Neeee
Ik ben bezig met het filmpje. Maar vanmiddag moest ik van mijn vrouw van alles doen dus ik had verder geen tijd....
Het was een maiden-uit-het boekje. Er stond een lekker constant briesje. Eerste handstart vloog hij gelijk goed. Enkel de hoogteroer uitslagen gehalveerd, daar reageerde hij wel erg fel op.
Daarna aan het elastiek en ook dat ging direct goed. De starthaak zit erg ver naar voren, net voor het wiel, en daardoor klimt hij heel vlak weg. Je moet een beetje trekken in het begin om hem goed te laten klimmen. Maar dat is wel lekker, dan weet je zeker dat je vaart opbouwt en weinig kans op uitbreken hebt denk ik.
Na het loskomen van de lijn vloog hij direct mooi. Wel héél erg direct op alle roeren, da's even wennen. Later heb ik 20% expo op alle roeren gezet en vloog het strak.
Hij is niet erg snel - misschien ook wel omdat hij vrij licht is, 1400 gram precies. Door alles zo ver mogelijk naar voren in te bouwen hoefde er maar 130 gram lood in de neus.
Wel houdt hij snelheid verrassend goed vast als je weer gaat klimmen. Ik ben een paar keer laag over komen zoemen en dan kon ik daarna weer heel hoog klimmen.
De overtrek is redelijk fel maar kondigt zich heel duidelijk en ruim van tevoren aan. Ik had in krappe bochten ietsje de neiging te veel up te trekken waardoor hij wat zwabberig werd maar dan had ik nog alle tijd om hem vlakker te leggen voordat hij overtrok.
Met ailerons maximaal omhoog zakt hij als een baksteen wat met landen erg handig is. Met de ailerons gewoon vlak zweeft hij heel lang door en is makkelijk te landen.
Het voelt als een racepaard als je er mee vliegt. Toch denk ik dat hij met wat kleinere roeruitslagen heel fatsoenlijk zal willen thermieken. Aerobatics ben ik niet echt aan toe gekomen, daarvoor is de hoogte vanaf het elastiek een beetje te klein. Maar loopings en stall-turns gaan heel makkelijk. Het richtingsroer is zeer effectief. Rollen moet ik nog wat op oefenen en misschien wat aan de aileron-differential knoeien want hij rolt niet netjes recht. Nou is dat op lage hoogte ook best moeilijk voor mij, ik ben dan toch wat angstig.
Het wachten is dus op de eerste echte thermiek zodat ik er eenmeter of 100 bij kan sprokkelen voordat de remmen los gaan.
Het enige onderdeel wat ik niet zelf heb gebouwd, het wiel en de wielkast, is ook het enige wat problemen gaf. Er lopen door het veld richeltjes dwars op de landingsrichting. Dat gaf nogal wat heftige remwerking waarbij het wiel naar achter in de wielkast schoot. Gewoon een losgebroken lijmverbinding - straks even met epoxy vast zetten.
Kortom: super!
Ik ben bezig met het filmpje. Maar vanmiddag moest ik van mijn vrouw van alles doen dus ik had verder geen tijd....
Het was een maiden-uit-het boekje. Er stond een lekker constant briesje. Eerste handstart vloog hij gelijk goed. Enkel de hoogteroer uitslagen gehalveerd, daar reageerde hij wel erg fel op.
Daarna aan het elastiek en ook dat ging direct goed. De starthaak zit erg ver naar voren, net voor het wiel, en daardoor klimt hij heel vlak weg. Je moet een beetje trekken in het begin om hem goed te laten klimmen. Maar dat is wel lekker, dan weet je zeker dat je vaart opbouwt en weinig kans op uitbreken hebt denk ik.
Na het loskomen van de lijn vloog hij direct mooi. Wel héél erg direct op alle roeren, da's even wennen. Later heb ik 20% expo op alle roeren gezet en vloog het strak.
Hij is niet erg snel - misschien ook wel omdat hij vrij licht is, 1400 gram precies. Door alles zo ver mogelijk naar voren in te bouwen hoefde er maar 130 gram lood in de neus.
Wel houdt hij snelheid verrassend goed vast als je weer gaat klimmen. Ik ben een paar keer laag over komen zoemen en dan kon ik daarna weer heel hoog klimmen.
De overtrek is redelijk fel maar kondigt zich heel duidelijk en ruim van tevoren aan. Ik had in krappe bochten ietsje de neiging te veel up te trekken waardoor hij wat zwabberig werd maar dan had ik nog alle tijd om hem vlakker te leggen voordat hij overtrok.
Met ailerons maximaal omhoog zakt hij als een baksteen wat met landen erg handig is. Met de ailerons gewoon vlak zweeft hij heel lang door en is makkelijk te landen.
Het voelt als een racepaard als je er mee vliegt. Toch denk ik dat hij met wat kleinere roeruitslagen heel fatsoenlijk zal willen thermieken. Aerobatics ben ik niet echt aan toe gekomen, daarvoor is de hoogte vanaf het elastiek een beetje te klein. Maar loopings en stall-turns gaan heel makkelijk. Het richtingsroer is zeer effectief. Rollen moet ik nog wat op oefenen en misschien wat aan de aileron-differential knoeien want hij rolt niet netjes recht. Nou is dat op lage hoogte ook best moeilijk voor mij, ik ben dan toch wat angstig.
Het wachten is dus op de eerste echte thermiek zodat ik er eenmeter of 100 bij kan sprokkelen voordat de remmen los gaan.
Het enige onderdeel wat ik niet zelf heb gebouwd, het wiel en de wielkast, is ook het enige wat problemen gaf. Er lopen door het veld richeltjes dwars op de landingsrichting. Dat gaf nogal wat heftige remwerking waarbij het wiel naar achter in de wielkast schoot. Gewoon een losgebroken lijmverbinding - straks even met epoxy vast zetten.
Kortom: super!