Hallo Arnold,
M'n vraag was eigenlijk een beetje algemeen gesteld, hoe moet je het nu aanpakken.
Als je gips in een keer giet, krijg je overigens belletjes in het gietsel.
Wellicht is dit met modelgips een stuk minder.
Die belletjes kan je overigens op een triltafel weg trillen, ofwel je gips verdichten. Dat trillen doe je met een schuurtriller/machine op een wiebelig tuintafeltje bijvoorbeeld... Dat had weer iemand bij mij op de club gedaan.
Mijn gedachte was met het werken in opeenvolgende laagjes je minder belletjes zou hebben.... en daarnaast aan een methode die gebruikt wordt in de pottenbakkersindustrie.
Als je kijkt hoe bijvoorbeeld vaasjes en beeldjes gegoten worden, dan zie je dat de klei in een holle matrijs gegoten wordt (latex of gips).
Vervolgens wordt die matrijs geroteerd tot na verloop van tijd een laag/sediment zich op de wand heeft afgezet. (Het overschot aan vloeibare klei wordt weer uit de matrijs gegoten, terug in het gietproces).
Dan volgt enige droging/zetting van het gietsel en vervolgens wordt het afgietsel gelost om verder te drogen alvolgens het de bakoven in gaat... of direct met glazuur beschilderd wordt.
Wel... met gips kan je mogelijk iets vergelijkbaars uithalen?...
Dus van een bestaade holle vivak-vorm een afdrukje te maken, je met de laagjes iets minder gips zou verbruiken... Met een vormpje ben je dan natuurlijk wel eventjes zoet...
Als je dan wat laagjes opgezet hebt, het vormgietsel te verstevigen met gewapend gips. Wat vooral bij grotere vormen een bel aan gips zou kunnen schelen.
Ik meen dat je met gewapend gips (katoenband/zwachtel) direct al een gietstuk kan maken.
Wel heb je dan mogelijk kans op belletjes tussen het bandgaas, dat het gips niet goed tegen de vorm is aangedrukt. En het het wel her en der na geplamuurd moet worden. (Ondanks zorgvuldig werken.) Vandaar dus de gedachte eerst de laagjes op te zetten.... wegens scherpere afdruk?
Als ik naar je prachtige malletje van de Piper neuskap kijk, zie ik dat je het dus in een keer tot een blok gegoten hebt. Voor zo een formaat object kan dat nog wel. Maar als je groter gaat?...
De mal had in dit geval ook met gipsband gemaakt kunnen worden. Een romp van een meter zet je wellicht op met een wat dikker gips, kwakt het met de hand of plamuurmes tegen de vorm, vervolgens komt de bewapening er om heen.
Ook kan er eerst een latex laag worden aangebracht, vervolgens een gipsbekisting. Dat heeft dan weer voordelen bij het lossen...
Nog even terug naar de vivak vorm....
Uitgangspunt: Van bestaande vivak delen een goede reproductie te maken.
Dit geval niet al te grote objecten.
De PT-19 delen zijn getrokken uit een bolle matrijs, niet van uit een holle, aan de scherpte van de details te zien. (Dus de methode als getoond op het Duitse filmpje)
Dus dacht ik eraan deze dan eerst in te vetten, vervolgens gewoon vol te gieten.
Daarmee heb je dan direct een stevige basis vivak dieptrekvorm.
Ik zal van de week eens even naar de artshop gaan. Nog even wat navraag doen over dat gips en pleister. En wellicht kan ik deze week nog een giettestje doen... kijken wat dat dan allemaal weer oplevert.
Ter illustratie
Ik heb reeds diverse hap snap malletjes gemaak uit latex en epoxy... dat ging allemaal zeer gladjes... onder een paar voorbeeldjes
Voorbeeld van een latex malletje. Epoxy shim/spacer voor het monteren van een electromotor. Ik wilde de as van de motor niet inkorten, en de motor moest kunnen blijven ventileren.
Afgegoten van een Graupner FG reductiekast-achterwand, het overtollige deel is weg gedremeld.
Het gegoten object komt reuze makkelijk los uit de mal.
Nieuw neuskapje voor een Cloud Dancer 40. Epoxy matrijs en het eindresultaat.
Als losmiddel is PVA gebruikt (poly vinyl alcohol), vloeibaar en na indroging oplosbaar in water. Is verkrijgbaar in spuitbus of kwastbaar in potje.
Het originele kapje is helaas ter ziele gegaan. Het zat veel te klem, en een verkeerd losmiddel gebruikt... weer wat geleerd... PVA gebruiken... geen kettingvet...
Het epoxy kapje is echter prima. Ietsjes krimp ten opzichte van het origineel, maar past verder prima.