Viperjet

Schaalmodelen van fighters lijken mij allemaal iets moeilijker om te vliegen.
De F16 1:1 is dit ook hiervoor zitten er 4 flight computers in om hem te kunnen vliegen.
Daar het CG erg krap ligt etc maakt hem wel erg wendbaar iets wat juist de bedoeling is.

Dan kan je lijkt mij beter kiezen voor iets in de trent van Stinger 64 deze is ontworpen om mee te modelvliegen.
Daar de viperjet is ontworpen als personal jet en niet als gevechtsvliegtuig zou deze eigenlijk wel goede vlieg eigenschappen moeten hebben.
Ik zal hier achter komen als het zover is

Laatst bewerkt:
Daar de viperjet is ontworpen als personal jet en niet als gevechtsvliegtuig zou deze eigenlijk wel goede vliegeigenschappen moeten hebben.
de fabrikant bepaald de vliegeigenschappen van een model.

Dit staat natuurlijk compleet los van het feit of een echte wel of niet goed vliegt.

Als de fabrikant een verkeerd profiel, instelhoek, zwaartepunt of wat dan ook toepast dan zal dat model als bagger vliegen.
Ongeacht dat de 1:1 versie wel goed vliegt.

Viper Jets zijn zeker goed vliegende modellen, kijk oa maar naar de turbine aangedreven versies.

Maar voor kwaliteit betaal je, HK is goedkoop maar kan mindere eigenschappen hebben, daar kies je op dat moment zelf voor.
Ga voor een duurder product en je kan er vanuit gaan dat die uit de doos veel beter vliegt.

Dan is mijn keus nog steeds aan de Albatros L39 van HET. Je weet met de koop dat je een kwaliteit toestel in huis haalt. De lander F-16 is een stuk kleiner als de L 39 en is dus ook minder kwaliteit.

Even kosten plaatje opmaken voor de L39 en dan is een beslissing nemen.

De bovenstaande F-16 is voll gfk en die van HK zijn de vleugels netzoals de Het F-16 die heeft houten vleugels met piepschuim erin (kan even niet op de naam komen)

Wat Berto zegt klopt geheel die Albatros is niet te vergelijken met een F-16
maar wat is tot nu je ervaring met Impeller jets?

gr Andre

De bovenstaande F-16 is voll gfk en die van HK zijn de vleugels netzoals de Het F-16 die heeft houten vleugels met piepschuim erin (kan even niet op de naam komen)

Sorry voor het slechte nieuws. Maar de prodesign F-16 is echt wel met piepschuim vleugels, geen voll gfk.
Op de site staat wel, dat construction GFK is, maar als je via google zoekt. Dan zie je dat de prodesign F16's met piepschuim vleugels zijn opgebouwd.

een foto geleend van een ander forum
a3304692-138-DSC04584.jpg

Ik denk dat je met de hetRc L39 geen slechte keuze maakt. Houd het dan wel bij minimaal 8S, wilt het leuk vliegen (als een jet die ook snelheid wilt maken).
De nieuwe HetRC modellen zouden met en epoxy romp zijn, geen polyester romp. Ik heb er geen ervaring mee.

Franky wel vreemd de foto lijkt erg op een F-16 van Het rc die heeft dezelfde houten liggers, maar er is inderdaad weinig over te vinden en op de site zou je toch verwachten dat je een voll gfk setje koopt
Wilbert ik weet niet of het een juiste keus is want wil je hem gaan opgooien of heb je een lange mooie startbaan of bungee?
Die T50 wat is bloedsnel ? een Rc lander F-16 met standaard metal edf gaat ongeveer 160km heb je rond de 900watt, ik heb er nu de 1w30 in van hetrc helaas door het slechte weer nog niet getest maar heeft nu rond de 1280watt gemeten op de grond!, om boven de 200km te komen ben ik benieuwd hoeveel vermogen er in moet.

gr Andre

Ik weet niet hoe hard die T-50 ging maar was vlieklaar 1200 gr en fan had 1700 gr thrust dat ging wel lekker.

Maar keuze is wel duidelijk,

Ik ga voor de HET L39, daar komen dan ook de aanbevolen retracts in met Oleo struts, met deze setup:

- HET-9305-700 fan unit
- Typhoon 700-60-1485 motor
- HET-100HV ESC
- 35C 4000 mah (8 cel)

Ik zou nog een keer nadenken over de te gebruiken retracts en je nog even willen verwijzen naar de post van Berto eerder in dit topic.

Voor zover ik lees zijn de 'bijbehorende' air retracts. Dan moet je dus met luchtleidingen, flessen, ventielen en weet ik wat allemaal gaan modderen. Compressor of handpomp mee naar het veld. En het belangrijkste: Je kist wordt er zwaarder door. Op dit formaat kist is elke gram gewichtsbesparing goed nieuws voor de vliegeigenschappen.

Nou begrijp ik dat air-retracts verleidelijk zijn, want het is mooie techniek en voor jou iets nieuws, maar ik moet echt met Berto mee gaan.

je moet wel even goed lezen wat de specs zijn.

Bij die retracts staat omschreven, dat je voorzichtig moet zijn boven de 2,5 kilo.
Die L-39 zou 4 kilo gaan wegen. Ik zou toch verder zoeken. 1,5 kilo meer is toch wel veel

Even heen en weer gemaild met RBC kits.

wielen en pootjes: 180gr
retract set met luchbusje ed: 255gr

Volgens mij valt dit alles mee voor een kist van deze schaal? , ik denk niet dat je met electro retracts veel minder uitkomt.

Lekker duidelijk dit trouwens:
- Two types spring: 1 set soft-type up to (3000g), 1 set hard-type up to (4500g)
- Can be used on any rc aircraft with a flying weight up to (2500g)
:roll:

Tja, lucht of geen lucht, 450 gram klinkt niet veel maar is toch weer gewicht wat je mee moet nemen.
+ de extra sores die je eraan hebt (jaja, heb ik ook maar denk dat wij onderling anders zijn).

Ook ik ga nu elektrisch met m`n nieuwe kist en voor dit formaat kisten zou ik helemaal proberen elektrisch te gaan.

Neemt nog steeds niet weg dat ik een beetje van mening ben dat ook deze L-39 niet jouw model is.
Niet omdat ie niet lekker en makkelijk vliegt maar eerder gezien je ervaring en crash verleden.

Wij verspeelden veel kisten maar jij kan er ook wat van en dit is niet een kist die daar geschikt voor is.

Maar dat zijn mijn 2 centen, vindt het zonde om zo`n mooie kist na een paar vluchten alweer in de kliko te zien belanden omdat het toch nog net even te hoog voor je is gegrepen.
Daar is die ook te duur voor, is geen HK prijs.

Grt,
Berto.

Een beetje van mening, is dat niet of wel van mening? :p. Welke kist zou jij mij aanraden dan?

Ik zou eventueel eerst kleiner kunnen proberen en daar eerst een tijd mee trainen?

Idd, die veren is wel een beetje raar verhaal.

Laatst bewerkt:
Omschrijf eerst eens wat je ervaring is. Misschien kunnen meerdere mensen dan advies geven.

Kleiner wil niet zeggen makkelijker vliegen.
Mijn pyranha is een 70mm fan model. Vliegt lekker strak, maar mijn f16 met een 90mm fan vliegt beter. Vooral het langzaam vliegenmmerk je dat de f16 dat fijner vind. Beide zijn geen probleem, mits je ervaring hebt. Dus niet als 3e model

Vliegervaring, vlieg al een aantal jaar maar dat wil niet zeggen dat ik al heel veel ervaring heb aangezien ik niet zo heel veel vlieg (ver rijden naar het veld).

Heb gevlogen met een aantal brandstof modellen (trainers) en veel multiplex modellen. Ook een aantal 3D kistjes (electro). En kwa EDF of jets, dat eerder genoemde lijstje.

Anders zou de habu 32 een mooi toestel zijn?

Wilbert, kan je ook uitleggen waarom je persee een model met een gfk romp wilt.
Je begon met een viperjet, maar inmiddels lijkt het type model je niet uit te maken, mits deze maar gfk is.

Wat is de budget klasse waarin je een model zoekt?
Oftewel wat kan je uitgeven, en moet hij dan ready to fly zijn voor dat bedrag?

Het model moet er uit zien als een viperjet, habu, sniper, enz. Een spitse slanke romp.

Budget is maximaal €1000,- maar dat moet incl. Accu en retracts zijn en eventuele ontvanger.

Back