vleugel bevestiging zelf-ontwerp zwever

He,
Ik en mijn broertje zijn een simpel 2 mt zwever aant bouwen maar ik heb geen idee hoe ik een goede vleugel bevestiging kan maken.

In de vleugel zit een gezonde V-stelling en de 2 vleugels zitten nog niet aan elkaar.

Wie kan ons helpen?

Groeten Steven en Bas

Tja, de eenvoudigste manier is elastiek...
Je geeft wat weinig details om advies te kunnen geven.
Heb je misschien een fotootje?
Bart

inderdaad een fototje zou makkelijk zijn.

ik zou zoals gezegd ook elastieken aanraden, reden daarvan is: als je een minder goede landing maakt kan de vleugen ten opzichte van de romp een beetje bewegen. zou je hem gaan schroeven gaat de kracht op de romp of vleugel optreden met breuken tot gevolg.

Greetz

@bdoets and vincenzo:
ja ik zat ook aan elastiek te denken maar hoe bevestig ik de vleugels aan elkaar?

@ sidewind :wat is tessa film en is dat ook in Australie verkrijgbaar?

En helaas heb ik geen idee hoe ik een foto in een berichtje stop.

als je geen optie genomen heeft om de vleugel te verbinden met stalen, of carbon as, die in koperen huls valt, dan zou ik u aanraden om een houten sleutel te gebruiken .
toch nooit met TESSA

Tja, in hoeverre is je vleugel al af? Als je nu twee vleugelhelften hebt en er is niks voorbereid om ze aan elkaar vast te maken dan wordt het moeilijk.
Meestal is er in beide vleugelhelften een buis ingebouwd waar een stalen pen of carbon buis in past. Daarmee blijft het spul dan aan elkaar zitten.
Wat is het voor vleugel; ribben, of massief balsa, of depron?

Bart

hallo en bedankt voor de reacties.
De vleugel is nu nog niet meer dan ribben liggers een achter en voorlijst.
Ik heb nog een aluminium pijpje liggen maar moet ik die dan buigen naar de v-stelling?
En hoe zou dat dan met een karbon staafje gaan die kan je niet buigen?

Bedankt
Steven

In iedere vleugel een buis lijmen, en een stalen pen die mooi strak in die buis past in de gewenste V-stelling buigen.
Het deel van de vleugel waar die buis in komt te zitten wordt vaak extra versterkt; een paar extra ribben of ingedekt met balsa, ook als de rest van de vleugel bespannen wordt. Als je het mooi wil doen staan de wortelribben al onder een hoek gelijmd, zodat ze strak tegen elkaar passen als de vleugels in V-steling tegen elkaar zitten.
Overigens, hoe groot is je vleugel? We hebben het nu steeds over een deelbare vleugel, maar als-ie een meter of iets groter is, is het niet zo nodig om hem deelbaar te maken. Dan zou je misschien de alu buis die je hebt er vast in kunnen lijmen. (met V-stelling)

Als je een buis buigt, moet je zorgen dat hij niet knikt. Vullen met zand kan helpen; zelf heb ik laatst een alu buis gebogen door er twee spijkers in te steken, de punten van de spijkers zitten langs elkaar zodat de buis niet kan knikken.

Ok, bedankt dat kan ik wel doen.
Ik heb nu om de 10 cm een rib zitten dus als ik er dan nog eentje bij de wortel lijm zitten er 3 waar die buis doorheen kan gaan.
indekken met balsa was inderdaad al het plan, en die buis kan ik daarvoor gewoon een A4'tje oprollen met een beetje houtlijm ertussen.
Mijn ribben zitten al onder een hoek waardoor ik precies de gewenste V-stelling heb, en mijn vleugel is 2 mtr dus het is wel het beste om hem deelbaar te maken denk ik.

Harstikke bedankt voor de reactie dit helpt ons hard vooruit.

Doei Steven en Bas

Ik heb nu om de 10 cm een rib zitten dus als ik er dan nog eentje bij de wortel lijm zitten er 3 waar die buis doorheen kan gaan.
Dat is al niet veel, 1 rib per 10 cm... maar of het genoeg is hangt af van het totale gewicht van je zwever. Ik denk dat veel zwevers al gauw 4 à 5 cm tussen de ribben hebben, en bij de wortel de helft daarvan. Maar, je bouwt geen wedstrijdmodel... maak er bij de wortel 4 in plaats van 3 voor de verbinding...
...en die buis kan ik daarvoor gewoon een A4'tje oprollen met een beetje houtlijm ertussen.
Nou, dat wordt nooit erg sterk, zeker als-ie aan weerszijden maar in 3 ribben zit. Deze verbinding moet het gewicht van je model kunnen dragen, ook als je eens een steile bocht vliegt (extra G's) of uit een duik optrekt. Onderschat die krachten niet.
Als je geen passende aluminium buis kan vinden, probeer het dan op deze manier:
Rol bakpapier strak om de verbindingspen. Wikkel hier een paar lagen glasweefsel omheen; en drenk vervolgens dit geheel met epoxy. Laten uitharden, dan de pen eruit schuiven.
(De pen moet een knik hebben, maar die kan je het beste pas maken nadat je op deze manier de buis hebt gemaakt... anders krijg je de pen er nooit meer uit... )
Overigens, is dit je eerste vlieg / bouwproject? Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt. Er zijn bouwdozen waar alle benodigde materiaal in zit, dat scheelt een boel kopzorg... bovendien weet je dan bij voorbaat dat het model luchtwaardig is. Dat moet je nu nog maar afwachten, en het is natuurlijk erg frustrerend als je er een boel werk in hebt gestoken en het vliegt voor geen meter...:confused:

Succes!

...bij nader inzien...:
Tja, theoretisch draagt niet die buis het gewicht, maar de pen. Misschien kan het wel met een papieren buis, maar dan zou ik toch zeker nog een paar extra ribben in dat deel maken, om de krachten een beetje te verdelen...

Laatst bewerkt:
Hoi,
dit is mijn 5de bouwprojekt maar mijn eerste zwever dus ik moet er nog wat van leren.
Als ie niet vlieg dan bouw ik gewoon een andere vleugel (k' kan bespanfolie voor 80 cent p/mtr krijgen)
Een bouwpakket is opzig voor mij duurder en veel geld hebiknie dus bouw ik liever van scratch op.
Die kopzorgen en problemen die er zijn vin ik wel leuk om op te lossen.
Maar als er om de 5 cm meestal een rib zit zet ik er gewoon nog een paar in; noproblemo
Zou een balsa rolletje ook goed zijn als buisje (mischien met wat glasmat eromheen)?
En is het het beste om de hele voorrand tot de ligger te beplanken of alleen om de voorlist goed te vormen en wing tips zijn die belangrijk?

Bedankt, Doei en de greoten Steven

Zou een balsa rolletje ook goed zijn als buisje (mischien met wat glasmat eromheen)?
En is het het beste om de hele voorrand tot de ligger te beplanken of alleen om de voorlist goed te vormen en wing tips zijn die belangrijk?
Vergeet het hele balsa, maak het buisje van glasmat met epoxy! Wel, zoals ik schreef, even bakpapier strak om de staaf rollen, anders krijg je hem er niet meer uit... en ik denk niet dat deze werkwijze lukt met een staaf die dunner is dan een milimeter of vijf, zes.
Tippen en voorrand van de vleugel hebben vooral een aerodynamisch belang, dwz hoe mooier die zijn afgewerkt des te beter vliegt je model. Maar die vleugelaanhechting is veel meer basic; als die niet deugt, nou ja dan ligt je toestel op de grond... :cool:
Aan de voorkant zal, door de sterke bolling van het profiel, de folie altijd nogal hol staan. Als je dat beplankt is het profiel dus beter; ook kan het een wezenlijke bijdrage zijn aan de sterkte van de vleugel. Maar er zijn plenty (simpele) modellen die alleen maar bespannen zijn.
De vorm van de tippen speelt een rol in hoe de lucht van de vleugel afstroomt, en heeft in die zin invloed op de prestatie van het toestel. Tegelijkertijd maakt het uit of die tippen licht zijn gebouwd; zware tippen maken het toestel trager te besturen.
Aerodynamisch is het het mooist als de tippen van een zwever ofwel boogvormig eindigen (klassiek), of dat er een winglet op zit, een omhoogstekend vleugeltje.
Kijk eens op de websites van fabrikanten of zelfbouwers, er zijn er zat; daar krijg je een boel ideeën van hoe het eruit kan zien.
Aan de andere kant, voor een eerste zwever hoef je je over dat soort dingen niet zo veel zorgen te maken - een simpel model met een rechte vleugel kan leuk vliegen en je veel plezier verschaffen.

Laatst bewerkt:
resultaat

Hooi,
De vleugel zijn afgebouwd, gefolied en liggen nu te drogen van het spuiten hier een plaatje van hoe ze aant drogen zijn en binnekot plaats ik hog wel een plaatje over het echte resultaat.

Bas_zwever.gif

Mzzl Steven en Bas

Back