Vleugel maken voor Alpha V2 van Protech

Ik heb hier een schadegevalletje (lees: boom in de weg, vleugel in duizend stukjes :D ) Alpha V2 van Protech
Nu wil ik graag een nieuwe vleugel gaan maken en wel van schuim en glasmat.
Kan iemand mij vertellen welk profiel de Alpha V2 heeft of welk profiel het beste te gebruiken ?

Het liefst zonder verloop van 2 profielen dus de hele vleugel hetzelfde profiel, de V-stelling is geen probleem.

Groetjes, Jesse.

Ik weet wat jullie denken: "Dan kijk je het profiel toch gewoon af van de ribben die nog heel zijn"
Daar kan ik in komen echter: ik heb de zwever gekregen nadat die aan bonken is gevlogen en de vorige eigenaar heeft de vleugel (wat er van over was :P) niet bewaart.
Profili heb ik dus ik kan zo een profiel uitprinten maar ik zou graag van iemand horen welk profiel ik het beste kan gebruiken.:)

alvast bedankt, Jesse.

De Alpha V2 heeft een Clark-Y profiel met de koorde van 185mm en een dikte van 20mm.
heeft een spanw. van 1800mm.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Afgelopen week hebben we een beginnetje gemaakt met de nieuwe vleugel, dus hierbij even wat foto's van het bouw proces.

Dit is de Alpha V2 van protech zonder de immer zo cruciale vleugel :D
alphav2_05.jpg

De vleugel in zijn geheel, alleen nog bij elkaar gehouden door plakband, later gaan we de tips verlijmen met epoxy en de verbinding in het midden wordt gedaan met koolstof pennen.
Het idee om de vleugel te lamineren met glasmat is van de baan omdat dit schuim niet tegen de gebruikte hars kan, dus nu willen we het gaan proberen met papier en verdunde houtlijm.
alphav2_04.jpg

Het profiel in de vleugel na het snijden:
alphav2_03.jpg

Als snijboog gebruik ik een omgebouwde verstekzaag, dit werkt echt perfect ! Aleen even in de gaten houden dat je op de bevestigingspunten een stukje krimpkous om de snijdraad doet.
alphav2_02.jpg

1 van de snijmallen die tegen het schuim geplakt worden waar de snijdraad langs geleid wordt:
alphav2_01.jpg

Volgende week gaan we weer lekker verder knutselen! :D

mooi. ik heb ook nog zo eentje liggen. heb er ook al een nieuwe vleugel voor mogen maken. de originele is namelijk in 2 gebroken tijdens het vliegen.
ga zo door. hoeveel weegt je vleugel nu al?

@ Vjete: de vleugel weegt nu (kaal schuim) 163 gram.
Weet jij toevallig wat de originele vleugel weegt ?
Er moet natuurlijk nog zo'n 60 gram aan koolstof in en dan nog lamineren met papier en houtlijm.

Heb jij de nieuwe vleugel gewoon van balsa gemaakt?

ik weet niet hoeveel de originele vleugel weegt. ja ik heb mijn vleugel uit balsa en vuren hout gemaakt maar die is te zwaar geworden dus hij komt moeilijk( bijna niet) omhoog. ik denk wel dat je goed zit qua gewict. hoeveel weegt je romp met alles erin? zolang je het totaal onder ge 1000g kan houden is het prima, hoe minder hoe beter natuurlijk

Zo te zien is de focus gewoon een remake van de alpha v2, waar ze een v-tail op gezet hebben.
Dus ik denk idd dat de vleugels vrijwel identiek zijn ja.

Dus Val, als je hem eens op de weegschaal zou willen zetten: Héél graag 8)

Hallo, hij weegt 250 gram der is wel al een beetje aan hersteld.

Hier kan je zien dat ik die V staart plat gelegd heb. hij staat nu wel een beetje scheef sinds de laatste aanraking met mijn auto :hammer:

Ik heb hem een beetje verlicht waardoor de servo's vooruit moesten.

De koolstofstaven zijn 2mm en hier een beetje ondersteund met een sulivan huls.

Je hebt die schuimkernen mooi gesneden. ik vind het wel raar dat bvb epoxy deze zou oplossen.
succes.
Val

Bedankt voor het wegen en de foto's, hij is idd bijna identiek aan de alpha V2 afgezien van de V-tail.

250 gram is mooi dat betekent dat ik nog zo'n 50 gram over heb wanneer al het koolstof erin zit.

En het schuim lost niet op door epoxy, daar kan het wel tegen, maar de hars (of harder) die normaliter gebruikt wordt om glasmat te verwerken (geen epoxy) bevat styreen en daar lost het schuim van op.

Styreen, dat zit in polyester-hars. doe maar eens een test met epoxy, ben zeker dat het kan. Om effectief je vleugel te glassen heb je zo liquide mogelijke epoxy nodig.en velen gebruiken folies om hun vleugel onder vacum te trekken. zonder kan misschien ook. het is allemaal een beetje uit te zoeken en zo maar eens je het kan is het vree intresant. :wink:
pasop gebruik wel altijd handschoenen met zulke gemicaliën!

Ik hoef niet te testen met epoxy want ik weet zeker dat het kan, ik lijm erg veel met epoxy. :wink:
Ik zit nu alleen te twijfelen of dat ik aan die resterende 50 gram genoeg heb om te lamineren met epoxy.
Get vleugel oppervlak is ca. 0,7 M² dus als ik 25 grams glasmat neem zit ik met 1 laag al op 16,5 gram en daar komt dus de epoxy nog bij.
Dan is het nog maar de vraag of ik aan 1 laag genoeg heb.

Suggesties zijn welkom :D

Beste jesse, zelf heb ik inmiddels wat ervaring met het maken van schuimvleugels voorzien van glasmat. Ik vindt het leuk om te zien hoe je bezig bent!

Je rekent voor het vleugeloppervlak 0.7m^2. Ik ga er van uit dat je de boven en onderzijde al samen hebt genomen. Als je daar 50 grams glas op legt is mijn ervaring qua gewicht het volgende:

0.7 m^2 *50 gr/glas*2=70gram. Die "2" in de formule staat voor de verhouding glas en epoxy.

Het glas moet je onder een vezelhoek van 45° aanbrengen. De functie van je glashuid is het opvangen van torsie in je vleugel.

Een laag 50grams glas is in mijn beleving erg weinig. Vooral om dat je dan een vleugel krijgt die erg gevoelig is voor deuken etc. Ik zou naar 100 gram glas gaan. Als je een laag onder 90 graden legt en de tweede onder 45°. Dan volstaat een ligger van kopsbalsa en kan je de carbon ligger voor een dergelijke zwever weglaten. je profiel is namelijk relatief dik!

Denk je ook om de bevestigingspunten voor je breekbouten?

Het schuim van je kern moet je met een fijn schuurpapiertje goed schuren. Zodat de schuimkern vrij is van de rulle huid die ontstaat door het snijden met de hete draad. Doe je dit niet, dan laat de huid bij de minste belasting los van de kern!

Hoe denk je aan een goede oppervlaktekwaliteit te komen? Schuren van een dergelijk dunne glashuid is UITGESLOTEN!

Een goedkope tip: Omdat je een redelijk rechthoekige vleugel hebt kan je, nadat je de glashuid met epoxy op de kern hebt aangebracht, een stuk schildersfolie nemen en deze hierop aan brengen. Dat doe je door met een zachte doek de folie netjes uit te wrijven over de natte glashuid. Probeer van te voren of dit kan zonder plooien!!! En doe dit met een helpende hand. Scheelt zweetdruppels. Zorg dat de folie op omgevingstemperatuur is. Laat de kern, glashuid, en schildersfolie, uitharden op een plaats waar geen grote temperatuursverschillen met de werkomgeving kunnen onstaan. Niet in de zon of bij de kachel leggen bijvoorbeeld. daardoor gaat de folie uitrekken en blazan maken op je oppervlakte! Beter 24uur uitharden op werktemperatuur, folie eraf trekken, en dan nog eens 24 uur laten staan.

ik hoop je wat verder geholpen te hebben.

Berrie, bedankt je hebt me zeker weer wat verder geholpen.
Maar 100 grams glasmat en dan ook nog eens 2 lagen..... 8O
Het punt is dat de vleugel niet veel meer mag gaan wegen dan 250 gram, en alleen de schuimkernen wegen bij elkaar al 164 gram :(
Ik zal het morgen nog een PRECIES gaan wegen, want ik weet nu nog niet wat de romp met RC weegt, en de Alpha mag vliegklaar niet meer wegen dan 1100 gram.
Ik zou heel graag met glasmat en epoxy aan de gang willen maar gezien het huidige gewicht zit dat er denk ik niet in.

nog niet aan gedacht om rolroeren en/of flaps in de vleugel in te werken? mss het proberen waard als dit lukt met je gewicht tenminste :wink:

alvast veel succes

Berrie zei:
jesse zei:
Berrie, bedankt je hebt me zeker weer wat verder geholpen.
Maar 100 grams glasmat en dan ook nog eens 2 lagen..... 8O

Ik bedoel 2x 50 gram!

Haha,oke dat had ik zo niet begrepen bedankt.
@ vjete: ik denk dat ik morgen even naar de Hornbach rijdt daar hebben ze geel XPS en dit is waarschijnlijk een stuk lichter als dat blauwe wat ik nu heb.
Als ik dat heb en het bevalt goed dan ga ik weer overnieuw beginnen met snijden en wegen en dan hoop ik wel genoeg marge over te houden om er glasmat op te leggen.
Maar ik twijfel er over om er rolroeren in te maken, het toestel is uiteindelijk voor mijn buurman die "nog "nul" vliegervaring heeft dus aan die rolroeren heeft hij voorlopig toch niks.

Back