vleugel geplakt en dan leeft je vleugel ineens. Alles zit nog los in elkaar maar ik was vooral nieuwsgierig of ik voldoende uitslag op de servo had om de kleppen 90 graden te laten kantelen. Dat is gelukt!


Groet,

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet erg goed uit Bosmans, alles wat lang duurt is lekker.

Volgens mij zit Arjan nu te bedenken hoe dit na te maken voor de Club Libelle;)

Ik zal ff opschieten met de Motor met verlengde as inbouw, heb je hem volgende week zaterdag terug

Terence

PS ik mag weer Climaxxen volgende week:Dff inschrijven
 
Volgens mij zit Arjan nu te bedenken hoe dit na te maken voor de Club Libelle;)
neuh. dat heb ik al aardig uitgedacht. Maar ik ben nu mijn SG-38 weer aan het oplappen (8 van de 12 scharnieren aan boord waren afgebroken....). Is bijna klaar, dan ga ik weer verder met mijn Libelle.
 
Vandaag afscheid moeten nemen van mijn Salto.

131109_elektrosleep_Dalfsen2_zpsa4305b94.jpg


Bij de sleepmeeting in Dalfsen een mid-air collision met de Rascal van Gerben.
Eén vleugel werd door de botsing gehalveerd, de impact op de grond deed de rest. De oude polyester romp was echt volledig verplinterd.
Jammer hoor, met dit kistje heb ik toch wel héél erg veel plezier gehad.
Alle hardware heb ik uitgebouwd. Ik heb nog een nieuwe romp, de tekeningen, een nieuw kapje en de staartvlakken zijn ongeschonden.
Tzt zal ik weer een nieuwe op gaan bouwen, met wederom de originele ribbenvleugels. Maar dan misschien ook wel van die remklepjes zoals Jacob heeft uitgedacht.
 
Hoi Arjan,
Sorry...voel me toch beetje schuldig... jammer van dit leuke model, was altijd leuk om te zien. Gelukkig heb je er nog een, op naar de volgende zullen we maar zeggen.

Gerben
 
..voel me toch beetje schuldig...
Ik waardeer het dat je dat zegt maar het is nergens voor nodig! (en je kent me denk ik goed genoeg om te weten dat ik jou in ieder geval niks verwijt, als je je per sé toch schuldig wilt voelen :-) )Het was echt een gevalletje domme pech. Ik heb jou nooit gezien, jij mij niet.....
Ik las dat je Rascal misschien nog te repareren is - dat doet me deugd. Want die lag er ook niet lekker bij (maar wel grappig)

131109_elektrosleep_Dalfsen1_zpsf0dbc1c4.jpg
 
Back
Top