Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is al niet veel, 1 rib per 10 cm... maar of het genoeg is hangt af van het totale gewicht van je zwever. Ik denk dat veel zwevers al gauw 4 à 5 cm tussen de ribben hebben, en bij de wortel de helft daarvan. Maar, je bouwt geen wedstrijdmodel... maak er bij de wortel 4 in plaats van 3 voor de verbinding...Ik heb nu om de 10 cm een rib zitten dus als ik er dan nog eentje bij de wortel lijm zitten er 3 waar die buis doorheen kan gaan.
Nou, dat wordt nooit erg sterk, zeker als-ie aan weerszijden maar in 3 ribben zit. Deze verbinding moet het gewicht van je model kunnen dragen, ook als je eens een steile bocht vliegt (extra G's) of uit een duik optrekt. Onderschat die krachten niet....en die buis kan ik daarvoor gewoon een A4'tje oprollen met een beetje houtlijm ertussen.
Vergeet het hele balsa, maak het buisje van glasmat met epoxy! Wel, zoals ik schreef, even bakpapier strak om de staaf rollen, anders krijg je hem er niet meer uit... en ik denk niet dat deze werkwijze lukt met een staaf die dunner is dan een milimeter of vijf, zes.Zou een balsa rolletje ook goed zijn als buisje (mischien met wat glasmat eromheen)?
En is het het beste om de hele voorrand tot de ligger te beplanken of alleen om de voorlist goed te vormen en wing tips zijn die belangrijk?