Vintage winterproject 2: Wik Salto

Iemand die ik ken hier in de omgeving heeft een bouwdoos zonder canopy liggen op zolder.
Een jaar of zes geleden heb ik hem nog gezien.
Ik trek eens na of hij deze nog liggen heeft.
Daarover later meer.

Aurectar

Zo is het gekomen.

Eerst ging alles goed

En toen ging het mis

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, doordat het een schouderdekker zonder v-stelling is. De tips zitten dan héél laag boven de grond en de kleinste zwieber maakt dat die de grond raken. Vaak gaat het goed, soms niet, dan koppel ik gelijk af.

Dit is ook een veilige manier van starten :D

385451400.jpg

Johannes

Ik weet niet of dergelijke karretjes duur zijn, maar ze zijn echt zeer makkelijk te maken. De wielen zijn zelfs bij Gamma e.a. te koop.

En zeker voor iemand die PH_AJH heet is het helemaal een koud kunstje :). Gewoon parallel aan je romp projectje als afleiding ;).

Gooien of een karretje kan wel maar dit is veel mooier en leuker.
Soms gaat het fout, soms gaat het aan barrels....als je daar niet tegen kunt moet je een andere hobby zoeken zei mijn leermeester :-)

Ik geef wel toe dat het een beetje kan voelen als een rollator voor je vliegtuig. Zeker als er toch echt een wieltje onder zit.

Ik heb het sleepfilmpje gezien.
Slepen vind ik altijd spannend... omdat er inderdaad vanalles kan misgaan... Maar als iemand me zo sleept los ik onmiddelijk ook al moet ik m'n zwever een paar velden verder gaan zoeken.
De sleper bocht veel te snel, trekt up in schokken, houdt de lijn niet strak,... Dus je krijgt een hoop serieuze schokken en het gaat niet meer continu stijgend maar zelfs in sommige stukken in dalende lijn... :(

Het zou veel beter, makkelijker en mooier zijn als je continu kan stijgen en grote trage bochten kan maken waarbij de zwever zonder enige besturing erachter hangt te "bengelen".
Op die manier is de piloot van de zwever ook op z'n gemak en kan die evengoed de zwever op z'n rug gooien bij wijze van uitdaging of om het terug wat spannender of leuker te maken voor filmpjes.

Ik denk dat de piloot van de decathlon beter 2 standen in de dual rate in de zender opslaagt. 1tje voor slepen met weinig uitslag en eentje voor fun-vliegen... De 2 combineren is slechts weinigen gegund...

Slepen is niet zo makkelijk..... Speelt mee dat de Decathlon nog niet echt lekker gaat. Dat wisten we maar dat mocht de pret niet drukken. Het is heel makkelijk om te zien wat er niet goed gaat, veel moeilijker om het anders te doen.

Als het niet goed gaat koppel ik ook altijd af maar soms wordt je verrast, zoals in dit geval. Achteraf op film kun je goed zien wat er anders had gemoeten maar op het moment zelf kun je al gauw te laat zijn. Ik zit er niet mee hoor, dat hoort bij leren slepen.

Het van jou geleende kapje is ongeschonden.....gelukkig.
dus als ik die nog een poosje mag gebruiken zou wel fijn zijn.

Het heeft even geduurd maar ik ben weer begonnen met de herstelwerkzaamheden van mijn geliefde Salto.
Erik heeft met polyester de breuken gerepareerd, nu ga ik aan het plamuren om de boel weer strak te maken.

120131_Salto001.jpg

120131_Salto002.jpg

De sleepkoppeling komt nu aan de onderzijde en niet in de neus; ik denk dat het wegrijden daar stabieler van wordt omdat het aangrijppunt dan lager ligt; eerder werd hij erg voorover getrokken bij het starten.

De C577 servo's in de romp worden nu kleinere HS-82's en de aansturing van de staart hopelijk eindelijk echt strak. Daar was ook nog ruimte voor verbetering.

De romp is weer helemaal strak, klaar om gespoten te worden (waar het helaas voorlopig véél te koud voor is)
De nieuwe sleepkoppeling zit er in en ook het hoofdspant voor de vleugelverbinder. In de wielkast is een nieuw wiel gekomen, van de oude was de velg al een poos niet zo best meer. En zo prutsen we lekker door op deze barre avonden :-)

120201_Salto.jpg

Mijn zwevers zal ik ook niet op een startwagen plaatsen.
Gewoon ouderwets starten houdt je scherp!

Dit karretje is nog behoorlijk prijzig 8O

Maar ook met startwagentjes gaat het weleens fout!

Kijk maar bij
Scale Soaring UK
-Vintage Glider
-Movies
-Habicht Dolly Accident

Johannes
Dit kun je niet vergelijken met een startwagentje zoals in de modlevliegerij gebruikt wordt.
Hier is de dolly vast aan de zwever verbonden, en moet met de hand door de zweverpiloot ontkoppeld worden (standaard bij de Habicht). De piloot ontkoppelt de dolly echter veel te vroeg (vanwege de start-stress natuurlijk). Normaltier pas gebeurt dat pas op 2 à 3-voudige hoogte, en dan kan de dolly niet zover terug stuiteren dat de zwever geraakt wordt.

Met de startwagentjes die bij (zware)RC-e-zwevers gebruikt worden kan dit helemaal niet gebeuren, want die zitten niet aan de zwever gekoppeld. Als de zwever gaat vliegen en loskomt blijft het karretje op de grond. Niks terugstuiteren dus.
Wat wel denkbaar is, is dat het karretje niet al te stabiel is, en gaat stuiteren zodra de zwever los komt. Dat is een kwestie van een voldoende stabiel karretje maken: niet te licht, laag Zw-punt, niet hoger dan noodzakelijk voor de prop + een beetje), grote wielen, voldoende breedte en lengte. Daarnaast moet de oneffenheid van het veld wel een beetje passen bij het karretje.

Dirk.

Back