Vivak kap trekken.

resultaat kap maken :

full


full


full


Moet ik alleen nog een "binnen"kap maken voor de voorlampen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk.

Dat ziet er goed uit zeg.
Uiteindelijk ga je ook geld besparen denk ik. Maar het mooiste is dat nu je eigen "koetswerk" kan ontwerpen en maken.
 
Zou dit ook te bereiken zijn met elektriche verfbranders?

Ik heb geen oven ter beschikking.
 
Hoi,

Met een verfbrander gaat dit absoluut niet omdat je een gespreide warmtebron moet hebben. Of je moet een kistje maken en hierin de warmte blazen??
Een verwarmingselement uit een gril bijvoorbeeld of een grote bouwlamp werkt ook.
Misschien eens rondsnuffelen in een zaakje van tweedehands spullen???

Succ6
 
Ik heb geen plaats voor een oven, zelfbouw of gekocht. Ik dacht dat dit misschien een leuke techniek is om helicopter rompen te maken. Dan praat je toch al over 80 cm lengte en dat past in geen enkele huishoudoven.

Ik had gehoopt dat je de plastiek plaat in zijn raam er op kon leggen en dan stukje bij beetje eromheen smelten met hete lucht. Het laatste stuk met de stofzuiger aan.

Wat ik in eerste instantie nodig heb ik een Bell 47 "vissekom" van 18 cm diameter.

Uitbesteden dus.

Wie?

Ter illustratie:

DSCF4584.jpg


DSCF4583.jpg


DSCF4582.jpg


Het hoeft niet een exacte schaal cabine te zijn, maar het idee moet er in zitten. Diameter 18-19cm.

Oh ja, het wordt niet voor de Graupner Bell 47G, ik wil zo'n kap op mijn Robbe Mosquito zetten omdat ik die standaard kapjes foeilelijk vind, hoewel de Mosquito nog wel om aan te zien is. De Mosquito is wat groter dan de Graupner, de maten zijn dus al voor de Mosquito.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ook ik ben op zoek naar een methode om een mal voor een helikopter te maken.
in delen wel is waar maar het zijn toch grote maten. ga me toch maar eens verdiepen in vivak.
als er mensen zijn met tips dan hoor ik het graag
 
Oei, zo'n viskom is heel lastig te maken met vacuumvormen omdat hij niet lossend is. De mal kan er dus niet meer uit na het vormen. Als je een negatief mal maakt (uitholling) uit 2 delen gaat het wel, al blijft het bijzonder listig.
Tip voor wat hogere producten, blaas de folie eerst met een stootje perslucht omhoog voordat je de gipsmal erin drukt en het vacuum aanzet. Je krijgt dan een veel egalere wanddikte.
 
Een helicopterromp moet je in 2 halve stukken maken die lengte van het toestel zijn. Het verhaal wordt hetzelfde als hier al is beschreven met dit verschil dat een heli veel groter is dan zelfs een grote auto. Je moet dus de maten in de lengte aanpassen.

Omdat dit een zwaar verhaal gaat worden zou je het raam waarin de vivak komt zo moeten maken dat je hem in een ander scharnierend raamwerk kan zetten die aan de onderbak vast zit, de bak waar dus ook de stofzuiger op is aangesloten.

De oven maak je van dezelfde breedte met mogelijk twee "barbeque" elementen er in om de warmte gelijkmatig te verdelen. Maak het dan zo dat je het raam met de vivak er in snel uit de oven in de vacuummachine kan zetten. Stofzuiger aan, "deksel" waarin het vivak raam zit dichtklappen en klaar is het.

Het punt is, dit wordt een flink kostbaardere constuktie. Maar ik denk dat het wel uit kan omdat een grote schaalromp voor een helicopter als snel meer dan 250 euro kost. Soms zelfs over de 400 euro.

Ivm het gebruik van mijn computer op dit moment kan ik geen tekening maken, mocht je dat graag willen omdat mijn verhaal misschien niet duidelijk is, dan zeg je het maar, dan zal ik me daar morgen over buigen.

Je hebt dus ook flink wat ruimte nodig voor deze vacuummachine met bijbehorende oven. Daarom zit ik voor mijn situatie met de gedachten te spelen om de romp van carbon te maken op de "polyester" manier en de ramen en andere doorzichtige onderdelen op de "vivak" manier.
 
Oei, zo'n viskom is heel lastig te maken met vacuumvormen omdat hij niet lossend is. De mal kan er dus niet meer uit na het vormen. Als je een negatief mal maakt (uitholling) uit 2 delen gaat het wel, al blijft het bijzonder listig.
Tip voor wat hogere producten, blaas de folie eerst met een stootje perslucht omhoog voordat je de gipsmal erin drukt en het vacuum aanzet. Je krijgt dan een veel egalere wanddikte.

Is vivak dan niet flexibel genoeg om zich daar overheen te trekken?

Zoniet dan zou ik een mal moeten maken die hol is en van binnenuit uit elkaar kan worden geschroefd.

Deze Graunper vissekom bestaat uit een aantal delen: (zie mijn foto's)

1: de bodemplaat (het witte gedeelte)
2: de deuren met een stukje zijwand. (zie de bovenste zwarte lijn van de deur en het zilveren gedeelte)
3: de "vissekom" zelf die feitelijk maar half is.
 
nou jahre, als je aan de gang gaat wil ik graag weten hoe het lukt.
als je met carbon gaat werken, waar maak je je mal dan van?
ik had zelf het idee om dit met droogschuim te doen. dit is hetzelfde als oase (bloemen) alleen een stuk steviger (grijs) dit is goed te bewerken.
hierover heen de kap maken van fiberglass of carbon.
even een domme vraag, fiberglass en polyesther zijn toch niet hetzelfde?
wat kan je nu het best gebruiken?
ik hoor ook een hoop verhalen om eerst een negatieve mal te maken en daarin je uiteindelijke romp te maken, is dit geen dubbel werk?
doe je best en hou ons op de hoogte.
gr Arno
 
Voorlopig kom ik er niet aan toe. Ik heb 3 dingen op de vork en dat is eerst mooi zat. Het Robbe Mars project, "de zielige boot" en een historische rc helicopter.

Fiberglas is een onderdeel van polyester, vaak in de vorm van gevlochten matten. Met de naam polyester worden de benodigde vloeistoffen bedoeld en fiberglas is de wapening om het sterk te maken net als staaldraad in beton.

Carbon is voor mij ook nieuw, dus het volgende kan fouten bevatten.

Carbon lijkt hier wel wat op, zei het dat de vloeistoffen anders zijn en de wapening uit koolstof bestaat. Carbon is veel sterker en kan daardoor dunner en dus voor een lichtere contruktie worden gebruikt. Het is ook duurder. Het verwerkt net zo als polyester.

Wat je eerst doet is een model maken. In dat opzicht is het nog gelijk aan vivak dieptrekken. Het verschil komt in de rest. Het model wordt bij carbon of polyester voorzien van een gladde laklaag die enkele malen goed in de was moet worden gezet. Als dat klaar is wordt er een losmiddel op aangebracht. Daarna wordt de polyester aangebracht. Dit wordt je uiteindelijk mal waar het produkt in zal worden gemaakt. In het topic van Arie Visser over zijn gelijknamige reddingsboot wordt dit zeer mooi omschreven en in beeld gebracht.

Die mal wordt weer 3 maal in de was gezet en voorzien van een losmiddel. Daarna ga je de romp maken met polyester of carbon.

Het vivak dieptrekken is dus veel sneller. Ook kan je er dunwandige en dus lichte dingen me maken. En doorzichtige dingen zoals ramen. Dit kan bij carbon en polyester niet. Polyester wordt rozig of gelig en carbon is pikzwart. Het nadeel van vivak dieptrekken is dus dat je voor een groot ding als een helicopter of vliegtuigromp dus ook een groot spanraam, vacuumbak en oven nodig hebt. Heb je dat, dan ben je met vivak feitelijk beter uit. Zeker voor de kleinere en dus zeer lichte modellen.

Carbon en polyester zijn vrij zware kunststoffen en vereisen wel een vliegtuig en helicopter die voldoende kracht heeft.
 
ik heb een robbe moskito sport dus de romp mag niet te zwaar worden.
waarom met je eerst een "negatieve" mal maken. waar om kan je het om de gipse mal geplakte polyesther niet gebruiken als romp. je zou de gips mal toch nog een keer kunnen beplakken met poly mocht je een tweede romp willen hebben.
jullie hebben ongetwijfeld gelijk, maar wat is dan de achterliggende gedachte?
materialen zoals fyberglass of carbon, waar is dat aan te schaffen?
gr ARno
 
Wel of geen negatief mal?
Omwille van de ruwheid van de "onafgewerkte" laag. En de hoeveelheid nabewerking die dat vergt.

Het voordeel van de negatiefmal is de precieze afwerking.
Spekglad of aangevuld met allerlei details, welke vorm dan ook.

De negatief gietmatrijs gaat terug tot de bronstijd... toen had men het grapje ook al door! (Brons = metaal, niet dat steamy herten kudde gedrag...)

Maar als je persé wilt, kan je natuurlijk altijd een romp maken met de ultimate Hunnebed-look.

Die Cabine-bel van die heli?
Die is of geblazen in een negatief matrijs, of het is spuitgietwerk (Kunststof geïnjecteerd onder hogedruk en themeratuur).

Een dergelijke vorm is amper vivak te trekken? Hmmm...
Ook al maak je de mal uit puzzelstukken, je blijft de naden enigzins zien.
Als je daar genoegen mee neemt is het vast mogelijk, maar je bent wel even bezig een goede zuiver sferische mal te maken.

Modelgips is dan wellicht weer het beste als uitgangspunt.
Dat blok moet reeds zijn opgebouwd uit de puzzelstukjes.
Je begint dus reeds met het zuiver te gieten van goed aansluitende puzzelstukken. (...of zagen uit blokken gips)
Door acrylaat aan het modelgips toe te voegen wordt het een stuk harder, zo ook weer- en wind-vast.

Uit dat blok kan je dan de bel uithouwen.

Verder zal de matijs ontluchtings gaten moeten hebben. De lucht moet immers afgevoerd kunne worden.
Wel een uitdaging.

Algoed... als beeldhouwen in je bloed zit, heb je het zo gefikst me dunkt. Rodin by proxy :o)

Waar koop je glasvezels e.a.
Zoeken op dit forum, want er is al een berg gescheven op dit forum...
Ebay Duitsland...
En ja! Google! Het stikt van de zaken in Nederland, en wellicht bij je in de buurt.

Polyester wordt vooral in de jachtbouw gebruikt (zo ook epoxy)
Epoxy alleen in de vliegtuigbouw. Dat heeft met de eigenschappen van het materiaal te maken.

Wel je het fijne daarvan weten...wederom Google!
 
Laatst bewerkt:
Nou ben ik hier ook net mee begonnen..
Heb al vacuum bak Vacuum pomp alles is verder klaar..
heb Pet_g plasic. tis 2 mm dik..

moet ook wel omdat ik een canopy moet maken voor mijn bo105
Maar als ik het plastic opwarm.. komen er luchtbellen in of iets dergelijks ?
heb ik de oven dan te warm of ligt het aan het plastic?

heb de oven op 200graden staan en het plastic zit er dan rond de 5 min in.
 
Vivak of plastic??

Hoi,

Als Vivak te heet wordt dan komen er luchtbelletjes te voorschijn. Te lang in de oven (190 graden) geeft ook luchtbelletjes. Met andere soorten plastic/kunststof plaatjes weet ik nieteens of je daar mee kunt vaccuumtrekken??
Vivak werkt in iedergeval erg goed.

Belangrijk is ook dat het Vivak gelijkmatig verhit wordt. Het gebruik van een verfbrander werkt een onregelmatige verwarming in de hand. In een oventje weet je zeker dat de verwarming gelijkmatig verloopt.
Geen oven??? Een houten kastje met bovenin een verwarmingsspiraal uit een oude grill o.i.d. werkt ook hoor.


Succ6
 
Vivak kopen??

Een goede modelbouwzaak heeft dit in plaatjes van 25x50 cm. Misschien even bellen of Googlen.
Er zijn verschillende diktes te krijgen. De dikte hangt af van de hoogte van je kap omdat het materiaal er omheen gezogen, vaccuum getrokken, wordt en dus uitrekt.
Het materiaal wordt bij een hoge kap wordt meer uitgerekt en de kap wordt dus dunner.

Succ6

Arnold
 
Back
Top